دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی

۱۹ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گوشی ایفون 11 پرو مکس

اپل در سپتامبر (September) سال 2019 به صورت رسمی از سه آیفون جدید با نام های آیفون 11، آیفون 11 پرو (iPhone 11 Pro) و ایفون 11 پرو مکس (iPhone 11 Pro Max) رونمایی کرد. حالا نوبت به نقد و بررسی iPhone 11 Pro Max اپل می‌رسد که زیر ذره‌بین قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف خود را نمایان سازد. با توجه به قیمت آیفون 11 پرو مکس انتظار داریم که گوشی پتانسیل بسیار بالا و خوبی هم داشته باشد.

برای درک این مسئله ما چیزی در حدود هفت روز از آیفون 11 Pro Max اپل استفاده کردیم و به طور دقیق بخش های مختلف آن را در شرایط مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم و حالا در یک مطلب اختصاصی می‌خواهیم تجربه استفاده کوتاه مدت خود از این اسمارتفون را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. بنابراین توصیه داریم نقد و بررسی iPhone 11 Pro Max را از دست ندهید. اگر قصد خرید این اسمارتفون را دارید، بررسی ارائه شده میتواند به تصمیم گیری قطعی شما کمک به سزایی کند. با ما همراه باشید.

صفحه نمایش و صدای گوشی Iphone 11 Pro Max

اگر بین آیفون 11 پرو مکس و آیفون 11 مردد بودید، باید گفت که هر دو از میزان روشنایی بالایی برخوردار هستند. تفاوت این آیفون ها از نظر میزان روشنایی صفحه نمایش نسبت به سایرگوشی های هوشمند، فاحش و قابل توجه است. در واقع، آیفون 11 پرو مکس با صفحه نمایش 6.5 اینچی سوپر رتینا XDR وقتی که در کنار گلکسی نوت 10 پلاس گذاشته و مقایسه می شود، بسیار بسیار روشن تر است.

هنگام تماشای تریلر جنگ ستارگان قسمت 9 با هر دو آیفون 11 پرو مکس و آیفون ایکس مکس سال گذشته، تغییر رنگ موهای ملکه لیا وقتی ری را بغل کرد بیشتر دیده می شود. این احتمالا به لطف محدوده دینامیک ارائه شده با پنل ارتقاء یافته آیفون 11 پرو مکس است.

نتایج آزمایشگاهی در تست میزان روشنایی حاکی از این است که نمایشگر آیفون 11 پرو مکس دارای روشنایی با متوسط 761 نیت است که در آیفون 11 این میزان روشنایی 652 نیت و درگلکسی نوت 10 پلاس 686 نیت است.

پنل iPhone 11 Pro Max، جزء نمایشگر های رنگارنگ نیست، برای این پنل، رنگ sRGB حدود 118.6 درصد در مقایسه با 124.6 درصد برای نمایشگر نوت 10 پلاس در حالت Natural ثبت شده است. وان پلاس 7 پرو رکورد 180 درصدی را رقم زده است. با توجه به دقت رنگ، برای نمایشگر آیفون 11 پرو مکس متوسط Delta-E حدود 0.28 ثبت شده است (این عدد هر چه به صفر نزدیک تر باشد، بهتر است). این میزان دقت رنگ، عالی (ستاره دار) است، اما کاملا به خوبی گلکسی نوت 10 پلاس (0.25) و وان پلاس 7 پرو (0.18) نیست.

کیفیت صدا در آیفون 11 پرو مکس به خوبی میزان روشنایی بالای نمایشگر این گوشی است و اکنون به لطف پشتیبانی از صدای فضایی و دالبی Dolby Atoms بسیار قانع کننده است. هنگام شنیدن تیزر تبلیغاتی Yesterday، آهنگ معروف و روی جلد جک، با iPhone 11 Pro Maxدر مقایسه با آیفون ایکس مکس، ابعاد بیشتر و واضح تری از این آهنگ به گوش می رسید. صدای تارهای گیتار و تحریر خواننده به وضوح شنیده می شد در حالیکه در گوشی سال قبل (آیفون ایکس مکس) این صدا هموارتر و صاف شنیده می شد.

دوربین

همانطور که می دانید، دوربین یکی از اصلی ترین قسمت هایی است که آیفون 11 پرو مکس در آن بیشترین تغییرات را به خود دیده است. در واقع شرکت اپل برای اولین بار در آیفون 11 پرو و نسخه مکس، از دوربین سه گانه استفاده کرده که از ترکیب سه دوربین عریض، فوق عریض و تله فوتو شکل گرفته است.

دوربین اصلی این گوشی از حسگر جدید 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.4 میکرونی استفاده می کند که در پس لنز 26 میلی متری با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و این دوربین دارای لرزشگیر اوپتیکال بوده و از فناوری Dual-Pixel نیز پشتیبانی می کند.

دوربین دوم مشابه نسل قبلی از سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های کوچکتر 1.0 میکرونی استفاده می کند که روی آن لنز 52 میلی متری با دیافراگم روشن تر f/2.0 قرار گرفته و از این رو، این دوربین زوم اوپتیکال 2 برابری را نسبت به دوربین اصلی در اختیار می گذارد. بد نیست بدانید که این دوربین همانند دوربین اصلی به لرزشگیر اوپتیکال مجهز می باشد؛ اما خبری از فناوری Dual-Pixel برای فوکوس آن در کار نمی باشد.

سخت افزار

اپل از آخرین چیپ ست خودش با نام A13 Bionic برای این گوشی بهره برده است. این چیپ ست 7 نانومتری است و از 8.5 میلیارد ترانزیستور ساخته شده. پردازنده‌ای که روی این چیپ قرار گرفته 6 هسته‌ای است که 2 هسته آن فرکانس 2.65 گیگاهرتزی و 4 هسته دیگرش فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی هم همان است که با چیپ ست نسل قبلی معرفی شد و 4 هسته‌ای است اما به ادعای اپل 20 درصد سریع‌تر شده و 40 درصد مصرف انرژی کمتری دارد.

موتور عصبی‌ای که برای آیفون 11 پرو مکس به کار گرفته شده نسل سوم است و هشت هسته دارد که 20 درصد سریع‌تر شده و 15 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. این موتور عصبی مسئول کارهایی مانند ویژگی پردازش تصاویر در دیپ فیوژن و یا نایت مود است.

اگر با Deep Fusion آشنا نیستید باید بگوییم که این ویژگی نسخه‌ای از HDR+ اپل به حساب می‌آید. قبل از اینکه کلید شاتر را فشار دهید 4 عکس گرفته می‌شود و زمانی که کلید شاتر را لمس می‌کنید 4 عکس دیگر و بعد از آن هم 1 عکس با نوردهی زیاد گرفته می‌شود. در نهایت عکس نهایی با ادغام دیتاهای این تصاویر تهیه می‌شود که نتیجه کار عکس‌هایی روشن‌تر و شفاف‌تر است.

کنار پردازنده‌ای که روی این گوشی به کار گرفته شده می‌توانید حافظه رم را در نسخه 4 گیگابایتی مشاهده کنید. موضوع مهم در مورد گوشی‌های آیفون و سخت‌افزار آن‌ها این است که قدرت عددی بالای سخت‌افزار برای آیفون به آن اندازه مهم نیست که برای گوشی‌های اندروید مهم است؛ به سبب اینکه نرم افزار آیفون دقیقا برای آن بهینه شده و هماهنگی بسیار زیادی بین سخت‌افزار و نرم افزارش وجود دارد، موضوعی که در این یکی دو سال اخیر در گوشی‌های برندهایی مانند سامسونگ و پیکسل به خوبی به آن‌ها پرداخته شده، و همین امر سبب می‌شود سخت‌افزار خیلی قدرتمندی در مقایسه با گوشی‌های اندوریدی نیاز نباشد.

از 4 گیگابایت حافظه رم زمانی که تمام برنامه‌ها بسته باشند حدود 1.20 گیگابایت آزاد است و با باز شدن 15 برنامه میزان حافظه رم آزاد به 450 مگابایت تقلیل پیدا می‌کند.

آیفون 11 پرو مکس در نسخه‌های 64، 256 و 512 گیگابایتی عرضه می‌شود و نسخه‌ای که در اختیار ما قرار دارد نسخه 64 گیگابایتی است. همان ابتدا به 59.6 گیگابایت از این حافظه دسترسی دارید که نسبت به گوشی‌های اندرویدی عدد بسیار خوبی است و فضای کمی در اختیار فایل‌های سیستمی قرار دارد.

باتری گوشی ایفون 11 پرو مکس

آیفون 11 پرو مکس، به باتری 3969 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که حدود 25 درصد بزرگتر از نسل قبلی بوده و به عنوان بزرگترین باتری بکار رفته در گوشی های آیفون شناخته می شود. همین موضوع در کنار استفاده از نمایشگری با 15 درصد مصرف انرژی بهینه تر و همچنین تراشه بهبود یافته، باعث شده تا اپل شارژدهی این محصول را 5 ساعت بیشتر از نسل قبلی بداند.

گذشته از این موارد، iPhone 11 Pro Max در آزمایش پخش مداوم ویدئو بیش از 19 ساعت دوام می آورد که باعث می شود آن را یکی از بهترین گوشی های بررسی شده توسط سایمان دیجیتال، در زمینه باتری بدانیم. همچنین در استفاده روزمره و تجربه ای که از این گوشی حین بررسی به دست آوردیم، متوجه شدیم که باتری آیفون 11 پرو مکس در استفاده ترکیبی، به راحتی 1 روز را پاسخگوی نیاز کاربر خواهد بود و حتی می توان از آن تا نصف روز بعد نیز استفاده کرد. با این وجود همانطور که بار ها اشاره کرده ایم، شارژدهی یک محصول، برای افراد مختلف، متفاوت بوده و به نوع استفاده آن ها بستگی دارد.

از شارژدهی باتری که بگذریم، نوبت به شارژ باتری می رسد که خوشبختانه اپل بعد از چند سال انتظار، برای پرچمداران 2019 خود سنگ تمام گذاشته است! همانطور که می دانید، آیفون های سال گذشته نیز از شارژ سریع پشتیبانی می کردند؛ اما اپل تجهیزات مربوط به شارژ سریع را در داخل جعبه آن ها قرار نداده بود که باعث می شد یک نکته منفی جدی برای اسمارتفون 1000 دلاری، به شمار بیاید.

امسال اما اپل تصمیم بهتری اتخاذ کرده، و در داخل جعبه آیفون 11 پرو و پرو مکس، شارژر 18 واتی قرار داده است که با استفاده از آن، می توان در عرض نیم ساعت حدود 50 درصد باتری نسخه مکس را شارژ کرد. شارژ کامل دستگاه هم در زمان تقریبی 2 ساعت انجام می گیرد و بد نیست بدانید که این گوشی از شارژ بی سیم با توان 10 وات نیز پشتیبانی می کند، اما متاسفانه خبری از شارژ بی سیم معکوس برای شارژ محصولاتی مثل AirPods 2 وجود ندارد.

نتیجه گیری

آیفون 11 پرو مکس مناسب ترین گوشی است که به ایده ال های اپل و تلفن های هوشمند نزدیکترین است. دوربین ها واقعاً تحولی رو به جلو هستند و این شرکت را حداقل در حال حاضر از سامسونگ و گوگل جلوتر برده است. صفحه نمایش اولد با میزان روشنایی بالا تقریباً صفحه نمایش گلکسی نوت 10 پلاس را شرمنده کرده است. آیفون 11 پرو مکس همچنین دارای سریعترین پردازنده با تراشه A13 است و از طولانی ترین عمر باتری که از هر آیفون دیده ایم، برخوردار است.

اگرچه ممکن است برخی انتظار داشته باشند که اپل، در سال آینده آیفون با پشتیبانی از نسل 5 (5G) را به بازار عرضه کند، دلایل بسیار کمی برای عبور از iPhone 11 Pro Max وجود دارد. تنها مشکلی که می توان از آن شکایت کرد فضای ذخیره سازی 64 گیگابایتی این گوشی است (حداقل باید دو برابر باشد) و این تلفن کمی سنگین تر از مدل قبلی خود است.

وقتی به گوشی های هوشمند بالا رده نگاه می کنید، پرچمداران بسیار خوبی وجود دارند، اما در حال حاضر iPhone 11 Pro Max در اوج قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی ایفون SE

 کمپانی اپل بالاخره از گوشی مقرون به صرفه ی جدید خود تحت عنوان ایفون SE رونمایی کرد و به تمام شایعات پایان داد. این گوشی ۳۹۹ دلاری به شدت شبیه به آیفون ۸ است اما عملکردی در حد و اندازه ی آیفون ۱۱ پرو دارد. میتوان این گوشی را نسخه ی مقرون به صرفه ی آیفون ۱۱ دانست که از دوربین اصلی مشابهی برخوردار است. همچنین میتوان این گوشی را به عنوان جانشین آیفون SE اورجینال که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد به حساب آورد. و یا صرفاً میتوانیم بگوییم که این کوچکترین و ارزانترین آیفون موجود در بازار است. در واقع گوشی آیفون اس ای ۲۰۲۰ مجموعه ای از تمام موارد مذکور است و همین موضوع باعث شده است که به یک اسمارت فون استثنائی تبدیل شود.

بررسی گوشی ایفون SE اپل

صفحه نمایش

آیفون SE 2020 دارای صفحه نمایشی 4.7 اینچی از نوع Retina IPS LCD است. همانطور که گفته شد این صفحه نمایش تا 60 درصد از قاب جلویی را پوشانده است. صفحه نمایش این آیفون دارای رزولوشن 750 در 1334 پیکسل است که در نتیجه تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر اینچ حاصل می شود. طبیعی است که در گوشی با چنین قیمتی از صفحه نمایش اولد و یا سوپر رتینا استفاده نشود اما همین صفحه نمایش نیز کیفیت بسیار بالایی دارد که شاید تنها گوشی های سطح بالای بازار و یا دیگر آیفون ها بتوانند کیفیتی بالاتر از این کیفیت را ارائه کنند.آیفون SE 2020 نیز همچون سایر آیفون های مدرن از True Tone در صفحه نمایش خود پشتیبانی می کند. این قابلیت باعث می شود نور هایی که به صفحه نمایش می تابد، همچون نور آفتاب یا نور لامپ، کمتر بازتاب پیدا کند و در عوض نور خود صفحه نمایش به صورت فشرده تر و بهتر به چشم برسد. این قابلیت که از طریق سنسور نور شش کاناله اعمال می شود نه تنها کیفیت و روشنایی صفحه نمایش را به شدت بهبود می بخشد بلکه برای چشم نیز بسیار خوب بوده و باعث می شود در استفاده های طولانی از گوشی، چشمتان کمتر اذیت شود. تنها موردی که در صفحه نمایش آیفون SE 2020 نیاز است بهبود پیدا کند، روشنایی است که اگر بیشتر بود بهتر بود اما با این حال روشنایی 625 نیتی این گوشی از آن از آیفون 7 بیشتر است اما در مقابل روشنایی 800 نیتی آیفون 11 پرو مکس چیزی برای گفتن ندارد.

سخت افزار و نرم افزار

آیفون SE 2020 دارای سخت افزاری مشترک با آیفون 11 پرو مکس است! همین جمله که آیفون SE 2020 است تا دریابیم از نظر سخت افزار با چه غولی روبرو هستیم. اپل در این آیفون خود از جدید ترین چیپست ساخت خود یعنی A13 Bionic با معماری 7nm+ استفاده کرده است. این چپست شش هسته ای است به گونه ای که دو هسته با قدرت 2.65 گیگاهرتز از نوع لایتنینگ و 4 هسته با قدرت 1.8 گیگاهرتز از نوع تاندر وجود دارد. این گوشی همچنین به پردازنده  مخصوص اپل یعنی Apple GPU (4-core graphics) استفاده می کند. تنها تفاوت سخت افزاری این گوشی و آیفون 11 ها به مقدار حافظه رم بر می گردد به گونه ای که آیفون SE 2020 دارای 3 گیگابایت حافظه رم است و برادران بزرگترش از 4 گیگابایت حافظه رم استفاده می کنند. اما نکته مهم این است که با وجود صفحه نمایشی با کیفیت پایین تر، وجود همین مقدار رم نیز کفایت می کند. آیفون جدید اپل در سه حجم حافظه داخلی عرضه می شود که شامل 64، 128 و 256 گیگابایتی می شود و طبیعتا با افزایش میزان حافظه، قیمت نیز دستخوش تغییر می شود به گونه ای که قیمت نسخه 64 گیگابایتی به 400 دلار، نسخه 128 گیگابایتی به 450 دلار و نسخه 256 گیگابایتی به 550 دلار می رسد.آیفون SE 2020 بسیار سریع است به گونه ای که از آیفون 8 نیز بسیار قدرتمند تر است. وجود چنین سرعت و قدرت بالای سخت افزاری باعث شده اجرای سنگین ترین بازی های روز دنیا برای این آیفون بسیار ساده بوده و هیچ فشاری به آن وارد نکند. شما می توانید انواع بازی های روز همچون Call of Duty Mobile، PUBG و… را با آیفون اس ای 2020 با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی اجرا کنید و سرعت بالا و بدون هیچ لگ و تاخیری از آنها لذت ببرید.همچنین بهبود قدرت سخت افزاری باعث بهبود عملکرد دوربین نیز شده است چرا که قدرت و سرعت پردازش عکس ها نیز افزایش پیدا کرده است. برای اینکه مطمئن شویم آیفون SE 2020 به اندازه آیفون 11 ها قدرتمند است به سراغ اپلیکیشن محبوب iMovie رفتیم و خواستیم یک ویدئوی 4.5 دقیقه ای با کیفیت 1080p را فشرده کنیم. همانطور که حدس می زدیم آیفون اس ای توانست با همان سرعت آیفون 11 این کار را انجام دهد این در حالی است که قیمت این گوشی به مراتب کمتر از پرچمداران اپل است. ما همچنین این تست را با آیفون 8 پلاس انجام دادیم و نتیجه گرفتیم که آیفون SE 2020 این کار را بسیار سریعتر انجام می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت مشتریان با خرید این گوشی، صاحب برترین سخت افزار های اپل خواهند شد. به جز تست بالا، ما تست هایی برای کاربری روزمره نیز با این آیفون انجام دادیم. آیفون SE 2020 در تمامی تست ها سربلند بود و در طول روز شاهد لگ و تاخیر و مشکلاتی از این دست نبودیم.در مجموع باید بگوییم این گوشی سخت افزاری در سطح یک پرچمدار دارد که باعث می شود گوشی های میان رده سایر برند ها به هیچ وجه توانایی رقابت با آن را نداشته باشند. اپل آیفون اس ای 2020 را با آخرین نسخه سیستم عامل خود یعنی IOS 13 عرضه می کند. مانند همیشه شاهد طیف وسیعی از امکانات و برنامه های کاربردی اپل هستیم که در هر آیفونی وجود دارد.

دوربین

از نظر ما، مهمترین و تعیین کننده ترین عامل موفقیت یا شکست iPhone SE 2020، عملکرد دوربین و تجربه کاربری ارائه شده توسط آن در استفاده روزانه است، با اینکه سخت افزار تعبیه شده در این دستگاه قدیمی است و از iPhone 8 به ارث رسیده، اما اپل مدعی است که به لطف چیپست A30 Bionic و پردازش تصویر می تواند کیفیت تصاویر را تا حد زیادی بهتر کند.
همین اول باید بگوییم که این ادعا کاملا صحیح است. iPhone SE جدید از نظر کیفیت عکس ها می تواند با iPhone 11 Pro Max رقابت کند و تنها در بخش هایی که نبود سخت افزار احساس می شود با مشکل روبرو می شود.

باتری گوشی ایفون SE اپل

از این نظر تفاوت خیلی زیادی بین این گوشی و آیفون 5s مشاهده نمی شود. تنها کاری که اپل کرده این است که تعدادی از اجزای داخلی را با هم ترکیب کرده تا فضای بیشتری برای باتری فراهم کند و بتواند یک باتری با ظرفیت 1624 میلی آمپری در این گوشی بگنجاند.

باتری این گوشی حدود 100 میلی آمپر از آیفون 6s ظرفیت کمتری دارد، ولی، به دلیل صفحه نمایش کوچک ترش، می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. در تست هایی که ما انجام دادیم، با پخش 1 ساعت ویدئوی فول اچ دی با وای فای روشن و نور 100 درصد صفحه نمایش، باتری از 100 درصد به 96 درصد کاهش پیدا کرد.

در استفاده معمولی مانند مکالمه روزمره در حدود 20 دقیقه، گشت و گذار اینترنتی به مدت 1 ساعت، استفاده از شبکه های اجتماعی به مدت 1 ساعت و بازی کردن به مدت نیم ساعت درصد شارژ دستگاه در آخر شب از 100 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرد.

اما شاید مهم تر از اینکه چه مدت طول می کشد تا شارژ دستگاه تمام شود، مدت زمان مورد نیاز برای شارژ دوباره آن است. در مدت 2 ساعت می توانید درصد شارژ باتری را از صفر به 100 برسانید که برای باتری ای با ظرفیت 1600 میلی آمپر چندان مناسب به نظر نمی رسد.

جمع بندی

گوشی آیفون SE جدید بدون شک یکی از جمع‌وجورترین گوشی‌های هوشمند نه تنها در قلمروی اپل، بلکه در بین گوشی‌های اندرویدی است. با یک گوشی باریک، سبک، قدرتمند و قابل اعتماد با اسپیکرهای عالی و نمایشگر با کیفیت بالا روبرو هستیم و با آن که در بخش دوربین یکسری قابلیت را ندارد، ولی عملکرد چشمگیری از خود نشان می‌دهد.

استفاده مجدد از قطعات آیفون ۸ و طراحی آن برخی از افراد را ناامید می‌کند، گرچه کمتر جای تعجب دارد چون نسل ابتدایی آیفون SE نیز یک آیفون ۵ اس با چیپ آیفون ۶ اس بود، بنابراین مشخص بود که آیفونSE 2020 اپل قرار است یک آیفون ۸ قدیمی با یک چیپست آیفون جدید (۱۱) باشد.

با این حال، این آیفون عملکرد خوبی از خود به جا می‌گذارد و اپل به لطف چیپست جدید و جدیدترین ترفندهای نرم‌افزاری کیفیت دوربین را بالا ببرد.همچنین باید به مهمترین نکته یعنی قیمت گوشی آیفون SE 2020 اشاره کنیم که جذاب است. مقدار حافظه داخلی مدل پایه به ۶۴ گیگابایت رسیده است (بیشتر از ۱۶ گیگابایت مدل قبلی آیفون SE) و قیمت آن در آمریکا ۴۰۰ دلار و در اروپا ۴۷۹ یورو است. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی ایفون SE

 کمپانی اپل بالاخره از گوشی مقرون به صرفه ی جدید خود تحت عنوان ایفون SE رونمایی کرد و به تمام شایعات پایان داد. این گوشی ۳۹۹ دلاری به شدت شبیه به آیفون ۸ است اما عملکردی در حد و اندازه ی آیفون ۱۱ پرو دارد. میتوان این گوشی را نسخه ی مقرون به صرفه ی آیفون ۱۱ دانست که از دوربین اصلی مشابهی برخوردار است. همچنین میتوان این گوشی را به عنوان جانشین آیفون SE اورجینال که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد به حساب آورد. و یا صرفاً میتوانیم بگوییم که این کوچکترین و ارزانترین آیفون موجود در بازار است. در واقع گوشی آیفون اس ای ۲۰۲۰ مجموعه ای از تمام موارد مذکور است و همین موضوع باعث شده است که به یک اسمارت فون استثنائی تبدیل شود.

بررسی گوشی ایفون SE اپل

صفحه نمایش

آیفون SE 2020 دارای صفحه نمایشی 4.7 اینچی از نوع Retina IPS LCD است. همانطور که گفته شد این صفحه نمایش تا 60 درصد از قاب جلویی را پوشانده است. صفحه نمایش این آیفون دارای رزولوشن 750 در 1334 پیکسل است که در نتیجه تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر اینچ حاصل می شود. طبیعی است که در گوشی با چنین قیمتی از صفحه نمایش اولد و یا سوپر رتینا استفاده نشود اما همین صفحه نمایش نیز کیفیت بسیار بالایی دارد که شاید تنها گوشی های سطح بالای بازار و یا دیگر آیفون ها بتوانند کیفیتی بالاتر از این کیفیت را ارائه کنند.آیفون SE 2020 نیز همچون سایر آیفون های مدرن از True Tone در صفحه نمایش خود پشتیبانی می کند. این قابلیت باعث می شود نور هایی که به صفحه نمایش می تابد، همچون نور آفتاب یا نور لامپ، کمتر بازتاب پیدا کند و در عوض نور خود صفحه نمایش به صورت فشرده تر و بهتر به چشم برسد. این قابلیت که از طریق سنسور نور شش کاناله اعمال می شود نه تنها کیفیت و روشنایی صفحه نمایش را به شدت بهبود می بخشد بلکه برای چشم نیز بسیار خوب بوده و باعث می شود در استفاده های طولانی از گوشی، چشمتان کمتر اذیت شود. تنها موردی که در صفحه نمایش آیفون SE 2020 نیاز است بهبود پیدا کند، روشنایی است که اگر بیشتر بود بهتر بود اما با این حال روشنایی 625 نیتی این گوشی از آن از آیفون 7 بیشتر است اما در مقابل روشنایی 800 نیتی آیفون 11 پرو مکس چیزی برای گفتن ندارد.

سخت افزار و نرم افزار

آیفون SE 2020 دارای سخت افزاری مشترک با آیفون 11 پرو مکس است! همین جمله که آیفون SE 2020 است تا دریابیم از نظر سخت افزار با چه غولی روبرو هستیم. اپل در این آیفون خود از جدید ترین چیپست ساخت خود یعنی A13 Bionic با معماری 7nm+ استفاده کرده است. این چپست شش هسته ای است به گونه ای که دو هسته با قدرت 2.65 گیگاهرتز از نوع لایتنینگ و 4 هسته با قدرت 1.8 گیگاهرتز از نوع تاندر وجود دارد. این گوشی همچنین به پردازنده  مخصوص اپل یعنی Apple GPU (4-core graphics) استفاده می کند. تنها تفاوت سخت افزاری این گوشی و آیفون 11 ها به مقدار حافظه رم بر می گردد به گونه ای که آیفون SE 2020 دارای 3 گیگابایت حافظه رم است و برادران بزرگترش از 4 گیگابایت حافظه رم استفاده می کنند. اما نکته مهم این است که با وجود صفحه نمایشی با کیفیت پایین تر، وجود همین مقدار رم نیز کفایت می کند. آیفون جدید اپل در سه حجم حافظه داخلی عرضه می شود که شامل 64، 128 و 256 گیگابایتی می شود و طبیعتا با افزایش میزان حافظه، قیمت نیز دستخوش تغییر می شود به گونه ای که قیمت نسخه 64 گیگابایتی به 400 دلار، نسخه 128 گیگابایتی به 450 دلار و نسخه 256 گیگابایتی به 550 دلار می رسد.آیفون SE 2020 بسیار سریع است به گونه ای که از آیفون 8 نیز بسیار قدرتمند تر است. وجود چنین سرعت و قدرت بالای سخت افزاری باعث شده اجرای سنگین ترین بازی های روز دنیا برای این آیفون بسیار ساده بوده و هیچ فشاری به آن وارد نکند. شما می توانید انواع بازی های روز همچون Call of Duty Mobile، PUBG و… را با آیفون اس ای 2020 با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی اجرا کنید و سرعت بالا و بدون هیچ لگ و تاخیری از آنها لذت ببرید.همچنین بهبود قدرت سخت افزاری باعث بهبود عملکرد دوربین نیز شده است چرا که قدرت و سرعت پردازش عکس ها نیز افزایش پیدا کرده است. برای اینکه مطمئن شویم آیفون SE 2020 به اندازه آیفون 11 ها قدرتمند است به سراغ اپلیکیشن محبوب iMovie رفتیم و خواستیم یک ویدئوی 4.5 دقیقه ای با کیفیت 1080p را فشرده کنیم. همانطور که حدس می زدیم آیفون اس ای توانست با همان سرعت آیفون 11 این کار را انجام دهد این در حالی است که قیمت این گوشی به مراتب کمتر از پرچمداران اپل است. ما همچنین این تست را با آیفون 8 پلاس انجام دادیم و نتیجه گرفتیم که آیفون SE 2020 این کار را بسیار سریعتر انجام می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت مشتریان با خرید این گوشی، صاحب برترین سخت افزار های اپل خواهند شد. به جز تست بالا، ما تست هایی برای کاربری روزمره نیز با این آیفون انجام دادیم. آیفون SE 2020 در تمامی تست ها سربلند بود و در طول روز شاهد لگ و تاخیر و مشکلاتی از این دست نبودیم.در مجموع باید بگوییم این گوشی سخت افزاری در سطح یک پرچمدار دارد که باعث می شود گوشی های میان رده سایر برند ها به هیچ وجه توانایی رقابت با آن را نداشته باشند. اپل آیفون اس ای 2020 را با آخرین نسخه سیستم عامل خود یعنی IOS 13 عرضه می کند. مانند همیشه شاهد طیف وسیعی از امکانات و برنامه های کاربردی اپل هستیم که در هر آیفونی وجود دارد.

دوربین

از نظر ما، مهمترین و تعیین کننده ترین عامل موفقیت یا شکست iPhone SE 2020، عملکرد دوربین و تجربه کاربری ارائه شده توسط آن در استفاده روزانه است، با اینکه سخت افزار تعبیه شده در این دستگاه قدیمی است و از iPhone 8 به ارث رسیده، اما اپل مدعی است که به لطف چیپست A30 Bionic و پردازش تصویر می تواند کیفیت تصاویر را تا حد زیادی بهتر کند.
همین اول باید بگوییم که این ادعا کاملا صحیح است. iPhone SE جدید از نظر کیفیت عکس ها می تواند با iPhone 11 Pro Max رقابت کند و تنها در بخش هایی که نبود سخت افزار احساس می شود با مشکل روبرو می شود.

باتری گوشی ایفون SE اپل

از این نظر تفاوت خیلی زیادی بین این گوشی و آیفون 5s مشاهده نمی شود. تنها کاری که اپل کرده این است که تعدادی از اجزای داخلی را با هم ترکیب کرده تا فضای بیشتری برای باتری فراهم کند و بتواند یک باتری با ظرفیت 1624 میلی آمپری در این گوشی بگنجاند.

باتری این گوشی حدود 100 میلی آمپر از آیفون 6s ظرفیت کمتری دارد، ولی، به دلیل صفحه نمایش کوچک ترش، می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. در تست هایی که ما انجام دادیم، با پخش 1 ساعت ویدئوی فول اچ دی با وای فای روشن و نور 100 درصد صفحه نمایش، باتری از 100 درصد به 96 درصد کاهش پیدا کرد.

در استفاده معمولی مانند مکالمه روزمره در حدود 20 دقیقه، گشت و گذار اینترنتی به مدت 1 ساعت، استفاده از شبکه های اجتماعی به مدت 1 ساعت و بازی کردن به مدت نیم ساعت درصد شارژ دستگاه در آخر شب از 100 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرد.

اما شاید مهم تر از اینکه چه مدت طول می کشد تا شارژ دستگاه تمام شود، مدت زمان مورد نیاز برای شارژ دوباره آن است. در مدت 2 ساعت می توانید درصد شارژ باتری را از صفر به 100 برسانید که برای باتری ای با ظرفیت 1600 میلی آمپر چندان مناسب به نظر نمی رسد.

جمع بندی

گوشی آیفون SE جدید بدون شک یکی از جمع‌وجورترین گوشی‌های هوشمند نه تنها در قلمروی اپل، بلکه در بین گوشی‌های اندرویدی است. با یک گوشی باریک، سبک، قدرتمند و قابل اعتماد با اسپیکرهای عالی و نمایشگر با کیفیت بالا روبرو هستیم و با آن که در بخش دوربین یکسری قابلیت را ندارد، ولی عملکرد چشمگیری از خود نشان می‌دهد.

استفاده مجدد از قطعات آیفون ۸ و طراحی آن برخی از افراد را ناامید می‌کند، گرچه کمتر جای تعجب دارد چون نسل ابتدایی آیفون SE نیز یک آیفون ۵ اس با چیپ آیفون ۶ اس بود، بنابراین مشخص بود که آیفونSE 2020 اپل قرار است یک آیفون ۸ قدیمی با یک چیپست آیفون جدید (۱۱) باشد.

با این حال، این آیفون عملکرد خوبی از خود به جا می‌گذارد و اپل به لطف چیپست جدید و جدیدترین ترفندهای نرم‌افزاری کیفیت دوربین را بالا ببرد.همچنین باید به مهمترین نکته یعنی قیمت گوشی آیفون SE 2020 اشاره کنیم که جذاب است. مقدار حافظه داخلی مدل پایه به ۶۴ گیگابایت رسیده است (بیشتر از ۱۶ گیگابایت مدل قبلی آیفون SE) و قیمت آن در آمریکا ۴۰۰ دلار و در اروپا ۴۷۹ یورو است. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی s20 پلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گوشی گلکسی S20 پلاس عضو دوم خانواده اس 20 امسال سامسونگ است که بالاتر از مدل استاندارد گلکسی S20 و پایین‎تر از هیولایی به اسم اولترا در وسط قرار گرفته است. گلکسی S20 پلاس در جدیدترین پرچم‌دارهای سامسونگ بچه وسط است، ولی اشتباه نکنید چون همچنان با یک گوشی عالی روبرو هستید.

بابت پولی که برای آن پرداخت می‌کنید یک گوشی با نمایشگر عالی، با طراحی همیشگی سامسونگ و تقریبا تمام زرق و برق‌های دیگری می‌خرید که از یک پرچم‌دار امروزی انتظار دارید. بنابراین، اگر دنبال یک گوشی عالی اندرویدی می‌گردید، گلکسی اس 20 پلاس یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در حال حاضر می‌توانید بخرید. تنها عیب‌های این گوشی چیپست با کارآمدی مصرف توان کمتر اگزینوس و یکسری نکات آزاردهنده لانچر سامسونگ است. با این مقدمه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با عضو دیگر خانواده اس 20 سامسونگ آشنا شوید. برای اطلاع از قیمت گوشی s20 پلاس کلیک کنید.

نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی s20 پلاس

زمانی که محصول پرچمدار از سوی سامسونگ معرفی می شود، ناخودآگاه یکی از بهترین نمایشگر های بازار نیز به همراه آن متولد می شود و در سری Galaxy S20 نیز شاهد اتفاق مشابهی هستیم. گلکسی اس 20 پلاس از نمایشگر 6.7 اینچی Dynamic Amoled 2X استفاده می کند که اندازه ای نزدیک به نمایشگر 6.9 اینچی نسخه اولترا دارد و در عین حال این اندازه چندان زیاد نمی باشد که ارگونومی دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد.

عبارت 2X در اسم این نمایشگر، نشان دهنده نرخ بازسازی دو برابر آن می باشد و این اولین باری است که سامسونگ از نمایشگر 120 هرتزی در محصول خود استفاده می کند. (نمایشگر در هر ثانیه، 120 بار تازه سازی یا رفرش می شود). همچنین سامسونگ نرخ بازخورد لمسی را نیز به 240 هرتز افزایش داده است که این دو موضوع در کنار هم، تغییر اساسی در تجربه کاربری ایجاد می کنند؛ به طوری که تمامی انیمیشن ها به صورت روان تری اجرا شده و برخی بازی ها نیز حس و حال روان تری را در اختیار می گذارند. البته باید در نظر داشته باشید که هنگام استفاده از نرخ بازسازی 120 هرتزی، رزولوشن نمایشگر در 1080P+ قرار خواهد گرفت؛ اما ما به شما اطمینان می دهیم که بخاطر افزایش نامحسوس تراکم پیکسلی، احتمال بسیار کمی دارد که حالت 60 هرتزی و رزولوشن QHD+ را انتخاب کنید.

روشنایی پنل اس 20 پلاس، در حالت دستی حدود 400 نیت می باشد که در حالت خودکار به بیش از 800 نیت افزایش پیدا می کند و این موضوع استفاده بدون دردسر در محیط های پر نور و فضاهای باز را در پی دارد. مشابه چیزی که برای اولین بار در گلکسی اس 10 دیدیم، در نمایشگر این گوشی نیز میزان نور آبی مضر (بدون تغییر در بالانس رنگی نمایشگر) تا 42 درصد کاهش داشته و این موضوع در کنار فیلتر نور آبی و حداقل روشنایی حدود 2 نیت، باعث شده تا استفاده از این گوشی در محیط های کاملا تاریک، بسیار آسان باشد.

به صورت پیشفرض، نمایشگر در حالت Vivid فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می دهد که در آن شاهد رنگ های شاداب و کمی اشباع شده هستیم که البته دقت آن ها چندان هم بد نیست. اما رنگ سفید در این حالت، کمی متایل به آبی نشان داده می شود که با رفتن به تنظیمات نمایشگر و متمایل کردن دمای رنگ ها به گرمی، می توان این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد. اما اگر خواهان رنگ های دقیق هستید، کافی است حالت نمایشگر را به Natural تغییر دهید تا پنل گلکسی اس 20 پلاس با پوشش فضای رنگی sRGB دقیق ترین رنگ ها را به نمایش بگذارد. بد نیست بدانید که چندی پیش به گفته دیسپلی میت، نمایشگر گلکسی اس 20 اولترا توانست رکوردهای جدیدی را در زمینه روشنایی، دقت رنگ، دقت کنتراست و … بر جای بگذارد که مطمئنا با توجه به نوع مشابه پنل آن با نمونه بکار رفته در اس 20 پلاس، می توان برخی رکورد های مشابه را برای آن نیز در نظر گرفت.

اسپیکر

گلکسی اس 20 پلاس همانند پرچمداران اخیر سامسونگ، از اسپیکر استریو استفاده می کند که توسط AKG مهندسی شده است. مطابق معمول اسپیکر اصلی در لبه پایینی قرار دارد و از اسپیکر مکالمه به عنوان اسپیکر دوم، بهره گرفته می شود. نکته جالب در مورد اسپیکر مکالمه Galaxy S20 Plus این است که سامسونگ خروجی بزرگ با روکش فلزی برای آن در نظر نگرفته و خروجی آن در واقع شیار باریک بین شیشه محافظ نمایشگر و فریم فلزی است.از این موارد که بگذریم، کیفیت صدای خروجی از این اسپیکر ها بسیار عالی بوده و حجم صدای خروجی از آن ها، بسیار زیاد می باشد. این اسپیکر ها صدایی با وضوح بالا، تفکیک بسیار خوب نوت ها و بیس عمیق در اختیار می گذارند که با استفاده از قابلیت Dolby Atmos می توان حجم صدای آن را تا حدودی افزایش داد.

دوربین

امسال ترند طراحی گوشی‌های موبایل بیشتر به سمت استفاده از لنزهایی با اندازه‌های نجومی مگاپیکسل رفته است. سامسونگ نیز تصمیم گرفت که یک بازنگری کلی در دوربین پرچمداران خود داشته باشد، به همین دلیل لنزهای بهتری را در گوشی‌های پرچمدار خود مورد استفاده قرار داد. ماژول سه‌گانه این گوشی شامل لنز واید 12 مگاپیکسلی، لنز 64 مگاپیکسلی تله‌فوتو و لنز اولتراواید 12 مگاپیکسلی است. دوربین سلفی آن هم 10 مگاپیکسلی است. در واقع می‌توان دوربین آن را مهمترین ارتقاء آن نسبت به گلکسی اس 10 دانست.

به گفته سامسونگ، سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی کاملاً بازسازی شده و پیکسل‌های بزرگتر آن می‌توانند نور بیشتری را جذب کنند. در رابطه با کیفیت عکس‌های آن هم می‌بایست گفت که روشنایی عکس‌ها عالی بوده و رنگ‌های شاد و سرزنده‌ای را بدون اشباع رنگ بیش از حد، در اختیار شما قرار می‌دهد. عملکرد دوربین S20 پلاس نسبت به رقبایی چون گوشی آیفون 11 و یا گوگل پیکسل 4 قابل‌توجه است. سامسونگ در گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 پلاس سخت افزار دوربین مشابه‌ای را مورد استفاده قرار داده است.

باتری گوشی سامسونگ گلکسی s20 پلاس

باتری در این گوشی با وجود اینکه اندازه گوشی خیلی بزرگ نیست و ضخامت زیادی هم ندارد ظرفیت زیادی دارد. سامسونگ از باتری‌ای 4000 میلی آمپرساعتی برای اس 20 استفاده کرده که از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند به علاوه اینکه می‌توانید از شارژ سریع  15 واتی بی‌سیم هم برای آن بهره ببرید.برای تست شارژ متاسفانه ما شارژر اصلی گوشی را در اختیار نداشتیم که تست شارژ شدنش را بگیریم. اما در زمینه شارژ دهی عملکرد خیلی خوبی را از این گوشی می‌بینید. اس 20 به راحتی و بدون دردسر می‌تواند 1 روز کامل را دوام بیاورد در صورتی که استفاده سنگینی از آن داشته باشید البته اگر رفرش ریت 120 هرتزی را انتخاب کنید به طور حتم زودتر از 1 روز کامل به شارژ کردنش نیاز پیدا می‌کنید. از نظر اعداد و ارقام این نتایج برای گوشی به دست می‌آید.

نتیجه گیری

بی تعارف بگوییم، Galaxy S20 Plus بهترین عضو سری S20 سامسونگ است و یعنی بهتری دستگاهی اندرویدی حال حاضر بازار است. البته بدون نقص هم نیست، ولی به بی نقص بودن بسیار نزدیک شده است. با وجود ایراد های کوچکی که از نوع تصویر برداری آن داشتم و سنسور اثر انگشت نه چندان خوب آن، هیچ ایراد دیگه ای نتوانستم از عملکرد دستگاه بگیرم و این فوق العاده است.
با برچسب قیمت بالایی که این دستگاه دارد، اصلا نمی توان آن را یک گوشی ارزان تلقی کرد. ولی اگر به دنبال دستگاه تمام عیاری هستید که از پس هر کاری بر می آید و در برخی بخش ها نیز خارق العاده است، Galaxy S20 Plus بهترین انتخاب ممکن است. هنوز اوایل 2020 هستیم، ولی فکر نمیکنم به این زودی ها اسمارت فونی معرفی شود که بتواند تاج پادشاهی را از این دستگاه بگیرد. اگر قصد خرید دارید کلیک کنید.

مزایا

  • بهترین و با کیفیت ترین نمایشگر ممکن
  • طراحی کلاسیک سامسونگ و کیفیت بالای ساخت
  • مشخصات فنی و عملکرد پردازشی بسیار عالی
  • کیفیت بالای دوربین ها
  • عمر باتری تحسین برانگیز

معایب

  • سرعت و دقت نه چندان زیاد سنسور اثر انگشت
  • عملکرد نه چندان طبیعی دوربین در ثبت جزئیات صورت
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی S10

بازار گوشی های هوشمند یکی دو سالیست که دیگر مانند روزهای پیشین نیست. دیگر همه می دانیم که نوآوری یعنی بالابردن تعداد دوربین، کاهش حاشیه، استفاده از تراشه جدید و غیره! اما سامسونگ با وجود ارتقا گلکسی اس ۹ خود در تمامی موارد گفته شده، یک گوشی بسیار خاص و آینده نگرانه را به کاربرا معرفی کرد. درست است که در حقیقت گلکسی فولد (Galaxy Fold) آینده طراحی گوشی های هوشمند حداقل در ۵ الی ۱۰ سال آینده به شمار می رود، اما اس ۱۰ با رقبای خود فرق دارد.

سامسونگ می دانست که برای قد علم کردن رو به روی رقیب بزرگ خود یعنی اپل، دهمین سالگرد کهکشانی هایش یکی از بهترین فرصت ها خواهد بود. به همین منظور خود را برای جشنی بی عیب و نقص و همچنین عرضه دستگاهی تقریبا بی عیب و نقص از تمامی جهات آماده کرد.

کره ای ها در هدف خود موفق بوده اند؛ گلکسی اس ۱۰ اینجاست.! دستگاهی کامل تر، هوشمندتر، قوی تر و دلرباتر در مقایسه با نسل های پیشین. این شما و این بررسی تخصصی گلکسی اس ۱۰ سامسونگ. برای اطلاع از قیمت گوشی S10 کلیک کنید.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S10

نمایشگر

بررسی گلکسی S10 را با نقد نمایشگر آن آغاز می‌کنیم. Paul Guzek، مدیر برند سامسونگ اعتقاد دارد که نمایشگر S10 بهتر از رقبای اپلی حال حاضر این این گوشی می‌باشد. Galaxy S10 دارای یک پنل ۶٫۱ اینچی Dynamic AMOLED می‌باشد که می‌توان عملکرد کلی آن را فوق العاده خوب توصیف کرد. لبه‌های این نمایشگر در به طرزی ماهرانه به سمت فریم دستگاه خم شده اند. حداکثر روشنایی این نمایشگر بسیار بالا می‌باشد و پشتیبانی ان از +HDR10 باعث می‌شود تا کنتراست و رنگ‌های تصویر آن بسیار فوق العاده باشند.

همان طور که گفتیم، سامسونگ با استفاده از یک نمایشگر Infinity-O توانسته تا بدون استفاده از notch به یک نمایشگر تمام صفحه‌ی واقعی دست یابد که فقط یک حفره‌ی کوچک برای قرار گرفتن دوربین سلفی در آن دیده می‌شود. اما برای متوجه شدن این نکته که آیا استفاده از این نمایشگر با دوربین punch-hole ساده تر از نمایشگرهای دارای notch می‌باشد، نیاز به بررسی‌های بیشتری داریم.

در واقع باید مدتی با گوشی گلکسی اس ۱۰ کار کنیم تا متوجه شویم که آیا نمایشگر Infinity-O آن دارای عیب خاصی می‌باشد یا نه. اما هم اکنون کاملا مشخص است که سامسونگ با به کارگیری دوربین punch-hole توانسته تا فضای بیشتری از نمایشگر را برای استفاده به کاربران  اختصاص دهد.

سخت افزار

مهمترین قیمت هر گوشی هوشمند، تراشه و دیگر مشخصات سخت افزاری آن است. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ بود که شرکت سامسونگ از تراشه Exynos 9820 پرده برداری کرد. این تراشه که بر پایه لیتوگرافی ۸ نانومتری توسعه یافته است، از ۸ هسته پردازشی در ۳ کلاستر استفاده می کند. برای بازارهای به غیر از آسیا و اروپا، این گوشی با تراشه Snapdragon 855 همراه شده که برخلاف تراشه اختصاصی سامسونگ بر پایه لیتوگرافی ۷ نانومتری توسعه یافته است.

به دلیل وجود نسخه Exynos در ایران، این نسخه را به صوت تخصصی مورد بررسی قرار خواهیم داد اما بنچمارک های نسخه Snapdragon را نیز در جدول مربوطه درج خواهم کرد.

همانطور که گفته شد تراشه Exynos 9820 از ۸ هسته پردازشی استفاده می کند که در سه کلاستر جداگانه به صورت ۲+۲+۴ چیده شده اند. قدرتمندترین کلاستر این تراشه از ۲ هسته Mangoose M4 استفاده می کند که در فرکانس ۲.۷ گیگاهرتز فعالیت می کنند. کلاستر سطح متوسط دیگر از ۲ هسته Cortex-A75 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و کلاستر آخر نیز از ۴ هسته ۱.۹ گیگاهرتز Cortex-A55 تشکیل شده اند. کلاستر سوم برای وظایف سبک تر مانند وب گردی و یا دیگر کارهای ساده تر طراحی شده اند. وظایف گرافیکی این تراشه نیز بر دوش پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP12 است.

دوربین

به بررسی گلکسی S10 از نظر دوربین می‌رسیم. با دوربین S10 شما می‌توانید از هر زاویه و سوژه‌ای که دوست دارید عکس بگیرید. این گوشی دارای دوربین اصلی سه گانه، با یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی استاندارد، یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم اپتیکال ۲ برابری و یک لنز جدید ۱۶ مگاپیکسلی فوق عریض می‌باشد.دوربین گلکسی S10 عکس‌های فوق العاده‌ای را حتی در هنگامی که نور محیط کم باشد ثبت می‌کند. فوکوس بر روی اشیای بسیار نزدیک خیلی خوب صورت می‌پذیرد و کیفیت تصاویر فوق العاده هستند. همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، دوربین اصلی این گوشی می‌تواند از شعله‌های آتش بدون کوچکترین تاری و یا پخش شدن نور، تصویری زیبا ثبت کند.اما یکی از مواردی که در بررسی گلکسی S10 از نظر دوربین متوجه آن خواهید شد، بهتر بودن تصاویر نسبت به دنیای واقعی است! یعنی گاهی اوقات و در برخی شرایط محیطی خاص، دوربین گلکسی S10 رنگ‌ها را پررنگ تر و گیراتر از آنچه که در واقعیت وجود دارند نشان می‌دهد. البته این موضوع آنچنان چشمگیر نیست که باعث غیرواقعی شدن تصاویر شود، اما در مقایسه با آن، دوربین آیفون XS معمولا رنگ‌ها را همانطور که چشم بیننده می‌بیند نشان می‌دهد.

همان طور که گفتیم، لنز ۱۶ مگاپیکسلی ultra-wide گلکسی S10 برای اولین بار در یک تلفن همراه استفاده شده است. زاویه‌ی دید این لنز ۱۲۳ درجه است که برای ثبت یک عکس دسته جمعی از گروه بزرگی از افراد مناسب می‌باشد. کیفیت تصاویر این دوربین نیز بسیار خوب است، اما در مقایسه با دو لنز دیگر، از نبود OIS (لرزشگیر تصویر اپتیکال) رنج می‌برد.

در ادامه به بررسی گلکسی S10 از نظر دوربین سلفی می‌پردازیم. این گوشی دارای یک دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار دوتایی می‌باشد. خوشبختانه علاوه بر دوربین اصلی، هوش مصنوعی برای دوربین سلفی این گوشی هم در نظر گرفته شده است. Scene optimizer در دوربین سلفی S10 دارای ۱۰ دسته بندی جدید می‌باشد.

هوش مصنوعی دوربین این گوشی به قدری بالاست که می‌تواند تفاوت یک سگ با گربه را هم تشخیص دهد تا تنظیمات دوربین (مثل تعادل رنگ سفید) را به مناسب ترین شکل ممکن ست کند. Shot Suggestion هم یک ویژگی جدید است که از موتور پردازش عصبی استفاده می‌کند تا به شما درباره سطح بندی درست شات‌ها یا کادربندی بهتر سوژه‌ها پیشنهاد دهد.

اما در بررسی گلکسی S10 از نظر ضبط ویدیو، نرم افزار این گوشی به منظور ضبط در +HDR10  ارتقا یافته و تثبیت کننده‌ی ویدئو دیجیتال ارائه شده است. سامسونگ می‌گوید که شما با دوربین S10 می‌توانید ویدیوهای  Ultra HD را همانند یک دوربین اکشن، خیلی نرم و روان ضبط کنید.

باتری گوشی سامسونگ گلکسی S10

S10 یک باتری 3400 میلی آمپر ساعتی دارد، یعنی یک کاهش 700 میلی آمپر ساعتی معنا دار نسبت به نسخه پلاس. البته اگر به رقبای همرده مثل iPhone XS با 2658 و Pixel 3 با 2915 میلی آمپر ساعت نگاه کنید، باز هم عدد چندان پایینی نیست.

در تست جستجوی وب Wi-Fi توانستیم بیش از 10 ساعت به گشت و گذار بپردازیم و حدود 13 ساعت هم ویدیو تماشا کنیم. هر دو این اعداد حدود دو ساعت کمتر از نتیجه +S10 است. به همین صورت این دستگاه نتوانست به 24 ساعت تماس تلفنی نسخه پلاس برسد و تنها 21 ساعت و 19 دقیقه را ثبت کرد. امتیاز کلی آن هم به 79 ساعت رسید که از 91 ساعت +Galaxy S10 بسیار کمتر است.

پر کردن باتری هم با همان Adaptive Fast Charger صورت میگرد که از زمان S5 تغییری نکرده است. این شارژر میتواند در حالت های 9V/1.67A و 5V/2A یعنی توان 15 واتی نماینده کره ای ها را شارژ کند. این مقدار توان چندان هم نتیجه ترسناکی نمیدهد، چرا که در تست های انجام شده، درصد شارژ گوشی در نیم ساعت اول به 48 درصد رسیده بود و در 1 ساعت و 31 دقیقه هم به طور کامل شارژ شد.

Pixel 3 با Power Delivery هجده واتی اش سرعت شارژ کمتری دارد، این دستگاه در نیم ساعت اول 45 درصد شارژ شد و شارژ کامل آن هم 1:42 دقیقه زمان برد. در همین حال، iPhone XS کوپرتینویی ها نیز با توان 5V/1A در نیم ساعت 22 درصد شارژ میشود.

جمع بندی

به پایان مطلب بررسی گلکسی S10 می‌رسیم. همان طور که مشخص است، گلکسی S10 قطعا شایسته ترین دستگاه ممکن برای بزرگداشت دهمین مدل از سری گلکسی S سامسونگ می‌باشد. Galaxy S10 به پیشرفته ترین تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز شده است و پیشرفت این گوشی نسبت به مدل قبلی (یعنی گلکسی S9) آنچنان زیاد است که قطعا هر کاربری را ترغیب به خریدن آن می‌کند. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی گلکسی فولد

در روزهای گذشته اخباری زیادی پیرامون گلکسی فولد سامسونگ و حواشی آن شنیده اید (تلفن های همراه با قابلیت تا شدن _جنگ بین Mate X و Galaxy Fold) بهتر است هم اکنون به بررسی تخصصی این گوشی بپردازیم تا دلیل این مقدار توجه به تلفن همراه را دریابیم. برای اطلاع از قیمت گوشی گلکسی فولد کلیک کنید.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی فولد

نمایشگر

سامسونگ در زمینه تولید نمایشگرهای تاشو سال های بسیاری را صرف تحقیق و توسعه کرده است و دستیابی به چنین فناوری ای سبب شده تا اصلی ترین تفاوت گلکسی فولد با دیگر دستگاه ها شکل گیرد. گلکسی در مجموع دو صفحه نمایش مختلف دارد که یکی در خارج دستگاه و یکی در داخل آن قرار گرفته است.

نمایشگر خارجی یک پنل Super AMOLED به اندازه ۴.۶ اینچ است که در زمان بسته بودن دستگاه می توان از آن استفاده کرد. بر روی این نمایشگر، لایه ای از شیشه محافظ گوریلا گلس قرار دارد و از این رو درخشندگی و براقیت بسیاری دارد. متاسفانه سامسونگ نسخه گوریلا گلس را اعلام نکرده اما به نظر می رسد گوریلا گلس ۳ یا ۵ مورد استفاده قرار گرفته باشد. دقت این نمایشگر برابر با ۷۲۰p است اما به دلیل بهره گیری از نسبت صفحه ۲۱:۹ پیکسل های عمودی از ۱۲۸۰ به ۱۶۸۰ پیکسل افزایش پیدا کرده است.

نمایشگر داخلی اما اندازه ای ۷.۳ اینچی دارد و تقریبا ۸۵.۷ درصد از پنل جلویی دستگاه را پوشانده است. همچنین با توجه به نسبت صفحه ۴.۲:۳ دقتی برابر با ۲۱۵۲ × ۱۵۳۶ پیکسل دارد. با توجه به کاربرد گلکسی فولد در حالت تبلت و فاصله دستگاه از چشمان کاربر، بهره مندی آن از چگالی پیکسلی ۳۶۲ پیکسل بر هر اینچ را منطقی می دانیم. همچنین این موضوع سبب می شود تا به دلیل کاهش مصرف نمایشگر، عمر باتری نیز افزایش داشته باشد.

صفحه نمایش های Dynamic AMOLED، از فناوری جدیدتری در مقایسه با نمایشگرهای Super AMOLED بهره می برند. این نمایشگرها برای پخش محتوای HDR10+، ابتدا متادیتای آنها را بررسی کردده و سپس تنظیمات مناسب برای نمایش بهتر آن محتوا را اعمال می کند. دلیل استفاده از واژه Dynamic نیز همین موضوع است. لازم به ذکر است که در حال حاضر، هیچ تلویزیونی از این استاندارد پشتیبانی نمی کند و محتواهای در دسترس نیز تنها در سرویس هایی چون Amazon Prime Video وجود دارند.

بر روی صفحه نمایش ۷.۳ اینچی گلکسی فولد، لایه ای محافظ قرار دارد که در ابتدا تنها یک محافظ ساده به نظر می رسد. اما با درآوردنش صفحه نمایش به کلی از کار خواهد افتاد. این موضوع سبب شد تا سامسونگ به سرعت و طی بیانیه ای، این لایه را جزئی از سیستم نمایشگر معرفی کرده و به همگان هشدار دهد که با حذف آن دستگاه از گارانتی ساقط خواهد شد.

نرم افزار

در نقد و بررسی گلکسی فولد مشخص شد که یکی دیگر از بزرگ‌ترین چالش‎های سامسونگ علاوه بر مکانیزم انعطاف‌پذیری و تا شدن راحت صفحه نمایش، بکارگیری رابط کاربری One-UI است تا بتواند در یک نمایشگر با نرخ 4:3 به خوبی کار کند. درواقع در اینجا دو ویژگی کلیدی به چشم می‌خورد؛ یکی از آنها به ادامه کار با اپلیکیشنی که در نمایشگر کوچک استفاده می‌کردید، هنگام باز شدن نمایشگر بزرگ است. درواقع زمانی که گوشی باز یا بسته می‌شود این مورد مشهود خواهد بود. اما در رابط کاربری سامسونگ گلکسی فولد این مشکل به خوبی رفع شده است.

به‌عنوان مثال کاربر گوگل مپس را باز می‌کند، مکان خاصی را جستجو کرده و در صورت نیاز می‌تواند گوشی را ببندد و ادامه کار با کوگل مپس را از نمایشگر کوچک دنبال کند. خوب است بدانید ویزگی یاد شده در مورد همه برنامه‌ها اجرایی خواهد بود.ویژگی کلیدی دوم مالتی تسکینگ در چند پنجره است. درواقع به دلیل داشتن نمایشگری بزرگ، کاربران می‌توانند چند برنامه را همزمان بر روی گوشی اجرا کنند. این یک ویژگی عالی است و امکان اجرای همزمان سه برنامه با هم در گلکسی فولد نیز میسر خواهد بود. در این راستا لازم است که کاربر در ابتدا برنامه اصلی را اجرا کند، بعد از آن می‌تواند فضایی را در سمت راست به برنامه‌های دیگر مورد نظر اختصاص دهد. همچنین امکان تغییر مکان برنامه قابل اجرا نیز در نمایشگر وجود خواهد داشت. در مورد سیستم عامل گلکسی فولد سامسونگ هم باید بگوییم که اندروید 9 پای بر روی این گوشی اجرا خواهد شد.

سخت افزار

در بخش سخت افزار هم شاهد ویژگی‌های خیره‌کننده‌ای در بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی فولد خواهیم بود. به این ترتیب که دو باتری در این گوشی هوشمند وظیفه تأمین انرژی دستگاه مورد نظر را برعهده دارند که با هم کار می‌کنند. با این حساب باید بگوییم که علاوه بر این، ویژگی‌هایی از این گوشی در ادامه بیان خواهد شد که همه آنها گواه بر مشخصات یک پرچمدار در سامسونگ گلکسی فولد خواهد بود. در دل این گوشی هوشمند پردازنده 7 نانومتری هشت هسته‌ای معروف به نام اسنپدراگون 855 قرار دارد که وظیفه تأمین نیروی پردازشی این گوشی هوشمند را بر عهده خواهد داشت و با یک رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایت نیز همراهی می‌شود. با این حساب و با توجه به پردازنده قدرتمند یاد شده می‌توانیم بگوییم که برنامه‌های قوی نیز اجرای راحت و روانی بر روی این محصول خلاقانه تجربه خواهند کرد.همان‌طور که اشاره کردیم دو باتری جدا در این گوشی که با هم کار می‌کنند، ظرفیتی معادل 4300 میلی‌آمپرساعت دارند و استفاده از گوشی را برای یک روز کامل بدون خالی کردن باتری تضمین خواهند کرد. در اینجا می‌توانید با 9 مورد که باعث خالی شدن باتری گوشی خواهند شد نیز آشنا شوید.

دوربین

شاید دلیل خرید گلکسی فولد، دوربین آن نباشد، اما این دستگاه با توجه به قیمت 1980 دلاری اش، مجبور به داشتن دوربینی با عملکرد بسیار خوب می باشد. از این رو، سامسونگ برای این محصول، ساختمان دوربینی مشابه با چیزی که در گلکسی اس 10 پلاس دیده بودیم، در نظر گرفته است؛ با این تفاوت که گلکسی فولد دارای سه دوربین سلفی می باشد که دو مورد از آن ها در داخل و یک مورد در بالای نمایشگر کوچک قرار گرفته است.

همچنین لازم است بدانید که هنگام عکاسی با دوربین سه گانه پشتی، امکان استفاده از هر دو نمایشگر بزرگ و کوچک وجود دارد؛ اما مطمئنا با توجه به وجود نمایشگر 7.3 اینچی، بیشتر کاربران ترجیح به عکاسی در حالت تبلت خواهند داد.

دوربین اصلی Galaxy Fold از سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگ 1.4 میکرونی استفاده می کند که دهانه دیافراگم لنز آن، بین دو عدد f/2.4 و f/1.5 متغیر است. بنابراین هنگامی که در شرایط نوری کم به تصویر برداری می پردازید، دیافراگم دوربین در حالت بسیار وسیع f/1.5 قرار خواهد گرفت تا تاثیر مثبتی روی جذب نور توسط پیکسل های بزرگ سنسور داشته باشد و از طرف دیگر زمانی که شرایط نوری مناسب باشد، دیافراگم دوربین روی f/2.4 قرار خواهد گرفت که تصاویر به مراتب شارپ تری از f/1.5 در اختیار خواهد گذاشت. همچنین گفتنی است که این دوربین از فوکوس خودکار پیشرفته Dual-Pixel با تشخیص فاز پشتیبانی می کند و به لرزشگیر اوپتیکال نیز مجهز شده است.

دوربین فوق عریض بکار رفته در این گوشی، زاویه دید بسیار خوب 123 درجه ای را در اختیار می گذارد که در هنگام فیلمبرداری فاصله کانونی آن به 12mm در 35mm تبدیل می شود. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که این دوربین، یکی از عریض ترین نمونه های بکار رفته در اسمارتفون های امروزی می باشد. لنز بکار رفته روی آن نیز دارای دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد و فوکوس آن، از نوع ثابت می باشد. (فوکوس خودکار برای آن در نظر گرفته نشده است) همچنین گفتنی است که این دوربین از سنسور 16 مگاپیکسلی استفاده می کند و فاقد لرزشگر اوپتیکال است.

دوربین تله فوتو نیز به سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.0 میکرونی مجهز می باشد. همانند چیزی که در گلکسی اس 9 پلاس و نوت 9 دیده بودیم، این دوربین هم دارای لرزشگیر اوپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فازی است و زوم 2 برابرِ اوپتیکال را در اختیار خواهد گذاشت.

رابط کاربری دوربین تفاوت خاصی با نمونه موجود در گوشی های اخیر سامسونگ ندارد؛ همچنان با سوایپ کردن به سمت راست و چپ، می توان بین حالت های مختلف جابه جا شد و در رابط کاربری جدید، حالت فیلم برداری نیز به عنوان حالتی جداگانه روی نوار بالایی دکمه شاتر قرار داده شده است. سوایپ به سمت بالا و پایین نیز جا به جایی بین دوربین سلفی و دوربین پشتی را در اختیار می گذارد و همانند گذشته، عکاسی پرتره با نام لایو فوکوس در این گوشی شناخته می شود که امکان تغییر میزان بلور شدن پس زمینه را قبل و بعد از ثبت تصویر در اختیار می گذارد. از دیگر حالت های دوربین هم می توان به سوپر اسلوموشن، غذا، هایپر لپس و … اشاره کرد.همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، گلکسی فولد دارای سه دوربین سلفی می باشد. دو دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی وجود دارد که یکی از آن ها در قسمت بیرونی و دیگری در قسمت داخلی قرار گرفته است و هردوی آن ها از لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم F/2.2 بهره می برند. یک دوربین 8 مگاپیکسلی نیز دوربین قرار گرفته در قسمت داخلی را همراهی می کند که صرفا برای سنجش عمق هنگام عکاسی پرتره کاربرد دارد.

باتری گوشی سامسونگ گلکسی فولد

سامسونگ برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی Galaxy Fold یک باتری لیتیوم پلیمری 4380 میلی آمپر ساعتی را مورد استفاده قرار داده است. با توجه به اینکه دستگاه از دو صفحه نمایش بهره می‌برد و در دو حالت مختلف قابل استفاده خواهد بود، مقدار شارژدهی باتری آن کاملا به نحوه استفاده کاربر وابسته است. اگر کاربر بیشتر در حالت گوشی و با نمایشگر بسته از این محصول استفاده نرمال کند، باتری آن به راحتی تا 2 روز دوام می‌آورد اما اگر بیشترین مقدار استفاده کاربر از گوشی در حالت تبلت (صفحه نمایش باز شده) باشد، شارژ باتری ظرف یک روز خالی می‌شود. همچنین اجرای تسک های سنگین مثل بازی کردن به شدت روی سرعت مصرف شارژ باتری تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین در مجموع می‌توان گفت که قدرت شارژدهی باتری گوشی Galaxy Fold متعادل است. خوشبختانه گوشی از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند و شارژر اورجینال آن توان 15 واتی دارد. با استفاده از این شارژر تقریبا می‌توان ظرف 120 دقیقه باتری دستگاه را از صفر تا صد درصد شارژ کرد. از دیگر قابلیت هایی که توسط گوشی پشتیبانی می‌شود باید به قابلیت شارژ سریع بیسیم 15 واتی و همچنین شارژ بیسیم معکوس 9 واتی اشاره کرد. به موجب این قابلیت می‌توانید با قرار دادن گلکسی فولد روی پد شارژر بیسیم شاهد شارژ شدن باتری آن باشید یا با نزدیک کردن قاب پشت این گوشی به گوشی دیگری که از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند، باتری گوشی دوم را شارژ کنید.

جمع بندی

سامسونگ گلکسی فولد دستگاهیست از آینده اما با ویژگی های مشابه گوشی های هوشمند امروزی. تنها مشخصه فولد را می توان نمایشگر تاشو آن دانست که آن هم آنطور که باید و شاید پخته نشده است.

گلکسی فولد را می توان دستگاهی دانست که با وجود پتانسیل های بالایش، اصلا به آن چیزی که می توانست تبدیل شود، حتی نزدیک هم نشده. وجود دو نمایشگر و ۶ دوربین به خوبی می تواند گویای این مسئله باشد که سامسونگ می توانست با قرار دادن یک نمایشگر و استفاده از ۳ یا ۴ دوربین (همانند آنچه که در Mate X هواوی مشاهده کردیم) دستگاهی به مراتب هدفمند تر را توسعه دهد. همچنین در نظر داشته باشید که نمایشگر خارجی با حاشیه های بسیار زیاد بالایی و پایینی اش، کمی مسخره به نظر می رسد؛ حداقل در نگاه اول!

اما در مجموع، گلکسی فولد بسیار پریمیوم و بالارده است به همراه قیمتی بسیار بالارده که راستش را بخواهید، داشتن “صرفا” یک نمایشگر تاشو، به هزینه آن نمی ارزد. صفحه نمایشی که در یکی دو ماه گذشته برای سامسونگ بسیار دردسر ساز بوده است؛ به گونه ای حتی پیش فروش دستگاه متوقف و آینده آن در حاله ای از ابهام فرو رفته است.

به هر حال آینده روند بزرگتر شدن گوشی های هوشمند، در دست نمایشگرهای تاشو خواهد بود. البته نه آن چیزی که در فولد مشاهده می کنیم؛ چرا که فولد بسیار خام و نپخته به نظر می رسد. اما مطمئنا در آینده این محصول نیز به پختگی نسبی خواهد رسید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

مزایا

  • نمایشگر تاشو
  • طراحی زیبا و لوکس
  • نمایشگر باکیفیت Dynamic AMOLED
  • سخت افزار قدرتمند
  • دوربین های باکیفیت
  • ویژگی های نرم افزاری متنوع

معایب

  • ماهیت دستگاه مشخص نیست
  • ظاهر دستگاه با وجود کیفیت بالایش کمی شبیه نمونه های اولیه است
  • بریدگی گوشه نمایشگر داخلی به سختی قابل چشم پوشیست
  • ضد آب نبودن دستگاه
  • قیمت بالای آن
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

دریافت

گوشی شیائومی Mi Note 10 یکی از بهترین گوشی‌هایی است علاوه بر قیمت مناسب امکانات بالایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در واقع شیامی با دوربینی که به حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز است لقب بهترین (بالاترین مگاپیکسل دوربین) در سال ۲۰۲۰ را از آن خود کرد. این گوشی در بازار چین با نام Mi CC9 شناخته می‌شود. اگر شما هم دوست دارید با Note 10 شیامی بیشتر آشنا شوید همراه ما باشید.

بررسی گوشی شیائومی Mi Note 10

نمایشگر

همان‌طور که گفتیم شیامی از صفحه نمایش AMOLED  با لبه‌های خمیده برای نوت ۱۰ استفاده کرده است. این صفحه نمایش رزولوشن ۱۰۸۰ دارد و تراکم پیکسلی آن حدود ۳۹۸ پیکسل بر اینچ است. رنگ مشکی در این صفحه نمایش عمق بالایی دارد و تصاویر کاملا واضح‌اند. روشنایی صفحه نمایش رضایت بخش است اما در زیر نور آفتاب کمی انعکاس نور در صفحه مشاهده می‌شود. یکی از ایرادات این صفحه نمایش این است که به دلیل انحنای آن برخی حروف صفحه کلید پیش فرض درقسمت های کناری قرار می‌گیرند و بهتر است یک صفحه کلید دیگر روی گوشی نصب کنید. حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش تعبیه شده و بدون اغماض باید گفت مانند دیگر حسگرهای زیر صفحه نمایش دقت آن بالا نیست و بهتر است برای قفل دستگاه از گزینه‌های دیگری چون شناسایی چهره استفاده کنید.

دوربین

شیامی برای علاقه مندان به عکاسی کم نگذاشته و نوت ۱۰ را با ۵ لنز ارائه داده است. لنز اصلی عکس‌هایی با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل (بله درست شنیدید ۱۰۸ مگا پیکسل) می‌گیرد البته بازهم یادآور می‌شویم همیشه عدد بالاتر مگاپیکسل نشان‌دهنده کیفیت عکس‌ها نیست؛ اما تمام ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. به ترتیب سنسورهای دوربین به این شکل است: سنسور اول ۵ مگاپیکسل با بزرگنمایی ۵ برابر و سنسور دوم ۱۲ مگاپیکسل با بزرگنمایی ۲ برابر، سنسور سوم ۱۰۸ مگاپیکسل و سنسور چهارم ۲۰ مگاپیکسل الوترا واید و سنسور آخر ۲ مگاپیکسل مایکرو است. مشخصات کامل دوربین‌های دستگاه به شرح زیر است:به صورت پیش فرض دوربین اصلی روی رزولوشن ۲۷ مگاپیکسل تنظیم شده است و برای گرفتن عکس‌های ۱۰۸ باید به صورت دستی آن را تنظیم کنید. در عمل کیفیت دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی قابل قبول و رضایت بخش است می‌توانید به عکس ها امیدوار باشید تصاویر از جزییات و رنگ خوبی برخوردار هستند. همچنین پرتره های گرفته شده کیفیت خوبی دارند و زمینه به خوبی بوکه می‌شود. دوربین مایکرو هم عکس‌های جالبی از فاصله نزدیک می‌گیرد. هنگامی‌که بزرگنمایی ۵ برابری روی تصویر می‌کنید کیفیت تصاویر چندان افت نمی‌کند اما زوم ۵۰ برابری با اینکه خیلی هیجان انگیز است با افت شدید کیفیت همراه می‌شود. کیفیت دوربین در نور روز کاملا انتظارات را از یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی برآورده می‌کند اما هنگامی‌که نور کم می‌شود نویز در عکس ها به خوبی نمایان است. سایز کوچک دوربین مایکرو نیز باعث می‌شود تا بافت عکس‌های مایکرو در تصاویر مشخص باشند. دوربین ۳۲ مگاپیکسلی سلفی نیز سنسوری از سامسونگ دارد و کیفیت عکس‌های گرفته شده با آن رضایت بخش است. جزییات تصاویر گرفته شده کاملا مشخص است و رنگ ها طبیعی هستند.

نرم افزار

سیستم‌عامل دستگاه اندروید نسخه 9 است و رابط کاربری می یو ای نسخه 11 روی آن نصب شده که رابط کاربری‌ای بسیار دوست داشتنی است. این رابط کاربری علاوه بر اینکه ظاهر خیلی جذاب و چشمگیری دارد قابلیت شخصی سازی بسیار بالایی هم دارد که سبب می‌شود خیلی خوب بتوانید از پتانسیل گوشی خودتان استفاده کنید.همه چیز در این رابط کاربری زیبا و دوشت داشتنی است. می‌توانید به خوبی به عنوان یک رابط کاربری که مدت‌ها شما را خسته نمی‌کند روی آن حساب کنید به علاوه اینکه کاملا نرم و روان کار می‌کند. صفحه قفل طراحی ساده اما کاربردی‌ای دارد. در صفحه اصلی می‌توانید دو حالت را برای نمایش برنامه‌ها انتخاب کنید که در حالت اول تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی در همان صفحه اصلی به نمایش در می‌آیند که پیش از این هم در گوشی‌های شیائومی این روند را می‌دیدیم اما حالتی جدید به این رابط  کاربری اضافه شده که به وسیله آن می‌توانید برنامه‌های نصب شده روی گوشی را در صفحه‌ای جداگانه به نام اپ دراور داشته باشید و از صفحه اصلی برای استفاده از برنامه‌های پرکاربرد خودتان و ویجت‌ها بهره ببرید.نوتیفیکیشن بار بخشی کارآمد در این رابط کاربری به حساب می‌آید که علاوه بر نوتیفیکیشن‌ها که کامل و جامع هستند به تعداد زیادی سوییچ دسترسی دارید که به شما امکان کنترل کاملی روی گوشی می‌دهد بدون اینکه به بخش تنظیمات مراجعه زیادی داشته باشید.

باتری و شارژدهی گوشی شیائومی Mi Note 10

باتری‌ای پرظرفیت برای می نوت 10 در نظر گرفته شده. شیائومی از باتری‌ای با ظرفیت 5260 میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده که ظرفیت خیلی بالایی بین گوشی‌های پرچم‌دار به حساب می‌آید. طبق انتظار باتری ماندگاری خیلی خوبی دارد و به راحتی در استفاده سنگین می‌توانید 1 روز کامل را با آن کار کنید و در استفاده سبک و معمولی 1 روز و نیم تا 2 روز دوام می‌آورد. البته ما انتظار بیشتری از این باتری داشتیم ولی همین میزان عمر باتری هم برای گوشی‌ای پرچم‌دار مناسب است.باتری این گوشی از شارژ سریع 30 واتی پشتیبانی می‌کند که با کمک آداپتور 30 واتی داخل جعبه می‌توانید در مدت زمان 27 دقیقه باتری را تا 50 درصد و در مدت 60 دقیقه تا 100 درصد شارژ کنید که برای باتری‌ای با این ظرفیت بالا عدد بسیار خوبی است.

نتیجه گیری

نوت ۱۰ شیامی قابلیت‌های چشمگیری برای یک گوشی ۵۰۰ یورویی ارائه می‌دهد. قابلیت‌هایی که اگر بخواهید همه آن‌ها را در یک گوشی از برندهای دیگر داشته باشید باید هزینه بسیار بالاتری برای آن‌ها بپردازید. در مقابل باید گفت بهتر بود شیامی از پردازنده قوی تری برای این گوشی استفاده می‌کرد. در مجموع باید گفت در این رنج قیمتی اگر بخواهید سراغ یک گوشی از برندهای دیگر بروید باید به دنبال نسل های قبلی پرچم دارانشان باشید؛ مثلا سامسونگ اس ۹ و یا گلکسی A80 می‌توانند گزینه‌های جایگزین این گوشی باشند. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی A01

گوشی سامسونگ A01 با قیمت فوق‌العاده ارزان در کنار مشخصات فنی قابل قبول معرفی شد. ما با نقد و بررسی گوشی Samsung Galaxy A01 همراه شما هستیم.

گوشی های پرچمدار زیادی تاکنون با فناوری های جدید طراحی و تولید شده‌اند که البته قیمت بالای آن‌ها سبب می‌شود کاربران زیادی توانایی خرید نداشته باشند. این مسئله باعث به وجود آمدن خطوط تولید گوشی های میان رده شد و در سال جاری میلادی، غول تکنولوژی کره جنوبی توانست با راه‌اندازی سری جدید گوشی های میان رده خود با نام Galaxy A، موفقیت‌های زیادی را به دست آورد، اما کاربران زیادی هم وجود دارند که شاید خرید گوشی های میان رده هم برایشان سخت باشد که همین موضوع سبب شد گوشی جدید سامسونگ با نام گلکسی ای ۰۱ (Galaxy A01) با قیمت بسیار پایین معرفی شود و برآوردها نشان می‌دهد فروش بسیار بالایی را کسب خواهد کرد. ما در این مقاله قصد داریم مشخصات فنی گوشی گلکسی ای ۰۱ را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A01

نمایشگر

از زمانی که سامسونگ استفاده از طراحی infinity را در گوشی هایش باب کرده است همواره با گوشی های خوش ساختی روبرو بوده ایم که نسبت به قیمت خود، برتر به نظر می رسند. سامسونگ گلکسی A01 نیز از infinity-V استفاده می کند که باعث زیبایی هر چه بیشتر آن در بخش صفحه نمایش شده است. صفحه نمایش گوشی گلکسی A01 حدود 5.7 اینچی است و کیفیت اچ دی پلاس، یعنی رزولوشن 720×1520 را ارائه می کند. این صفحه نمایش بر خلاف رویه جاری در گوشی های سامسونگ که از نوع سوپر امولد هستند، از نوع PLS TFT است. البته در اینجا یک نقطه ضعف وجود دارد و آن نرخ 75 درصدی پوشش قاب جلویی توسط صفحه نمایش است که نسبت به بسیاری از دیگر گوشی های سامسونگ که از صفحه نمایش infinity استفاده می کنند کم است و زیبایی که در یک پوشش 85 تا 91 درصدی می شود دید را ارائه نمی کند.همانطور که از چنین سطح قیمتی انتظار می رود شاهد استفاده گسترده از پلاستیک در این گوشی هستیم. فریم این گوشی و قاب پشتی آن به طور کامل از پلاستیک ساخته شده اند. وزن این گوشی به 149 گرم می رسد و طول، عرض و ضخامت آن به ترتیب: 146.2، 70.9 و 8.3 میلی متر است. اجزای سامسونگ گلکسی A01 مقداری متفاوت از سایر گوشی های این شرکت است. در بالای این گوشی شاهد جک 3.5 میلی متری هدفون هستیم. در پایین گوشی جک USB و میکروفون آن قرار گرفته است. در سمت راست شاهد دکمه پاور و سینی سیمکارت و میکرو اس دی هستیم. در سمت چپ نیز دکمه کنترل صدا قرار گرفته است. همانطور که مشاهده می شود این چینش متفاوت از سایر گوشی های Samsung است و ممکن است اگر از گوشی های حال حاضر این برند استفاده می کنید در استفاده از این گوشی مقداری گیچ شوید و مدتی طول بکشد تا به آن عادت کنید. اسپیکر های گوشی نیز به صورت دو شیار بر پشت گوشی قرار گرفته است.  این گوشی در رنگ های مشکی، قرمز و آبی عرضه می شود.

دوربین

امروزه حتی در گوشی های پایین رده بازار نیز شاهد استفاده دوربین های چندگانه هستیم. گلکسی A01 نیز از دوربین دوگانه به عنوان دوربین اصلی استفاده می کند. این دوربین شامل یک دوربین 13 مگاپیکسلی F2.2 و یک دوربین 2 مگاپیکسلی با F2.4 برای عمق بخشی به تصویر است. کیفیت دوربین در مقابل قیمتش مناسب است و طبیعتا نباید انتظارات بالایی داشته باشید. به طور مثال دوربین دوم با اینکه برای عمق بخشی به تصویر به خصوص در هنگام عکاسی پرتره استفاده می شود ولی انتظار زیادی از آن نیست. این شرکت برای این گوشی یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی نیز قرار داده است.

سخت افزار

سامسونگ در گوشی a01 از چیپست اسنپدارگون 439 استفاده کرده است که شامل یک پردازنده 8 هسته ای می شود. این پردازنده از 4 هسته با قدرت 1.95 گیگاهرتز و 4 هسته با قدرت 1.45 گیگاهرتزی استفاده می کند که همگی از نوع کورتکس A53 هستند. پردازنده گرافیکی A01 از نوع Adreno 505 است. با مرور این سخت افزار می توان متوجه شد این گوشی کاربران اصلی خود یعنی کاربرانی که نیازی بیش از کار های روزمره با گوشی خود ندارند را به خوبی راضی کرده است چرا که با چنین سخت افزاری به راحتی می توانید به مرور وب، مرور شبکه های اجتماعی، تماشای فیلم و… بپردازید. البته نباید به انجام بازی ها گرافیکی فکر کرد چرا که سخت افزار این گوشی، به خصوص پردازنده گرافیکی آن ضعیف هستند. سامسونگ، گوشی جدید خود را به 2 گیگابایت حافظه رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی مجهز کرده است که البته با وجود میکرو اس دی می توانید آن را افزایش دهید.

باتری گوشی سامسونگ گلکسی A01

 برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی A01 از یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت استفاده شده و با توجه به ویژگی های فنی این اسمارتفون، انتظار می‌رود که باتری 3000 میلی آمپر ساعتی آن بتواند انرژی مورد نیازش را بدون مشکل برطرف سازد. خوشبختانه در بررسی Galaxy A01 هم شاهد دستیابی به همین نتیجه بودیم و مشخص شد که یک کاربر معمولی با یک مرتبه شارژ باتری دستگاه تقریبا می‌تواند 1 روز بدون مشکل از آن استفاده کند. البته قدرت و میزان دقیق شارژدهی باتری گوشی مستقیما به نوع استفاده کاربر بستگی دارد و مقداری که ما عنوان می‌کنیم فقط یک حد میانگین است. پس با توجه به توضیحات ارائه شده می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که در حالت نرمال و استاندارد قدرت شارژدهی باتری گوشی A01 معمولی است.

اما چه مقدار زمان برای شارژ کردن باتری 3000 میلی آمپر ساعتی این گوشی لازم خواهد بود و آیا سرعت شارژ باتری آن مثل اغلب گوشی های جدید امروزی بالاست؟ متاسفانه گوشی سامسونگ گلکسی A01 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و یک شارژر معمولی با پورت میکرو یو اس بی دارد. بدین ترتیب برای شارژ باتری آن با استفاده از شارژ اورجینال گوشی تقریبا باید مدت زمانی در حدود 100 دقیقه صبر کنید. با توجه به اینکه اغلب گوشی های مدرن و جدید از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و به شارژر های قدرتمندتری مجهز هستند، مدت زمان طولانی مورد نیاز برای شارژ باتری گوشی A01 می‌تواند تا حدی آزاردهنده باشد.

نتیجه گیری

گوشی سامسونگ گلکسی A01 نگاهی مینیمالیستی به دنیای گوشی‌ها است. گوشی کوچک و خوش دست بوده ولی طراحی فوق‌العاده و چشمگیری ندارد. با توجه به قیمتی که در قبال این گوشی می‌پردازید نباید توقع چندانی هم داشته باشید، اما اگر عاشق گوشی با قابلیت‌های جدید اما حال و هوای قدیمی و کلاسیک هستید، بدون شک به این گوشی هم حسابی علاقمند خواهید شد. برای اطلاع از قیمت ها و خرید گوشی سامسونگ کلیک کنید.

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

 گوشی a20s

سامسونگ گلکسی A20s ممکن است چالش بر انگیزترین گوشی در حال رقابت با سایر برندها باشد. گرچه گوشی A20s یک گوشی رده پایین است با قیمت مناسب است اما گوشی های میان رده چینی مانند Xiaomi Redmi Note 8 (4GB), Realme 5, Huawei y9 2019 را با محدوده قیمت مشابه پیدا کرد که از نظر امکانات بسیار قوی تر است. برای اطلاع از قیمت گوشی a20s کلیک کنید. در ادامه همراه ما باشید.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A20s

نمایشگر

متاسفانه برخلاف نسل قبلی این گوشی صفحه نمایش از سوپر امولد به ال‌سی‌دی تنزل پیدا کرده است. عجیب است غول کره‌ای تصمیم به این اقدام گرفته است. اگر تنها علت آن افزایش عمر باتری باشد، باید بگوییم گلکسی A20 عمر باتری خوبی داشت. گرچه دلیل این تصمیم کاهش هزینه‌ها نیز می‌تواند باشد.صفحه نمایش گلکسی A20s دقت 720 در 1560 پیکسل دارد؛ گرچه محتویات آن در فضای بسته به خوبی خوانا است ولی در محیط بیرون نیز زمانی که نور صفحه حداکثر است به شکل معقولی می‌توانید محتوای روی صفحه را ببینید.

تنها چالش زمان پخش فیلم یا بازی کردن در روز روشن است. به طور کلی کیفیت رنگ‌های نمایشگر شفاف آیکون‌ها شارپ و متن خوانا است. لانچر One UI سامسونگ مجموعه‌ای از منوهای مختلف برای بالا بردن خوانایی متن دارد. گرچه کیفیت این نمایشگر در حد پنل‌های امولد نیست ولی لذت تماشای فیلم و بازی کردن روی چنین نمایشگر بزرگی خوب است.

سخت افزار 

Galaxy A20s از چیپست قدیمی اسنپ‌دراگون 450 به همراه 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند که می‌توانید در کنار آن یک کارت حافظه خارجی با حداکثر گنجایش 1 ترابایت قرار دهید.این گوشی با وجود پردازنده آهسته‌ای که دارد برای کارهای متوسط مانند تماس، پیامک دادن، پخش موسیقی، گردش در رسانه‌های اجتماعی، پخش فیلم و بازی عملکرد قابل قبولی را نشان داد.بدون شک باید در نظر بگیرید سامسونگ گلکسی A20s را برای کارهای سنگین نساخته است. با آن که گوشی توانست بازی‌هایی مانند subway surf را روان اجرا کند ولی در بین جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها تاخیر را شاهد بودیم. زمان بازی پابجی به ویژه افت فریم دیده شد و گاهی اوقات صدا و تصویر همخوانی نداشتند.برای بالا بردن سطح امنیت خود می‌توانید از حسگر اثرانگشت یا قابلیت باز کردن گوشی با اسکن چهره استفاده کنید ولی سرعت هر دو عالی نیست. هر دو روش جدا از باز کردن گوشی چند قابلیت بیشتر دارند. برای باز کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها از قفل می‌توانید از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید.

دوربین

یکی از اصلی ترین ویژگی های گوشی سامسونگ A20s مربوط به دوربین اصلی آن می‌شود که از سه لنز مختلف تشکیل شده است. سه لنز دوربین اصلی این گوشی به ترتیب 13، 8 و 5 مگاپیکسلی هستند و دیافراگم F/1.8، F/2.2 و F/2.2 دارند. این سه لنز به ترتیب از نوع واید (Wide)، اولتراواید (Ultrawide) و عمقی (Depth Sensor) در نظر گرفته شده‌اند و یک ترکیب خوب را برای گوشی میان رده‌ای مثل Galaxy A20s ایجاد می‌کنند. قابلت هایی همچون امکان عکسبرداری با زاویه دید گسترده، عکسبرداری پرتره (لایو فوکوس)، HDR، عکسبرداری پانوراما، فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و ضبط ویدیو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی دستگاه پشتیبانی می‌شود. اما برای درک بهتر کیفیت عملکرد دوربین دستگاه باید حتما در عمل ارزیابی لازم صورت پذیرد.

در بررسی گلکسی A20s مشخص شد که دوربین اصلی گوشی در محیط های با نور خوب واقعا کیفیت مطلوبی دارد و با استفاده از آن می‌توان عکس های معمول، پرتره یا با زاویه گسترده بسیار خوبی را ضبط کرد. تفکیک مابین سوژه اصلی تصویر و پس زمینه در اینگونه مواقع و زمانی که حالت لایو فوکوس (پرتره) برای عکسبرداری انتخاب شود به خوبی انجام خواهد شد و دقت عملکرد مجموعه دوربین گوشی در نقاط حساسی مثل موی سر کاربر بسیار مطلوب خواهد بود. بنابراین در محیط های با نور مناسب واقعا می‌توانید از عکسبرداری با دوربین اصلی Galaxy A20s لذت ببرید.

اما در محیط های با نور کم کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی افت می‌کند و دیگر مثل قبل نخواهد بود. هر چقدر نور محیط کمتر باشد، افت کیفیت عکس هایی که ضبط می‌شوند بیشتر می‌شود و در محیط های خیلی تاریک و وضعیت هایی مثل شب، کیفیت ضبط عکس دوربین اصلی گوشی به طرز قابل ملاحظه و چشمگیری کاهش می‌یابد. بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که دوربین Galaxy A20s در محیط های با نور مناسب می‌تواند بازده عالی برایتان داشته باشد اما در محیط های با نور کم کیفیت عملکرد آن خوب نیست و با افت زیادی همراه می‌گردد.در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی A20s از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل می‌شود. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی هم درست مثل دوربین اصلی آن در محیط های با نور مناسب خوب است و در محیط های با نور کم افت می‌کند. به عقیده ما دوربین سلفی گوشی برای ضبط عکس هایی که با هدف اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام گرفته می‌شوند عملکرد خوبی دارد اما کیفیت فراتر و حرفه‌ای را ارائه نمی‌کند. در مجموع می‌توان کیفیت عملکرد دوربین های اصلی و سلفی گوشی سامسونگ گلکسی A20s را مطلوب در نظر گرفت.

باتری و شارژدهی گوشی سامسونگ گلکسی A20s

 هنگام بازی یا در میانه فعالیت‌های روزانه نیازی نیست گوشی را به شارژ بزنید زیرا Galaxy A20s دقیقاً مانند نسخه قبلی خود به یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است. با چنین ظرفیت باتری، تا یک روز کامل و برای نیازهای رومزه دوام دارد. حتی هنگامی که با استفاده از PCMark برای Android با سطح روشنایی۵۰٪ ،صفحه نمایش آزمایش شده‌، این گوشی هوشمند می‌تواند ۱۱ ساعت ۳۴ دقیقه روشن بماند. باتری با شارژ سریع ۱۵ واتی از طریق درگاه USB-C شارژ می‌شود.

جمع بندی

با نگاهی به هر آنچه را که از لحاظ امکانات برخوردارست می‌توانم بگویم که سامسونگ گلکسی ای ۲۰ اس در حال حاضر برای نیازهای کاربران به طور کلی بسیار مناسب است. با قیمت نسبتاً مقرون به صرف ، می‌توانید گوشی هوشمندی را تهیه کنید که به اندازه کافی قابل اعتماد باشد تا در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گیرد. رقابت میان رده تلفن های هوشمند با وجود محصولات Redmi به طور فزاینده ای شدید است. برای رقابت با این محصولات، سامسونگ ناگزیر است دستگاه‌هایی را معرفی و راه اندازی کند که از ارزش بالایی برخوردار باشند و با قیمت‌های مناسب‌تری ارائه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مزایا

  • عملکرد عالی برای کارهای عادی و روزمره
  • عمر طولانی باتری
  • دوربین کاملاً قابل اطمینان
     

معایب

  • طراحی نسبتاً خسته کننده است.
  • صفحه نمایش AMOLED نیست.

 

 

 

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

شرکت نوکیا گوشی نوکیا ۶٫۲ و ۷٫۲ را با ظاهری جذاب معرفی کرد. ما شما را با مشخصات فنی و ویژگی های گوشی Nokia 6.2 آشنا خواهیم کرد.

شرکت نوکیا از گوشی های جدید خود با نام‌های نوکیا ۶٫۲ و ۷٫۲ در نمایشگاه IFA 2019 رونمایی به عمل آورد. شرکت فنلاندی نوکیا پس از آغاز همکاری با HMD Global توانست موفقیت‌های زیادی را به دست آورد و هم اکنون هم با این دو گوشی هوشمند جدید، نظرات زیادی را به خود جلب کرده است. ما در این مقاله به بررسی مشخصات نوکیا ۶٫۲ خواهیم پرداخت که به پاسخ این سوال که آیا قیمت گوشی نوکیا 6.2 نسبت به کارایی که دارد مناسب است یا خیر؟ برسیم. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی نوکیا 6.2

صفحه نمایش

نوکیا 6.2 مجهز به نمایشگر مشابه با نوکیا 7.2 است که دقت 1080 در 2280 پیکسل، نسبت تصویر 19:9 و تراکم پیکسلی 400 پیکسل در هر اینچ دارد.حداکثر میزان روشنایی این نمایشگر در حالت تنظیم نور صفحه به صورت دستی 514 نیت و در حالت خودکار 580 نیت است.نسبت کنتراست این گوشی بسیار خوب و 1525:1 است.در بحث تنظیمات نمایشگر باید بگوییم حالت پیشفرض Dynamic color است و در این حالت بازتولید رنگ برای محتویات فعلی روی نمایشگر تنظیم می‌شود و نباید انتظار دقت رنگ با یک هدف خاص را داشته باشید.اگر این حالت را خاموش کنید، نمایشگر از فضای رنگ DCI-P3 پشتیبانی می‌کند که بازتولید رنگ نسبتا خوب است.این نمایشگر همچنین یک گزینه به اسم تعادل سفید خودکار دارد ولی شدت تاثیر آن بستگی به نور محیطی دارد و شبیه به قابلیت True Tone گوشی‌های اپل است. در این حالت بازتولید رنگ نمایشگر براساس دمای نور محیطی تنظیم می‌شود و به صورت بالقوه رنگ‌های واقعی‌تر تولید می‌کند.

دوربین

بازار گوشی هایی که دوربین سه‌گانه دارند، حسابی گرم بوده و به نظر می‌رسد نوکیا ۶٫۲ هم از قافله عقب نمانده است. این گوشی موبایل جدید نوکیا مجهز به دوربین سه‌گانه با سنسور اصلی ۱۶ مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/1.8، سنسور ۸ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2 و سنسور ۵ مگاپیکسل سنجش عمق است. اینطور که پیداست، دوربین سه‌گانه بخش عقب دارای ویژگی HDR و پانوراما خواهد بود. Nokia 6.2 در بخش جلو هم مجهز به سنسور سلفی ۸ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.0 می‌باشد و قطعا توانایی ثبت تصاویر باکیفیت و کاربرپسند را خواهد داشت.

صدا 

نوکیا 6.2 مجهز به یک بلندگو است که در بخش پایینی دستگاه قرارداده شده است. کیفیت صدای آن برای یک گوشی میان‌رده خوب است اما نباید از آن انتظار عملکرد قوی داشت.

هدفون‌های باسیم در جعبه این گوشی وجود دارند که بهتر است همان ابتدا آنها را دور بیاندازید چراکه کیفیت صدایشان افتضاح است. البته می‌توانید آنها را نگه دارید و گهگاهی به عنوان یک هندفری ساده از آنها استفاده کنید که البته اصلا این را پیشنهاد نمی‌کنیم.

سخت افزار

نوکیا 6.2 مجهز به چیپست اسنپ‌دراگون 636 است که یک گزینه محبوب برای گوشی‌های میان‌رده است. ولی این چیپست کمی قدیمی بوده و نوکیا می‌توانسته است گزینه‌های بهتری نیز انتخاب کند.

در مورد عملکرد گوشی Nokia 6.2 اخبار بد و همچنین خوب وجود دارد. نکته خوب داغ نشدن این گوشی و همچنین عدم افت عملکرد پردازنده تحت فشار است. سطح عملکرد پیوسته و متعادل است و سیستم عامل اندروید و همچنین بسیاری از بازی‌های محبوب اکثر اوقات روان اجرا می‌شود.

خبر بد قدیمی بودن چیپست اسنپ‌دراگون 636 است تا نوکیا 6.2 از نظر سطح عملکرد پشت سر رقبا قرار بگیرد. قضیه حتی بدتر هم خواهد شد، چون با آن که پردازنده چند سال دوام خواهد آورد ولی پردازنده گرافیکی خیلی زود قدرت کافی برای اجرای بازی‌های روز را نخواهد داشت.

باتری گوشی نوکیا 6.2

به لطف برخورداری از یک باتری 3500 میلی‌آمپری شرکت نوکیا ادعا کرده که تنها با یک بار شارژ، نوکیا 6.2 می‌تواند دو روز دوام داشته باشد. به نظر می‌رسد که نوکیا 6.2 برای از دور خارج کردن گوشی‌های مقرون به صرفه در بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی، یک رقیب جدی است. این گوشی در مقابل برچسب قیمتی عالی یک طراحی دلپذیر، مشخصات کافی و  دوربین عالی را در اختیار کابران قرار داده است. 

جمع بندی

نوکیا 6.2 یکی از خوش‌دست‌ترین و زیباترین گوشی‌های بازار است که از نسخه خام اندروید بهره می‌برد و می‌تواند تصاویر پرتره واقعاً باکیفیتی بگیرد. متأسفانه مواردی که گفتیم، تنها نقاط قوت اصلی این موبایل به شمار می‌روند.

در واقع انتظار می‌رفت محصولات میان‌رده و جدید ساخته شده توسط شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال بهتر از این عمل کنند. البته این کمپانی در زمینه شیوه طراحی موبایل‌ها کم نمی‌گذارد ولی از نظر انتخاب چیپ‌ست یا دوربین چندان خوب کار نمی‌کند. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

  • علی حیدری