دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی

۱۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بررسی گوشی اپل آیفون 11

گوشی ایفون 11

اپل بار دیگر فرمول عالی و موفق ایفون XR را تکرار کرد؛ این برند با طراحی گوشی ایفون 11 این فرمول را تکرار کرد و باعث تحولی در بازار آیفون شد.

این اسمارت فون قدرت بیشتری نسبت به نسل قبل خود دارد. دلیل آن این است که دارای دوربینی دوگانه و تنوع رنگ بیشتر نسبت به قبل است.

در ادامه شما را بیشتر با این گوشی شگفت انگیز آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

طراحی و ظاهر گوشی ایفون 11

هر سه آیفون معرفی شده در سال 2019 ، از زبان طراحی مشابه نسل قبل استفاده می کنند. آیفون 11 نیز در زمینه طراحی کاملا مشابه آیفون XR می باشد که اصلی ترین تفاوت آن ها، به تنوع رنگی و طراحی ماژول دوربین بر می گردد. اپل مشابه عادت همیشگی خود، محصول ارزان تر خود را در تعداد رنگ های متنوعی روانه بازار کرده و iPhone 11 نیز در 6 رنگ مختلف عرضه شده است که عبارت اند از: زرد، قرمز، بنفش، سبز، سفید و مشکی.

پنل پشتی آیفون 11 از جنس شیشه می باشد که حس و حالی مشابه با نسل قبلی دارد و ظاهر آن بر خلاف آیفون 11 پرو (مکس)، همچنان براق می باشد که به شدت مستعد جذب لکه چربی دست است. به گفته اپل، مقاومت پنل شیشه ای آیفون 11 در برابر خط و خش و ضربه، بیشتر از نسل قبلی شده است، اما با تمامی این موارد، هنوز هم جنس پنل ها از شیشه می باشد و احتمال شکستن آن ها با ضربه های احتمالی وجود دارد. بنابراین استفاده از کاور های محافظ، به خصوص با در نظر گرفتن هزینه بالای تعویض پنل پشتی در آیفون های جدید، تصمیم عاقلانه ای خواهد بود.

بهبود بعدی که در بدنه آیفون 11 به وجود آمده است، افزایش مقاومت آن در برابر نفوذ آب و گرد و غبار می باشد؛ به طوری که این محصول موفق به دریافت گواهینامه IP68 شده و این موضوع به معنای مقاومت 30 دقیقه ای در عمق 2 متری می باشد. این در حالی است که iPhone XR با استاندارد IP67، در عمق 1 متری، مدت 30 دقیقه را دوام می آورد.

ماژول دوربین جایی است که حال و هوای جدید به طراحی پنل پشتی بخشیده است. همانطور که می دانید، آیفون XR از دوربین تکی استفاده می کرد؛ ولی iPhone 11 از دوربین دوگانه با لنز های عریض و فوق عریض استفاده می کند که به صورت عمودی در کنار هم چیده شده اند و داخل یک قسمت مربع شکل قرار دارند. این قسمت مربعی، کمی از پنل شیشه ای بر آمده تر می باشد و با ظاهر ماتی که دارد، از کل پنل پشتی جدا شده است و به غیر از دوربین دوگانه، شاهد قرار گیری فلاش LED و میکروفون ثانویه در این قسمت هستیم.

تغییر دیگری که در پنل پشتی ایجاد شده است، مربوط به حذف شدن نوشته “iPhone” از قسمت پایین و منتقل شدن لوگوی اپل به قسمت میانی می باشد که در مجموع باعث یکنواخت تر شدن طراحی شده است.

در قسمت جلوی آیفون 11 اما شاهد کوچکترین تغییر در مقایسه با نسل قبلی نیستیم. این گوشی از همان نمایشگر 6.1 اینچی با حاشیه های نه چندان باریک و بریدگی بزرگ استفاده می کند که بریدگی آن محل قرار گیری دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه و تجهیزات مربوط به تشخیص چهره می باشد. به گفته اپل، شیشه محافظ قرار گرفته روی نمایشگر این گوشی، محکم ترین نسخه استفاده شده بین تمام اسمارتفون ها می باشد که به صورت سفارشی توسط کورنینگ ساخته شده است.

فریم دور دستگاه نیز مثل سابق از جنس آلومینیوم سری 7000 می باشد که ظاهری برس خورده و مات دارد. این در حالی است که آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس از استیل ضد زنگ با ظاهر براق استفاده می کنند که به مراتب مرغوبیت بیشتری دارد. با این حال، آلومینیوم نیز کیفیت بالایی به دستگاه بخشیده و در زمینه وزن، چیزی کمتر از استیل ضد زنگ ندارد! به طوری که وزن آیفون 11 با ابعاد 150.9x 75.7 x 8.3 میلی متری، به 194 گرم می رسد که نشان می دهد با در نظر گرفتن پنل پشتی تخت، این گوشی در زمینه ارگونومی، نمره چندان خوبی نمی گیرد.

گذشته از این موارد، محل قرار گیری سایر اجزا دقیقا مشابه با IPhone XR می باشد؛ روی لبه سمت راست دستگاه، دکمه پاور با اندازه بزرگ وجود دارد که با نگه داشتن آن، می توان به دستیار صوتی siri دسترسی داشت. لبه سمت دستگاه نیز محل قرار گیری دکمه های تنظی حجم صدا و کلید کاربردی silent می باشد که مدست هاست روی گوشی های آیفوو، شاهد حضور آن هستیم. لبه پایینی دستگاه هم میزبان حضور اسپیکر، میکروفون مکالمه و پورت لایتینیگ می باشد که نشان می دهد شرکت اپل همچنان اعتقادی به استفاده از پورت Type-C ندارد.

بررسی گوشی ایفون 11

صفحه نمایش

آیفون 11 نسبت به آیفون ایکس آر تغییراتی داشته ولی در زمینه نمایشگر این دستگاه فرقی با نمونه قبلی خود نمی‌کند. این گوشی از یک پنل 6.1 اینچی IPS LCD از نوع Liquid Retina بهره می‌برد که در بالای آن یک ناچ بزرگ به چشم می‌خورد و در هر اینچ آن 326 پیکسل وجود دارد.

رزولوشن واقعی صفحه نمایش این محصول اپل 1792*828 پیکسل است که نشان‌دهنده کیفیت مناسب تصاویر می‌باشد بنابراین از این نظر نه ضعیف است و نه قوی. مطمئناً هنگام مشاهده تصاویر و تماشای فیلم یا مطالعه متون، متوجه کیفیت قابل قبول این نمایشگر خواهید شد و چه‌بسا اصلاً به تراکم پیکسلی نسبتاً متوسط آن هم توجهی نکنید. البته توضیحاتی که دادیم تا زمانی پابرجا هستند که شما این دستگاه را در برابر مدل‌های پیشرفته‌ترش یعنی آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس قرار ندهید زیرا در آن شرایط خواهد بود که متوجه می‌شوید که رزولوشن این دستگاه چندان هم بالا نیست.

دیگر ویژگی که در آیفون 11 اثری از آن وجود ندارد، قابلیت پخش تصاویر و فیلم‌ها با کیفیت HDR و Dolby Vision می‌باشد. به نظر می‌رسد دلیل رخ دادن چنین اتفاقی این باشد که نشان دادن محتواها با کیفیت HDR نیازمند کنتراست بالاست که دست‌یابی به این مشخصه تنها در نمایشگرهای OLED امکان‌پذیر است و از آن جایی که پنل موجود در این گوشی از نوع LCD می‌باشد، نمی‌توانیم عکس‌ها و ویدیوها را با این کیفیت ببینیم.

بر خلاف وجود این ضعف نسبتاً مهم، ویژگی True Tone در اختیار کاربران قرار گرفته است. این قابلیت باعث می‌شود تعادل رنگ سفید با استفاده از سنسورهای نوری شش لایه‌ای برقرار گردد. به علاوه، الگوریتمی که چنین تعادلی به وجود می‌آورد، سبب خواهد شد تا قسمت‌های سفید یا خاکستری صفحه نمایش دقیق‌تر دیده شوند.

ضمن اینکه درست مانند سایر آیفون‌ها، تأخیر لمس آیفون 11 هم روی 120 هرتز تنظیم شده و نرخ بازسازی آن 60 هرتز است.

بر اساس ادعای اپل، نهایت روشنایی این گوشی به 625 نیت می‌رسد و نرخ کنتراست آن هم 1400:1 خواهد بود. در آزمایش‌های انجام شده، عدد به ثبت رسیده برای حداکثر روشنایی این دستگاه 644 و نرخ کنتراست نیز 1500:1 بود.

نمایشگر به کار رفته در آیفون 11 از دقت رنگ فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد و تفاوت رنگی آن 1.1 می‌باشد ولی در حالت sRGB این رقم به 2.4 افزایش می‌یابد. آیفون 11 دارای توانایی پخش تصاویر با سیستم DCI-P3 است و زمانی که محتوایی این کیفیت را داشت، خودِ گوشی به صورت اتوماتیک سیستم پخش رنگ نامبرده را فعال خواهد کرد.

یکی از نقاط قوت در مورد صفحه نمایش آیفون 11 این است که حتی اگر شما از حداقل میزان روشنایی یعنی به اندازه 2.3 نیت هم بهره ببرید، دقت رنگ هیچ تغییری نکرده و همان کیفیت بالای خودش را حفظ خواهد کرد.

دوربین

یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که باید در بررسی آیفون 11 اپل به آن اشاره کنیم مربوط به کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی می‌شود. دوربین اصلی iPhone11 برخلاف آیفون XR از دو لنز تشکیل شده که هر دوی آن ها 12 مگاپیکسلی هستند و به ترتیب دیافراگم F1.8 و F/2.4 را ارائه می‌کنند. لنز دوربین اول و اصلی دستگاه که دیافراگم F/1.8 دارد از نوع واید (Wide) است اما لنز مجهز به دیافراگم F/2.4 آن از نوع اولتراواید (Ultrawide) خواهد بود. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، HRD، عکسبرداری پرتره (Portrait Mode)، عکسبرداری پانوراما (Panorama) و ضبط ویدیو های 4K با نرخ 24، 30 و 60 فریم در ثانیه توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شوند. یک چراغ فلش LED چهارگانه هم برای دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته شده است.

در بررسی آیفون 11 اپل مشخص شد که کیفیت عملکرد دوربین اصلی آن واقعا نسبت به نسل قبل (آیفون XR) بهتر شده و با دوربین دوگانه این گوشی می‌توان در محیط های با نور مناسب عکس های عالی ضبط کرد. به نظر می‌رسد اپل سعی داشته اختلال کیفیت عملکرد دوربین iPhone 11 با دو نسخه دیگر آیفون های جدیدش یعنی iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max را به حداقل برساند و واقعا هم در این راستا خوب عمل کرده است. عکس های پرتره‌ای که با دوربین اصلی گوشی قابل ضبط هستند هم کیفیت بسیار عالی خواهند داشت و جزئیات تصاویر با بیشترین دقت ممکن ضبط می‌شوند. در محیط های کم نور و تاریک کمی کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی افت می‌کند اما با این حال عکس های عالی در این شرایط قابل ضبط خواهند بود که دوربین کمتر گوشی می‌تواند نمونه های مشابه آن را ضبط کند.

در سمت مقابل از یک لنز دوربین 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 و سه بعدی TOF به عنوان دوربین سلفی گوشی استفاده شده است که از قابلیت HRD و ضبط عکس های سلفی پرتره و همچنین ویدئو های 4K با فریم ریت 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. در بررسی آیفون 11 اپل مشخص شد که دوربین سلفی این گوشی هم عملکرد بسیار خوبی دارد و نسبت به نسل قبل به مراتب بهتر شده است. در محیط های با نور مناسب عکس های سلفی خیلی عالی با دوربین سلفی دستگاه قابل ضبط هستند و در محیط های کم نور و تاریک همین روند با افت مقدار کمی افت کیفیت ادامه دارد.

یکی دیگر از ویژگی های خوبی که مربوط به دوربین آیفون 11 می‌شود و باید به آن اشاره کنیم به اپلیکیشن دوربین دستگاه مرتبط خواهد بود. قابلیت های شخصی سازی و فیلترینگ بسیار زیادی توسط اپلیکیشن دوربین آیفون 11 برای ویرایش عکس و ویدیو ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که می‌توانند تجربه‌ای متفاوت و جالب را برای وی به ارمغان آورند. بنابراین به طور کلی باید اینطور گفت که iPhone 11 اپل از نظر دوربین یک گوشی عالی است و با آن می‌توان عکس های بسیار خوبی در محیط های مختلف ضبط کرد. اختلاف کیفیت عملکرد دوربین iPhone 11 نسبت به دو آیفون دیگر سال 2019 (آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس) چندان زیاد نیست و دوربین سلفی گوشی دقیقا همان دوربینی است که در آیفون 11 پرو و پرو مکس هم شاهد بکارگیری آن هستیم.

دوربین گوشی ایفون 11سخت افزار

سریع ترین پردازنده مرکزی و سریع ترین پردازنده گرافیکی شعاری است که اپل برای تراشه جدید خود یعنی A13 Bionic در نظر گرفته است. هر سه آیفون 2019 اپل از تراشه جدید این کمپانی استفاده می کنند که با لیتوگرافی 7 نانومتری پلاس توسعه داده شده و دارای 8.5 میلیارد ترانزیستور می باشد.

همانطور که می دانید، تراشه A12 اپل همچنان یکی از قدرتمند ترین تراشه های موجود در بازار می باشد که توانایی رقابت با تراشه های بکار رفته در گوشی های اندرویدی امروزی را دارد. از این رو A13 اپل تغییرات شگرفی در معماری و طراحی به خود ندیده و شاهد بهبود های کلی در سرعت و مصرف باتری آن هستیم.

پردازنده مرکزی تراشه جدید اپل، از 6 هسته پردازشی تشکیل یافته است که 2 هسته قدرتمند آن در فرکانس کاری 2.65 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف آن در فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز به فعالیت می پردازند. هسته های قدرتمند در این پردازنده، نسبت به نسل قبلی تا 20 درصد سریع تر شده اند و این در حالی است که مصرف انرژی آن ها نیز تا 30 درصد کاهش داشته است.

بعد از پردازنده مرکزی، نوبت به پردازنده گرافیکی می رسد که از همان طراحی 4 هسته ای بکار رفته در تراشه A12 استفاده می کند. اما بد نیست بدانید پردازنده گرافیکی جدید تا 40 درصد در زمینه مصرف انرژی بهینه تر شده و سرعت پردازشی آن نیز تا 20 درصد افزایش داشته است.

در نهایت نوبت به نسل سوم موتور پردازش عصبی می رسد که وظایفی مثل پردازش تصاویر را بر عهده دارد و قابلیت هایی مثل Deep Fusion و Night Mode را در اختیار می گذارد. به گفته اپل، این موتور عصبی تا 20 درصد سریع تر از نسل قبلی بوده و تا 15 درصد مصرف انرژی بهینه تری دارد که نتیجه آن سریع تر شدن امور مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می باشد. ناگفته نماند که آیفون 11 همانند 2 آیفون دیگر معرفی شده، از 4 گیگابایت حافظه رم استفاده می کند که شاید از دنیای اندرویدی عقب تر باشد، اما بر اساس تجربه و با توجه به سیستم عامل بهینه، می توان گفت که عملکرد راضی کننده ای در زمینه اجرای چند وظیفگی در اختیار خواهد گذاشت.برای صحت اداعاهای اپل، سراغ تست های مختلف رفته ایم که در ادامه می توانید آن را ها مشاهده کنید. تست های گرفته شده در زمینه پردازنده مرکزی نشان می دهند که تراشه جدید اپل ادامه دهنده راه تراشه قبلی بوده و در صدر تمامی بنچمارک ها قرار می گیرد. نرم افزار geekbench نشان می دهد که تراشه A13 در زمینه پردازش تک هسته ای حدود 15 درصد و در زمینه پردازش چند هسته ای حدود 20 درصد سریع تر از نسل قبلی می باشد و همچنان با اختلاف خوبی، از بهترین تراشه های دنیای اندرویدی جلو تر می باشد.

نرم افزار

مثل همیشه، سیستم عامل جدید اپل همراه به آیفون های جدید معرفی میشود و بیشترین امکاناتش هم با این دستگاه ها قابل بهره برداری است. حالا هم iOS 13 در آیفون 11 ها به کار رفته که قابلیت های جذابی زیادی دارد.
اولین چیزی که متوجه آن شدیم این است که سیستم عامل حالا شسته رفته تر است و اعلان ها هوشمند شده اند. این یعنی وقتی دستگاه را سایلنت میکنید یا مقدار صدا را تغییر میدهید، پنجره ای که ظاهر میشود، کارآمد تر میشود و جذابیت بیشتری دارد.FaceID هم آپدیت مورد نیاز را دریافت کرده و حالا زاویه دید دوربین بیشتر شده است. حالا دیگر میتوانید تنها با یک نگاه دستگاه خود را رمزگشایی کنید. البته ممکن است هنوز نیاز باشد تا دستگاه را از میز بردارید و به صورت خود نزدیک کنید، ولی به هرحال از FaceID آیفون اکس دو سال گذشته، بسیار بهتر شده است.
لازم به ذکر است که این قابلیت ربطی به سخت افزار ندارد و قرار است در تمام آیفون های سال های گذشته اجرا شود. دیگر قابلیت هایی که در آیفون 11 مشاهده کردیم که با iOS جدید به آیفون های دیگر هم خواهد آمد شامل تایپ سوایپی با کیبورد، Momoji های جدید و کنترل Wi-Fi یا بلوتوث از Control Center است.
این روش جدید تایپ هنگام استفاده یک دستی از دستگاه بسیار کارآمد است. قابلیت تغییر شبکه های Wi-Fi هم بسیار به کار می آید، چرا که دیگر نیاز نیست برای تغییر آن به منوی تنظیمات بروید.

اسپیکر ایفون 11

این دستگاه مانند دو نمونه پیشرفته‌تر خود از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کند. اولین اسپیکر این گوشی در پایین جای گرفته و میکروفون بالایی هم به عنوان اسپیکر دوم به کار خواهد رفت. خروجی این اسپیکرها تعادل و توازن خوبی دارد. تنها اشکالی که در این قسمت می‌توان متذکر شد، این است که قطعه بالایی بر خلاف قطعه پایینی نمی‌تواند صداها را با کیفیت بیس پخش نماید. به این نکته هم اشاره کنیم که بلندی صدای هر دو اسپیکر آیفون 11 با یک‌دیگر برابری می‌کند.

اپل مدعی شده که اسپیکرهای این محصولش قابلیت پخش صداها را به صورت محیطی دارد و کمتر انحراف خواهند داشت.

آزمایش‌های تخصصی انجام شده نشان داد که اپل در پایین این گوشی از یک میکروفون باکیفیت به عنوان اسپیکر استفاده کرده است در حالی که آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس صداها را از طریق اسپیکر بالایی با کیفیت بیس بیشتری پخش می‌کنند و همین اتفاق باعث خواهد شد صداهای پخش شده از این دستگاه‌ها نسبت به آیفون 11 تعادل بیشتری داشته باشند.

به طور کلی کیفیت صدای آیفون 11 بسیار عالی بوده و عمق صدای بیس آن هم فوق‌العاده است. بر این اساس، در پایان آزمایش‌های تخصصی متعدد به این نتیجه می‌رسیم که اسپیکرهای به کار رفته در این محصول اپل جزو موارد باکیفیت بازار به شمار می‌روند.

نمره توصیفی تمامی آیفون‌های سال 2019 “خیلی خوب” است و اگرچه نمی‌توانیم به آنها امتیاز “فوق‌العاده” را بدهیم ولی قابلیت پخش محیطی صداها باعث می‌شود تا این گوشی‌ها را هم‌تراز با سایر رقبای پرچمدار بدانیم.

باتری

یکی از برجسته ترین ویژگی های iPhone XR این بود که بیشترین عمر باتری گوشی موبایل  را بین آیفون های آن سال داشت. در تست هایی که انجام دادیم، در ابتدا تصور کردیم که تست های ما ایراد دارد، ولی همه چیز کاملا درست بود و iPhone 11 هم چنین رویه ای را پیش گرفته است. این دستگاه از نظر عمر باتری بسیار خوب عمل کرد و به راحتی میتوان از آن انتظار یک روز کامل همراهی را داشت.
در استفاده کم، توانستیم تا 27 ساعت این دستگاه را روشن نگاه داریم. ساعت 8:20 دقیقه صبح آن را از شارژ جدا کردیم، ساعت 11 صبح روز بعد، وقتی قصد استفاده به عنوان هاتسپات را داشتیم، دستگاه خاموش شد. در این 27 ساعت حدود یک ساعت به استریم ویدیو پرداختیم، کمی موزیک پخش کردیم و حدود 45 دقیقه هم با دوربین دستگاه کار کردیم.
در استفاده سنگین تر شامل دانلود اپ و استریم موزیک از طریق بلوتوث و چک کردن مداوم ایمیل ها، بعد از ده شب باتری خالی شد. به طور کلی عمل باتری آیفون 11 به اندازه XR سال گذشته تحسین برانگیز نیست ولی با اینحال از چیزی که از یک آیفون انتظار داریم، بهتر است.

این مقدار از عمر باتری، به هیچ وجه جزو بهترین های بازار نیست، اگر به دنبال دستگاهی هستید که عمر باتری بالایی داشته باشد، باید در سیستم عامل اندروید بگردید چرا که برخی از اسمارت فون های آن عمر باتری تحسین برانگیزی دارد. ولی اگر کاربر اپل هستید، iPhone 11 عمر باتری معقولی ارائه میدهد.
داخل جعبه این دستگاه خبری از شارژر سریع نیست که البته همین باعث کاهش هزینه های تمام شده است. چرا که iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max با شارژ های 18 واتی سریعی عرضه میشوند، که بسیار سریع آن ها را شارژ میکند.
برای اینکه تفاوت سرعت آن ها مقایسه کنیم، آیفون 11 را یک بار با شارژ معمولی و یک بار با آداپتور شارژ سریع، شارژ کردیم.

با استفاده از شارژ استاندارد درون جعبه، در بیست دقیقه اول شارژ دستگاه به 10 درصد رسید و همین ریتم هر دو دقیقه یک درصد تا شارژ کامل دستگاه ادامه پیدا کرد.
با استفاده از شارژر سریع اما نتایج خارق العاده بود. در 24 دقیقه اول، شارژ دستگاه از 0 به 35 رسیده بود و شارژ کامل در کمتر از یک ساعت انجام شد. توصیه میشود هنگام خرید iPhone 11 حتما یک آداپتور شارژ سریع هم خریداری کنید.
در آخر لازم به ذکر است که آیفون جدید از شارژ بیسیم هم پشتیبانی میکند، بنابراین حالا کافی است برای خانه یه محل کار خود پد شارژر بیسیم بخرید و هیچوقت نگران کمبود باتری نباشید.

گوشی ایفون 11

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی آیفون 11 اپل (Apple iPhone 11) پرداختیم. این آیفون در واقع مقرون به صرفه‌ترین نسخه آیفون های جدید اپل است. آیفون 11 کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد اما از نظر ظاهر کاملا یکسان با iPhone XR سال گذشته به نظر می‌رسد و فقط به جای یک لنز دوربین اصلی از دو لنز دوربین بهره‌ می‌برد. اگرچه این گوشی به عنوان آیفون مقرون به صرفه اپل روانه بازار شده است، اما با این وجود قیمت خیلی پایینی ندارد. قدرت پردازشی عالی، دوربین بسیار خوب و صفحه نمایش مناسب از اصلی ترین ویژگی های مثبت iPhone 11 هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید. سایر نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی به شرحی هستند که در بخش زیر عنوان کرده‌ایم.

مزایا

  • طراحی با کیفیت و پشتیبانی از استاندارد IP68
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • قابلیت تشخیص چهره بسیار دقیق
  • بستر نرم افزاری روان و انحصاری و دریافت بی‌وقفه آپدیت های iOS
  • پردازنده فوق‌العاده قدرتمند
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • شارژدهی خوب باتری

معایب

  • ظاهر مشابه با آیفون XR
  • قیمت نه چندان ارزان
  • عدم ارائه شارژر 18 واتی به همراه گوشی
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

مشخصات گوشی سامسونگ A71

سامسونگ A71

در سال گزشته گوشی سامسونگ A71 به عنوان یکی از بهترین اسمارت فون های میان رده شناخته شد و بسیار مورد توجه همگان قرار گرفت. مدل پایین تر این گوشی گلکسی A70 بود که با وجود این که در گروه گوشی های میان رده قرار داشت مجهز به باتری شگفت انگیزی بود. باور کردنی نیست که باتری این گوشی قابلیت شارژ سریع 25W را داشت. همچنین پس از آن اسمارت فونی با نام A70s  به بازار عرضه شد که ظاهری زیبا و عملکردی عالی را در اختیار کاربران خود قرار داد و پس از آن گوشی فوق العاده ای که نسخه پیشرفته تر این گوشی ها است با نام گوشی سامسونگ a71 به بازار عرضه شد که در ادامه شما را با ویژگی های آن آشنا خواهیم کرد.

طراحی سامسونگ A71

در دست گرفتن و کار با گلکسی A71 لذت‌بخش است. با وجود نمایشگر 6.7 اینچی و باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی با یک گوشی شیک و سبک روبرو هستیم. پنل پشتی پلاستیکی است ولی این گوشی کیفیت ساخت ممتازی دارد و مانند یک گوشی شیشه‌ای لیز نیست.

این گوشی همچنین ظاهر زیبایی دارد؛ خطوط نواری شکل باریکی در پنل پشتی دیده می‌شود که از بالا تا پایین در جریان هستند و چند خط از بین آن‌ها اریب رد شده است. زمانی که نور به پنل پشتی برخورد می‌کند، یک الگوی رنگین کمانی زیبا در امتداد این نوارها شکل می‌گیرد.

نمایشگر

همان نمایشگری که در مدل گلکسی A70 وجود داشت در گلکسی A71 نیز حضور دارد با این تفاوت که ناچ موجود در آن متفاوت‌تر شده است. با مشاهده دستگاه‌های تولید شده در سال 2019 توسط سامسونگ، متوجه می‌شوید که این تلفن‌های همراه اکثراً دارای بریدگی قطره‌ای شکلی هستند ولی کمپانی کره‌ای امسال تصمیم گرفته ترند دیگری را امتحان کند و دوربین سلفی محصولاتش را درون یک نقطه سیاه رنگ قرار دهد. البته مطمئناً این نقطه مشکی رنگ نسبت به نمونه موجود در گلکسی نوت 10 لایت (Galaxy Note 10 Lite) کوچک نیست ولی به هر ترتیب به افزایش درصد نسبت صفحه نمایش به بدنه مؤثر بوده است.بر این اساس، صفحه نمایش Super AMOLED و 6.7 اینچی گلکسی A71 بسیار بزرگ بوده و گوشه‌های گردی دارد و دوربین سلفی را درون یک نقطه سیاه رنگ جای داده است. رزولوشن این پنل به 2400*1080 پیکسل می‌رسد و نسبت بدنه به تصویر نیز 20:9 می‌باشد. در هر اینچ هم 393 پیکسل به کار رفته و به منظور محافظت از نمایشگر یک پوشش گوریلا گلس 3 استفاده شده است.

متأسفانه این نمایشگر توانایی پخش محتواها با کیفیت HDR10 را ندارد بنابراین نمی‌توانیم ویدیوهای HDR را مشاهده نماییم. البته تنها اپلیکیشنی که فیلم‌ها را با کیفیت گفته شده پخش می‌کند، یوتیوب است هرچند مشخص نیست دقیقاً وضوح HDR به نمایش درآمده بر اساس چه فرآیندی ایجاد می‌گردد چرا که تنها باعث افزایش روشنایی تصاویر می‌شود.

با این حال، روشنایی صفحه نمایش بسیار بالاست به طوری که وقتی اسلایدر مربوطه را به آخر می‌رسانیم، عدد به ثبت رسیده 410 نیت می‌باشد. لازم به ذکر است که در صورت روشن کردن گزینه روشنایی تطبیقی، عدد نامبرده به 515 نیت نیز خواهد رسید.

در نهایت حداقل میزان روشنایی هم 1.7 نیت است که یک امتیاز فوق‌العاده به شمار می‌رود.

درست مانند اکثر پنل‌های Super AMOLED به کار رفته در محصولات سامسونگ، گلکسی A71 هم می‌تواند با دقت و کیفیت بالایی رنگ‌های مختلف را پخش کند که البته این موضوع به محتوای در حال پخش و حالت انتخاب شده هم بستگی دارد. در صورت روشن کردن گزینه Natural، رنگ‌ها به صورت sRGB پخش شده و تفاوت رنگی 1.7 خواهد بود. در حالت Vivid اما، رنگ‌ها با کیفیت DCI-P3 پخش شده و تفاوت رنگی 3.3 به ثبت می‌رسد و با انتخاب آپشن Warmer White Balance این رقم به 2.7 کاهش می‌یابد. به این نکته هم اشاره کنیم که حالت دیگری در دسترس قرار نگرفته است.

سامسونگ A71

سخت افزار

قلب تپنده گوشی سامسونگ A71 پردازنده 730 اسنپدراگون هشت هسته‌ای کوالکام است که با پردازنده آدرنو 618 همراه شده است. به این ترتیب از نظر پردازنده، گلکسی A71 به مراتب قدرتمندتر از گلکسی A70 است.

سامسونگ این گوشی را در دو مدل راهی بازار خواهد کرد، یکی با 6 گیگابایت رم و دیگری با 8 گیگابایت رم اما هر دو مدل از 128 گیگابایت حافظه داخلی بهره خواهند برد. نکته مثبت این گوشی، مجهز شدن به اسلات اختصاصی کارت حافظه است که به لطف آن می‌توان کارت حافظه‌ای میکرو اس دی تا 1 ترابایت را به گوشی اضافه کنید. در بخش میزان رم و حافظه داخلی، عملا تفاوتی بین گلکسی A71 با نسخه قدیمی‌تر آن، گلکسی A70 وجود ندارد.

دوربین

دوربین 64 مگاپیکسل اصلی گلکسی A71 با استفاده از فناوری پیکسل تصاویر 16 مگاپیکسل می‌گیرد و زمانی که شرایط نوری خوب است، تصاویر واقعا زیبایی نصیبتان ‌می‌شود.سطح جزئیاتی که در روز می‌گیرید زیاد هستند و دامنه دینامیک خوبی را مشاهده می‌کنید. بازتولید رنگ نیز در اکثر موارد شبیه به دنیای واقعی است. گرچه تصاویری که در شب می‌گیرید ظاهر دانه‌ای و با پارازیت دارند و استفاده از حالت اختصاصی عکاسی در شب (Night Mode) بیشتر سعی می‌کند جزئیات اشیاء تیره را زیاد کند تا این که کنترل سطح پارازیت را بر عهده بگیرد.

با وجود این، به کمک نورپردازی مصنوعی خوب گوشی تصاویر ظاهر بسیار خوشایند و خوبی دارند، حداقل زمانی که روی نمایشگر گوشی می‌بینید اینطور هستند.تصاویری که با قابلیت فوکوس زنده (Live Focus) می‌گیرید به لطف حسگر با دقت بالای دوربین ظاهر عالی دارند.دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسل در مقایسه با دوربین 8 مگاپیکسل فوق عریض گلکسی A70 تصاویر بهتری حداقل از نظر سطح جزئیات می‌گیرد. گلکسی A71 همچنین یک دوربین ماکرو دارد که به سختی به کار می‌آید.

امیدواریم سامسونگ از حسگرهای دوربین با دقت بالاتر نیز در گوشی‌های میان‌رده ممتاز خود استفاده کند چون این حسگر 5 مگاپیکسل به سختی تحت هر شرایط نوردهی چه خوب چه بد، جزئیات زیادی ثبت می‌کند. همچنین فوکوس از فاصله صحیح بسیار سخت است، مگر این که با دقت در حال قاب‌بندی یک تصویر ماکرو به نمایشگر نگاه کنید.

Galaxy A71 علاوه بر فوکوس زنده از قابلیت AR Doodle گلکسی نوت 10، فیلمبرداری اسلوموشن معمولی و فوق‌العاده اسلوموشن و فیلمبرداری 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. حالت فیلمبرداری Super Steady نیز وجود دارد که از دوربین فوق عریض برای فیلمبرداری استفاده می‌کند و برای ایجاد یک ویدئوی روان بخشی از قاب را برش می‌کند.از قابلیت‌های AR Emoji (ایموجی واقعیت افزوده) و Bixby Vision نیز پشتیبانی می‌شود و یک حالت ساده عکاسی حرفه‌ای نیز وجود دارد که به کاربر اجازه تغییر تنظیمات دوربین مانند ایزو و تعادل سفید را می‌دهد.

برای عکاسی سلفی، دوربین 32 مگاپیکسل جلو تصاویری با جزئیات بیشتر از حد متوسط و رنگ‌های پوست نسبتا دقیق می‌گیرد. تصاویر سلفی که با حالت فوکوس زنده می‌گیرید به خوبی سوژه و پس‌زمینه را از یکدیگر جدا می‌کنند. مشکل همیشگی دوربین‌های جلو سامسونگ یعنی محوشدگی اطراف موها هنوز وجود دارد، گرچه روی نمایشگر خود گوشی به سختی متوجه آن خواهید شد.

گوشی A71

نرم افزار

مدیریت بخش نرم‌افزاری گلکسی A71 بر عهده اندروید 10 و لانچر One UI 2.0 است که در گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ نیز حضور دارند. قابلیت داخلی ضبط محتویات روی نمایشگر به شما اجازه این کار را با یک ضربه آهسته می‌دهد.به کمک Bixby Routines می‌توانید کارهای مختلف را روی گوشی خود خودکار کنید و Edge Screen به شما اجازه دسترسی سریع به اپلیکیشن‌ها و سایر عملکردها با کشیدن دست روی صفحه از یک لبه نمایشگر را می‌دهد. همچنین به طور کامل از Samsung Pay پشتیبانی می‌شود.

سایر قابلیت‌ها مانند Link to Windows برای یک اتصال تک لمسی با اپلیکیشن Your Phone مایکروسافت روی یک کامپیوتر شخصی، شخصی‌سازی کلید جانبی (Side Key) برای این که دکمه پاور با یک فشار طولانی یا دو مرتبه ضربه چکار کند و Game Booster برای عملکردهای گوناگون در بازی (مانند این که هدف گوشی روی بالا بردن سطح عملکرد باشد یا صرفه‌جویی در شارژ) نیز وجود دارند.قابلیت‌های استاندارد یک گوشی گلکسی مانند Dual Messenger، پشتیبانی از تم و روشن بودن همیشه نمایشگر نیز به چشم می‌خورند.تنها نکته قابل شکایت این است که سامسونگ این گوشی را با یکسری اپلیکیشن غیرضروری پر کرده است. یک بازی بیلیارد به همراه بازی‌  Candy Crush Saga به همراه اپلیکیشن‌هایی مانند Helo، DailyHunt و MrOwl از قبل نصب شدند. می‌توانید تمامی آن‌ها را پاک کنید ولی واقعا حضور آن‌ها در گوشی که قیمت نه چندان پایینی مانند بعضی از دستگاه‌های ارزان‌تر سامسونگ (مانند گلکسی A51 و M31) ندارد قابل درک نیست.

گلکسی A71 هر سه ماه یک مرتبه به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند که برای اکثر گوشی‌های میان‌رده سامسونگ استاندارد است. همچنین می‌توانید انتظار دو به‌روزرسانی مهم اندروید (اندروید 11 و اندروید 12) را داشته باشید.

باتری

این موبایل میان‌رده همچون برادر بزرگ‌تر خود به یک باتری 4500 میلی‌آمپری لیتیوم یونی تجهیز شده است. این دستگاه از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کند به همین دلیل در جعبه آن یک شارژر 25 واتی مشاهده می‌شود. با استفاده از شارژر تعبیه شده، کاربران می‌توانند 51 درصد ظرفیت باتری را در عرض 30 دقیقه شارژ کنند و در مدت 1 ساعت و 21 دقیقه هم ظرفیت منبع نیرو را از 0 به 100 درصد برسانند.

بر اساس نتایج به دست آمده می‌توانیم بگوییم که باتری گلکسی A71 بسیار بادوام است. در صورتی که از این دستگاه برای وبگردی بهره ببرید، به مدت 13 ساعت روشن خواهد ماند و اگر بخواهید با آن فیلم تماشا کرده یا تماس صوتی برقرار کنید، به ترتیب امتیازات 17 و 30 ساعت حاصل خواهند شد. در ضمن، امتیاز مربوط به حالت استندبای این موبایل هم 102 ساعت می‌باشد.

بررسی گوشی سامسونگ A71

اسپیکر

گلکسی A70 یک بلندگوی آزاردهنده با سطح کیفیت صدای پایین داشت و متاسفانه این مشکل در نسل بعدی رفع نشده است. حداکثر حجم صدا برای ویدئوهای یوتیوب مناسب است ولی نه برای گیمینگ و اپلیکیشن‌های استریم مانند نت‌فلیکس تا بهتر باشد هر زمان که در یک اتاق کوچک خلوت نیستید از هدفون استفاده کنید.تحریف صدا هیچ وقت دیده نمی‌شود ولی بدون شک زمانی که حجم صدا بسیار پایین است نمی‌توانیم این نکته را یک مزیت بدانیم.ایرفون‌های همیشگی سامسونگ در جعبه فروش قرار دارند و کیفیت فرقی نکرده است: صدای زیر زیاد، باس به اندازه غیر کافی، گرچه فعال کردن Dolby Atmos به مشکل دوم تا حدی کمک می‌کند. در مورد کیفیت صدای تماس و آنتن‌دهی نیز باید بگوییم همه چیز همانطور بود که باید باشد.

گوشی موبایل A71

جمع بندی

صفحه نمایش Galaxy A71 به صورت مورب یا به صورت مستطیل است که کاملا اندازه گیری می شود. بدون اینکه گوشه های گرد را حساب کنند.
در دسترس بودن ممکن است بسته به بازار متفاوت باشد.
کلیه عملکرد ها ، خصوصیات ، مشخصات و سایر اطلاعات مربوط به محصول ارائه شده در بالا از جمله مزایا ، طراحی ، قیمت گذاری ، اجزای سازنده ، عملکرد ، در دسترس بودن و قابلیت های محصول بدون ذکر شده است.

گلکسی A71 نسبت به نسخه قبلی خود مقدار بسیار عالی ارتقا می بخشد . این پنل دارای Infinity-o super AMOLED جدید مانند پرچمداران سامسونگ ، پردازنده جدید و کارآمد تر(اسنپدراگون ۷۳۰) ، یک دوربین چهار گانه در پشت است که شامل یک تیر انداز اولیه ۶۴MP و دوربین ماکرو ۵MP و اندروید ۱۰ با UI 2.0 از جعبه خارج است. برای تهیه گوشی اینجا را کلیک کنید.

 

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی ردمی نوت 8

جالب است بدانید که در حال حاضر شرکت شیائومی با عرضه اسمارت فون های ردمی نوت بخش میانی گوشی ها را در بازار به خوبی در دست گرفته است. در این مطلب قصد داریم یکی از گوشی های این گروه را با نام گوشی ردمی نوت 8 به شما عزیزان معرفی کنیم با ما همراه باشید.

طراحی گوشی ردمی نوت 8

ردمی نوت 8 در قاب پشتی از شیشه و در فریم از پلاستیک ساخته شده است. این گوشی طراحی زیبایی دارد و به خصوص در قاب پشتی کاملا براق است.

قاب جلو و قاب پشتی کاملا تخت هستند و هیچ انحنایی در آن‌ها دیده نمی‌شود. برای اینکه گوشی راحت‌تر در دستان کاربر قرار بگیرد فریم دستگاه کاملا به صورتی خمیده طراحی شده و اندازه بزرگی هم دارد تا تیزی‌های لبه‌های گوشی را بپوشاند.

ردمی نوت 8 در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شود که ما رنگ سفید آن را در اختیار داریم. در این رنگ قاب پشتی در بخش پایینی از آبی کم رنگ شروع به تغییر رنگ پیدا می‌کند و در بخش بالایی به رنگ سفید می‌رسد.

گوشی ضخامت زیادی دارد و ضخامتش 8.4 میلی‌متر است در کنار اینکه وزنش هم 190 گرم در نظر گرفته شده که وزن کمی نیست. این وزن و ضخامت زیاد در کنار لبه‌های کاملا تخت و البته سر بودن بیش از حد سبب شده تا ردمی نوت 8 گوشی خوش دستی نباشد.

اثرانگشت و کثیفی روی قاب پشتی به جا می‌ماند اما در رنگی که در اختیار ما قرار دارد به هیچ عنوان خودش را نشان نمی‌دهد.

حاشیه‌های صفحه‌نمایش در این گوشی خیلی کم نیستند و کاملا در حد و اندازه یک گوشی میان رده هستند. حاشیه پایینی صفحه‌نمایش به اندازه‌ای زیاد است که شیائومی‌توانسته لوگوی Redmi را در این بخش حک کند.

صفحه نمایش

نمایشگر به کار رفته در گوشی مورد بحث ما 6.3 اینچی از نوع IPS LCD بوده و به یک ناچ قطره‌ای در بالای خود مزین شده تا دوربین سلفی آن در این قسمت قرار گیرد. رزولوشن این صفحه نمایش 1080*2340 پیکسل می‌باشد و در هر اینچ نیز 409 پیکسل حضور دارد تا شاهد تراکم پیکسلی نسبتاً زیادی باشیم.

پوشش گوریلا گلس 5 وظیفه محافظت از این دستگاه را دارد ولی به نظر می‌رسد که مدل رد می نوت 8 تی بر خلاف سایر محصولات شیائومی محافظ صفحه نمایش ندارد.

مقدار کنتراست این گوشی 1500:1 است و در آزمایش‌های تخصصی نیز این موضوع به حقیقت پیوست. نهایت روشنایی که این موبایل می‌تواند بدان دست یابد بین 430 تا 460 نیت می‌باشد و مقدار سیاهی آن هم بین 0.250 تا 0.330 متغیر است.

اگر حالت روشنایی اتوماتیک (Automatic Brightness) را روشن کنید، نهایت روشنایی ممکن است در فضاهای باز به 600 نیت برسد.

شیائومی برای تغییر تنظیمات کنتراست دستگاه سه گزینه در اختیار کاربران قرار داده که با روشن کردن آپشن خودکار (Automatic) دقت رنگ‌ها در فضای sRGB پخش می‌شود و تفاوت رنگی هم به 6.3 می‌رسد. در واقع تنها در این حالت است که می‌توانید میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها را از میان سه گزینه گرم (Warm)، سرد (Cold) و پیش‌فرض (Default) روشن کنید و در صورت برگزیدن آپشن پیش‌فرض نیز تفاوت رنگی باز هم به 6.3 خواهد رسید. انتخاب رنگ‌های گرم سبب خواهد شد تا رنگ آبی خفیف‌تر شود ولی در افزایش دقت رنگ‌ها تأثیری نخواهد داشت.

تنظیمات استاندارد کنتراست (Standard Contrast) دقت فوق‌العاده بالایی داشته و فضای رنگی هم در آن sRGB بوده و دقت رنگی نیز در آن به 0.7 درصد می‌رسد.

در نهایت گزینه کنتراست افزایش یافته (Increased Contrast) وجود دارد که باعث کاهش دقت رنگ‌ها خواهد شد.

گوشی ردمی نوت 8

دوربین

دقیقاً مانند سری ریلمی، ردمی نیز دوربین سه گانه را پشت سر گذاشت و مستقیماً به تنظیمات دوربین چهارگانه خیز برداشت. یکی از تغییراتی که در Redmi Note 8  رخ داده است، در مجموعه دوربین پشت است که تعداد دوربین‌های آن از 2 عدد به 4 عدد افزایش پیدا کرده است. چیدمان کاملاً آشنا است اول (از بالا به پایین) لنز عریض قرار دارد ، سپس دوربین اصلی، بعد از آن دوربین عمق و در آخر لنز ماکرو.

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی شیائومی ردمی نوت 8 از سنسور سامسونگ مدل GM2 استفاده می کند. این سنسور بزرگ 1/2.25 اینچ با پیکسل 0.8 میکرومتر است و لنز دارای دیافراگم f / 1.8 است.

کیفیت دوربین گوشی نوت 8 نسبت به سری نوت 7 بسیار بهبود یافته و اصلا قابل مقایسه نیستند و شاید به همین خاطر بوده که در بین کاربران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

لنز عریض دوربین دوم با زاویه 119 درجه ای دارای سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f / 2.2 است. سپس دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی قرار دارد (پیکسل های موجود در این سنسور بسیار بزرگ هستند ، 1.75 میکرومتر). لنزهای آن می توانند از نزدیک 4 سانتی متر فاصله داشته باشند تا بتوانید واقعاً به سوژه های خود نزدیک شوید. آخرین دوربین هم 2 مگاپیکسلی است که برای عمق دهی به عکس ها استفاده می شود.

گوشی شیائومی ردمی نوت 8 از دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی f/2.0 برخوردار است و طبق معمول فوکوس آن ثابت است. از طرف نرم افزار ، سه گزینه تقویت کننده وجود دارد – صاف کردن پوست ، بزرگ شدن چشم و لاغری صورت. سلفی های 13 مگاپیکسلی گرفته شده بسیار عالی هستند – جزئیات بسیار زیادی وجود دارد ، رنگ ها و کنتراست عالی هستند ، و دامنه داینامیکی حتی بدون حالت HDR خوب است.

نمایشگر گوشی نوت 8 با رزولوشن 2340×1080 و دارای تراکم پیکسلی 409 پیکسل بر هر اینچ یک صفحه نمایش قدرتمند در هم رده های خود می باشد که هنگام کار با دستگاه به شما دقیقا همان حسی که با یک پرچمدار گران قیمت دارید القا میکند. زاویه دید عریض، فناوری محافظت گوریلا گلس 5، نمایش تصاویر با بالاترین کیفیت و ترکیب رنگ فوق العاده زنده از ویژگی های بارز صفحه نمایش این گوشی محسوب میشود.

در خرید گوشی های شیائومی توجه داشته باشید که کیفیت گوشی های موجود در ایران بسته به نوع پک و ساخت دستگاه متفاوت هستند و درصورتیکه بخواهیم از نظر کیفیت آنها را اولویت بندی کنیم ابتدای امر پک چین و پک گلوبال هستند و سپس پک هند و امارات و… لذا در هنگام خرید به این نکته حتما توجه داشته باشید.

لذا خرید گوشی شیائومی نوت 8 در مقایسه با گوشی های هم رده خود مانند سامسونگ A30s و A50 خرید ارزشمندتری خواهد بود.

لوازم جانبی گوشی شیائومی در بازار ایران به وفور یافت می شود که گوشی شیائومی note 8 از این قاعده مستثنی نیست. پس با همه این تفاسیر نتیجه کلی برتری این گوشی را در بین هم رده های خود دارد.

سخت افزار

گوشی شیائومی ردمی نوت 8 مجهز به چیپست اسنپ‌دراگون 665 است که در اواسط 2019 به بازار آمد و گوشی‌های اندکی مانند گوشی Mi A3 شیائومی مجهز به آن هستند. هسته‌های با عملکرد بالای این چیپست در مقایسه با هسته‌های داخل چیپست اسنپ‌دراگون 660 نوت 7 به مقدار 200 مگاهرتز سرعت کلاک پایین‌تری دارند.

سپس به پردازنده گرافیکی جدید آدرنو 610 می‌رسیم که متاسفانه قوی‌تر از مدل آدرنو 512 داخل چیپ قدیمی 660 نیست. ولی این پردازنده گرافیکی باید عملکردی در همان سطح با 20 درصد مصرف باتری کمتر داشته باشد.

عملکرد پردازنده در تست چند هسته عالی است و گوشی حتی از اکثر رقبای خود بهتر عمل کرد و تنها چیپست اسنپ‌دراگون 712 گوشی Realme 5 Pro آن را شکست داد. اما نتیجه تست تک هسته قابل توجه نبود و در سطح سایر رقبا قرار می‌گیرد.

گوشی موبایل ردمی نوت 8

اسپیکر ها

نکته خاصی در مورد اسپیکر رد می نوت 8 تی وجود ندارد که بخواهیم به آن اشاره کنیم و فقط باید بگوییم که این قطعه در قسمت پایینی جای‌گیری کرده و صداها را غالباً با شدت زیادی پخش می‌کند.در آزمایش‌های صورت گرفته هم این اسپیکر توانست فراتر از انتظار عمل کند هرچند کیفیت صدایی که از آن می‌شنویم چندان بالا نیست. در صورتی که با بیشترین میزان صوت به فایل‌های صوتی مورد علاقه خود گوش کنید، متوجه این نقطه ضعف خواهید شد.

وقتی یک جفت هدفون را به این گوشی وصل می‌کنید، به راحتی متوجه خواهید شد که کیفیت صداهایی که می‌شنوید دقیقاً با کیفیت شنیده شده از گوشی رد می نوت 8 برابری می‌کند. در صورت اتصال یک اسپیکر اکسترنال هم صداها با کیفیت بسیار بالایی پخش خواهند شد تا باز هم این دستگاه را یکی از باکیفیت‌ترین‌های بازار از این حیث بدانیم.

متأسفانه باید بگوییم که وقتی یک جفت هدفون استاندارد و استریو در این محصول شیائومی قرار می‌دهید، مقداری نویز و انحراف در صداها احساس شده و فرکانس نیز کمی لرزان می‌شود تا عملکرد رد می نوت 8 تی را در این زمینه معمولی تلقی کنیم. بلندی صدا هم با کمی افت روبه‌رو می‌شود ولی همچنان امتیاز بالایی را دریافت می‌کند.

باتری و شارژدهی

برای ردمی نوت ۸ پرو باتری‌ای با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده که عملکرد تقریبا خوبی در این گوشی از خودش نشان می‌دهد. با استفاده معمولی از باتری این گوشی می‌توانید ۱ روز و نیم بدون نیاز به شارژ کردن با آن کار کنید و در صورتی که استفاده سنگینی داشته باشید بعد از ۱ روز باید گوشی را شارژ کنید.اگر در مواقع ضروری نیاز به شارژ بیشتر برای باتری گوشی خودتان دارید به کمک قابلیت Battery Saver می‌توانید این زمان را افزایش دهید. با فعال شدن این حالت عملکرد برنامه‌ها در پس زمینه محدود می‌شود و برنامه‌هایی که در بکگراند باز هستند به صورت اجباری بسته می‌شوند که در مصرف کمتر انرژی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

گوشی شیائومی ردمی نوت 8

نرم افزار

اندرویدی که برای ردمی نوت 8 در نظر گرفته شده نسخه 9 است که رابط کاربری می یو آی را روی خودش دارد. در ابتدا که گوشی را خریداری می‌کنید می یو آی نسخه 10 روی آن نصب است اما به محض اتصال به اینترنت نوتیفیکیشن به روزرسانی رابط کاربری جدید برای شما نمایان می‌شود و می‌توانید از رابط کاربری نسخه 11 MIUI لذت ببرید.

از نظر نرم افزاری با گوشی کاملا هیجان‌انگیز روبرو هستید که امکاناتی در حد و اندازه یک پرچم‌دار دارد.

صفحه قفل دستگاه دو میانبر دارد که یکی به گلنس است و دیگری به دوربین در کنار اینکه یک ساعت بزرگ هم بالای این صفحه دیده می‌شود.

با عبور از صفحه قفل به صفحه اصلی می‌رسیم که در این گوشی و در تمام گوشی‌هایی که MIUI روی خودشان دارند این صفحه هم برای نمایش ویجت ها استفاده می‌شود و هم برای نمایش تمامی برنامه‌های نصب شده روی گوشی.

با پایین کشیدن انگشت به سمت پایین صفحه اصلی می‌توانید به نوتیفیکیشن بار دسترسی پیدا کنید که تعداد زیادی سوییچ تنظیمات را داخل خودش جای داده است.

تعامل با گوشی از دو طریق انجام می‌گیرد؛ یکی کلیدهای لمسی داخل صفحه‌نمایش و پایین صفحه و حالت دیگر حرکت‌های جسجری. در حرکت‌های جسجری با سوایپ کردن انگشت روی صفحه‌نمایش می‌توانید در منوها حرکت کنید. به طور مثال زمانی که انگشت خودتان را از سمت چپ یا راست صفحه به داخل هدایت کنید می‌توانید به صفحه قبل برگردید، اگر انگشت خودتان را از پایین صفحه‌نمایش به بالا هدایت کنید به صفحه اصلی منتقل می‌شوید و زمانی که انگشت خودتان را به همین صورت حرکت دهید و رها نکنید لیست برنامه‌های اخیر باز می‌شود.

جمع بندی

گوشی شیائومی ردمی نوت 8 عالی‌ترین چیپست یا بهترین دوربین‌ها را ندارد ولی تظاهر به بهترین بودن نیز نمی‌کند. با یک میان‌رده بسیار متعادل روبرو هستیم که قیمت بسیار پایینی دارد ولی در تمامی بخش‌ها کیفیت بالایی را نشان می‌دهد. نمایشگر آن بسیار روشن و بزرگ است و می‌تواند به خوبی از عهده اجرای بازی‌ها برآید و تصاویر خوبی در روز و شب بگیرد. دوام باتری آن مانند گوشی‌های قدیم سری نوت ردمی بسیار زیاد است. همچنین باید بگوییم با یک گوشی جذاب روبرو هستیم.

گوشی موبایل ردمی نوت 8

نکات مثبت

  • ظاهر شیک و زیبا
  • کیفیت ساخت خوب
  • دوربین مناسب
  • پشتیبانی از میکرو اس دی و جک هدفون 3.5 میلی متری

نکات منفی

  • پردازنده نچندان قدرتمند نسبت به رقبا
  • کیفیت ناخوشایند فیلم برداری
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی A30s

پس از گزشت مدتی بعد از ارائه گوشی گلکسی a30 شرکت سامسونگ به عرضه گوشی a30s پرداخت. سامسونگ گروه A خود را با هدف رقابت با گوشی های میان رده به بازار عرضه کرد که جدیدا به نتایج خوبی دست یافته است. این شرکت کره ای با اضافه کردن پسوند s به محصولات خود توانست سهم بیشتری از بازار گوشی را به خود اختصاص دهد. دراین مطلب قصد داریم شما را با نسخه پیشرفته گوشی a30 که با نام a30s عرضه شده آشنا کنیم با ما همراه باشید... .

طراحی گوشی A30S

قاب پشتی دستگاه از پلاستیک ساخته شده در حالی که فریم اطراف فلزی است. با وجود اینکه فریم فلزی برای گوشی‌ای در این سطح قیمتی مزیتی بزرگ به حساب می‌آید اما می‌توان جذاب‌ترین بخش گوشی را قاب پشتی آن دانست که با رنگ‌بندی و طراحی جالبی که برایش در نظر گرفته شده می‌توانید به خوبی به عنوان گوشی‌ای مدرن روی آن حساب کنید. طراحی قاب پشتی به گونه‌ای است که گویی برش‌هایی در این قاب دیده می‌شود اما همه این‌ها با کمک تنوع رنگی برایش به وجود آمده است.

A30s گوشی خوش دستی است و به خوبی به کف دست کاربر می‌چسبد. این گوشی زیبا کمی لیز است اما نه تا آن حدی که خیلی نگرانش باشید. اثرانگشت و کثیفی به شدت روی این قاب باقی می‌ماند.

لنزهای دوربین در قابی جداگانه از قاب پشتی قرار گرفته‌اند که کمی بیرون زده است نه این بیرون زدگی در حدی نیست که موجب آزار شود و نتوانید روی سطح صاف با گوشی کار کنید.از نظر وزنی با گوشی‌ای روبرو هستید که نه خیلی بزرگ و سنگین است و نه خیلی کوچک و جمع و جور. ای 30 اس گوشی‌ای متعادل است که به‌راحتی می‌توانید روی حمل آسان و بدون دردسر آن حساب کنید.

صفحه نمایش

وقتی صحبت از نمایشگر می شود، سامسونگ هیچوقت کاربران خود را ناامید نمی کند. و حالا به نظر میرسد که این میان رده هم از پنل خوبی بهره می برد. Galaxy A30s یک نمایشگر 6.4 اینچی Super AMOLED با رزولیشن HD+ دارد. برای تعبیه دوربین سلفی یک بریدگی کوچک قطره ای در پنل ایجاد شده و حاشیه پایینی هم کمی ضخیم تر است ولی با اینحال توانسته نسبت نمایشگر به بدنه را به 84.9 درصد برساند. به طور کلی، کیفیت پنل نمایشگر بسیار خوب است. پنل دستگاه می تواند بسیار روشن شود که هنگام استفاده در محیط تاریک می تواند دردسر ساز باشد. رنگ ها کاملا طبیعی و غنی هستند و کنتراست هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد.اما چه نکته ای در مورد این نمایشگر وجود دارد که دوست داشتنی نیست؟ راستش را بخواهید، مشکل بزرگی نیست ولی به نظر ما رزولیشن 720p باعث شده تا Galaxy A30s چندان ارزش خرید بالایی نداشته باشد. البته کیفیت دستگاه بسیار خوب است، ولی یک پنل 1080p با تراکم پیکسل بالاتر می توانست برای دستگاهی با این قیمت بسیار عالی باشد.

بررسی سامسونگ a30s

دوربین

سامسونگ A30s را می توان به روزرسانی بر پایه دوربین قلمداد کرد چراکه طراحان اَبَر کمپانی سامسونگ برای ارائه ی گوشی میان رده ای با کیفیت بالای عکاسی روی دوربین این اسمارتفون تمرکز کرده اند. دوربین سه گانه با لنز های ۲۵، ۸ و ۵ مگاپیکسلی درست شبیه به گلکسی A50 می باشد. لنز ۸ مگاپیکسلی موجود در این گوشی فوق عریض است و به شما امکان ثبت تصویرهایی با قاب بندی بیشتر را می دهد و سنسور ۵ مگاپیکسلی نیز ویژگی بوکه کردن پس زمینه عکس ها و متمایز ساختن سوژه از فضای پشتی را فراهم می سازد که بیشتر برای ثبت تصاویر پرتره کاربرد دارد. در زیر این سه لنز یه فلش LED قرار گرفته است که می تواند نور را در محیط های کم نور بهتر تنظیم نماید. دوربین سلفی همچون مدل معمولی دارای سنسور ۱۶ مگاپیسکلی است و عکس های نسبتا خوبی را می تواند ثبت کند. از دیگر ویژگی های دوربین این گوشی می توان به ثبت تصاویر پانوراما و HDR اشاره کرد.

نرم افزار

درست مثل سایر اسمارت فون های جدیدی که سامسونگ ارائه کرده، Galaxy A30s هم از رابط کاربری One UI استفاده می کند که بر پایه اندروید پای توسعه یافته که تقریبا هیچ جای انتقادی ندارد. رابط کاربری چندان سنگین نیست، بنابراین کاملا سریع و روان اجرا می شود. همه چیز در این نرم افزار تمیز و شسته رفته است و ناوبری هم کاملا ساده و لذت بخش است. هر ماه یک بسته به روز رسانی امنیتی برای دستگاه منتشر می شود نکته مهمی است.

سخت افزار

در بخش سخت افزار و نیروی پردازشی گوشی A30s سامسونگ باید اشاره کنیم که این گوشی هوشمند از پردازنده 14 نانومتری اگزینوس 7904 سامسونگ برای تأمین نیروی مورد نیاز پردازش و اجرای مالتی تسکینگ راحت پشتیبانی می‌کند و با یک رم قابل انتخاب در مدل‌های 3 یا 4 گیگابایتی در کنار حافظه داخلی 64 گیگابایت نیز همراهی خواهد شد. خوب است بدانید که حافظه داخلی این گوشی از طریق حافظه میکرو SD نیز قابل ارتقا خواهد بود. در اینجا می‌توانید بیشتر با حافظه‌های میکرو اس دی آشنا شوید.

در بخش پردازش گرافیکی نیز شاهد بکارگیری پردازنده Mali-G71 MP2 خواهیم بود که نمایش تصاویر و فیلم‌ها را به خوبی پوشش می‌دهد. علاوه بر این‌ها خوب است بدانید که سامسونگ گلکسی A30 اس از طیف گسترده‌ای از اتصالات 4G با VoLTE پشتیبانی می‌کند و به وای فای و درگاه USB نوع C نیز مجهز شده است. همچنین این گوشی هوشمند با سیستم عامل اندروید 9 پای نیز همراهی می‌شود.

گوشی گلکسی a30s

اسپیکر

برای ای 30 اس تنها یک اسپیکر در نظر گرفته شده که در قاب پایینی گوشی دیده می‌شود. این اسپیکر صدای بلند و مناسبی دارد اما خیلی نمی‌توانید روی کیفیت آن حساب باز کنید به خصوص زمانی که صدا را تا آخر زیاد می‌کنید. اما در محیط‌های شلوغ برای شنیدن صدای اسپیکر کار سختی ندارید.

امنیت

بررسی سامسونگ a30s

دو روش امنیتی برای این گوشی در نظر گرفته شده که توسط آن‌ها می‌توانید تجربه‌ای شبیه به پرچم‌داران را روی یک گوشی میان رده داشته باشید.

سنسور اثرانگشت اولین روش امنیتی است که سامسونگ برای A30s به کار گرفته است. در این گوشی سنسور زیر صفحه نمایش است و از نوع اپتیکال. سنسور اثرانگشت در این گوشی عملکرد تقریبا مناسبی دارد؛ خیلی کم پیش آمد که سنسور نتواند اثرانگشت ما را بشناسد اما متاسفانه برای این فرآیند شناسایی انجام شود باید مدت زمانی را معطل بمانید تا روند شناسایی صورت بگیرد و این نشان می‌دهد که سرعت بالایی ندارد.

ویژگی امنیتی دیگر تشخیص چهره است. تشخیص چهره در این گوشی به کمک دوربین سلفی انجام می‌شود و سخت افزار جداگانه‌ای برایش در نظر گرفته نشده. تشخیص چهره هم عملکرد قابل قبولی از خودش نشان می‌دهد و با وجود اینکه سرعت خیلی بالایی ندارد در شرایط نوری مختلف توانایی شناسایی چهره کاربر را دارد.

باتری

سامسونگ همیشه در تلاش بوده که محصولاتی با باتری‌های قدرتمند را روانه بازار کند. هرچند در میان گوشی‌های پرچمدارش این پیشرفت به کندی صورت می‌پذیرد، اما باید اشاره کنیم که همه محصولات سامسونگ از باتری‌های درخوری پشتیبانی می‌کنند. این موضوع حتی در میان میان‌رده‌های این شرکت کره‌ای نیز مشاهده می‌شود. درواقع ما در سامسونگ گلکسی A30 اس شاهد بکارگیری یک باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی هستیم که به شارژ سریع 15 واتی نیز مجهز است. همچنین طول عمر آن نیز 32 ساعت خواهد بود.

گوشی سامسونگ Galaxy a30s

کلام آخر

گلکسی ای 30 اس گوشی‌ای در خور توجه است که میان رده‌ای بسیار خوب به حساب می‌آید. عمر بالای باتری از ویژگی‌های خوب این گوشی هوشمند است و در عین حال سخت افزار مناسبی در بخش چیپست هم برایش در نظر گرفته شده و می‌توانید به کمک این سخت افزار به خوبی کارهای روزمره و به خصوص بازی‌های نه چندان سنگین را روی گوشی اجرا کنید و از آن‌ها لذت ببرید. طراحی مناسب به خصوص در قاب پشتی یکی دیگر از ویژگی‌های دوست داشتنی این گوشی هوشمند است و در کنارش عملکرد مناسبی را هم از دوربین‌ها شاهد هستیم. یکی از ایرادتی که به این گوشی وارد است صفحه نمایش سوپرامولدی است که سامسونگ برایش از کیفیت اچ دی استفاده کرده. اگر سامسونگ از صفحه‌ای با کیفیت‌تر بهره می‌برد می‌توانستیم این گوشی را وزنه بسیار سنگینی در رده میانی بازار بدانیم.

به هر حال Galaxy A30s گوشی‌ای کاملا مناسب برای کسانی است که طرفدار سامسونگ هستند و می‌خواهند برای خرید گوشی هوشمندی در سطح میانی بازار اقدام کنند که به‌راحتی بتواند کارهای روزمره آن‌ها را پشتیبانی کند و نگرانی از بابت باتری هم نداشته باشند.

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی m30s

با توجه به تمام فشاری که رقبا در بازار گوشی‌های میان‌رده احساس می‌کنند، سامسونگ برای رقابت با گوشی‌های عالی شیائومی، ریلمی و سایر برندهای چینی باید محصولی توانمند در اختیار کاربران قرار دهد. این شرکت با سری M و A خود این بازار را هدف قرار داده است و اخیرا این گوشی‌ها را دائما به‌روزرسانی می‌کند. به هرحال به‌روزر‌سانی‌های سخت‌افزاری در این بخش از بازار از نان شب نیز واجب‌ است. یکی از گوشی‌های جدید سامسونگ گوشی M30s است که در مقایسه با نسل قبل خود بهتر شده است و در این مطلب قصد داریم آن را به چالش بکشید. بنابراین تا انتها این مطلب ما را همراهی کنید.

طراحی گوشی M30s

برای طراحی ام30اس، سامسونگ کمی تغییرات در پنل پشتی دستگاه ایجاد کرده است. درست مثل M30، رنگ آمیزی گرادیانت دوگانه ای در بخش پشتی به چشم میخورد و با رنگ اینکه نسخه استاندارد از انتهای گوشی تغییر میکرد، M30s تغییر رنگ 70:30 دارد. نسخه آبی رنگی که در این مقاله بررسی میکنیم، در بخش کناری به سبز متمایل میشود و سامسونگ نقطه های کوچکی در آن ایجاد کرده که در واکنش با نور برق میزنند. همین نقطه ها باعث میشود که دستگاه ارزان به نظر برسد. برخی معتقدند که الگوی prism استفاده شده در A50s میتوانست ظاهر بهتری داشته باشد.
دیگر تغییری که در طراحی ایجاد شده، ساختمان دوربین پشتی و چراغ LED آن است. حالا چراغ LED درون جزیره دوربین و سمت راست بالاترین سنسور قرار گرفته و متن ’48 megapixels’ هم زیر آن نوشته شده است. واضح است که سامسونگ برای اینکار از هواوی الهام گرفته، چرا که این شرکت چینی متن هایی مثل ‘AI Camera’ را کنار دوربین محصولات خود درج میکند. سامسونگ اما رویه باکلاس تری را انتخاب کرده و از فونت کوچک و کمرنگی استفاده کرده است.
 

با وجود افزایش 1000 میلی آمپر ساعتی گنجایش باتری، ام30اس از نسخه استاندارد چندان سنگین تر یا ضخیم تر نیست. این دستگاه 188 گرم وزن دارد و ضخامت آن هم 8.9 میلی متر است، یعنی 14 گرم سنگین تر و 0.4 میلی متر ضخیم تر از M30. به نسبت یک دستگاه با باتری 6000 میلی آمپر ساعتی، بسیار جمع و جور و سبک به نظر میرسد و بدنه پلاستیکی هم حس خوبی القا میکند. البته این جنس پلاستیک حس استحکام و پریمیوم ایجاد نمیکند. گرچه حس یک دستگاه ارزان و بی کیفیت هم ندارد، ولی با وجود کمپانی هایی که با قیمتی بسیار پایین، محصولاتی با بدنه شیشه ای عرضه میکنند، بهتر است سامسونگ در این حوزه از اعضای آینده سری M، تمرکز بیشتری به خرج دهد.

صفحه نمایش

نمایشگر جزو مواردی است که در این گوشی بدون تغییر مانده؛ در قسمت جلو شاهد پنل 6.4 اینچی با رزولوشن 2340×1080 هستیم که در نسبت تصویر 19:5:9، تراکم پیکسلی بسیار خوب 394 پیکسل در هر اینچ را در اختیار می گذارد. این واقعیت که در دنیای امروزی می توانیم نمایشگر های آمولد را در دستگاه مقرون به صرفه ببینیم، بسیار دوست داشتنی است و گلکسی M30s نیز از این قاعده پیروی می کند.

حداکثر روشنایی پنل این گوشی در حالت دستی، حدود 440 نیت می باشد که در حالت خودکار و هنگام قرار گرفتن در زیر نور آفتاب، تا 640 نیت هم افزایش پیدا می کند و همین موضوع استفاده آسان در محیط های روشن را در پی دارد. حداقل روشنایی هم حدود 2.5 نیت می باشد که در کنار قابلیت فیلتر نور آبی، استفاده از گوشی در محیط های کم نور را آسان تر می کند.

به طور پیش فرض، سامسونگ حالت نمایشگر را روی Vivid قرار داده است که در این حالت رنگ ها به صورت کاملا اشباع شده به نمایش گذاشته می شوند و دقت رنگ ها تعریف چندانی ندارند. با این حال این رنگ ها احتمالا برای برخی افراد چشم نواز خواهد بود و ترجیح برخی کاربران برای استفاده روزمره، استفاده از این حالت خواهد بود. اما با قرار دادن حالت نمایشگر در natural، فضای رنگی به sRGB تغییر می کند و این گوشی مقرون به صرفه می تواند رنگ هایی با دقت بسیار خوب در این حالت به نمایش بگذارد.

با توجه به اولد بودن پنل، در زمینه زاویه دید هم شاهد عملکرد بسیار خوبی هستیم و در زوایای مختلف، تغییر آزار دهنده ای در رنگ ها و روشنایی نمایشگر ایجاد نمی شود. همچنین استفاده این پنل باعث شده تا سامسونگ نبود چراغ آعلان را با ویژگی Always On Display جبران کند و کاربران با توجه به باتری 6000 میلی آمپر ساعتی، می توانند با خیالی راحت از این ویژگی استفاده کنند.

سخت افزار

Galaxy M30s از چیپست Exynos 9611 کاملا جدید و به روز شده استفاده می‌کند که به طور کلی دارای هشت هسته پردازنده است که از ترکیب چهار هسته‌ی Cortex A73 و همینطور چهار هسته‌ی Cortex A53 که به ترتیب ۲.۳ GHz و همینطور ۱.۷ GHz قدرت دارند، تشکیل شده‌اند. قدرت این چیپست به اندازه Qualcomm Snapdragon 660 است و هم رده آن محسوب می‌شود که نمونه آن در Redmi Note7 و یا Nokia 7.2 به کار برده شده است. با وجودی که برای اکثر کاربران مقدار زیادی قدرت و انرژی در دسترس قرار داده شده است، اما Exynos 9611 سریع‌ترین پردازنده‌ای نیست که بتوانید در چنین رنج قیمتی در بازار گوشی‌های هوشمند پیدا کنید اما خب تقریبا هیچ کاری نیست که برای آن غیر ممکن باشد و از پس انجام دادن آن بر نیاید.

 گشت و گذار کردن در اپ‌ها، منوهای آن‌ها و منوهای خود گوشی سرعت بسیار خوبی دارد و به قدری لگ و تاخیر کمی دارند که تقریبا می‌توان گفت هیچ تاخیری در پاسخگویی به نیازهای شما دیده نمی‌شود. این گوشی دستگاهی است که شما برای مدتی طولانی بدون هیچ مشکل خاصی از نظر لگ و تاخیر می‌توانید از آن استفاده کنید اما اگر می‌خواهید چند سال سمت گوشی دیگری نروید، می‌توانید مدل ۶ GB RAM آن را تهیه کنید.

اکنون که بحث رم شد، باید اضافه کرد که این گوشی در دو مدل مختلف در دسترس قرار دارد که یکی دارای ۴GB RAM است و دیگری ۶GB RAM دارد که مقدار حافظه داخلی در آن‌ها به ترتیب ۶۴ گیگابایت و ۱۲۸ گیگابایت است.

گوشی سامسونگ m30s

نرم افزار

از تغییر رابط کاربری سامسونگ از سامسونگ اکسپرینس به One Ui مدت زیادی می گذرد و تقریبا با تمام ویژگی های این رابط کاربری آشنا هستیم. گلکسی M30s نیز همانند بیشتر میان رده های 2019 سامسونگ، به سیستم عامل اندروید 9 مجهز شده است که رابط کاربری One Ui نسخه 1.5 روی آن نصب می باشد.

دوربین

گلکسی M30 جدید سامسونگ، مشابه سری قبلی خود، یک ماژول دوربین سه‌گانه دارد. اما دوربین اصلی به جای یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. متأسفانه، این شرکت مشخص نکرده است که از کدام نوع سنسور استفاده می‌کند. لنزهای دوم و سوم به ترتیب دارای کیفیت ۸ و ۵ مگاپیکسلی هستند، به ترتیب عملکردهای اولترا واید و پرتره را ارائه می‌دهند.

از نظر کیفیت، پیدا کردن یک دوربین بد در حال حاضر دشوار است زیرا ما از روزهای VGA فاصله زیادی گرفته‌ایم. اما شکی نیست که M30s یکی از بهترین ماژول‌ها را در گروه قیمت خود دارد. عکس‌ها در نور روز جزئیات زیادی را نمایش می‌دهد.

رنگ‌ها بسیار چشمگیر هستند و جالب است بدانید که سامسونگ پردازش تصویر خود را کمتر کرده که این نکته خبر بسیار خوبی برای کسانی است که خروجی طبیعی تصاویر را ترجیح می‌دهند.

کلوزآپ ثبت شده توسط آن نیز، بسیار خوب است و اثر بوکه به جذابیت آنها می افزاید. فاقد قابلیت فوکوس خودکار است، اما یک دامنه پویا و چشمگیر را ارائه می‌دهد. با استفاده از قابیلت تشخیص عمق، تصاویر ثبت شده خوشایند هستند. به لطف فناوری ۴in1pixle، عکس در شرایط نوری کم خوب ثبت می‌شوند.

همچنین می‌توانید حالت شب را فعال کنید که باعث ثبت تصاویر قابل قبول و خوب در نور کم می‌شود. این تصاویر مطمئناً بهتر از عکس‌هایی هستند که در حالت خودکار گرفته شده‌اند. برخلاف نسخه قبلی خود، این گوشی می ‌تواند فیلم‌ها را با وضوح ۴k نیز ضبط کند، اگرچه در این حالت از تثبیت کننده فیلم برخوردار نیستید.

باتری

باتری 6000 میلی آمپر ساعتی، قطعا یکی از اصلی ترین عوامل فروش گلکسی M30s می باشد که در کنار پردازنده 10 نانومتری، انتظار می رود به طور میانگین، کاربران را در استفاده عادی تا 2 روز همراهی کند. تست های گرفته شده از باتری این گوشی هم نشان می دهند که M30s در این زمینه جزو بهترین ها بوده و با 22 ساعت پخش مداوم ویدئو (نسبت به 19 ساعت در گلکسی M30)، به عنوان بهترین گوشی تست شده توسط سایمان دیجیتال، شناخته می شود. همچنین سامسونگ ادعا می کند که باتری این گوشی می تواند 49 ساعت مکالمه تلفنی و یا 131 ساعت پخش موسیقی را به ارمغان بیاورد.

گذشته از این موارد، باید در نظر داشته باشید که این باتری بزرگ، به همان اندازه که دیر خالی می شود، به همان اندازه هم دیر شارژ می شود. سامسونگ برای این گوشی، شارژر 15 واتی در نظر گرفته است که با توجه به رده قیمتی محصول، نکته منفی برای آن به شمار نمی آید. با این حال بد نیست بدانید که با استفاده از این شارژر در عرض 30 دقیقه می توان حدود 21 درصد از باتری را شارژ کرد و شارژ کامل دستگاه نیز حدود 2 ساعت و 45 دقیقه زمان نیاز دارد.

جمع بندی

خب در این مقاله به بررسی سامسونگ گلکسی M30s پرداختیم. یک گوشی میان رده با دوربین خوب، عمر باتری بسیار بالا و همچنین نمایشگر عالی سوپر امولد که با توجه به قیمتی که دارد ارزش خرید بالاتری نسبت به گلکسی A50 دارد. به همین دلیل خرید گوشی m30s متقاضی بیشتری داشته است. البته باید گفت که هیچ گوشی بی نقص نیست، شارژ کردن این گوشی واقعا زمان بر بوده و سرعت حسگر اثر انگشت آن نیز پایین می باشد، اما از طرف دیگر دارای چیپست خیلی خوبی می باشد.

بررسی گوشی سامسونگ m30s

نقاط قوت

  • نمایشگر Super AMOLED خیره کننده که در کم‌تر نمونه‌ای در این رنج قیمت می‌توان پیدا کرد
  • عمر باتری شگفت انگیز و مناسب برای دو روز استفاده با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت
  • عملکرد با ثبات و بسیار عالی سخت افزاری بدون هیچ گونه لگ یا تاخیر
  • عملکرد فوق العاده عالی دوربین‌های سه گانه و سلفی در نور روز
  • امکانات کلی شگفت انگیز در این رنج قیمت

نقاط منفی

  • برای این باتری غول پیکر از یک شارژر سریع‌تر باید استفاده می‌شد
  • عکاسی در شب زیاد چنگی به دل نمی‌زند
  • عدم وجود محافظ گوریلا گلس یا نمونه مشابه برای نمایشگر
  • داغ شدن بدنه هنگام استفاده سنگین
  • سرعت فوکوس کردن دوربین برای عکاسی مایکرو پایین است
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی s10 لایت

سامسونگ در ابتدای سال جاری میلادی از دو گوشی هوشمند جدید، گلکسی نوت 10 لایت و گلکسی اس 10 لایت رونمایی کرد. به تازگی گوشی گلکسی S10 لایت در اختیار رسانه کلیک قرار گرفته و آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

اوایل سال 2019 گوشی های سری گلکسی S10 وارد بازار شدند. در حالی که این محصولات به موفقیت مناسبی در بازار دست پیدا کردند، سامسونگ تصمیم گرفته با معرفی مدل جدیدی از این سری، فروش آن ها را افزایش دهد. گلکسی S10 لایت یک گوشی بالارده محسوب می شود که از مشخصات فنی قدرتمندی بهره می برد و به ویژگی های مناسبی مجهز شده است. در ادامه با بررسی گوشی اس 10 لایت همراه ما باشید.

طراحی گوشی اس 10 لایت

از نظر ظاهری، گلکسی اس 10 لایت تفاوت‌های زیادی با سایر اعضای خانواده گلکسی اس 10 دارد. قاب پشتی این موبایل گویای همه چیز است زیرا ماژول دوربین اصلی به صورت مستطیلی بوده و شکل و شمایل دوربین سلفی نیز به نمایشگر Infinity-O موجود در دستگاه‌های سری گلکسی نوت 10 (Galaxy Note 10) شباهت دارد.

به هر حال، کیفیت جنس بدنه واقعاً چیزی از پرچمداران کم ندارد. پوشش رویی این موبایل شیشه‌ای بوده هرچند به نظر می‌رسد درخشندگی شیشه را ندارد. سامسونگ این نوع بدنه را ترکیبی از پلاستیک و شیشه می‌داند و اصلاً به همین دلیل است که وزن بسیار کمی هم دارد.

در هر صورت، این موبایل بسیار خوش‌دست است و به خاطر اینکه لبه‌های آن تیز نیستند این موضوع بیشتر احساس می‌شود. لبه‌های نمایشگر تا حدودی به سمت کناره‌ها کشیده شده‌اند تا ظاهر این تلفن همراه جذاب‌تر از دیگر پرچمداران کمپانی کره‌ای شود. با همه اینها، گلکسی اس 10 لایت همچون اکثر دستگاه‌های شیشه‌ای لغزنده است ولی حداقل اثرات انگشت و آلودگی‌ها کمتر روی آن باقی می‌مانند. این موضوع در نمونه مشکی رنگ بیشتر به چشم می‌آید.

نمایشگر

در جلوی این گوشی هوشمند یک نمایشگر غول پیکر 6.7 اینچی به چشم می خورد که سنسور اثر انگشت زیر آن تعبیه شده است. این نمایشگر سوپر امولد دارای رزولوشن فول اچ دی پلاس است و در مرکز بخش بالایی آن یک حفره برای میزبانی دوربین سلفی خودنمایی می کند. در گذشته شاهد چنین سبک طراحی در گوشی های سری گلکسی نوت 10 سامسونگ بودیم.نمایشگر گلکسی S10 لایت سامسونگ از HDR10 پلاس پشتیبانی می کند که باعث افزایش کیفیت آن می شود. همانند اکثر محصولات سامسونگ، این گوشی هوشمند نیز از قابلیت نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی می کند. با توجه به رده قیمتی، می توان از کیفیت صفحه نمایش رضایت داشت.

سخت افزار

کهکشانی‌های پرچمدار سامسونگ همواره با دو نوع چیپ‌ست بالارده (اگزینوس و اسنپدراگون) معرفی می‌شوند. اما این بار، S10 Lite تنها با چیپ‌ست اسنپدراگون 855 کوالکام با معماری 7 نانومتری عرضه شده است. این تراشه دارای هشت هسته (1 هسته 2.84 گیگاهرتزی Kryo 485، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی Kryo 485 و 4 هسته 1.78 گیگاهرتزی Kryo 485) و پردازنده گرافیکی Adreno 640 می‌باشد.در کنار این پردازنده، 6 یا 8  گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR4x و 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع UFS 2.1 و البته قابل افزایش از طریق MicroSD در نظر گرفته شده است.

درخصوص اتصالات، گوشی اس10 لایت تنوع کاملی از رده‌بالاترین ماژول‌های مورد نیاز یک گوشی هوشمند را دارا می‌باشد. مودم LTE Cat.20 با بیشینه سرعت 2 گیگابیت برثانیه گرفته، پورت USB 2.0 Type C، بلوتوث نسخه 5.0، وایفای 802.11 a/b/g/n/ac/ax باند دوگانه برجسته‌ترین این ماژول‌ها هستند. با این وجود، حذف جک 3.5 میلیمتری هدفون و نبود بلندگوهای استریو از ایرادات این دستگاه در بخش سخت‌افزار به حساب می‌آیند. با این حال، هم بلندگوی مکالمه و هم بلندگوی اصلی از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند و هدفون AKG درون جعبه نیز کیفیت صدای خوبی به کاربران ارائه می‌کند.

نرم افزار

 سامسونگ، گلکسی اس10 لایت را با جدیدترین سیستم عامل روز، یعنی اندروید 10 با پوسته One UI 2 روانه بازار کرده است. برخلاف سخت‌افزار به‌روزرسانی شده این دستگاه که تفاوت آن با نسل قبل به‌وضوح قابل مشاهده است، در بخش نرم‌افزار UI شاهد تغییرات چندان محسوسی نیستیم و به‌نظر می‌رسد که بخش بزرگی از این تغییرات مربوط به بهینه‌سازی زیرساخت نرم‌افزاری بوده است.

رابط کاربری جدید سامسونگ طیف وسیعی از امکانات و قابلیت‌های کاربردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. خوشبختانه تعداد برنامه‌های پیش‌فرض در اس10 لایت چندان آزاردهنده نیست و از آنجاییکه امکان حذف آنها در نظر گرفته شده، جای نگرانی ندارد. حالت Night Mode که در اندروید 10 به‌صورت سیستمی گسترده‌تر شده، کاملاً یکپارچه تمامی قسمت‌های رابط کاربری را به رنگ‌های تیره در می‌آورد و کار با گوشی در شب و محیط‌های تاریک را آسان‌تر کرده است. البته از تأثیر مثبتی که این حالت در میزان مصرف باتری گوشی دارد، نیز نمی‌توان غافل شد.

گوشی اس 10 لایت

دوربین

مطمئناً دوربین عقب گلکسی اس 10 لایت با لنز اصلی 48 مگاپیکسلی مهمترین نقطه قوت آن به شمار می‌رود و در این بین تکنولوژی ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر سامسونگ یا همان Super Steady با هماهنگی فوق‌العاده با نرم‌افزار و سخت‌افزار بیش از سایر گزینه‌ها می‌درخشد. پیش از این و در گوشی‌های قبلی کمپانی کره‌ای دیده بودیم که آپشن مذکور به خوبی کار می‌کند و ویدیوهای باکیفیتی می‌گیرد اما این‌بار نخستین بار است که چنین فناوری به یک لنز بزرگ‌تر با دریچه دیافراگم f/2.0 می‌آید.

لنز اولترا واید 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 چندان تازگی ندارد و می‌تواند زوایای 123 درجه‌ای را پوشش دهد.

همان‌طور که در بخش مقدمه نیز گفتیم، تنها نکته جدید در مورد دوربین اصلی، اضافه شدن لنز مکرو 5 مگاپیکسلی است. بهتر می‌بود سامسونگ از یک لنز تله فوتو با قابلیت زوم دو برابری استفاده می‌کرد. به هر ترتیب، این اتفاق در حالی رخ داده که سایر برندها لنزهای مکرو 2 مگاپیکسلی را در محصولاتشان قرار می‌دهند اما کمپانی کره‌ای این‌بار سراغ یک سنسور 5 مگاپیکسلی رفته که انصافاً تصاویر کلوزآپ باکیفیتی می‌گیرد.

دوربین سلفی هم یک لنز 32 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 می‌باشد و با ترکیب پیکسل‌های موجود در تصاویر می‌تواند خروجی‌های 8 مگاپیکسلی به ثبت برساند.

باتری

سامسونگ در این بخش سنگ تمام گذاشته است. گلکسی اس 10 لایت برای تامین انرژی خود از یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری استفاده می کند. با توجه به مصرف بهینه پردازنده و همچنین نمایشگر AMOLED آن، شارژدهی مناسبی را از آن شاهد هستیم.

به علت پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 45 واتی، باتری آن در کمترین زمان ممکن شارژ می شود. با توجه به ظرفیت بالای باتری و پشتیبانی از فناوری شارژ سریع، می توان عملکرد گلکسی S10 لایت را در بخش باتری بسیار خوب توصیف کرد. تنها مشکل این گوشی هوشمند، عدم پشتیبانی آن از فناوری شارژ وایرلس است که علت آن را باید مربوط به پنل پشتی پلاستیکی دانست.

جمع بندی

در پایان بررسی سامسونگ گلکسی S10 لایت باید بگوییم که با یک گوشی باکیفیت، قدرتمند و سریع روبه‌رو هستیم. این گوشی هوشمند اکثر نیازهای کاربران را با قیمت گوشی مناسبی برطرف می کند. بدون هیچ شکی نمی توان آن را در رده محصولاتی مانند گلکسی نوت 10 پلاس قرار داد؛ با این حال هیچ کاربری انتظار حضور امکانات یک پرچمدار گران قیمت در یک گوشی بالارده را ندارد.

در صورتی که کیفیت مناسب دوربین و نمایشگر و همچنین شارژدهی بالا جزو اولویت های اصلی شما محسوب می شوند، گلکسی اس 10 لایت را در لیست خرید خود قرار دهید.

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی شیائومی Mi Play

گوشی می پلی

شیائومی می پلی در بسیار از جهات از جمله عملکرد گوشی‌ای رقابتی به حساب نمی‌آید اما از نظر قیمت و برخی نکات به خوبی می‌تواند کاربران را به سمت خودش جذب کند. اگر جزو کسانی هستید که بازی‌های سنگین روی گوشی اجرا می‌کنند یا اینکه استفاده‌های سنگینی از گوشی دارند به طور حتم این گوشی ‌ایده آل شما نیست اما اگر قیمت و طراحی مهم‌ترین فاکتور شما است Mi Play گوشی‌ای بسیار جذاب برای انتخاب به حساب می‌آید.

طراحی گوشی شیائومی می پلی

Xiaomi در طراحی شیائومی Mi Play  ایده های طراحی تلفن همراه امسال خود را ادامه داده است؛ پشت تلفن همراه با استفاده از طراحی رنگ گرادیان و  قالب ریخته گری 3D تولید شده است . در عین حال، بدنه بسیار محکم این گوشی  هیچ حس پلاستیکی ارزان قیمت به ما نمیدهد . همچنین استفاده از یک پوشش خوب طراحی شده، در انعکاس نور، تغییرات نور و سایه هایی که ظاهر می شوند، بسیار خوب به نظر می رسد.

پنل جلویی شیائومی Mi Play یک صفحه نمایش   قطره آبی 5.84 اینچ است که باید اولین طراحی روی صفحه نمایش قطره ای از گوشی شیائومی باشد. صفحه نمایش قطره آب در مقایسه با صفحه نمایش کامل، سهم بیشتری از  صفحه نمایش گوشی را در اختیار شما قرار میدهد، تا تاثیر بیشتری داشته باشد. وزن دستگاه فقط 150 گرم است و  بدنه آن سبک و کوچک میباشد.

بدنه این گوشی همچنین از یک فرایند پوشش بسیار زیبا ساخته شده است، که یک جلوه زیبایی فلزی ارائه می دهد. در پایین گوشی ، بلندگوها و رابط شارژ Micro-usb است، در حالی که جک هدفون هنوز در بالای بدنه قرار دارد. در سمت راست گوشی کلید صدا و کلید Power است، در حالی که سمت چپ بدنه اسلات سیم کارت است. شیائومی Mi Play از شکاف کارت 2 + 1 استفاده می کند که به شما امکان می دهد همزمان از دو سیم کارت  Nano و کارت حافظه TF را استفاده کنید.

نمایشگر

اگر سررشته ای از دنیای موبایل های هوشمند داشته باشید ، خصوصا محصولات سال 2018 ، متوجه خواهیدشد اعشار 84 صدمی سایز نمایشگر خبر از وجود ناچ استایلی ظریف دارد .
صفحه نمایش 5.84 اینچی می پلی که در نگاه اول گویا با مفهومی به نام حاشیه غریبه است ، کیفیت تصویری با فرمول 1080 در 2280 پیکسل را ارائه می دهد . در واقع در هر اینچ از این دریچه تقریبا 6 اینچی ، 432 پیکسل خواهیم دید که این نرخ در اغلب پرچم داران و بالارده های برند های خوش آوازه دیده می شود .
اگر به طور خلاصه بخواهیم می پلی شیائومی را وصف کنیم در سه فاکتور : مجهز به ناچ استایل ، کم ضخامت (7.8 میلی متری) و کم حاشیه خلاصه می شود .

دوربین

یکی دیگر از بخش های مهم نقد و بررسی شیائومی می پلی مربوط به دوربین آن می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 12 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. لنز دوربین 12 مگاپیکسلی آن دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند اما لنز دوربین 2 مگاپیکسلی مذکور از نوع عمقی است و برای عکسبرداری با پس زمینه تار یا اصطلاحا پرتره (Portrait) در گوشی نصب شده است. قابلیت های دیگری مثل عکسبرداری پانوراما، HDR و فیلمبرداری با وضوح فول اچ دی (Full HD) هم توسط دوربین اصلی گوشی می پلی شیائومی پشتیبانی می‌شود. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی این اسمارتفون در نظر گرفت شده است. اما دوربین اصلی این گوشی تا چه اندازه می‌تواند در ضبط عکس های با کیفیت موفق عمل کند؟

در بررسی شیائومی می پلی مشخص شد که دوربین اصلی دستگاه در محیط های با نور مناسب عکس های نسبتا خوبی را ضبط خواهد کرد اما کیفیت این عکس ها به قدری زیاد نیستند که عملکرد خوب دوربین اصلی را از نقاط قوت آن محسوب کنیم. متاسفانه در محیط های با نور کم، کیفیت ضبط عکس با دوربین اصلی و دوگانه گوشی می پلی افت زیادی پیدا می‌کند و این مسئله جالب توجه نیست. عکسبرداری در حالت پرتره یا بوکه (با پس زمینه تار) توسط دوربین اصلی گوشی شیائومی می پلی با کیفیت مطلوبی انجام می‌شود و شاید در این حالت بهترین بازده از دوربین دستگاه قابل دریافت باشد. بنابراین خیلی نباید روی کیفیت عملکرد دوربین اصلی و دوگانه گوشی Mi Play شیائومی حساب ویژه‌ای باز کنید. دوربین اصلی این گوشی کیفیت معمولی دارد و به اندازه قیمتی که برای خرید گوشی پرداخت شده کارایی ارائه خواهد کرد.

در سمت دیگر دوربین سلفی گوشی Mi Play شیائومی از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت HDR پشتیبانی به عمل می‌آورد. با دوربین سلفی این گوشی قادر به ضبط عکس های سلفی با پس زمینه تار (پرتره) هم خواهید بود و این موضوع از ویژگی های خوب دوربین سلفی دستگاه به شمار می‌رود. در بررسی شیائومی می پلی مشخص شد که دوربین سلفی آن عملکرد معمولی دارد و بهتر است روی آن حساب ویژه‌ای باز نشود. با دوربین سلفی این گوشی در محیط های با نور خوب می‌توانید عکس های مناسبی ضبط کنید که برای اشترک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام مناسب خواهند بود، اما نباید انتظار بیشتری از دوربین سلفی گوشی داشته باشید. پس در یک جمع‌بندی باید گفت که دوربین اصلی و سلفی گوشی شیائومی Mi Play به اندازه قیمت گوشی کیفیت و کارایی ارائه می‌کنند و نباید خیلی انتظار فراتری از آن داشته باشید.

سخت افزار

شیائومی MI Play  ”گوشی با کیفیت بالا’ است، بنابراین دارای  پیکربندی  کافی و مناسبی است. از لحاظ عملکرد،  شیائومی Xiaomi Mi Play  از تکنولوژی پردازش 12nm برای ساخت پردازنده MediaTek P35 با فرکانس اصلی 2.3GHz  استفاده کرده است . شیائومی می پلی پردازنده MediaTek P35 را برای رفع نیازهای روزانه کاربران از لحاظ عملکرد ارائه داده است.

کسب نمره بنچ مارک نزدیک به 90،000 امتیاز نشاندهنده این است که استفاده روزانه از این گوشی ما را دچار هیچ مشکلی نخواهد کرد .

در شیائومی Mi Play  همچنین  فناوری شتاب توربو دوگانه را به ارمغان می آورد، که اجازه می دهد گوشی را با ارتقا قابل توجهی اجرا کنیم . فن آوری پیش بینی تبدیل فرکانس هوشمند Fpsgo متفاوت از بهینه سازی بازی است که ما قبلا دیده ایم، این روش از طریق بهینه سازی خاصی از بازی نیست، اما می تواند استفاده بعدی  تلفن همراه  را پیش بینی کند، به طوری که  نرخ فریم در نظر گرفته شده را بهینه میسازد .

و حالت های بازی منحصر به فرد، ضبط صفحه نمایش سریع، ویترین ، بدون پیام ، و دیگر ویژگی های حالت بازی معمول، به طور کامل تضمین تجربه بازی خوب را به ما میدهد . پشتیبانی از GLES  و عملکرد چند هسته و  multi-threading ،و همچنین می تواند عملکرد چند هسته و  multi-threading در فرآیند بازی را باز کند، که این به طور قابل توجهی به  بهبود عملکرد بازی کمک میکند .

به عنوان یک تلفن همراه  بسیار قدرتمند است که قادر به دستیابی به چنین تجربه عملکردی در بازی است و کاربر را هیجان زده خواهد کرد .

از لحاظ انرژی ، شیائومی می پلی با یک باتری 3000mAh ساخته شده است، با تکنولوژی منحصر به فرد هوشمند  عملکرد این گوشی از لحاظ باتری خوب است.

گوشی شیائومی می پلی

نرم افزار

اندروید نسخه ۹ به عنوان سیستم عامل این گوشی شناخته می‌شود. این اندروید با کمک رابط کاربری مخصوص شیائومی به نام می یو آی ظاهری کاملا متفاوت با گوشی‌های دیگر گوشی سازان دارد. اگر مدتی با می یو آی کار کنید به زودی شیفته آن می‌شوید؛ این رابط کاربری نه تنها شیک و خوش رنگ است بسیار نرم و روان کار می‌کند و در استفاده‌ای که از آن دارید تفاوت را با دیگر رابط کاربری‌ها از نظر سبکی و جذابیت کاملا حس می‌کنید.

باتری

گوشی Mi Play به لطف مصرف بسیار پایین پردازنده ی Helio P35 با توجه به باتری 3000 میلی آمپری خود شارژدهی نسبتا خوبی دارد و می تواند به کمک اتصال وایفای تا چیزی حدود 7 الی 8 ساعت اسکرین (مدت زمان روشن ماندن صفحه نمایش در طول استفاده) را ثبت کند که تقریبا با گوشی Mi A2 برابر می باشد اما از این لحاظ از گوشی Mi A2 Lite بسیار پایینتر است.


با اینکه گوشی های مدیاتک در گذشته به گرم شدن و مصرف بالا معروف بودند اما باتری و پردازنده این گوشی در طول استفاده روزانه به هیچ عنوان گرم نمی شود و مشکلات قدیمی شرکت مدیاتک در پردازنده های جدید این شرکت کاملا برطرف شده و این شرکت چینی در حال تولید پردازنده هایی بسیار کم مصرف و در عین حال قدرتمند برای گوشی های ارزان قیمت می باشد.


گوشی Mi Play از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و شارژر آن همانند دیگر میانرده های شیائومی از نوع 5V/2A است و مدت زمان شارژ آن چیزی حدود 1 ساعت و نیم برای رسیدن از درصد 0 تا 100 می باشد که مقدار قابل قبولی است.

جمع بندی

شیائومی همانند همیشه یک گوشی خوش ساخت دیگر با قیمتی مناسب معرفی و روانه بازار کرد، گوشی Mi Play یکی از انتخاب های بسیار مناسب در رنج قیمتی خود می باشد و برتری هایی جزئی نیز نسبت به گوشی Mi A2 Lite دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد، اما درصورتی که عملکرد باتری برای شما بسیار مهم می باشد، گوشی Mi A2 Lite از لحاظ باتری بسیار بهتر از Mi Play عمل می کند.


همچنین این گوشی سومین گوشی شیائومی با صفحه نمایش 5.84 اینچی می باشد که تا حدی از دیگر میانرده های شیائومی که صفحه های بالای 6 اینچی دارند کوچتر است و می تواند برای کاربرانی که به دنبال گوشی های سایز کوچک هستند انتخاب مناسبی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید گوشی کلیک کنید.

مزایا

  • طراحی بسیار زیبا و مدرن
  • صفحه نمایش بزرگ و با وضوح خوب
  • قیمت مناسب

معایب

  • ندارد
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی سامسونگ Galaxy A01

گوشی A01

امروزه مخصوصا در ایران گوشی‌های میان رده و آن‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند، از طرفداران زیادی برخوردار هستند. درواقع به غیر از گوشی‌های پرچمدار که طرفداران و مشتریان خاص خود را دارند، گوشی‌های میان رده با استقبال بیشتری رو‌به‌رو می‌شوند. گوشی سامسونگ A01 نیز یکی از این میان‌رده‌های سامسونگ محسوب می‌شود که البته می‌توان آن را در دسته پایین رده ها هم قرار داد؛ ولی ویژگی‌هایی در حد یک گوشی میان رده نیز دارد که قرار است در ماه اسفند 98 روانه بازار شود. در ادامه بیشتر با ویژگی های گوشی A01 آشنا خواهید شد.

صفحه نمایش گوشی A01

یکی از فرضیه‌های موجود در مورد صفحه گوشی و طبق گفته بعضی از منابع تأیید نشده این است که صفحه نمایش به کار رفته در ساخت گوشی گلکسی A01، آخرین تکنولوژی در گوشی‌های خمیده مثل Infinity V است. صفحه نمایش گوشی در برابر ضربه مقاومت نسبتاً خوبی داشته و سچوریشن رنگ‌ها بالاست. فرضیه دوم که به نظر ما به واقعیت نزدیک‌تر است، صفحه نمایش LCD معمولی است که در این گوشی به کار رفته است.

صفحه نمایش این گوشی در برابر خراش و ضربه‌های احتمالی کاملاً آسیب پذیر است. چه بسا با خرید لوازم جانبی موبایل سامسونگ می‌توانید تا درجه زیادی این آسیب‌پذیری را کاهش دهید.

به کلی تصور کیفیت تصویر فول HD یا 4K و دیگر امتیازات گوشی‌های نسل جدید را فراموش کنید. بدون شک هر چقدر پول بدهید، همانقدر هم آش می‌خورید. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی 720 در 1560 با قابلیت اچ دی پلاس است. البته این کیفیت تصویر بستگی به آب و هوا هم دارد، به عنوان مثال اگر زیر نور خورشید بخواهید با گوشی کار کنید قطعاً با نور صفحه نمایش به مشکل می‌خورید. بهتر است دعا کنید در زمان بیرون رفتن‌تان از منزل هوا ابری باشد تا تصویر شفاف با نور کافی داشته باشید!

دوربین

نوبت به دوربین گوشی A01 رسیده که نباید توقع چندانی از این گوشی مینیمالیستی داشته باشید. قطعاً تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی شاهکار نبوده و نمی‌توان آن را با تصاویر حرفه‌ای مقایسه کرد.

دوربین اصلی گوشی A01 دارای دو لنز است که لنز اول آن 13 مگاپیکسلی با فوکوس 28 میلی‌متری است. لنز دوم گوشی نیز 2 مگاپیکسلی بوده و فقط برای عکاسی در حالت پرتره کاربرد دارد. به هیچ‌وجه نمی‌توان از تصویربرداری گوشی سامسونگ گلکسی A01 دفاع کرد زیرا تصاویر کیفیت مناسبی نداشته، شاهد زوم خوبی نبوده و در شب عکاسی با این گوشی به معنای واقعی فاجعه خواهد بود.

دوربین جلوی گوشی نیز تعریف چندانی نداشته و در حد 5 مگاپیکسل برایتان عکس‌های باکیفیت خواهد گرفت. اگر در یک جمله بخواهیم تصویر برداری این گوشی را خلاصه کنیم: «دوربین این گوشی در سال 2020 یکی از بلایای طبیعی است». آن هم در عصری که همه از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و عکس‌های با کیفیت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. به همین خاطر بهتر است با توجه به قیمت، سریع تصمیم به خرید این گوشی نگیرید و ابتدا همه جوانب و هدف‌ اصلی‌تان از خرید آن را بررسی کنید.

در مورد حافظه گوشی، شرکت تولید کننده بسیار خوش فکر و واقع بین بوده است! قطعاً وقتی که دوربین گوشی برای تصویر برداری مناسب نیست، کسی اصلاً نیازی به گیگابایت اضافه نخواهد داشت. رام گوشی 2 گیگابایتی بوده که برای یک گوشی هوشمند واقعاً ناچیز است. حافظه جانبی گوشی نیز تا 16 گیگابایت قابل ارتقا است که بعید است اصلاً به آن نیاز پیدا کنید.

نرم افزار و سخت افزار

یکی از شگفتی‌های گوشی ارزان قیمت ۲۰۱۹ سامسونگ را می‌توان رابط کاربری One UI 2.0 دانست که مبتنی بر سیستم عامل اندروید ۱۰ است. افرادی که گوشی جدید سامسونگ را با قیمت پایین خریداری می‌کنند، باید بدانند از جدیدترین سیستم عامل گوگل هم بهره‌مند هستند. لازم به ذکر است هنوز گوشی های بسیار زیاد و مطرحی آپدیت اندروید ۱۰ را دریافت نکرده‌اند و در نوبت قرار دارند.

هنوز هیچ اطلاعات دقیقی از پردازنده گوشی جدید سامسونگ منتشر نشده است، اما اینطور که پیداست شاهد پردازنده هشت هسته‌ای ابتدایی خواهیم بود و از طرفی نباید از پردازنده گرافیکی آن هم انتظار بسیار زیادی داشت.

کاربرانی که قصد خرید این گوشی را دارند، باید بدانند نمی‌توانند انتظار اجرای بازی‌های سنگین را به راحتی داشته باشند و این واقعیت تغییر نخواهد کرد. بد نیست بدانید شرکت سامسونگ قصد دارد تنها یک مدل از گلکسی ای ۰۱ را با ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی عرضه کند. شاید بتوان یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته گوشی Galaxy A01 را مجهز بودن به خشاب کارت حافظه جانبی دانست که امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی توسط میکرو اس دی را تا ۵۱۲ گیگابایت دیگر فراهم خواهد کرد.

در مجموع می‌توان گفت گوشی ارزان قیمت سامسونگ در زمینه سخت افزار عملکردی بدی از خود نشان نداده و می‌تواند رضایت کاربران را به دست آورد.

گوشی گلکسی A01

باتری

از آن جایی که با این گوشی نمی‌توانید بازی‌های سنگین اجرا کرده یا سریال‌های چند فصله را دنبال کنید و عکس‌های جالبی هم برای تماشا در داخل این گوشی ندارید؛ در نتیجه نیاز زیادی به باتری هم پیدا نخواهید کرد. به نظر باتری گوشی با ظرفیت 3000 میلی آمپر بر ساعت نیاز مشتریان را برطرف خواهد کرد. این در حالی است که باتری گوشی در حالت استندبای تنها 72 ساعت روشن مانده و اگر با آنتن از آن استفاده کنید نهایتاً یک روز کامل برایتان روشن خواهد ماند.

گوشی گلکسی A01 قابلیت شارژ سریع نداشته و برای 100% شدن باتری آن به حدود 2 تا 2.5 ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

جمع بندی

شاید قبلا می شد با 2 میلیون تومان یکی از پرچمداران بازار را خرید اما حالا وضع فرق کرده است. سامسونگ گلکسی A01 بین 1.750.000 تا 2.200.000 قیمت داشته و همینطور که ملاحظه می شود یک گوشی کامل پایین رده محسوب می شود. قیمت گوشی در بازار جهانی 126 دلار است که یکی از کمترین هاست و در واقع مهم ترین ویژگی این گوشی همین قیمت پایین آن است که باعث گسترش بازار آن و رقابت با گوشی های پایین رده چینی هواوی و شیائومی می شود. البته با این قیمت و حتی قیمت پایین تر نیز می توانید گوشی های ارزشمندی پیدا کنید که نمونه بارز آن، نوکیا 2.2 است. در ادامه برخی مزایا و معایب Galaxy A01 را با هم مرور می کنیم. اما پیش از آن یادآوری این نکته ضروری است که هر کدام از این مزایا و معایب در برابر رقبا هستند و نه سایر گوشی های بازار:

مزایا

  • سخت افزار مناسب برای نیاز های روزمره
  • استفاده از جدید ترین سیستم عامل و رابط کاربری
  • فیس آیدی با سرعت بالا
  • ارائه کیفیت صدای Dolby Atmos

معایب

  • طراحی می توانست بهتر باشد
  • دوربین آن زیاد خوب نیست
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی سامسونگ Galaxy S10

گوشی S10

سال به سال و قدم به قدم با پرچمداران سری S سامسونگ، حالا به Galaxy S10 رسیدیم. دستگاهی که حاصل سال ها آپگرید و اصلاح و اضافه شدن ویژگی های بزرگ و کوچک است. حالا بعد از ده سال، گوشی S10 بیشتر از هر زمان دیگری به یک اسمارت فون بی نقص نزدیک شده است. پرچمداری که از هر نظر میتواند کاربران را مجذوب و حتی شگفت زده کند. در ادامه به بررسی دقیق این گوشی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

طراحی گوشی S10

هرساله موج جدیدی از تِرِندهای جدید، دنیای گوشی های هوشمند را در می نوردد. برای مثال زمانی تعداد هسته های تراشه حرف اول را در مانورهای تبلیغاتی شرکت ها می زد. پس از آن نمایشگرهای بزرگتر، باتری حجیم تر، مگاپیکسل بالاتر دوربین و غیره وارد بازی شدند. اما یکی دو سالیست که موج جدیدی با نام کاهش حاشیه نمایشگرها وارد شده که گویی تا پوشاندن کامل قسمت جلویی دستگاه، دست بردار نخواهد بود.

سامسونگ در نسل هشتم و نهم کهکشانی های خود، چندان توجهی به این موج بزرگ کاهش حاشیه نمایشگر نکرد و تنها حاشیه های بالا و پایین دستگاه را تا حد امکان به حداقل رساند. دلیل این موضوع هم علاقه نداشتن این شرکت به استفاده از بریدگی نمایشگر بود که درمیان دیگر شرکت ها به شدت مورد استفاده قرار می گرفت. اما در اواخر سال ۲۰۱۸ و در ماه نوامبر (آبان)، غول کره ای از نمایشگرهای جدید و بدون بریدگی نمایشگر خود با نام های Infinity-O، Infinity-U و Infinity-V رونمایی کرد. در کنار این سه نمایشگر از مدلی جدیدتر با نام New Infinity نیز رونمایی شد که تا زما نگارش این مطلب دستگاهی با آن معرفی یا افشا نشده است.

از همان ابتدا گمانه زنی های بسیاری درباره استفاده از نمایشگر Infinity-O در گلکسی اس ۱۰ صورت گرفت و علاوه بر این، شایعات نیز دلالت به همین موضوع داشتند. سرانجام با رونمایی از این دستگاه مشخص شد که شایعات همگی درست بودند و سامسونگ با قرار دادن دوربین جلو در روزنه ای درون نمایشگر، حاشیه های آن را به حداقل رسانده است.

روزنه یاد شده تقریبا هم اندازه دوربین جلو بوده بر خلاف بریدگی های نمایشگر اصلا کاربر را اذیت نخواهد کرد. درواقع استفاده از این سوراخ سبب شده تا علاوه بر حفظ دوربین جلو و استفاده نکردن از راهکارهایی همچون سیستم کشویی نمایشگر و یا دوربین بیرون جهنده، ظاهر ساده دستگاه حفظ شده و حاشیه های نمایشگر نیز به حداقل برسند. حاشیه قسمت پایین کمی از دیگر اضلاع بیشتر است؛ اما حتی همین اندازه نیز در مقایسه با نسل قبل چیزی در حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

لبه های نمایشگر دستگاه نیز همانند نسل های پیشین حالتی خمیده به خود گرفته اند؛ البته این موضوع تنها درمورد مدل های اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس صادق است و مدل ارزان قسمت تر اس ۱۰ای از این ویژگی بی بهره است. بجر نمایشگر، دیگر بخش های اس ۱۰ تقریبا دست نخورده باقی مانده اند.

گلکسی اس ۱۰ در مقایسه با گلکسی اس ۹ هم ۲.۲ میلیمتر بلندتر شده، و هم ۱.۷ میلیمتر پهن تر. با این وجود ضخامت دستگاه کاهشی ۰.۷ میلیمتری را تجربه کرده است. فریم دور دستگاه از آلومینیوم ساخته شده است اما ظاهری براق مانند استیل مورد استفاده در گوشی iPhone XS دارد.

در پشت دستگاه دوربین های سه گانه در کنار سنسور سنجش ضربان قلب و فلاش تکی LED قرار دارند که همگی در یک قاب مشکی رنگ به صورت افقی قرار گرفته اند. این قسمت و دیگر بخش های پنل پشتی توسط شیشه گوریلا گلس ۶ پوشیده شده اند که در لبه های سمت راست و چپ، به دلیل افزایش سهولتِ در دست گرفتن دستگاه، به داخل خم شده اند که یکسان با خمیدگی طرفین نمایشگر است.

دکمه پاور دستگاه طبق سنت همیشگی در لبه سمت راست قرار گرفته است و دسترسی به آن به دلیل قرارگیری بالاتر از حد معمولش، کمی سخت تر از اس ۹ است. اما با تواجه به  استفاده از سنسور اثر انگشت اولتراسونیک (که در ادامه به طور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد) این موضوع تاثیر کمتری در استفاده روزمره خواهد داشت. در سمت مخالف، دکمه های افزایش و کاهش صدا و همچنین دکمه نه چندان محبوب بیکسبی قرار گرفته اند که مورد خاصی درمورد آنها مشاهده نمی شود. در لبه بالایی شیار سیم کارت دوگانه هیبریدی قرار دارد که کاربران می توانند از محل قرار گیری سیم کارت دوم به منظور قرار دادن حافظه جانبی microSD نیز تا سقف ۵۱۲ گیگابایت استفاده کنند.

طراحی کلی دستگاه شباهت زیادی به نسل گذشته دارد و به غیر از صفحه نمایش تقریبا دیگر بخش های آن ثابت مانده است. این موضوع محافظه کاری سامسونگ در زمینه طراحی را نشان می دهد و این مسئله را در ذهن ما تداعی می کند که این شرکت نمی خواهد با متحول کردن ظاهر دستگاه های خود که در سال های گذشته بسیار محبوب بوده اند، ریسک کند و در نتیجه فروش دستگاه های خود را تحت الشعاع قرار دهد.

این موضوع در اکثر شرکت های بزرگ فناوری دیده می شود؛ شرکت هایی که محصولی محبوب را تولید می کنند و ترسِ از دست دادن مشتریان آن ها را از ایجاد تغییرات جدید و یا گسترده باز می دارد. هرچند که در حال حاضر گوشی های سامسونگ از منظر طراحی بدنه به پختگیِ نسبی رسیده اند و اشکالات و یا نیاز به بهبودهایی چشمگیر در آن احساس نمی شود.

به طور کلی می توان گفت سامسونگ نسل دهم گوشی های هوشمند سری S خود را با حاشیه امنی که برای خود ساخته روانه بازار کرده تا علاوه بر حفظ مشتریان گذشته، با ویژگی های جدید و منحصر به فرد افراد جدیدتری را نیز از دیگر پلتفرم ها خصوصا قلمرو اپل به سمت خود بکشد.

در آخر به این موضوع اشاره کنیم که گلکسی اس ۱۰ همانند گلکسی اس ۹ از گواهی مقاومت دربرابر نفوذ گرد و غبار و مایعات IP68 بهره می برد که به معنی مقاومت دستگاه تا عمق ۱.۵ متر و به مدت ۳۰ دقیقه است.

صفحه نمایش

بررسی گلکسی S10 را با نقد نمایشگر آن آغاز می‌کنیم. Paul Guzek، مدیر برند سامسونگ اعتقاد دارد که نمایشگر S10 بهتر از رقبای اپلی حال حاضر این این گوشی می‌باشد. Galaxy S10 دارای یک پنل ۶٫۱ اینچی Dynamic AMOLED می‌باشد که می‌توان عملکرد کلی آن را فوق العاده خوب توصیف کرد. لبه‌های این نمایشگر در به طرزی ماهرانه به سمت فریم دستگاه خم شده اند. حداکثر روشنایی این نمایشگر بسیار بالا می‌باشد و پشتیبانی ان از +HDR10 باعث می‌شود تا کنتراست و رنگ‌های تصویر آن بسیار فوق العاده باشند.

همان طور که گفتیم، سامسونگ با استفاده از یک نمایشگر Infinity-O توانسته تا بدون استفاده از notch به یک نمایشگر تمام صفحه‌ی واقعی دست یابد که فقط یک حفره‌ی کوچک برای قرار گرفتن دوربین سلفی در آن دیده می‌شود. اما برای متوجه شدن این نکته که آیا استفاده از این نمایشگر با دوربین punch-hole ساده تر از نمایشگرهای دارای notch می‌باشد، نیاز به بررسی‌های بیشتری داریم.

در واقع باید مدتی با گوشی گلکسی اس ۱۰ کار کنیم تا متوجه شویم که آیا نمایشگر Infinity-O آن دارای عیب خاصی می‌باشد یا نه. اما هم اکنون کاملا مشخص است که سامسونگ با به کارگیری دوربین punch-hole توانسته تا فضای بیشتری از نمایشگر را برای استفاده به کاربران  اختصاص دهد.

دوربین

مدتهاست سازندگان موبایل به دنبال استفاده از برترین دوربین ها در گوشی های خود هستند به نوعی که به دوربین های چندگانه روی آورده اند. سامسونگ نیز از این قضیه مستثنی نبوده و در سامسونگ گلکسی اس 10 برای دوربین اصلی از دوربین چهار گانه و برای دوربین سلفی از دوربین دوگانه استفاده کرده است. این شش دوربین دارای چینش زیر هستند:

  • یک دوربین 12مگاپیکسلی با F1.2تا F2.4 که از نوع لنز 26 میلی متری واید(عریض) است.
  • یک دوربین 12 مگاپیکسلی با F2.4 که از لنز 52 میلی متری تله فوتو استفاده می کند.
  • یک دوربین 16 مگاپیکسلی با F2.2 که از لنز اولترواید(فوق عریض) 12 میلی متری استفاده می کند.
  • یک دوربین TOF 3D
  • یک دوربین سلفی 10مگاپیکسلی با F1.9 و لنز عریض 26 میلی متری
  • یک دوربین TOF

همانطور که میبینید سامسونگ برای پرچمدارن خود از دوربین چیزی کم نگذاشته است و شما می توانید با این دوربین ها تصاویری فوق العاده بگیرید و از ویژگی های شگفت انگیز آنها مانند فیلم برداری همزمان با دو دوربین استفاده کنید. لازم به ذکر است که قابلیت فیلم برداری 4K با 30فریم بر ثانیه نیز برای این دوربین ها فراهم شده است.

سخت افزار و نرم افزار

سامسونگ همواره گوشی هایی با سخت افزاری در سطح جهانی تولید کرده است. در اینجا نیز با چنین سخت افزاری روبرو هستیم.

هر سه مدل گوشی های سامسونگ گلکسی s 10 از چیپست اگزینوس 9820 استفاده می کنند و هر سه دارای پردازنده فوق العاده قوی هشت هسته ای هستند. این پردازنده بسیار قوی در عرضه جهانی دارای 2هسته با فرکانس 2.73 از نوع مونگوس M4 و 2 هسته با فرکانس 2.31 از نوع کورتکس A75و 4 هسته با فرکانس 1.95 گیگاهرتز از نوع کورتکس A55 است که به واقع یکی از برترین های بازار است و در مقابل هیچ برنامه و بازی ویدئویی کم نمی آورد. سامسونگ گلکسی اس 10 برای بازار ایالات متحده و چین دارای پردازنده متفاوتی هستند که از نوع کریو می باشد. .این موبایل در عرضه جهانی دارای پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP12 است اما در نسخه های بازار ایالات متحده و چین از پردازنده Adreno 640 استفاده شده است که هر دو تقریبا در یک سطح هستند و در انجام هیچ کاری شما را نا امید نمی کنند.

سامسونگ برای این محصولات خود حافظه های متفاوتی در نظر گرفته است. سامسونگ Samsung Galaxy S10 و سامسونگ گلکسی اس 10پلاس در کنار پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا ظرفیت یک ترابایت، از حافظه داخلی بسیار خوبی نیز بهره میبرند به گونه ای که سامسونگ گلکسی اس 10 دارای حافظه های 128 گیگی و 512 گیگی است اما اگر سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس را انتخاب کنید می توانید حافظه داخلی یک ترابایتی را نیز داشته باشید. اما در مورد سامسونگ گلکسی s 10 فایو جی بحث حافظه متفاوت است و این گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی کند ولی دارای حافظه داخلی به میزان 256گیگ و یا 512 گیگ بنا بر سفارش است. تمامی مدل های سامسونگ گلکسی اس 10 از میزان رم 8 گیگابایتی استفاده می کنند به جز سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس که در نوع یک ترابایتی خود از 12 گیگ رم استفاده می کند. گوشی های های سامسونگ گلکسی اس 10، سامسونگ گلکسی s 10پلاس و سامسونگ گلکسی اس 10 فایو جی به ترتیب از باتری هایی با ظرفیت 3400و 4100 و 4500 میلی آمپر ساعتی بهره می برند.

در این گوشی از نسخه 9 اندروید موسوم به اندروید پای استفاده شده است که بهبود هایی در زمینه های مختلف را تجربه کرده است.

گوشی S10

باتری

S10 یک باتری 3400 میلی آمپر ساعتی دارد، یعنی یک کاهش 700 میلی آمپر ساعتی معنا دار نسبت به نسخه پلاس. البته اگر به رقبای همرده مثل iPhone XS با 2658 و Pixel 3 با 2915 میلی آمپر ساعت نگاه کنید، باز هم عدد چندان پایینی نیست.

در تست جستجوی وب Wi-Fi توانستیم بیش از 10 ساعت به گشت و گذار بپردازیم و حدود 13 ساعت هم ویدیو تماشا کنیم. هر دو این اعداد حدود دو ساعت کمتر از نتیجه +S10 است. به همین صورت این دستگاه نتوانست به 24 ساعت تماس تلفنی نسخه پلاس برسد و تنها 21 ساعت و 19 دقیقه را ثبت کرد. امتیاز کلی آن هم به 79 ساعت رسید که از 91 ساعت +Galaxy S10 بسیار کمتر است.

پر کردن باتری هم با همان Adaptive Fast Charger صورت میگرد که از زمان S5 تغییری نکرده است. این شارژر میتواند در حالت های 9V/1.67A و 5V/2A یعنی توان 15 واتی نماینده کره ای ها را شارژ کند. این مقدار توان چندان هم نتیجه ترسناکی نمیدهد، چرا که در تست های انجام شده، درصد شارژ گوشی در نیم ساعت اول به 48 درصد رسیده بود و در 1 ساعت و 31 دقیقه هم به طور کامل شارژ شد.

Pixel 3 با Power Delivery هجده واتی اش سرعت شارژ کمتری دارد، این دستگاه در نیم ساعت اول 45 درصد شارژ شد و شارژ کامل آن هم 1:42 دقیقه زمان برد. در همین حال، iPhone XS کوپرتینویی ها نیز با توان 5V/1A در نیم ساعت 22 درصد شارژ میشود.

جمع بندی

جشن دهمین سال عرضه کهکشانی های  به باشکوه ترین شیوه ممکن برگزار شد. سامسونگ برای طرفدارانش از ارائه هیچ ویژگی ای دریغ نکرد و خانواده گلکسی اس ۱۰ را به آخرین فناوری ها و دستاوردها در زمینه گوشی هوشمند، پردازش، تصویربردرای و حتی باتری مجهز کرد. گلکسی اس ۱۰ کامل ترین دستگاه سامسونگ تا به امروز به شمار می رود و با ارائه آن فصل جدیدی در دنیای دستگاه های هوشمند شروع شد.

اس ۱۰ کامل نیست اما سامسونگ تمام سعی خود را کرده تا بهترین را برای کاربرانش آماده کند. دستگاهی زیبا و مدرن با بهره گیری از موادی باکیفیت و مقاوم. اس ۱۰ شاید همان دستگاه آینده است. گوشی هوشمندی که پا را از قالب خود فراتر گذاشته و دنیاهای دیگری وارد شده که هر شرکتی تاب چنین ریسک بزرگی را ندارد.

حال سامسونگ با اگزینوس ۹۸۲۰ خود را به تاج و تختی که چند سالیست اپل با تراشه های فوق العاده خود دست و پا کرده است، نزدیک تر از همیشه می بیند. در دنیای اندروید هم اس ۱۰ حتی از قدرتمندترینِ های بازار مانند Mi 9 هم به مراتب جلوتر و قدرتمندتر است. حال کاربران خانواده جدید سامسونگ می توانند با افتخار سر خود را بالا گرفته و از قدرت دستگاه خود بگویند.

در دنیای دوربین هم سامسونگ با تکیه به آموخته های چندین و چند ساله خود در صنعت عکاسی و تولید سنسورهای دوربین، توانسته یکی از بهترین ترکیب های دنیای گوشی های هوشمند را ایجاد کند. مشکلاتی هست اما آنقدر بزرگ نیست که قدرت تصویربرداری اس ۱۰ زیر سوال برود. دیافراگم متغیر، توانایی بالا در ثبت عکس در نور کم، ثبت رنگ هایی شاد و طبیعی، فیلمبرداری با کیفیت و فریم بسیار بالا و دوربین جلوی قدرتمند چه از منظر تصویربرداری و چه از منظر فیلمبرداری، همه و همه دوربین اس ۱۰ را در زمره بهترین های بازار قرار داده است.

اما باتری. همه می دانیم که تمامی این موارد گفته شده بدون داشتن انرژی مورد نیاز بلا استفاده خواهد بود. پس از گذر از پس لرزه های اتفاقات ناگوار گلکسی نوت ۷ و سرمایه گذاری های این شرکت بر روی بالابردن امنیت باتری و همچنین بهینه سازی تراشه و سیستم عامل خود و صدالبته پنل نمایشگر کم مصرف تر، حال اس ۱۰ می تواند با استفاده از باتری ۳۴۰۰ میلی آمپری در استفاده متوسط تا ۲ روز هم آماده خدمت رسانی به کاربر باشد. و این تنها یک روی سکه است و روی دیگر به شارژ این حجم بالای باتری مربوط می شود. شارژ سریع ۱۵ واتی شاید چندان قوی نباشد اما با در نظر گرفتن قدرتی مشابه برای شارژ بی سیم متوجه سهولت شارژ دستگاه به صورت بی سیم خواهید شد.

در زمینه ارتباطات نیز تمامی تکنولوژی های ارتباطی روز اعم از سریعترین مودم LTE دنیا، بلوتوث نسخه ۵، وای فای ۶، پورت USB-C و حتی جک هدفون محبوب همگی در اس ۱۰ گرد هم آمده اند تا کامل ترین گوشی هوشمند از نظر ارتباطی را به دنیا معرفی کنند.

گلکسی اس ۱۰ سامسونگ بدون شک یکی از بهترین دستگاه های سال ۲۰۱۹ و یکی از کامل ترینِ آنها نیز خواهد بود. البته پرواضح است که این بسته بزرگ کره ای ها با تمام ویژگی هایش با قیمت پایینی در دسترس نخواهد بود.

مزایا

  • تراشه قدرتمند Exynos 9820
  • طراحی زیبا و استفاده از مواد باکیفیت در بدنه
  • صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت Dynamic AMOLED
  • پشتیبانی از ویژگی های ارتباطی متنوع
  • بلندگوهای قدرتمند
  • دوربین بسیار قدرتمند با توانایی های بالا در زمینه عکاسی و فیلمبرداری
  • عمر باتری مناسب

معایب

  • نبود فوکوس خودکار و OIS برای دوربین فوق عریض
  • حاشیه پایین نمایشگر بهتر بود با دیگر اضلاع آن یکسان باشد
  • سرعت سنسور اثر انگشت می توانست بیشتر باشد
  • حالت Bright Light فقط به صورت خودکار عمل می کند

 

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی سامسونگ Galaxy A8s

همانطور که می دانید، سامسونگ جزو معدود شرکت هایی بود که برای کوچک تر کردن حاشیه های نمایشگر، همانند اپل سراغ استفاده از ناچ و یا بریدگی نرفت. در واقع این کمپانی روش جدیدی برای کوچک کردن حاشیه ها انتخاب کرده است که قرار دادن دوربین سلفی زیر نمایشگر می باشد. از طرف دیگر سامسونگ چندی پیش اعلام کرد که تمام ایده های جدید خود برای اسمارتفون ها را ابتدا روی گوشی های میان رده پیاده سازی خواهد کرد تا واکنش کاربران و خریداران به این ایده ها را با ریسک کمتری ارزیابی کند. گلکسی A8s یکی از این میان رده ها می باشد که با ایده کاملا جدید روانه بازار شد و به عنوان اولین گوشی هوشمند دنیا با نمایشگر infinity-O شناخته می شود.

اما نمایشگر infinity-O تنها ویژگی جذاب این گوشی نیست؛ چرا که سامسونگ برای این میان رده خود از تراشه جدید اسنپدراگون 710 بهره برده و در قسمت پشتی آن نیز دوربین سه گانه به چشم می خورد. همچنین گلکسی A8s از بدنه ای با ساختار شیشه فلزی استفاده می کند که مرغوبیت آن را افزایش می دهد و به طور کلی روی کاغذ می توان گفت که با میان رده قدرتمندی رو به رو هستیم. اما عملکرد این گوشی در استفاده روزمره چگونه خواهد بود؟ آیا دوربین سه گانه آن کیفیت مناسبی دارد؟ شارژدهی گلکسی A8s در چه حدی است؟ تمامی این سوال ها مواردی هستند که در ادامه با بررسی Galaxy A8s سعی در پاسخ به آن ها خواهیم داشت.

گوشی گلکسی A8s

طراحی گوشی a8s

تلفن هوشمند Galaxy A8s یک محصول عالی در بین اسمارتفون های میان رده است که از کیفیت ساخت بالا بهره می برد. اگرچه این دیوایس در دسته مدل های رده میانی قرار می گیرد، اما فراتر از گوشی هوشمند میان رده می توان از آن انتظار داشت. دیوایسی که در بخش عقب آن دوربین سه گانه عمودی تعبیه شده و سنسور اثرانگشت سنتی هم قابل مشاهده است.

در بخش جلو نیز صفحه حاشیه بسیار کم حاشیه با طراحی اینفینیتی O پیداست. گلکسی A8s اولین دیوایس سامسونگ بود که از نمایشگر حفره دار برای آن در نظر گرفته شد. از این رو هنگامی که به تماشا طراحی آن می نشینید لذت خواهید برد.

سامسونگ اگرچه این مدل را در دسته پرچمداران عرضه نکرد، اما می توان آن را فوق العاده قلمداد کرد و یکی از بهترین مدل های میان رده به شمار می رود. البته اولین مدل از خانواده متحول شده گلکسی A است و در اواخر ۲۰۱۸ به عنوان اولین اسمارتفون سامسونگ با طراحی کاملا جدید راهی بازار شد.

بدنه گلکسی A8s همچون پرچمداران از شیشه و فلز ساخته شده که هنگام به دست گرفتن آن حس یک مدل پریمیومی القا می شود. اگر نمی خواهید تلفن هوشمندی خریداری کنید که باید با قیمت ۱۰۰۰ دلار آن را تهیه کرد تا به بهترین ویژگی ها دست یافت، Galaxy A8s را می توان نقطه عطفی در میان محصولات رده میانی سامسونگ قرار داد که نظر هر فردی را در بحث طراحی جلب می کند. ابعاد این گوشی هوشمند ۱۵۸٫۴ در ۷۴٫۹ در ۷٫۴ میلی‌متر است و وزن آن کمتر از ۱۷۳ گرم اعلام شد. با این حساب نباید آن را چندان سنگین و بزرگ تلقی کرد و تجربه کاربری خوبی در استفاده طولانی مدت ارائه می دهد.

با تمام این تفاسیری که داشتیم، طراحی گلکسی A8s خیره کننده است و سامسونگ با جلایی که به ظاهر آن بخشیده، سعی داشت نظر طرفداران خود را حسابی جلب کند.

صفحه نمایش

سامسونگ در تلفن هوشمند Galaxy A8s از صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی بهره گرفته که با پنل  IPS LCD همراست. برای آن که هزینه تولید و در نهایت قیمت پایانی این اسمارتفون کاهش یابد، سامسونگ به ناچار پنل  IPS LCD را که عمدتا در مدل های میان رده به کار گرفته می شود، برای Galaxy A8s نیز در نظر گرفت. این پنل البته می تواند وضوح و کیفیت رنگ بالایی ارائه دهد اما در سطح سوپرامولد چشمگیر و با جزئیات خیره کننده نیست.

رزولوشن نمایشگر این اسمارتفون نیز ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل بوده و با نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹ حاشیه کمی را می توان در آن مشاهده کرد. تراکم پیکسلی صفحه نمایش هم به ۴۰۳ppi می رسد و از قابلیت Always on Display برخوردار است.

در بحث صفحه نمایش تلفن هوشمند Galaxy A8s اگرچه بی نظیر نیست، اما در سطح یک میان رده فوق العاده بوده و تجربه کاربری لذت بخشی به دنبال دارد. همانطور که گفته شد، سامسونگ برای آن که هزینه تولید را در این مدل جذاب به حداقل برساند، پنل ای پی اس ال سی دی را در نظر گرفت، که پنلی مطلوب برای گوشی های هوشمند رده میانی است و همچنین عملکرد خوبی را ارائه می دهد.

سخت افزار

زیر بدنه شیشه ای (Galaxy A8s (2018 یکی از قدرتمند ترین چیپست های میان رده بازار قرار دارد. شرکت کوالکام با معرفی اسنپدراگون 710 که با تکنولوژی 10 نانومتری ساخته شده، تلاش کرده تا مصرف باتری را تا جای ممکن کاهش و قدرت پردازش را افزایش دهد. چیپست اسنپدراگون 710 گلکسی A8s، هشت پردازنده دارد که دو پردازنده قوی تر 360 Gold با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتزی هستند، در حالیکه 6 پردازنده دیگر Kryo 360 میباشند که سرعت کلاک 1.7 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی هم Adreno 616 خواهد بود تا بازی های مختلف بدون نقص اجرا شوند.

6 یا 8 گیگابایت رم به همراه 128 گیگابایت حافظه داخلی، این پردازنده را همراهی میکند که با توجه به میان رده بودن این محصول، کاملاً مناسب است. خوشبختانه سامسونگ امکان افزایش حافظه با کارت microSD را هم فراهم کرده تا کاربران بتوانند تا سقف 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را افزایش دهند.

تامین انرژی دستگاه بر عهده یک باتری 3400 میلی آمپر ساعتی است که از تکنولوژی Adaptive Fast Charging سامسونگ پشتیبانی میکند و با پورت USB-C میتواند در کمتر از یک ساعت و نیم گنجایش باتری را از صفر به صد برساند.

نرم افزار

هر گوشی هوشمندی علاوه بر بخش های سخت افزاری، دارای واحد نرم افزاری هم هست که باید توجه بالایی داشت. این بخش که به سیستم عامل دستگاه مربوط می شود، بسته به نوع اسمارتفون از نسخه خاصی از سیستم عامل موردنظر برخوردار است. در این بین تلفن هوشمند Galaxy A8s با سیستم عامل اندروید ۹٫۰ پای که در حال حاضر جدیدترین نسخه از اندروید است، همراه شد. در کنار این سیستم عامل رابط کاربری جدید One UI سامسونگ هم به چشم می خورد که از سال گذشته آن را روی محصولاتش در نظر گرفت.

این رابط کاربری با هدف تجربه تک دست بهتر تلفن های هوشمند توسعه یافته و بازخوردهای مثبتی هم دریافت کرده است. سامسونگ این رابط کاربری بسیار بهینه ساخته و با انیمیشن های جذاب نظر افراد را به خود جلب می کند. برند کره ای سعی داشته با استفاده از سخت افزاری ایده آل، بخش نرم افزاری مناسبی هم برای Galaxy A8s میان رده فراهم آورد. البته زمانی به این موضوع خواهید رسید که تجربه کاربری با محصول مورد اشاره داشته باشید. بنابراین تا زمانی که نگاه نزدیکی نداشته باشید، نمی توانید به درک تجربه نرم افزاری خوب این گوشی هوشمند پی ببرید.

گفتنیست با نمایشگر کم حاشیه و پروضوح، بخش نرم افزاری Galaxy A8s نیز جذاب شده و در طول کاربری های طولانی ناراحتی نخواهید داشت و بسیار لذت بخش است.

دوربین

دوربین سه گانه پشتی A8s همانند آیفون های اپل چیده شده که با رنگ متفاوت لنز وسط، جلوه جذابی به نمای پشتی داده است. لنز اصلی این سه گانه، یک سنسور 24 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 است که یک لنز 10 مگاپیکسلی تله فوتو هم آن را همراهی میکند که با زوم دو برابری و دیافراگم f/2.4 میتواند در ثبت تصاویر بهتر به کمک لنز اصلی بیاید. لنز سوم اما یک سنسور سنجش عمق 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 است، که تنها وظیفه تشخیص عمق صحنه و به کارگیری سیستم واقعیت افزوده را دارد. حفره درون نمایشگر هم میزبان یک لنز 24 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 است که سلفی های آن کیفیتی درخور توجه دارند.

باتری

گلکسی A8s به باتری 3400 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که با توجه به نمایشگر 6.4 اینچی و در مقایسه با میان رده های جدید تر سامسونگ همچون گلکسی A71 و A51، رقم چندان بزرگی به شمار نمی آید. با این حال استفاده از تراشه 10 نانومتری در کنار نمایشگر فول اچ دی و نرم افزار بهینه شده، باعث می شود که از شارژدهی این گوشی نا امید نباشیم.

همانطور که در تست Geekbench مشاهده کردید، شارژدهی این گوشی در سطح معمولی قرار می گیرد و نمی توان آن را بین بهترین های موجود در بازار قرار داد. این گوشی در تست Pcmark هم که استفاده ترکیبی از گوشی را شبیه سازی می کند، حدود 12 ساعت و 40 دقیقه دوام آورد که رقم بسیار خوبی به شمار می آید و می توان به نوعی برآورد کرد که در استفاده نیمه سنیگن، می توان تا یک روز کاری روی این گوشی حساب باز کرد. گذشته از این موارد، گلکسی A8s از شارژ سریع تطبیقی سامسونگ با توان 15 وات پشتیبانی می کند که تجهیزات آن در داخل جعبه قرار داده شده و با استفاده از آن ها می توان در مدت تقریبی دو ساعت و 20 دقیقه، باتری را از صفر تا صد شارژ کرد. اگر قصد خرید گوشی را دارید کلیک کنید.گوشی a8s

  • علی حیدری