دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

ردمی نوت 9 پرو

 

سال 2020 نسل نهم از گوشی‌های سری ردمی نوت شیائومی معرفی و روانه بازار شد که یکی از آنها نسخه Pro بود. امروز با بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی در خدمت شما عزیزان هستیم. پس با ما همراه باشید.

Redmi، برند زیرمجموعه شرکت چینی شیائومی به حساب می‌آید که با پیروی از سیاست‌های شرکت مادر، دو مشخصه را در محصولات خود به خوبی رعایت می‌کند؛ مشخصات جذاب و قیمت رقابتی. در حال حاضر، گوشی‌های ردمی شیائومی یکی از خوش قیمت‌ترین محصولات بازار گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آیند که با استقبال خوبی از سمت کاربران ایرانی نیز همراه شده است.

ردمی نوت 9 پرو قدرتمندترین عضو خانواده ردمی 9 به حساب می‌آید که بر روی کاغذ مشخصات بسیار جذابی دارد. نمایشگر بزرگ و تمام صفحه، پردازنده 8 نانومتری، دوربین 64 مگاپیکسلی، سیستم عامل اندروید 10 و باتری 5020 میلی آمپرساعتی از مشخصاتی به حساب می‌آیند که شاید همه آنها را در یک گوشی بالارده و پرچمدار هم نبینیم. نوت 9 یک گوشی میان‌رده‌ی خوش قیمت و کاملاً ایده‌ال به نظر می‌آید. اما برای اینکه ببینیم این گوشی تا چه اندازه گوشی ارزشمندی برای خرید به حساب می‌آید، تصمیم گرفتیم به بررسی ردمی نوت 9 پرو شیائومی بپردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی شیائومی ردمی نوت 9 پرو

طراحی و نمایشگر

سال گذشته شیائومی در زمینه به‌کارگیری الگوی طراحی کاملا جدید Aura Balance پیشتاز بود. این سبک طراحی نخستین بار با اسمارت‌فون ردمی نوت 7 پرو معرفی شد و اکنون ردمی نوت 9 پرو نیز بر مبنای همین سبک تولید شده است.

پنل پشتی ردمی نوت 9 پرو احتمالا بارزترین و متفاوت‌ترین مولفه طراحی این هندست به‌شمار می‌رود. در این قسمت از الگوی رنگ‌آمیزی سایه‌دار هیچ خبری نیست؛ در عوض شاهد به‌کارگیری یک روکش شیشه‌ای براق از جنس گوریلا گلس 5 هستیم. پنل آینه‌ای پشتی گوشی در عین زیبایی استعداد فراوانی برای جذب لکه‌های چربی و اثرانگشت دارد. در صورت عدم تمایل نسبت به نظافت پیوسته گوشی، استفاده از کیس ارائه شده در بسته‌بندی آن کاملا ضروری است.

این‌بار نیز همانند ردمی نوت 8 پرو، ماژول دوربین در مرکز پنل پشتی گوشی قرار گرفته است؛ با این‌حال در عوض به‌کارگیری چیدمان عمودی، هر 4 حسگر دوربین همراه با فلاش درون یک ماژول مستطیلی‌شکل کشیده قرار گرفته‌اند. ماژول دوربین ظاهر زیبایی به دستگاه بخشیده است؛ اما برجستگی دوربین هنگام قرار دادن گوشی در جیب شلوار کمی مشکل‌ساز خواهد بود.

انتقال اسکنر اثرانگشت به بخش جانبی گوشی و یکپارچگی آن با دکمه پاور یک تغییر اساسی به‌شمار می‌رود. عملکرد این حسگر هنگام بازگشایی قفل گوشی بسیار سریع است. دکمه پاور در موقعیت مناسبی قرار دارد و دسترسی به آن حتی با استفاده از یک دست نیز بسیار آسان است؛ به‌ گونه‌ای که تنظیم بلندی صدا بدون استفاده از هر 2 دست یا جابه‌جا کردن گوشی عملا غیرممکن خواهد بود.

درگاه USB-C و جک صوتی هدفون در قسمت تحتانی گوشی قرار دارند؛ در حالی‌که درگاه سیم‌کارت با قابلیت دریافت 2 سیم‌کارت نانو و یک کارت حافظه میکرو اس‌دی در سمت چپ لبه فوقانی دستگاه تعبیه شده است. همچنین درگاه مادون‌قرمز نیز در بخش فوقانی گوشی قرار دارد.

بخش جلویی ردمی نوت 9 پرو با یک نمایشگر 6.67 اینچی با نسبت ابعاد 20:9 و حفره‌ای جهت استقرار دوربین سلفی پوشانده شده است. این پنل با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس خود رنگ‌ها را به شکلی چشم‌نواز نمایش می‌دهد. با این‌حال نرخ نوسازی پنل مذکور با نمایشگر هندست‌هایی نظیر پوکو X2 و ریلمی 6 پرو قابل رقابت نیست. ردمی نوت 9 پرو فاقد نمایشگری با نرخ نوسازی بالا است. اگرچه مزایای استفاده از نمایشگر 90 یا 120 هرتزی در یک اسمارت‌فون میان‌رده تا حدودی بحث‌برانگیز است؛ اما فقدان چنین مشخصه‌ای در ردمی نوت 9 پرو موجب می‌شود تا این محصول در رتبه‌ای پایین‌تر از برخی رقبای خود قرار گیرد.

وزن 209 گرمی گوشی، کار کردن طولانی‌مدت با آن‌را تا حدودی دشوار می‌کند. ردمی نوت 9 پرو یک گوشی ضدآب نیست؛ اما استفاده از روکش محافظ P2i موجب افزایش مقاومت نسبی آن در برابر مایعات شده است.

دوربین

ردمی نوت ۹ پرو به چهار دوربین مجهز شده است: دوربین اصلی واید ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی و حسگر تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی.

این ترکیب لنزها و حسکرها را این روزها روی هر میان‌رده‌ای شاهد هستیم و تازگی ندارد اما باید ببینیم کیفیت تصاویر این لنزها چگونه است.

در روز و زیر نور خورشید، کیفیت عکس‌هایی که از مناظر، درختان و گل‌ها بگیرید؛ خوب و رضایت‌بخش است. جزئیات تصاویر با دوربین اصلی و در حالت کراب بهتر بوده ولی وضوحی تصاویر نزدیک با دوربین ماکرو بهتر است.

عملکرد دوربین در نور کم و شب نیز قابل قبول است. وقتی حالت Night یا عکاسی در شب را انتخاب کنید؛ کیفیت نوردهی و روشن شدن سایه‌ها و به طور کلی کیفیت عکس بهبودهایی دیده می‌شود.

دوربین اولتراواید در نور کم کیفیت خوبی ندارد و چون از حالت Night هم پشتیبانی نمی‌کند؛ زیاد به کارتان نمی‌آید.

دوربین سلفی این گوشی هم ۱۶ مگاپیکسلی با لنز f/2.5 است. می‌توانید فیلم‌هایی ۴K در نرخ ۳۰ فریم در ثانیه بگیرید و ولی در رزولوشن ۱۰۸۰p تا ۱۲۰ فریم در ثانیه قدرت مانور فیلم‌برداری دارید.

باتری و شارژدهی گوشی ردمی نوت 9 پرو

نوت 9 پرو به یک باتری 5020 میلی آمپرساعتی مجهز شده است و همین رقم بزرگ می‌توانست خیال ما را تا حد زیادی راحت کند. با این حال، تکیه به اعداد و ارقام روی کاغذ برای بررسی گوشی، راه صحیحی نیست، بنابراین تصمیم گرفتیم تا با استفاده از گوشی میزان عملکرد باتری آن مورد سنجش قرار دهیم.

باتری بزرگ ردمی نوت 9 حتی در استفاده شدید و طولانی مدت از دستگاه هم شما را ناامید نخواهد کرد. با یک استفاده معمول از گوشی و در حالت فعال بودن تم تاریک، این دستگاه بیش از یک روز و نیم شارژدهی داشت و حتی در مواردی تا دو روز هم نیاز به شارژ پیدا نکرد. این یعنی با مصرف سنگین‌تر از گوشی باز هم می‌توان از یک روز شارژدهی کامل مطمئن بود. البته باز هم همه چیز به الگوی مصرف شما بستگی دارد.

در تست بنچمارک باتری PCMark، ردمی نوت 9 پرو شیائومی رکوردشکنی کرد و توانست بالاترین امتیاز را در میان گوشی‌هایی که تا امروز مورد بررسی قرار دادیم،کسب کند. امتیاز این دستگاه 18 ساعت و 38 دقیقه بود و این امتیاز فوق العاده به خوبی عملکرد خوب باتری این گوشی را به تصویر می‌کشد.

یکی دیگر از نقاط مثبت کار در رابطه با باتری این گوشی پشتیبانی از شارژر 30 وات است که خوشبختانه شیائومی این شارژر را درون جعبه نیز قرار داده است. 30 دقیقه زمانیست که باتری دستگاه از 0 تا 60 درصد شارژر خواهد شد. برای شارژ کامل دستگاه هم به چیزی کمتر از یک ساعت زمان نیاز خواهد بود.

در بخش تنظیمات، باتری به طور پیش‌فرض در حالت بهینه قرار دارد و تنها یک حالت برای مصرف کمتر (Battery Saver) وجود دارد که با فعال کردن آن، زمان شارژدهی دستگاه بالاتر خواهد رفت. در این بخش امکان مشاهده میزان مصرف باتری توسط برنامه‌های مختلف، ایجاد محدودیت برای هر برنامه به صورت مجزا و زمانبندی برای خاموش یا روشن کردن دستگاه وجود دارد.

کلام آخر

مثل همیشه، انتخاب این دستگاه تا حد زیادی به اولویت های کاربر و سلیقه او بستگی دارد. Redmi Note 9 Pro از حیث ارزش دستگاه در برابر قیمت موفق ظاهر شده است. یک دوربین بهتر از حد متوسط، سخت افزار بسیار قوی و طراحی زیبا با قیمت حدود 170 دلار بسیار راضی کننده است.
البته اگر یکی از اولویت های شما بحث بازی و گیمینگ است، باید بگوییم که دستگاه هایی مثل Poco X2 با چیپست اسنپدراگون 730 و نرخ ریفرش 120 هرتزی می تواند تجربه بهتری ارائه دهد. از سوی دیگر، Realme 6 از  نظر عملکردی ضعیف تر است اما تجربه تصویر برداری بهتری را به کاربر هدیه می دهد

به نظر می رسد که رقابت میان رده های اقتصادی سرانجام به نفع شیائومی پیش می رود. البته این نکته هم حائز اهمیت است که هر دستگاهی برای گروه خاصی مناسب است و ردمی نوت 9 پرو هم با قابلیت ها و امکانات خود، به خوبی می تواند در بازار میان رده ها مشتریان زیادی را جذب کند. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

 

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و خیره کننده
  • عملکرد پردازشی قدرتمند
  • عمر باتری عالی

نقاط ضعف

  • عملکرد ناامید کننده دوربین محیط های تاریک
  • نرخ ریفرش معمولی پنل نمایشگر
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی سامسونگ گلکسی a70

سامسونگ Galaxy A70 گوشی خوش فروش و میان رده‌ای از سری A سامسونگ است که به خوبی توانست جایگاه خودش را در بازار و میان کاربران پیدا کند. با بررسی گوشی a70 می‌توان گفت که نسخه بهبود داده شده Galaxy A50 ‌دانست که امکانات جذاب‌تری را البته در قیمت بالاتری به کاربر ارائه می‌دهد. A70 یک گوشی با صفحه نمایش ناچ طراحی شده و از بدنه گلاستیک بهره میبرد.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی a70

طراحی و ساخت

گلکسی A70 یکی از بزرگ‌ترین گلکسی‌های سامسونگ است که تا کنون دیده‌ایم بنابراین می‌توانیم آن را از نظر ابعاد هم اندازه گلکسی A80 بدانیم. نمایشگر این دستگاه 6.7 اینچی از نوع Super AMOLED می‌باشد که یک ناچ تقریباً قطره‌ای شکل در بالای آن جای‌گیری کرده است.

 

در مورد مواد سازنده باید اذعان کنیم، از آن جایی که در مورد یک دستگاه متعلق به سری گلکسی A حرف می‌زنیم، نباید انتظار داشته باشیم تا پوشش آن شیشه‌ای باشد بلکه در قاب پشتی پلاستیک کار شده که سامسونگ آن را پوششی سه بعدی می‌نامد. عجیب‌تر آن‌که فریم هم پلاستیکی است و نه فلزی. البته شرکت سازنده این دستگاه‌ها را آن‌قدر باکیفیت ساخته که بعید است بتوانید در نگاه اول متوجه شوید که پلاستیکی هستند. یک نکته جالب در مورد این پوشش این است که رنگ آن در مواجهه با نور تغییر می‌کند که همین موضوع  به جذابیت آن می‌‌افزاید.

اگر به ظاهر جلویی این گوشی هم نگاه کنید، مشخصاً متوجه حاشیه‌های بسیار باریکی می‌شوید. در نوار مشکی رنگ بالا، همانطور که اشاره کردیم، یک ناچ قطره‌ای حضور دارد که محل قرارگیری دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است و در بالای آن بریدگی اسپیکر به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که متأسفانه در گلکسی A70 اثری از چراغ LED اعلانات به چشم نمی‌خورد.

 

پنل جلویی مانند گوشی‌های خط تولید گلکسی S از برآمدگی بهره نمی‌برند که به نظر بسیاری از افراد اتفاق خوبی است چرا که این نوع شیوه طراحی اجازه نمی‌دهد بتوانیم دستگاه را با خیالی آسوده در دستان خود بگیریم. بر این اساس، قاب جلویی گلکسی A70 کاملاً صاف و صیقلی است.

درست مانند گلکسی A50 و گلکسی A80، گوشی که حالا در موردش صحبت می‌کنیم هم از سنسور اپتیکی اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش بهره می‌برد. به نظر می‌رسد این حسگر در قسمت پایین نمایشگر جای‌گیری کرده تا افراد راحت‌تر بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. از نظر کارایی، این سنسور بسیار پیشرفته و قابل‌اعتماد است. دقت آن آن‌قدر بالاست که حتی اگر یک ثانیه هم طول کشید، جای نگرانی ندارد زیرا امنیت صاحب گوشی را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌کند.

برای باز کردن قفل نمایشگر، اصلاً نیازی نیست تا دکمه‌ای زده یا روی صفحه آن دو بار ضربه بزنید چرا که فقط کافی است انگشت خود را روی آن قرار دهید تا سنسور مربوطه باعث روشن شدن صفحه نمایش شود و پس از شناسایی، شما را به هوم اسکرین هدایت کند. مطمئناً فرآیند اسکن اثر انگشت شما مانند حسگرهای اولتراسونیک نیست ولی در حد خودش کارایی زیادی دارد. باید به این نکته اشاره کنیم که لمس معمولی نمایشگر باعث روشن شدن گوشی نخواهد شد بنابراین باید چندین بار امتحان نمایید تا به کار کردن با آن عادت کنید.

به خاطر شیوه طراحی پنل پشتی که باعث می‌شود رنگ آن مدام تغییر کند، گلکسی A70 ظاهر بسیار مدرن و جذابی دارد. با توجه به زاویه قرارگیری دستگاه، شما شاهد نورپردازی آبی، بنفش، سبز یا نمونه‌های گرادیان این رنگ‌ها خواهید بود. خودِ سامسونگ مهم‌ترین رنگ ایجاد شده توسط این پوشش را مشکی می‌داند ولی شما تنها در صورتی می‌توانید این رنگ را ببینید که از زاویه 180 درجه به آن نگاه بیندازید.

اگرچه شرکت‌های بسیاری از این نوع شیوه طراحی برای پوشش محصولاتشان استفاده می‌کنند ولی سامسونگ را باید سردمدار رنگ‌بندی گرادیان بدانیم چرا که رنگ‌هایی که به کار می‌برد در مقایسه با سایر کمپانی‌ها به راحتی تشخیص داده می‌شوند. با همه این توضیحات، نمی‌توانیم رنگ دقیق گلکسی A70 را اعلام کنیم و شاید هم به همین دلیل است که کمپانی کره‌ای آن را مشکی می‌داند.

پوشش قاب پشتی بسیار کشیده است و به همین خاطر می‌توانیم گوشی 6.7 اینچی سامسونگ را یکی از موبایل‌های باریک و زیبای جهان بدانیم. خوش‌بختانه هیچ قسمت از فریم این دستگاه تیز نیست ولی برآمدگی‌هایی در آن احساس می‌شود که البته مشکلی از بابت گرفتن گوشی به وجود نمی‌آورند.

به عقیده برخی کارشناسان، سامسونگ نوعی رنگ به قاب این محصولش زده که کمی چسبنده است و به همین دلیل گوشی مورد بحث ما اصلاً لغزنده نیست.

برآمدگی دوربین عقب گوشی به اندازه 1 میلی‌متر یا کمتر است بنابراین باعث نخواهد شد تا در صورت قرار دادن دستگاه روی یک سطح صاف، گوشی بلرزد یا تکان بخورد. سنسور بالایی این ماژول سه‌گانه 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق، سنسور وسطی 32 مگاپیکسلی اصلی و سنسور پایینی هم 8 مگاپیکسلی اولترا واید است و در پایین همه اینها، یک فلاش LED به چشم می‌خورد.

در کناره‌های این دستگاه، تمامی امکانات وجود دارند. برای مثال، در سمت چپ محل قرار دادن سیمکارت و مموری کارت، در سمت راست دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا و در پایین نیز بریدگی اسپیکر و جک هدفون 3.5 میلی‌متری کار گذاشته شده است.

گلکسی A70 دارای ابعاد 7.9 * 76.7 * 164.3 میلی‌متری است و این یعنی 6 میلی‌متر بلندتر از گلکسی A50. وزن این گوشی نیز به 183 گرم می‌رسد تا باز هم از گلکسی A50 به میزان 17 گرم سنگین‌تر باشد. البته با توجه به نمایشگر نسبتاً بزرگ و باتری قدرتمند 4500 میلی‌آمپری، کسی نباید آن را سنگین بداند.

به خاطر ابعاد بزرگی که دارد، گرفتن گلکسی A70 در یک دست و کار کردن با آن تقریباً کار غیرممکنی به حساب می‌آید هرچند رابط کاربری One UI این فرصت را فراهم می‌کند. با نمایشگر 6.7 اینچی که دارد، این محصول سامسونگ را نمی‌توانیم خوش‌دست بدانیم. با همه اینها، شما مطمئناً از خرید گلکسی A70 احساس رضایت خواهید داشت و به خاطر لغزنده نبودن، قطعاً به راحتی آن را در دستان خود خواهید گرفت. به علاوه، گوشه‌های نسبتاً برآمده، این احساس را در شما به وجود می‌آورند که گوشی کوچکی است.

گوشی a70

صفحه نمایش

مثل سایر اعضای سری A، گلکسی A70 هم از یک پنل Super AMOLED استفاده میکند. این نمایشگر بزرگ، جذاب و به حدی روشن است که میتوان به راحتی از تماشای ویدیو با آن لذت برد. چه یک سریال  باشد چه یک بازی محبوب، المان های مختلف به زیبایی در نمایشگر به نمایش در می آیند و تجربه لذت بخشی ایجاد میکنند. این دستگاه از Widevine L1 پشتیبانی میکند، بنابراین کاربر میتواند محتوای مورد علاقه اش را با کیفیت عالی استریم کند.


البته رزولیشن Full HD+ برای یک نمایشگر به این بزرگی کم به نظر میرسد. با توجه به اندازه 6.7 اینچی نمایشگر، آیکون ها، متن و المان های مختلف کمی سافت به نظر میرسند. البته تا وقتی آن را در کنار دستگاهی با رزولیشن بالاتر قرار ندهید، متوجه این امر نخواهید شد. لازم به ذکر است که نمایشگر همیشه گران ترین ماژول هر دستگاه است، بنابراین سامسونگ قصد داشته به جای استفاده از پنل Quad HD+، از پنل ارزان تر Full HD+ استفاده کند و کمی قیمت تمام شده دستگاه را کاهش دهد. 
در بخش تنظیمات گوشی امکان تغییر تنظیمات نمایشگر وجود دارد. کاربر میتواند اشباع رنگ ها، تراز سفیدی و متغیر های RGB را تغییر دهد. در نور خورشید هم نمایشگر به خوبی روشن میشود و مشکلی در استفاده از محیط آزاد نخواهید داشت.

دوربین

دوربین گلکسی A70  از سنسور اصلی 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.7 برخوردار است. دوربین‌های 32 مگاپیکسلی این گوشی دارای بالاترین رزولوشن به کار رفته در میان دوربین تمامی گوشی‌های سامسونگ هستند. در ترکیب دوربین پشتی سه گانه، علاوه بر سنسور اصلی ، شاهد سنسوری ۸ مگاپیکسلی  مجهز به لنز آلترا واید (زاویه دید 123 درجه‌ای) و سنسوری 5 مگاپیکسلی برای ثبت اطلاعات مربوط به عمق تصاویر هستیم. دوربین سلفی A70 هم بسیار قدرتمند و ۳۲ مگاپیکسلی می‌باشد.

باتری و شارژدهی گوشی سامسونگ گلکسی a70

درون کالبد گلکسی A70 یک عدد باطری بزرگ ۴۵۰۰ میلی‌آمپری وجود دارد که از باطری A50 بزرگ تر است. این باطری از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند که شارژر آن می‌تواند ۴۲ درصد را در مدت ۳۰ دقیقه شارژ کند.

این گوشی در تست های انجام شده، امتیازات خیلی خوبی را ثبت کرد. در هنگام وبگردی کامل، ۱۳ ساعت و در هنگام پخش کردن ویدئو یصورت ممتد ( در حالت پرواز ) ۱۷ ساعت را دوام آورد. این گوشی یک روز و نیم را با تماس ۳G دوام می‌آورد که باز هم امتیاز خوبی است.

جمع بندی

گلکسی A70 نه تنها یکی از بهترین میان رده های سامسونگ، بلکه یکی از بهترین های موجود در بازار به حساب می آید. این گوشی از نمایشگر بزرگ 6.7 اینچی با جاشیه های باریک استفاده می کند که کیفیت آن در سطح عالی قرار می گیرد. دوربین سه گانه قرار گرفته در قسمت پشتی آن نیز هر چند بهترین نمونه در بازار نیست، اما مطمئنا بیشتر کاربران را راضی خواهد کرد. گذشته از این موارد، در داخل این گوشی از تراشه جدید اسنپدراگون 675 استفاده شده است که قدرت پردازشی بسیار خوبی به آن بخشیده و در کنار رابط کاربری One Ui، گلکسی A70 عملکرد سریع و روانی را در اختیار خواهد گذاشت. باتری 4500 میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 25 وات یکی دیگر از نقاط قوت این محصول هستند؛ اما عدم استفاده از ساختار پلاستیکی و بهبود هایی در زمینه عکاسی در محیط های کم نور و همچنین بهبود عملکرد سنسور اثر انگشت می توانست یک میان رده تمام عیار از این محصول رقم بزند. (دو مورد نهایی با آخرین بروزرسانی سامسونگ بهبود خواهند یافت) برای کسب اطلاع بیشتر از گوشی های جدید اینجا را کلیک کنید.

  • علی حیدری