دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی

۱۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گوشی ایفون ایکس مکس

ایفون ایکس مکس یا iPhone XS Max ( که Ten S Max تلفظ می شود) بزرگترین گوشی هوشمند بود که اپل در دسامبر ۲۰۱۸ به بازار عرضه کرد. اپل آیفون ایکس اس مکس دارای صفحه نمایش ۶٫۵ اینچی است. مطمئنا این گوشی جدیدترین محصول Max اپل نیست، بعد از تولید این گوشی شرکت اپل سه گوشی جدیدتر آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس را به بازار عرضه کرد و در حال حاضر این سه گوشی جزء جدیدترین محصولات این شرکت می باشند. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی گوشی ایفون ایکس مکس بپردازیم با ما همراه باشید.

بررسی گوشی اپل ایفون ایکس مکس

طراحی

آیفون XS Max همان طراحی گوشی آیفون X را دارد، با این تفاوت که آیفون XS Max از صفحه نمایشی بزرگتر استفاده میکند. با توجه به طراحی بزرگ این گوشی، راحت در دست جای نمیگیرد و برای کسانی که دست کوچکی دارند میتواند مشکل ساز باشد.جنس اطراف گوشی از جنس استیل است که با فرمول حدید شیشه در پنل های جلو و عقب گوشی از مقاوتی حتی بالاتر از آیفون X برخوردار است. همچنین مقاومت گوشی در برابر گرد و غبار و آب نیز به طور ویژه ای افزایش داشته است. آیفون ایکس اس مکس را میتوان تا عمق دو متر بدون هیچ عارضه ای و برای مدت ۳۰ دقیقه در آب نگه داشت. با این حال ضمانت نامه اپل همانند سایر تولید کنندگان، آسیب “تماس مایع” را پوشش نمیدهد و با توجه به قیمت این گوشی باید خیلی مواظب بود.ایفون XS Max بدون جک هدفون عرضه می شود که در حال حاضر و بعد از گوشی آیفون ۶s این پورت در گوشی های آیفون حذف شده است. آیفون یک جفت EarPod را در جعبه گوشی جای گذاری کرده است که با کانکتور میتوان به گوشی وصل شد.دکمه پاور همانند طراحی بسیاری از گوشی های دیگر در قسمت سمت راست گوشی جای دارد و به آسانی قابل لمس با انگشت شست است، با این حال کلید های کنترل صدا در قسمت چپ گوشی جای گرفته اند.

صفحه نمایش

 اپل امسال سه مدل تلفن هوشمند را آماده عرضه کرده بود که بزرگ‌ترین آن‌ها آیفون XS Max با سایز 6.5 اینچ است. این تلفن هوشمند با نمایشگر 6.5 اینچی تولید شده است که بزرگ‌ترین تلفن هوشمند کوپرتینویی‌ها به حساب میاید. رزولوشن بسیار بالای نمایشگر سوپر رتینا به همراه روکش شفافی که در روی آن قرار گرفته، باعث شده تا به جرئت بتوان گفت که آیفون XS Max باکیفیت ترین نمایشگر را در دنیای تلفن‌های هوشمند امروزی دارد.

طراحی بدون حاشیه نمایشگر نیز باعث شده تا در زمان استفاده از آیفون XS Max کاربر هیچ مرزی را در اطراف آن احساس نکند و تنها یک نمایشگر یکپارچه بزرگ را در مقابل خود مشاهده کند.

اپل برای به رخ کشیدن این کیفیت فوق‌العاده، والپیپرهای ویژه‌ای را نیز برای آن طراحی کرده که به فورس تاچ کردن آن می‌توان تغییرات و افکت‌های تصویری را در آن مشاهده کرد. رزولوشن نمایشگر آیفون ایکس اس مکس 1242 x 2688 پیکسل بوده و تراکم پیکسلی در آن 458 PPI است. از طرفی نسبت ابعادی آن نیز 19 به 5.9 است که در دنیای تلفن‌های هوشمند امروزی تا حدودی عجیب و غیرعادی به نظر می‌رسد.

سخت افزار

امسال در گوشی‌های جدید اپل شاهد استفاده از پردازنده نسل جدید اپل هستیم. A12 Bionic پردازنده جدید اپل است که به گفته این کمپانی 15 درصد از نسل قبل بهینه‌تر عمل می‌کند و در عمل تغییر محسوسی در رفتار آیفون‌های جدید اپل با نسل‌های قبل دیده نمی‌شود. پردازنده گرافیکی A12 به گفته اپل عملکرد 50 درصدی بهتری نسبت به نسل قبلی خودش دارد اما این عملکرد زمانی به چشم می‌آید که مدت زمانی طولانی از عمر دستگاه‌های جدید اپل گذشته باشد.

در مبحث پردازنده مهم‌ترین تفاوت در بخش موتور عصبی دستگاه است که نسخه جدیدی از این هوش مصنوعی استفاده شده و سبب افزایش سرعت ماشین در یادگیری می‌شود. سال گذشته اپل ادعا کرده بود که موتور عصبی A11 می‌تواند 600 میلیارد پردازش را در هر ثانیه انجام دهد و امسال مدعی شده که این موتور عصبی جدید توانایی 5 تریلیون پردازش را در هر ثانیه دارد. این ادعا اگر صحت داشته باشد بسیار ادعای بزرگی است به خصوص اینکه انرژی کمتری هم توسط پردازنده مصرف می‌شود؛ اما در دنیای واقعی این چیزها هنوز خیلی ملموس نیست و استفاده از این موتور عصبی در چند برنامه واقعیت افزوده ساده و ویژگی‌های جدید دوربین خلاصه می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این پردازنده 7 نانومتری بودن آن است. با اینکه هوآوی اولین بار پردازنده‌های 7 نانومتری را معرفی کرد اما اپل اولین کمپانی‌ای است که از این نوع پردازنده‌ها در محصولات خودش به صورت تولید انبوه استفاده کرده است. یکی از الطافی که با کمک این پردازنده نصیب آیفون شده است مصرف کمتر باتری است.

مانند همیشه آیفون‌های جدید اپل در اجرای برنامه‌ها و بازی‌هایی که در اپ استور وجود دارند هیچ مشکلی ندارند. این توانایی آیفون‌ها به لطف هماهنگی زیاد سخت‌افزار و نرم‌افزار آیفون‌ها با هم است. آیفون‌های جدید اپل در نسخه‌های 64/256/512 گیگابایت عرضه می‌شوند. برای اولین بار در دنیای آیفون‌ها شاهد حضور فضای ذخیره‌سازی 512 گیگابایتی هستیم. مانند همیشه پشتیبانی از حافظه خارجی وجود ندارد و حافظه رم هر دو گوشی هم 4 گیگابایت است.

نرم افزار

آیفون 10 اس مکس با آخرین نسخه از سیستم‌عامل محبوب iOS عرضه شده است. نسخه 12 از سیستم‌عامل iOS روی این گوشی نصب شده که تغییرات ظاهری چشمگیری ندارد و اپل بیشتر سعی داشته روی قابلیت‌های پایداری این نسخه تمرکز کند و به همین خاطر است که دستگاه‌های قدیمی‌تری که این نسخه از iOS را دریافت کرده‌اند اکنون با سرعت بیشتری کار می‌کنند و احیا شده‌اند. به‌هرحال این نسخه با نسخه قبلی تفاوت‌هایی دارد که در ادامه مفصل به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

سریع‌تر: اپل ادعا می‌کند که این نسخه از آی او اس در برخی بخش‌ها که کاربر دائم با آن‌ها در تماس است سریع‌تر عمل می‌کند. به‌طور مثال برنامه دوربین 70 درصد سریع‌تر اجرا می‌شود، صفحه‌کلید برای تایپ کردن 50 درصد سریع‌تر نمایان می‌شود یا برنامه‌ها زمانی که گوشی زیر فشار سنگین کاری است 2 برابر سریع‌تر اجرا می‌شوند.

فیس تایم: این بخش که تماس صوتی و تصویری بین کاربران اپل را ممکن می‌کند بخش مهمی برای کسانی است که از سیستم‌عامل‌های اپل استفاده می‌کنند. اکنون کاربران این نرم‌افزار می‌توانند با بیش از 32 نفر همزمان به صورت صوتی یا تصویری ارتباط برقرار کنند.

مموجی: پیش از این اپل قابلیت Anemoji را با آیفون 10 معرفی کرده بود. اکنون در آیفون 10 اس و البته iOS12 می‌توانید از قابلیت جدیدی به نام Memoji بهره ببرید که به شما امکان ساخت صورتکی را می‌دهد که شبیه به شما است و می‌توانید با استفاده از آن در فیس تایم و آی مسیج اموجی خودتان را بفرستید یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

گوشی ایفون ایکس مکس

دوربین

در قسمت سلفی نیز آیفون از یک دوربین ۷ مگاپیکسلی بهره گرفته است. که مشخصه های دوربین اصلی همانند فیلتر های جذاب، HDR و … در قسمت سلفی نیز یافت می شود. دوربین سلفی این گوشی برای کسانی که روزانه عکس های سلفی زیادی ثبت میکنند و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک میگذارند بسیار مناسب است.آیفون XS Max از دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی به همراه یک فلش Tone True Tone استفاده مینماید که بسیار به آیفون ایکس شباهت دارد. هر دو گوشی دارای حالت Smart HDR هستند که حالت بهبود یافته HDR است باعث می شود که تمامی قسمت های عکس به خوبی روشن و دقیق ثبت شوند و سوژه ها طبیعی تر بنظر برسند.این گوشی از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم های f/2.4 و f/1.8 استفاده میکند. کار با برنامه دوربین اپل ساده و آسان است و میتوانید به سرعت عکس دلخواه خود را ثبت نمایید.

باتری گوشی اپل ایفون ایکس مکس

باتری آیفون XS Max از نوع لیتیوم یونی با قابلیت فست شارژ است که می‌تواند در عرض 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ شود. ظرفیت باتری این تلفن هوشمند 3174 میلی آمپر ساعت استکه برای استفاده شبانه روزی از یک تلفن هوشمند به صورت حرفه‌ای و سنگین کاملاً مناسب است.

جمع بندی

آیفون XS Max در حقیقت پرچم‌دار تلفن‌های هوشمند اپل در سال 2018 و همچنین قدرتمندترین تلفن هوشمند امسال به حساب میاید. این تلفن هوشمند از لحاظ قدرت پردازش، کیفیت نمایشگر و دوربین، عمر باتری و همچنین بازدهی در هنگام اجرای نرم افزارهای سنگین و استفاده مالتی تسکینگ بهترین محصول از نوع خود به حساب میاید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید ایفون کلیک کنید.

 

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی نوکیا 7.2

نوکیا 7.2 با قیمتی کمتر از 300 پوند، مشتری درجه یک است. ما طراحی زیبا و کاربردی و صفحه نمایش دقیق آن را دوست داریم، در حالی که اندروید One با محدودیت نسبی سخت افزار ما را متحیر می‌کند. این تلفن از همه لحاظ یک تلفن تمام شده است. آنچه نوکیا 7.2 را از ستایش باز می‌دارد، سیستم دوربین سه گانه آن است که از برخی نتایج متناقض و حالت Night ناکارآمد رنج می‌برد. با ما همراه باشید تا به بررسی Nokia 7.2 بپردازیم.

بررسی گوشی نوکیا 7.2

طراحی

ممکن است فکر کنید که نوکیا 7.2 از قیمتی که دارد گران‌قیمت‌تر است. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش شاید بنظر کمی عریض باشد، اما بقیه طراحی ملایم است. خمیدگی گوشه‌ها با خمیدگی‌های کناره نمایشگر بخوبی مطابقت دارد و بسیار خوش‌دست است.

قاب نوکیا 7.2 از فلز و پلیمر خاصی ساخته شده‌ است که نوکیا ادعا می‌کند دو برابر مقاومتر از پلی‌کربنات معمولی است. با اینحال، از آنجاییکه نوکیا هیچ درجه مقاومتی در مقابل آب برای این دستگاه ارائه نکرده است، ممکن است از این حیث ضعف داشته باشد.

جلو و عقب گوشی با گوریلا گلس پوشانده شده‌است که قسمت عقب با طرح برفکی خود، حس لطافت فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. حس در دست‌ گرفتن آن، یادآور گوگل پیکسل 4 است که برای یک گوشی با نصف قیمت آن، یک امتیاز عالی به حساب می‌آید.

یک بریدگی اشکی‌شکل کوچک در بالای نمایشگر، محل قرارگیری دوربین سلفی است. درحالیکه سه دوربین و فلاش، در برآمدگی گرد دوربین اصلی در پشت گوشی جای دارند. سنسور اثرانگشت دقیقاً زیر دایره دوربین عقب قرار دارد.

دکمه پاور با یک LED سفید روشن می‌شود که جلوه زیبایی به گوشی می‌دهد، اگرچه ممکن است موقع قرار گرفتن روی میز کنار تخت‌خواب آزاردهنده باشد. دکمه تنظیم صدا در بالای دکمه پاور و دکمه اختصاصی دستیار گوگل در لبه دیگر گوشی قرار دارند.در قسمت پایین گوشی نوکیا 7.2، یک درگاه USB-C (اما فقط با سرعت USB 2.0) و یک شکاف مشبک باریک اسپیکر وجود دارد. در قسمت بالای گوشی، جک هدفون 3.5 میلی‌متری قرار گرفته‌ است و یک مزیت بزرگ آن این است که شکاف سیم‌کارت می‌تواند دارای دو سیم‌کارت و یک کارت حافظه MicroSD را در خود جای دهد. گوشی نوکیا 7.2 در رنگ‌های نوک‌مدادی، سبز فیروزه‌ای و سفید یخچالی عرضه می‌شود. این رنگ‌ها علاوه بر پوشش شیشه‌ای عقب گوشی، قاب آن را نیز دربرمی‌گیرند.

صفحه نمایش

گوشی نوکیا ۷.۲ مجهز به یک نمایشگر ۶.۳ اینچ با دقت فول اچ‌دی پلاس با نسبت تصویر ۱۹:۹ و تراکم پیکسلی ۱۰۰ پیکسل در هر اینچ است. این نمایشگر یک پنل ال‌سی‌دی مخصوص شرکت نوکیا یعنی مدل PureDisplay با پشتیبانی از استاندارد HDR10 است.

حداکثر میزان روشنایی این نمایشگر در حالت تنظیم به صورت دستی به ۵۰۰ بیت می‌رسد و در نور مستقیم خورشد و حالت تنظیم خودکار به ۵۸۵ نیت افزایش پیدا می‌کند. دقت کنتراست این نمایشگر ۱۳۴۲:۱ و قابل قبول است ولی آنقدر چشم‌گیر نیست و ممکن است درخشش نور را در نقاط مشکی رنگ ببینید.

در حالت پیش‌فرض این نمایشگر روی حالت داینامیک قرار دارد و یک گزینه برای تبدیل استاندارد SDR به HDR نیز به چشم می‌خورد.

با آن که زمان تست حالت‌های مختلف این نمایشگر بازتولید رنگ در هر کدام از آن‌ها فرق می‌کرد ولی دقت رنگ در فضای رنگ sRGB، AdobeRGB و DCI-P3 ضعیف بود.

در کل رنگ‌هایی با دمای خنک را مشاهده کردیم. برای رفع این مشکل می‌توانید از یک تاگل در بخش تنظیمات به اسم تعادل سفید خودکار استفاده کنید که از شدت آن کم می‌کند ولی تا یک حد خاص.

البته باید بگوییم همه چیز تنها به نور محیطی بستگی دارد و به نوعی این ویژگی شبیه به قابلیت True Tone گوشی‌های اپل است.

قابلیت گوشی نوکیا باید بازتولید رنگ نمایشگر را براساس دمای نور محیطی تنظیم کند و نتیجه آن تولید رنگ‌های واقعی‌تر باشد. اما نکته ماجرا این است با آن که زمان قرارگیری گوشی در یک شرایط نوری مشابه نتایج غیرمتناقض است ولی زمانی که در محیط‌های مختلف قرار می‌گیرید کیفیت رنگ‌ها نیز عوض می‌شود.

نوکیا می‌گوید نمایشگر گوشی مدل ۷.۲ این شرکت سازگار با استاندارد HDR10 است ولی زمان پخش ویدئوهای یوتیوب یا نت‌فلیکس به نتیجه متفاوتی رسیدیم و تنها توانستیم ویدئوهای SDR را استریم کنیم.

دوربین

نوکیا با گذشت زمان و به طور پیوسته قابلیت های عکسبرداری خود را بهبود بخشیده تا در مکانی قرار گیرد که دوربین های آن به واقع رقابتی باشند. و این موردی است که ما در نوکیا 7.2 شاهد آن هستیم، حتی گر نتواند مرزهای این بخش را جا به جا کند اما دوربین بسیار خوبی دارد.

عکس هایی که در نور روز با تنظیمات استاندارد دوربین گرفته شده بسیار خوب و قابل قبول هستند، اما دوربین کمی مستعد نور اضافه دادن به عکس ها است. و این منجر به مشاهده هایلات هایی شده است. با این حال گذشته از مسائل نوردهی، دوربین در ثبت جزئیات بسیار خوب عمل می کند. این امر از تنزل نویز تهاجمی جلوگیری به عمل آورده، و با ظاهر شدن پیکسل که به هیچ عنوان آزار دهنده نیست، الگوهای نویز کمی قابل مشاهده هستند.دوربین با زاویه دید عریض کمی جای بحث گذاشته و تفاوت قابل ملاحظه ایی در اندازه گیری وجود دارد و فاقد رنج داینامیک است. هایلاتی پدیدار می شود و در مناطقی که سایه هستند ثبت نشدن جزئیات نیز قابل مشاهده می باشد. همچنین اعوجاج نور چشمگیری در گوشه ها دیده شده است.HMD Global واقعا قابلیت های پرتره را در نوکیا 7.2 ارتقا بخشیده و این گوشی مطابق وعده های داده شده عمل می کند. این گوشی در ثبت پرتره های واقع بینانه عالی عمل کرده و قابلیت تشخیص لبه بسیار خوبی دارد. در داخل این گوشی شبیه سازی لنزهای زایس وجود دارد، بنابراین شما می توانید افکت های بوکه را مانند پس زمینه های درخشان و موارد دیگر داشته باشید. بیشتر این مودها به خوبی کار می کنند، گر چه برخی از آنها در کنار لبه ها افکت cut-out بسیار خوبی به نمایش می گذارند.فیلم های ضبط شده با اینکه مودهای فیلمبرداری محدودند، قابل قبول هستند. ویدیوهایی که با زاویه دید عریض ثبت شده اند کمی تیره به نظر می رسند، اما در نور روز مشکلی وجود ندارد. ضبط ویدیو با رزولوشن 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه صورت می پذیرد و شما نمی توانید ریت فریم را تنظیم کنید. نوکیا مودهای معمول تصویر در تصویر خود را به این گوشی اضافه کرده و شما می توانید همزمان با هر دو دوربین جلو و پشت فیلم بگیرید.

مشخصات گوشی نوکیا 7.2

سخت افزار

با وجود تراشه های جدید تر و بهینه تر در سری 600 و 700 اسنپدراگون های کوالکام، نوکیا تصمیم به استفاده از تراشه 14 نانومتری اسنپدراگون 660 در میان رده جدید خود گرفته است که حدود 2 سال از عمر آن می گذرد. با این حال، اسنپدراگون 660 به لطف پردازنده مرکزی هشت هسته ای با 4 هسته قدرتمند 2.2 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف 1.8 گیگاهرتزی و همچنین پردازنده گرافیکی آدرنو 512، همچنان از قدرت مناسبی در بین تراشه های میان رده برخوردار است. لازم به ذکر است که نوکیا 7.2 در سه نسخه مختلف با حافظه 64/6 | 64/4 | 128/6 روانه بازار شده و نسخه مورد بررسی سایمان دیجیتال، دارای حافظه داخلی 128 گیگابایتی و حافظه رم 6 گیگابایتی می باشد.

بنچمارک های گرفته شده از نوکیا 7.2 نشان می دهد که پردازنده مرکزی اسنپدراگون 660 در این گوشی، نمی تواند به خوبی پردازده مرکزی تراشه هایی مثل اسنپدراگون 710 یا 712 باشد؛ با این حال اختلاف ها چندان هم بزرگ نمی باشد. البته در امتیاز های کسب شده توسط نرم افزار گیگ بنچ مشخص می شود اختلاف قابل توجهی با تراشه اسنپدراگون 675 وجود دارد که پیش از این نمونه آن را در گوشی هایی مثل گلکسی A70 دیده بودیم و به طور کلی می توان گفت که با توجه به رده قیمتی محصول، نوکیا می توانست از تراشه بهتری در این گوشی بهره ببرد.در زمنیه پردازش گرافیکی اما، داستان کاملا برعکس با چیزی است که در قسمت پردازنده مرکزی دیدیم. در واقع بنچمارک های گرفته شده در زمینه گرافیکی نشان می دهد که عملکرد تراشه اسنپدراگون 660، با اختلاف قابل توجه ضعیف تر از تراشه های سری 700 می باشد؛ اما قدرت پردازش گرافیکی آن، بسیار نزدیک به تراشه اسنپدراگون 675 می باشد.در نهایت باید گفت که گذشت دو سال از معرفی یک تراشه، بخصوص در دنیای موبایل، مدت کمی نیست؛ با این حال، نوکیا 7.2 از نظر عملکرد سخت افزاری مشکل خاصی ندارد و به خوبی از پس انجام کارهای روزمره و اجرای بازی های نیمه سنگین بر می آید. اما استفاده از تراشه های جدید تر در سایر میان رده ها، باعث شده تا رقابت در این زمینه برای نوکیا 7.2 کمی دشوارتر باشد.

نرم افزار

بعد از شکست نوکیا در ساخت اسمارتفون با سیستم عامل ویندوز، اکنون نرم افزار به یکی از نقاط قوت محصولات آن ها تبدیل شده است. نوکیا 7.2 با اندروید 9 پای روانه بازار شده است که به گفته فنلاندی ها، تا اواخر سال 2019، شاهد عرضه اندروید 10 برای آن خواهیم بود.

این گوشی همانند گوشی های اخیر نوکیا، بخشی از برنامه اندروید وان گوگل می باشد. اندروید وان در واقع چند موضوع مهم را نشان می دهد که یکی از اصلی ترن آن ها، تضمین آپدیت نرم افزاری به مدت دو سال برای دریافت تغییرات مهم و همچنین دریافت پچ های امنیتی ماهانه به صورت منظم می باشد. بنابراین انتظار می رود که گوشی نوکیا 7.2 در سال 2021 از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید با تغییرات ایجاد شده، استفاده نماید.

بنابراین می توان گفت که این میزان از پشتیبانی نرم افزاری در رده قیمتی نوکیا 7.2 ، یک مزیت به شمار می آید که شرکت های بزرگی مثل سامسونگ و شیائومی، تا کنون نتوانسته اند آنطور که باید و شاید، در آن موفق عمل کنند.

جنبه مثبت دیگری که اندروید وان برای نوکیا 7.2 به همراه داشته است، رابط کاربری آن می باشد. در حقیقت رابط کاربری این گوشی، بسیار نزدیک به چیزی است که در گوشی هایی مثل پیکسل 4 دیده ایم و این موضوع در کنار نبود اپلیکیشن های اضافی و امکانات عجیب و غریب، باعث شده تا کاربران تجربه خالصی از اندروید داشته باشند.

باتری گوشی نوکیا 7.2

باتری 3500 میلی‌آمپرساعتی نوکیا 7.2 برای یک روز تمام کافی است، اما به‌عنوان یک گوشی متوسط به بالا، باتری آن یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. اجرای تست ویدیویی با حداکثر روشنایی به‌مدت 90 دقیقه در این گوشی، 24% از باتری را تخلیه کرد. این مقدار، بالاتر از چیزی است که در اکثر گوشی‌های دیگر از جمله پیکسل 3a دیده‌ایم.

HMD Global ادعا می‌کند که باتری گوشی نوکیا 7.2 می‌تواند دو روز بدون شارژ دوام بیاورد. اگرچه ممکن است این ادعا در صورت استفاده کم‌بار از گوشی با نمایشگر کم‌نور و سیستم تطابقی باتری که به خوبی آموزش دیده باشد صدق کند، اما مطابقتی با تجربه ما ندارد.

شارژ گوشی نوکیا 7.2 هم یک نکته نامطلوب دیگر است. 15 دقیقه اتصال آن به شارژر، شارژ گوشی را فقط به 17% و بعد از نیم ساعت به 34% رساند. این به‌هیچ‌وجه شارژ سریع محسوب نمی شود.

نتیجه گیری

نوکیا ۷.۲ روی کاغذ یک گوشی امیدوارکننده به نظر می‌رسید و انتظار داشتیم خاطرات نوکیا ۷ پلاس را برای ما زنده کند. ولی در نهایت این اتفاق نیافتاد.

برای قیمتی که نوکیا برای این گوشی درخواست کرده است می‌توانید گوشی با کیفیت دوربین بهتر، نمایشگر باکیفیت‌تر، عمر باتری طولانی‌تر و چیپست قدرتمندتر بخرید. بنابراین به طرفداران گوشی‌های ارزان‌‎قیمت به سختی می‌توانیم این گوشی را پیشنهاد کنیم.

مزایا

  • طراحی زیبا با پنل پشتی مات
  • اندروید وان و پشتیبانی نرم افزاری عالی
  • نمایشگر با کیفیت

معایب

  • عدم پشتیبانی از شارژ سریع
  • استفاده از تراشه قدیمی
  • دوربین فوق عریض با کیفیت نه چندان خوب
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی ایفون 11 پرو

اپل در سپتامبر (September) سال 2019 به طور رسمی از سه آیفون جدیدش رونمایی کرد که یکی از آن ها آیفون 11 پرو است. این آیفون در واقع جایگزین آیفون XS محسوب می‌شود. در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی ایفون 11 پرو (iPhone 11 Pro) بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بنابراین با ما همراه شوید.

بررسی گوشی اپل ایفون 11 پرو

طراحی و ساخت

اولین نکته‌ای که در طراحی  iphone 11 pro به چشم می‌خورد برخورداری از ماژول دوربین سه‌گانه است که در گوشه سمت چپ آن خودنمایی می‌کند. زمانی که پرچم‌داران اپل معرفی شدند، انتقادات زیادی بر این نوع طراحی وارد شد. عده‌ی زیادی انتظار نداشتند که اپل این طراحی را بر روی گوشی‌های خود در سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار دهد. با وجود اینکه آیفون ۱۱ رنگ‌های متنوعی مثل سبز، بنفش و زرد را به خدمت گرفته، آیفون ۱۱ پرو تنها در  رنگ‌های سبز تیره، خاکستری و نقره و طلایی عرضه شده است. پرداخت مات استفاده شده بر روی بدنه واقعاً کاربردی و جذاب به نظر می‌رسد.
از زبان طراحی بکار گرفته شده که بگذریم، حقیقتاً پرداخت مات استفاده شده بر روی بدنه واقعاً کاربردی و جذاب به نظر می‌رسد. به این دلیل که نه تنها اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند بلکه نسبت به بدنه‌های شیشه‌ای لغزندگی کمتری نیز دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد و عالی این موبایل برخورداری از گواهینامه IP68 مقاومت در برابر مایعات و گرد و خاک است. از این رو می‌تواند تا عمق ۴ متر به مدت ۳۰ دقیقه دوام بیاورد. این مقدار ۲ متر از آیفون ۱۱ بیشتر است. از نقاط مثبت  آیفون ۱۱ پرو که بگذریم، دو نکته منفی نیز در رابطه با این گوشی بسیار عالی آیفون وجود دارد؛ اول اینکه، نسبت به آیفون ایکس اس کمی سنگین‌، پهن‌ و ضخیم‌تر است.
ضخامت بیشتر در iphone 11 pro شاید به این علت بوده که این شرکت این بار از باتری و ماژول دوربین بزرگ‌تری استفاده کرده است. مورد دوم این است که در طراحی پنل جلو هیچ نوآوری را بکار نگرفته و از همان طراحی متداول سا‌ل‌های قبل استفاده شده است. ناچ استفاده شده در آن نیز بیشتر جنبه نمادین دارد. کاربران امیدوار بودند که در این گوشی‌ها شاهد یک پنل تمام صفحه باشند؛ اما با همان نمایشگر ناچ استایل روبه‌رو شدند. همچنین این شرکت ادعا کرده که شیشه استفاده شده روی نمایشگر آیفون ۱۱ پرو یکی از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین شیشه‌هایی است که تا به حال در گوشی‌های موبایل بکار رفته است.

صفحه نمایش

اپل علاقه زیادی به استفاده کردن کلمات کلیدی و اختصاری دارد و به کیفیت صفحه نمایشiPhone11 pro بسیار اهمیت می دهد ایفون 11 پرو مجهز به نمایشگر Oled Super Retina Xdr با پشتیبانی از Dolby است و با انتخاب گزینه افزایش روشنایی میتوانید صفحه نمایش خود را روشن تر کنید و به وضوح x2،4361،125 برای تراکم  458ppi پیکسل دست یافت واز فناوری   OLED برای ارائه تضاد کامل استفاده می کند وبا تاچ کردن بر روی حالت روشنایی خودکار ،صفحه نمایش در ایفون 11پرو طبق اندازه گیری ها به 766CD/M2 می رسد در حالیکه در ایفون های  XS در حالت ویدیوئی HDR را پخش میکند و سطح روشنایی 120 سانتی متر در مربع افزایش پیدا میکند
در واقعیت شما تفاوت زیادی بین گوشی های امسال و سال گذشته در استفاده روزانه مشاهده نمیکنید
من یک ایفون XSMax را درست در کنار ایفون 11 پرو قرار داده ام اگرچه وضوح صفحه نمایشگر ایفون 11 پرو بیشتر از ایفون های XSMAX بوده اما این تفاوت مربوط به روز وشب نبوده و این نمایشگر شگفت انگیز برای تماشای فیلم ومحتوای تلویزیون با کیفیت بالاست.
با استفاده از کالیبراسیون رنگ X-Rite ایفون 11 پرو در تست های کالیبراسیون  SRGB از لحاظ دقت رنگ طیف وسیعی از رنگها را دربرگرفته است.

کارایی و عملکرد

اپل نامی بسیار اشنا در سراسر دنیاست و هر ساله سطح کیفیت و کارایی محصولات خود را ارتقا میبخشد امروزه طرفداران اندرویدی با وجود انبوه قابلیت های پر زرق و برقشان عموما از لحاظ پردازشی رقیبی بری ایفون های نسل قبل به حساب می ایند چرا که A13Bionic قلب تپنده ی ایفون های امسال ارتقا چشمگیری را نسبت به پردازنده بسیار قدرتمندA12Bionic تجربه میکند
A13Bionic محوریت تمام امور را در ایفون های 2019 به عهده دارد، به طور خلاصه ایفون 11 پرو قدرت بسیار زیادی درکارهای روزمره دارد
برنامه های کاربردی در سطح حرفه ای مانند برنامه filicکه در اینده در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت این برنامه به طرز چشمگیری قادر خواهد بود دو جریان فیلم 4k60fps را همزمان از 2 دوربین عقب یا یک جریان از جلو و دیگری از پشت به طور همزمان ضبط کند و ایفون 11 پرو نسبت به سایر گوشی های مدرن امروزه بدلیل این قابلیت ها یک قدم جلوتر میباشد
اپل اعتبارهای لازم را در این زمینه ایجاد کرده و عمر باتری های گوشی های IPhone XS وXS MAX نسبت به رقبای بزرگ اندرویدی بسیارپیشرفت داشته و خبر خوب این است که ایفون  11پرو بهبودهای خوبی را نشان می دهد باتری های ایفون 11 که به نسبت کوچکتر از XS MAXاست کارایی بهتری در مقابل iPhone 11pro داشته و این عملکرد گوشی در تست Rundown ویدئویی نشان داده شده
در حالت پرواز نمایشگر روی  170cd/m2تنظیم شده تا از روشنایی مداوم تمام گوشی های مورد ازمایش اطمینان حاصل کند طول عمر باتری های ایفون 11 پرو قبل از شارژ دوباره تقریبا 17 ساعت و 15 دقیقه تخمین زده شده که چهار ساعت ونیم بیشتر از ایفون x است که پیشرفت 35 درصدی نسبت به گوشی های سال گذشته رانشان میدهد و این ارتقای طول عمر باتری های ایفون 11 پرو مورد استقبال واقع شده.

دوربین ها

کمپانی اپل تقریبا درباره‌ی تعداد دوربین‌هایی که در گوشی تلفن به کار می‌برد محافظه کارانه عمل کرده است. بر خلاف برند‌هایی مانند هواوی و سامسونگ که با شعار هرچه بیشتر بهتر پیش رفته‌اند. مدل 11 پرو و 11 پرو مکس (11 pro max) شاهد تولد لنزهای بسیار پهن با 12MP f / 2.4، بوده است که به همراه دوربین های اصلی 12MP f / 1.8 با OIS و زوم لنز2X 12MP ، که منحصر به مدل‌های Pro است عرضه شده است.

بهبود قابل توجهی در کیفیت تصویر در iPhone 11 Pro وجود دارد. تصاویر به دلیل پردازش دقیق‌تر و لایه‌بندی تصاویر با استفاده از داده‌های هر سه دوربین ، واضح‌تر به نظر می‌رسند. گسترده‌ی پویایی با بعضی دوربین‌های DSLR مثل کانن 80D قابل مقایسه است، با این حال خوشبختانه مانند آنچه در بیشتر دوربین‌های تلفن‌ همراه می‌بینیم زیاد غرق شده در رنگ و پرکار به نظر نمی‌رسد.

ارائه‌ی رنگ های طبیعی، و نوردهی متعادل عناصر اصلی در دستور العمل اپل برای عکاسی فوق العاده است.
من شخصاً عاشق حالت پرتره در آیفون 11 پرو هستم و متوجه شدم در تشخیص لبه‌ها، حتی اگر تشخیص‌شان دشوار باشد مانند ریشه‌ی مو بسیار دقیق است. این امکان گوشی Huawei P30 Pro را از این نظر شکست می‌‌دهد زیرا در تشخیص لبه ها زیاد هوشمند نیست. البته باید اضافه کنم وقتی نوبت به بزرگ‌نمایی و زوم می‌رسد Huawei P30 Pro از آن بهتر است.

قابل توجه‌ترین پیشرفت ویژگی حالت شب است، به نظر من گوشی گوگل 4 را در بازی خودش شکست می‌دهد. به طور خودکار وقتی تلفن تاریکی را تشخیص می‌دهد وارد عمل می‌شود. بسته به میزان نور موجود، تصویربرداری بین 1-3 ثانیه طول می کشد و در این آزمایش نتایج تا به حال خوب بود است.

Ios 13 یک رابط کاربری جدید نیز برای دوربین عرضه کرده است، این رابط به شما این امکان را می‌دهد که پیش‌نمایی از آنچه چگونه در ضرایب نسبت‌های مختلف به نظر می‌رسید را ببینید. شما حتی می‌توانید همزمان با دوربین‌های فوق العاده پهن و اصلی عکس بگیرید. دوربین سلفی جلوی آن نیز روزرسانی شده و وضوح تصویر از 7MP به 12MP افزایش یافته است. تصاویر بسیار گرم تر از Samsung Note 10 Plus یا Huawei Mate 30 Pro هستند. کیفیت فیلم در این گوشی غیرقابل انکار است. تصویربرداری حیرت انگیز است و می‌توان با آن به ضبط فیلم‌های زیبایی پرداخت که هرگونه لرزش را می‌گیرد.

اپل یک ویژگی باحال دیگر نیز اضافه کرده است - دکمه شاتر داخلی را نگه دارید و به طور خودکار یک فیلم درست مانند استوری‌های اینستاگرام ضبط کنید. این ویژگی ممکن است به طور تصادفی باعث گرفتن عکس‌های متحرک وقتی یک عکس ثابت ‌می‌خواهید نیز بشود.

هر سه دوربین پشتی قادر به ضبط ویدئوهای 4k با سرعت 60 فریم در ثانیه هستند. حتی می‌توانید دوربین‌ها را زوم یا از آن حالت هنگام فیلم برداری خارج کنید که به طرز جالبی این امکان آسان است. به سادگی بر روی گزینه‌های دوربین بزنید تا دوربین‌های بالای دکمه ی شاتر تغییر کنند.

تعقیب سوژه هنگام فیلم‌برداری به طرز فوق العاده‌ای کار می‌کند در حالی که بزرگنمایی صوتی نیز برای تمرکز بر روی سوژه‌ای که تولید صدا می‌کند نیز عرضه شده است. آیفون ۱۱ پرو دارای بهترین دوربین در تلفن‌های هوشمند در حال حاضر می‌باشد و برای فیلم‌برداری عالی است. مفهوم "حالت شب" زیاد جدید نیست. اما اپل بعد از این که مدتی از این رقابت دور بود اکنون شماره یک است.

گوشی ایفون 11 پرو

باتری گوشی اپل ایفون 11 پرو

باتری بکار رفته در آن نیز عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده است. در یکی از تست‌های انجام شده، با روشنایی ۱۵۰ نیت و وبگردی بی‌وفقه این باتری توانسته به مدت ۱۰ ساعت و ۲۴ دقیقه دوام داشته باشد. برای مقایسه می‌توان گفت که آیفون ۱۱ پرو مکس در همین تست به مدت ۱۱:۵۴ و آیفون ۱۱ میزان ۱۱:۱۶ دوام داشته است. همچنین این گوشی با شارژ سریع همراه شده است که به طور میانگین در کمتر از ۳۰ دقیقه به ۴۷ درصد برسد. اندازه این باتری برابر با ۳۰۴۶ میلی‌آمپر بوده و از شارژ سریع ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند و می‌تواند طی ۳۰ دقیقه ۵۰ درصد شارژ شود. علاوه بر این از شارژ سریع Qi نیز پشتیبانی می‌کند.
 

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی آیفون 11 پرو (iPhone 11 Pro) پرداختیم و مروری بر ویژگی های مثبت و منفی آن داشتیم. این گوشی شاید از نظر ظاهر خیلی خاص و متفاوت به نظر نرسد و سه لنز دوربین اصلی آن کمی در ذوق هر کاربری بزنند اما گوشی از نظر کارایی یک گوشی کم‌نظیر است و پکیجی کامل را ارائه می‌کند. البته با توجه به قیمتی که iPhone 11 Pro دارد نباید هم انتظار کمتری از آن داشته باشیم. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند. برای کسب اطلاع از قیمت گوشی های اپل کلیک کنید.

نقاط قوت

  • طراحی بسیار با کیفیت
  • صفحه نمایش عالی
  • بستر نرم افزاری بسیار روان و انحصاری
  • دوربین فوق‌العاده
  • قدرت عملکرد فوق‌العاده
  • شارژدهی خوب باتری
  • سرعت شارژ عالی باتری

نقاط ضعف

  • ظاهر گوشی می‌توانست زیبا و متفاوت تر باشد
  • قیمت بسیار گران
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی s20 پلاس

در تاریخ 11 فوریه سال 2020 بود که سامسونگ گوشی‌های پرچمدار خود را در سه مدل شامل؛ گلکسی اس 20، گلکسی اس 20 پلاس و سرآمد و نقطه عطف گوشی‌های پرچمدار سامسونگ تاکنون؛ گلکسی اس 20 اولترا را معرفی کرد. تفاوت عمده گلکسی اس 20 پلاس و گلکسی اس 20 را می‌توان در اندازه و ظرفیت باتری آنها دانست. اگر از آن دسته افرادی هستید که نمایشگرهای بزرگ را ترجیح می‌دهید، مدل گلکسی اس 20 پلاس و اگر یک مدل جمع‌و‌جورتر از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ را ترجیح می‌دهید، می‌توانید در هنگام خرید گلکسی اس 20 را مدنظر قرار دهید. در اینجا به نقد و بررسی  کامل گوشی گلکسی اس 20 پلاس خواهیم پرداخت. برای اطلاع از قیمت گوشی S20 پلاس کلیک کنید.

طراحی گوشی S20 پلاس

طراحی این گوشی تقریبا با مدل اس 20 فرقی ندارد و تنها تفاوت بارز ابعاد اندکی بزرگ‌تر و استفاده از آنتن‌های 5G به صورت استاندارد است تا قیمت بیشتر این گوشی را توجیح کند. اگر مانند ما طرفدار طراحی‌های اخیر گوشی‌های سامسونگ باشید مشکلی نخواهید داشت و اس 20 پلاس فورا در دست شما یک حس و حال آشنا ایجاد می‌کند. با خرید این گوشی یک دستگاه با کیفیت ساخت فوق‌العاده ممتاز خواهید داشت که از شیشه و فلز ساخته شده و نمای جلوی آن تقریبا تمام صفحه با خمیدگی‌های اندک است.

اندازه معقول 6.7 اینچ این گوشی باعث قرارگیری راحت آن در دست با یک لذت خاص می‌شود. این گوشی به اندازه کافی برای تماشای فیلم، گیمینگ و مطالعه بزرگ است، بدون این که اندازه آن مانند برادر بزرگترش یعنی اس 20 اولترا گاهی دردسرساز باشد.

ما همچنین از تصمیم سامسونگ برای استفاده از حفره نمایشگر در بالا و وسط برای قرار دادن دوربین سلفی داخل آن راضی هستیم، این طراحی را در گوشی گلکسی نوت 10 نیز دیده بودیم. گرچه به نظر ما استفاده از بریدگی نمایشگر در کنار صفحه مانند چیزی که در اس 10 می‌بینیم کمتر مزاحم لذت از نمایشگر است، چون زمانی که گوشی را افقی می‌گیرید، انگشت شستتان طبیعتان آن جا قرار می‌گیرد.

تنها ویژگی طراحی این گوشی که توی ذوق من می‌زند مجموعه دوربین است که ظاهر متفاوت با گوشی پیکسل 4 دارد. گرچه در این بخش 4 دوربین پیشرفته به چشم می‌خورد و از دیدگاه مهندسی واقعا چشمگیر است، ولی از پشت گوشی کاملا بیرون زده است و احساس می‌کنید برای قرارگیری داخل یک قاب محافظ طراحی شده است که در کمال تعجب داخل جعبه فروش وجود ندارد. شدیدا به تمامی خریداران یکی از گوشی‌های سری اس 20 استفاده از قاب را توصیه می‌کنیم. با این حال، طراحی شیشه‌ای پنل پشتی به خودی خود زیبا و خوش ساخت است.

نکته آزاردهنده دیگر حسگر اثرانگشت است. این حسگر زیر نمایشگر قرار گرفته است و به طور کلی خوب کار می‌کند، فقط سرعت به مراتب آهسته‌تری از حسگرهای رقبا مانند گوشی وان پلاس 7T پرو دارد که از فناوری مشابهی استفاده می‌کند. خوشبختانه قابلیت باز کردن گوشی با شناسایی چهره به اندازه کافی دقیق بود تا زیاد مجبور به استفاده از حسگر اثرانگشت نباشم.

نمایشگر

بعد از چند روز استفاده از S20 Ultra، بلافاصله به سراغ کار با S20 Plus رفتم، بنابراین مثل این بود که یک لایه را برداشته باشید. این دستگاه سبک تر و خوش دست تر است. پس مدتی استفاده از این محصول به این نتیجه رسیدم که با وجود اندازه بزرگ آن، این دستگاه بسیار خوب بالانس شده و در دست نگه داشتنش بسیار آسان است. سامسونگ رابط کاربری One UI 2.0 خود را طوری طراحی کرده که برای استفاده یک دستی هم مناسب باشد و این قابلیت در اینجا بسیار کار آمد است.
اولین کاری که بعد از روشن کردن اس20 پلاس کردم، این بود که نرخ ریفرش 120 هرتزی نمایشگر خیره کننده 6.7 اینچی AMOLED آن را فعال کردم که واقعا کار با آن را لذت بخش کرده بودبا اسنپدراگون 865 و رم 12 گیگابایتی، این دستگاه گویی پرواز می کند. چیزی که تعجب آور است، این است که افزایش نرخ ریفرش 120 هرتز تا چه اندازه تاثیر گذار است: البته بعد از مدتی این قابلیت هم کم اهمیت می شود در حال حاضر، باعث شده تا دستگاه هایی با نرخ ریفرش پایین تر به درد نخور به نظر آیند! اینکه این قابلیت به طور پیش فرض فعال نیست کم ناامید کننده است، گویی سامسونگ از یکی از بهترین ویژگی های دستگاه هایش دوری می کند.
البته، دلیل پیش فرض نبودن این ویژگی، جلوگیری از کاهش عمر باتری است، چرا که گفته شده وقتی فعال می شود، تا 25 درصد عمر باتری را کاهش می دهد. اما همانطور که در ادامه خواهید دید، از همان اولین لحظات استفاده از نرخ ریفرش 120 هرتزی S20 Plus لذت برده ام، به حدی که برای من ارزش کاهش عمر باتری را داشت. اگر می خواهید این دستگاه را بخرید، توصیه می کنیم که هر دو حالت 60 و 120 هرتزی را تست کنید و اگر در عمر باتری مورد نیازتان تاثیر زیادی ندارد، حتما از نرخ ریفرش بالاتر استفاده کنید.

دوربین

امسال ترند طراحی گوشی‌های موبایل بیشتر به سمت استفاده از لنزهایی با اندازه‌های نجومی مگاپیکسل رفته است. سامسونگ نیز تصمیم گرفت که یک بازنگری کلی در دوربین پرچمداران خود داشته باشد، به همین دلیل لنزهای بهتری را در گوشی‌های پرچمدار خود مورد استفاده قرار داد. ماژول سه‌گانه این گوشی شامل لنز واید 12 مگاپیکسلی، لنز 64 مگاپیکسلی تله‌فوتو و لنز اولتراواید 12 مگاپیکسلی است. دوربین سلفی آن هم 10 مگاپیکسلی است. در واقع می‌توان دوربین آن را مهمترین ارتقاء آن نسبت به گلکسی اس 10 دانست.

به گفته سامسونگ، سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی کاملاً بازسازی شده و پیکسل‌های بزرگتر آن می‌توانند نور بیشتری را جذب کنند. در رابطه با کیفیت عکس‌های آن هم می‌بایست گفت که روشنایی عکس‌ها عالی بوده و رنگ‌های شاد و سرزنده‌ای را بدون اشباع رنگ بیش از حد، در اختیار شما قرار می‌دهد. عملکرد دوربین S20 پلاس نسبت به رقبایی چون گوشی آیفون 11 و یا گوگل پیکسل 4 قابل‌توجه است. سامسونگ در گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 پلاس سخت افزار دوربین مشابه‌ای را مورد استفاده قرار داده است.

سخت افزار

امسال هم سامسونگ طبق روال سال‌های گذشته دو نوع پردازنده را برای سری پرچمدار سال 2020 خود در نظر گرفت. این سری از گوشی سامسونگ در بازار امریکا با تراشه کوالکام و در بازار اروپا و خاورمیانه با تراشه ساخت خود این شرکت یعنی اگزینوس عرضه شد. این امر انتقاد برخی را از این شرکت در پی داشته؛ به دین جهت که تراشه کوالکام عمکلرد بهتری را همواره نسبت به تراشه سامسونگ از خود نشان می‌دهد. گلکسی اس 20 پلاس به 12 گیگابایت رم از نوع LPDDR-5 مجهز شده است.

میانگین امتیازی که بنچمارک آنتوتو به این گوشی اختصاص داده 515098 است که یک امتیاز بسیار عالی در بین پرچمداران محسوب می‌شود. هسته‌های پردازنده Exynos 990 دارای حداکثر فرکانس 2.73 گیگاهرتز هستند. پردازنده گرافیکی آن هم Mali-G77 MP11 بوده و عملکرد بی‌نظیری خصوصاً در اجرای بازی‌ها دارد. در رابطه با قابلیت‌های نرم‌افزاری این گوشی هم خاطر نشان می‌شود که با رابط کاربری One UI 2.1 بر پایه اندروید 10 اجرا می‌شود. قابلیت‌های نرم‌افزاری زیادی نیز دارد. برای مثال با قابلیت DeX می‌توانید به نمایشگرهای بزرگ وصل شده و یا اینکه همزمان می‌توان از طریق بلوتوث به دو دستگاه متصل شد.

باتری گوشی سامسونگ s20 پلاس

گوشی‌های با چیپست اگزینوس سامسونگ همیشه در تست‌های باتری خوب نبودند. این قضیه به همراه پشتیبانی از شبکه 5G و نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز باعث شد جدی‌تر به موضوع ماندگاری شارژ باتری این گوشی رسیدگی کنیم.

عملکرد اس 20 پلاس در این بخش بسیار شبیه به مدل اولترا بود و ماندگاری شارژ باتری به مقدار زیادی به نحوه استفاده شما از گوشی بستگی دارد. زمانی که نمایشگر را روی حالت 60 هرتز و دقت فول اچ‌دی پلاس قرار می‌دهید، ماندگاری شارژ خوب است. شارژ این گوشی زمان استفاده متوسط به راحتی 1.5 روز دوام می‌آورد. اگر با آن آنلاین فیلم ببینید انتظار خالی شدن 6 تا 10 درصد شارژ باتری را در هر ساعت داشته باشید که تقریبا تمامی پرچم‌دارهای دیگر رفتار مشابهی دارند.

گرچه زمان استفاده از حالت 120 هرتز و حتی با افت دقت نمایشگر، پیش از اتمام روز به شارژ نیاز خواهید داشت. منظور ما حتی زمان استفاده متوسط است یعنی گوش دادن به موزیک در حین رسیدن به سر کار، بررسی منظم پیام‌ها و فیدهای رسانه‌های اجتماعی، چند ساعت تماشای کلیپ در یوتیوب و کمی بازی پابجی موبایل پیش از خوابیدن. خوشبختانه سرعت شارژ به کمک شارژر 25 وات داخل جعبه فروش بالا است و این باتری 4500 میلی‌آمپر ساعت پس از تقریبا 1.5 ساعت کاملا شارژ خواهد شد.

جمع بندی

گوشی گلکسی S20 پلاس یک گوشی هوشمند اندرویدی عالی است که تمامی گزینه‌های صحیح را تیک می‌زند. اگر به خاطر لانچر این گوشی نبود، یقینا آن را به عنوان بهترین گوشی هوشمند که می‌توانید بخرید معرفی می‌کردیم. اگر قصد خرید این محصول را دارید کلیک کنید.

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی هواوی وای 9 اس

این روزها گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی در میان کاربران ایرانی در مقایسه با گوشی‌های گرانقیمت و پرچمدار توجهات بیشتری به خود جلب می‌کنند. طبیعی است که با وضعیتی که بازار موبایل تجربه می‌کند و شرایط اقتصادی مردم خرید یک گوشی پرچمدار در توان اکثریت نیست و کسانیکه چنین بودجه‌ای را نیز در اختیار دارند، ترجیح می‌دهند از آن برای نیازهای ضروری‌تر استفاده کنند. از این رو، همانطور که پیش‌تر گفتیم استقبال مردم در بازار موبایل به گوشی‌های اقتصادی بیشتر از گذشته شده است.


هوآوی اواسط پاییز از گوشی جدید خود Y9s رونمایی کرد. قیمت گوشی هواوی وای 9 اس همواره گوشی های اقتصادی و مقرون به صرفه ای هستند که از عهده نیاز معمول کاربران به خوبی برآمده‌اند. بر روی کاغذ مشخصات Y9s  هم چیزی غیر از این موضوع را ثابت نمی‌کند.  این گوشی به تازگی به بازار ایران راه پیدا کرده است و از همین رو تصمیم گرفتیم تا در یک بررسی تخصصی به نقاط قوت و ضعف گوشی Y9s بپردازیم و ببینیم که این گوشی تا چه اندازه انتخاب مناسبی برای خرید می‌باشد.

بررسی گوشی هواوی Y9s

طراحی

در این بخش باید اشاره کنیم که گوشی هواوی Y9s از بدنه‌ای شیشه‌ای، شفاف و زیبا سود می‌برد که نبود بریدگی روی نمایشگر آن باعث جذابیت بیشترش شده است. خوب است بدانید که این محصول در رنگ‌های مشکی و رنگی با نمایش طیفی از رنگ‌های بنفش تا آبی کمرنگ که می‌تواند بدنه هواوی پی 30 پرو را نیز در ذهن تداعی کند عرضه شده است. ناگفته نماند که بدنه پشتی گوشی میزبان دوربین سه گانه است که در آرایشی عمودی قرار گرفته‌اند و فلش LED زیر این دوربین قرار گرفته است.از طرف دیگر باید اشاره کنیم هواوی برای قرار دادن حسگر اثر انگشت از این قابلیت در بدنه کناری گوشی استفاده کرده است. خوب است بدانید چنین امکانی می‌تواند به ارگونومی گوشی کمک بیشتری کند و باعث شود که کاربران راحت‌تر گوشی را در دستان خود داشته باشند. البته ناگفته نماند به دلیل وزن 206 گرمی از دیگر عضو این خانواده هواوی 9 پرایم 2019 سنگین‌تر است.

صفحه نمایش و اسپیکر

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، هواوی وای 9 اس از نمایشگر بزرگ 6.59 اینچی استفاده می کند. این نمایشگر از نوع IPS LCD می باشد که هواوی به دلیل نبود بریدگی و حاشیه های بزرگ، نام Ultra full View را برای آن در نظر گرفته است.

مطابق انتظار، این نمایشگر از رزولوشن 2340×1080 بهره می برد که تراکم پیکسلی بسیار خوب 391ppi را در نسبت تصویر 19:5:9 در اختیار می گذارد و این تراکم پیکسلی برای مشاهده انواع محتوا با وضوح بالا، کاملا کافی می باشد. همچنین، هواوی امکان تغییر رزولوشن را در میان رده جدید خود قرار داده و کاربران می توانند در صورت نیاز به ذخیره انرژی، وضوح تصویر را به اچ دی پلاس، کاهش دهند.

حداکثر روشنایی پنل بکار رفته در Y9s، حدود 470 نیت می باشد که این رقم در دو حالت دستی و خودکار، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و به طور کلی استفاده از این گوشی در محیط های روشن، بدون مشکل خاصی، میسر می باشد. با این حال باید در نظر داشته باشید که نمایشگر Y9s در رده قیمتی خود، بهترین نمونه موجود در بازار نمی باشد و این موضوع در هر دو بخش روشنایی و کنتراست برای آن صدق می کند.

به صورت پیش فرض، حالت نمایشگر روی vivid قرار داده شده است که رنگ های شاداب و البته کمی اشباع شده را به نمایش می گذارد. در این حالت، نمایشگر Y9s فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می دهد و دقت رنگ ها در این حالت تعریف چندانی ندارد. با این حال، با قرار دادن دمای رنگی روی Warm تا حدودی می توان این موضوع را بهبود بخشید.

اما اگر جزو افرادی هستید که دقت رنگ برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، در اینصورت می توانید حالت نمایشگر را به Normal تغییر دهید که در آن فضای رنگی پنل، به sRGB تغییر کرده و دقت رنگ ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا می کند.

از سایر ویژگی های در نظر گرفته شده برای نمایشگر هم می توان به قابلیت EYE comfort برای فیلتر کردن نور آبی و Smart Resulation برای تغییر خودکار رزولوشن بر اساس شارژ باتری، اشاره کرد.

برای گوشی Y9s همانند سایر میان رده ها، اسپیکر تک کاناله در نظر گرفته شده است که در تست پخش موسیقی، توانست به صورت میانگین خروجی 73 دسی بل را ثبت کند. این رقم تقریبا مشابه با بیشتر گوشی های همرده می باشد؛ اما این اسپیکر در بخش تفکیک صدا، عمق بیس، و شفافیت، حرف چندانی برای گفتن ندارد.

دوربین

Y9s دارای سه دوربین در قاب پشتی خود است. سنسور اصلی این دستگاه 48 مگاپیکسلی از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/1.8 است. سنسور این دوربین 1/2.0 اینچ است  و اندازه پیکسل‌های آن 0.8 میکرومتر می‌باشد. در کنار این دوربین که از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز نیز بهره می‌برد، یک سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض با میدان دید 120 درجه و گشادگی دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است که برای ثبت عکس‌های عریض‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت یک دوربین 2 مگاپیکسلی باگشادگی دیافراگم f/2.4 در بالای این دو سنسور جای گرفته است و وظایفی مانند کاهش نور پس‌زمینه، بوکه (تار کردن) پس‌زمینه و نورپردازی سه‌بعدی پرتره را برعهده دارد.

نرم‌افزار دوربین گوشی Y9s به سبک همیشگی گوشی‌های هوآوی دارای قابلیت AI (هوش مصنوعی) برای عکاسی است. . با استفاده از قابلیت تشخیص سوژه، هوش مصنوعی به‌صورت خودکار تنظیماتی مانند میزان نور، شدت و میزان اشباع رنگ و کنتراست آن را در بهترین حالت مناسب با سوژه قرار می‌دهد تا عکس گرفته شده کیفیت خوبی داشته باشد. این تنظیمات تصویر ثبت شده را بدون نیاز به تغییر خاص آماده ارسال در شبکه‌های اجتماعی می‌کند. اما در صورت تمایل به ادیت عکس پس از ثبت می‌توانید با خاموش کردن AI عکسی خام از دوربین تحویل بگیرید.

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی این گوشی به‌صورت پیش‌فرض و به لطف فناوری ترکیب پیکسلی عکس‌ها را با رزولوشن 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کند. بدین ترتیب تصاویر علاوه‌بر اینکه روشن‌تر هستند، جزئیات بیشتری نیز دارا می‌باشند. تصاویری که توسط دوربین اصلی ثبت می‌شوند در اکثر شرایط از وضوع خوبی برخوردارند و کیفیت مناسبی نیز دارند. در حالت Portrait مرز میان سوژه و پس‌زمینه به خوبی تشخیص داده می‌شود و در حالت Aperture هم محیط اطراف سوژه به خوبی تار می‌شود. در نرم‌افزار دوربین به‌غیر از این دو، حالت‌های مختلفی برای عکاسی در نظر گرفته است که از جمله آنها می‌توان به HDR، Light Painting و حالت مخصوص عکاسی شب اشاره کرد.

یکی از ایراداتی که متوجه گوشی Y9s هوآوی می‌شود، عملکرد دوربین 8 مگاپیکسلی زاویه عریض این گوشی است. برخلاف دوربین اصلی، این دوربین آنگونه باید خوش نمی‌درخشد. زاویه دید 120 درجه‌ای این دوربین نقطه قوت آن است اما جزئیات در تصاویر ثبت شده چندان مناسب نیست. این مسأله به‌خصوص در محیط‌ها کم‌نور باعث از دست رفتن جزئیات در تصاویر می‌شود. اما از آنجاییکه برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور و تاریک حالت عکاسی Night را در نظر گرفته شده، این موضوع چندان نگران کننده به نظر نمی‌رسد.  خوشبختانه در حالت عکاسی شب، عکس‌ها با نویز کمتر و جزئیات بیشتری به ثبت می‌رسند.

دوربین سلفی Y9s دارای یک سنسور 16 مگاپیکسلی عریض، با گشادگی دیافراگم f/2.2 با مکانیزم بالاجهنده می‌باشد. این دوربین از نظر عکاسی امکانات خوبی ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی قادر به تشخیص محیطی است که در آن قصد ثبت کردن عکس سلفی را دارید. البته عملکرد دوربین در حالت ثبت پرتره کمی عجیب است، چراکه به‌طور پیش‌فرض عکس‌ها بدون افکت بوکه ثبت می‌شوند و اگر قصد تار کردن پس‌زمینه را دارید باید آن را انتخاب کنید. کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی در نور روز و محیط‌های با نور کافی رضایت بخش است، البته در صورت استفاده از افکت‌های تارکننده پس‎زمینه، ممکن است شاهد گم‌شدن مرزها و تاری اشتباه سوژه اصلی باشید. این موضوع بیشتر از هر زمان دیگر، در سلفی‌های شب و تشخیص مرز میان موها و محیط مشاهده می‌شود.دوربین‌های گوشی Y9s  هوآوی از تنوع بسیار خوبی برخوردارند که قادر به ثبت تصاویر خوب با جزئیات قابل قبول‌اند. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی گوشی به‌طورکلی عملکرد رضایت بخشی دارد، اما دوربین سلفی و زاویه عریض این دستگاه برای ثبت یک تصویر باکیفیت نیازمند شرایط بهینه‌ای برای عکاسی می‌باشند.

گوشی هواوی Y9s

سخت افزار

گوشی هواوی Y9s از تراشه کرین 710F استفاده می کند. این تراشه شاید در ابتدا نسخه پیشرفته تری از تراشه کرین 710 به نظر بیاید؛ اما در واقع تفاوتی بین آن ها وجود ندارد. در حقیقت تفاوت اصلی این دو تراشه به استفاده از روش FCCSP برای بسته بندی ماژول های تراشه در 710F بر می گردد و در زمینه عملکرد شاهد عملکرد یکسانی از آن ها خواهیم بود.

گذشته از این موارد، به نظر می رسد هواوی با استفاده از این تراشه موفق به استفاده از سرویس های گوگل شده و دلیل عدم استفاده آن ها از تراشه جدید تر، به این خاطر بوده است که نشان دهند این گوشی قبل از محدودیت های آمریکا در ارائه سرویس های گوگل برای هواوی، ساخته شده است.

این تراشه دارای پردازنده مرکزی هشت هسته ایِ متشکل از 4 هسته قدرتمند cortex-A73 و 4 هسته کم مصرف cortex-A53 می باشد که فرکانس کاری آن ها به ترتیب 2.2 و 1.7 گیگاهرتز بوده و از معماری Big.Little آرم استفاده می کنند. جالب است بدانید که این پردازنده مرکزی (CPU) دقیقا مشابه با نسخه های بکار رفته در کایرین 960 و 970 می باشد؛ با این تفاوت که فرکانس کاری هسته های پردازشی در کایرین 710، پایین تر است.

پردازنده گرافیکی اما از نوع ARM Mali-G51 MP4 می باشد که قدرت پردازشی آن، در مقایسه با برخی از تراشه های میان رده دیگر، پایین تر است. با این حال، این پردازنده گرافیکی باعث شده است که کایرین 710 در زمینه پردازش های گرافیکی ، حدود 1.3 برابر قدرتمند تر از نسل قبلی بوده و مصرف باتری آن نیز تا 2 برابر بهبود داشته باشد. همچنین گفتنی است که این تراشه از مدیریت حافظه رم دوکانه LDDR4 پشتیبانی می کند و مودم LTE بکار رفته در آن، حداکثر سرعت دانلود 600 مگابیتی و حداکثر سرعت آپلود 150 مگابیتی را در اختیار خواهد گذاشت.

تراشه بکار رفته در Y9s در کنار 6 گیگابایت حافظه رم، به خوبی از پس انجام کارهای روزمره بر خواهد آمد و هواوی بر اساس روند امروزی بازار، حافظه داخلی را به 128 گیگابایت افزایش داده است که نگرانی از پر شدن حافظه را تا حدودی زیادی برطرف خواهد کرد.

بنچمارک های گرفته شده از این گوشی نشان می دهند که تراشه کرین 710F در زمینه پردازش تک هسته ای و چند هسته ای، عملکردی مشابه با اگزینوس 9611 بکار رفته در گوشی هایی مثل گلکسی A51 و A50s دارد و امتیاز آن پایین تر از تراشه هایی مثل اسنپدراگون 710 یا اسنپدراگون 670 می باشد.

پردازنده گرافیکی Mali-G51 MP4 نیز همچنان می تواند امتیاز های خوبی را در بنچمارک های مرتبط کسب کند، اما به طور کلی عملکرد آن را نمی توان به خوبی پردازنده گرافیکی بکار رفته در تراشه هایی مثل اسنپدراگون 710 یا اگزینوس 9611 دانست.در نهایت گفتنی است که گوشی هواوی Y9s از قدرت کافی برای اجرای بازی های سنگینی مثل آسفالت 9 و … برخوردار است؛ اما نباید انتظار داشته باشید که این بازی ها در کیفیت حداکثر، با نرخ فریم بالا به اجرا در بیایند. همچنین این گوشی به خوبی از پس انجام امور وزانه بر می آید و به ندرت شاهد لگ و تاخیر در آن بودیم. سیستم خنک کننده نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و حین اجرای بازی ها و بنچمارک ها، شاهد افزایش دما به صورت غیر طبیعی نبودیم.

نرم افزار

در این مورد باید اشاره کنیم که گوشی Y9s هواوی از سیستم عامل اندروید 9 پای به همراه رابط کاربری EMUI 9.1 پشتیبانی می‌کند. خوب است بدانید رابط کاربری MEUI 9.1 کارایی خوبی در این گوشی دارد و تجربه کار با نسخه اصلی اندروید را در اختیار کاربر قرار خواهد داد و نسبت به نسخه‌های پیشین در مصرف انرژی بهینه‌تر شده است و امنیت بالاتری نیز دارد. علاوه بر این چون از ویژگی هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند، در طی گذر زمان بهتر و سریع‌تر عمل خواهد کرد.خبر خوب در مورد گوشی هواوی Y9s اینکه می‌توان از سرویس‌های گوگل روی این محصول بهره‌مند شد و دسترسی کاملی به همه نرم افزارهای پلی استور گوکل داشت. آن دسته از کاربرانی که تمایل به نصب جدیدترین نسخه اندروید نیز دارند، می‌توانند سیستم عامل گوشی خود را به اندروید 10 آپدیت کنند.

باتری گوشی هواوی Y9s

هواوی Y9s همانند آنر 9 ایکس و Y9 2019 از باتری بزرگ 4000 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند. این باتری بزرگ در تست پخش مداوم ویدئو حدود 13 ساعت دوام می آورد که رکورد بسیار خوبی بوده و بر اساس تجربه می توان گفت که در استفاده ترکیبی و نیمه سنگین، به راحتی می تواند یک الی یک و نیم روز را همراه کاربر باشد. البته باید در نظر داشته باشید که شارژدهی یک محصول با توجه به نوع استفاده هر فرد می تواند متفاوت باشد.اما باتری این گوشی، همان قدر که آهسته خالی می شود، به همان قدر آهسته نیز شارژ می شود. متاسفانه بر خلاف بیشتر میان رده های موجود در بازار، این گوشی از شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و در داخل جعبه آن نیز، شارژ 10 واتی قرار داده شده است که به وسیله آن می توان در عرض نیم ساعت، حدود 25 درصد باتری را شارژ کرد. شارژ کامل دستگاه نیز، زمانی بیشتر از 2 ساعت نیاز دارد که Y9s را یک پله پایین تر از برخی رقبا مثل گلکسی A51 و ردمی نوت 8 قرار می دهد.

جمع بندی

هواوی Y9s به عنوان یک دستگاه میان رده زیر ۳۰۰ دلار یک دستگاه مناسب است و در کمال تعجب، سرویس‌های Google Mobile را اجرا می‌کند. به عنوان یک دستگاه نسبتاً ارزان با ویژگی‌های خوب، Y9s  در بین گوشی‌هایی که در محدوده قیمت آن هستند، همچنان یک گزینه خوب به‌ شمار می‌رود. اگر شما می‌خواهید چیزی کمی مرسوم تر تهیه کنید، Honor 9X نیز وجود دارد.

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

خرید ایفون x

به‌مناسبت دهمین سالگرد عرضه‌ی آیفون، اپل اقدام به معرفی آیفونی با نام آیفون X کرد که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه خلاصه‌ای از بررسی‌ آیفون X از دیدگاه وب‌سایت‌های معتبر دنیای فناوری را مرور خواهیم کرد.

از زمان معرفی آیفون X تاکنون، سوالات مختلفی درباره‌ی این محصول جدید در ذهن کاربران نقش بسته است؛‌ چرا که این محصول از ویژگی‌های جدیدی نظیر دوربین True Depth و سیستم تشخیص هویت جدید اپل موسوم به فیس‌آیدی و نمایشگر اولد تمام صفحه برخوردار است. حال وب‌سایت‌های معتبر دنیای فناوری موفق شده‌اند تا به بررسی این محصول جدید اپل از جنبه‌های مختلف بپردازند. توجه داشته باشید که اکثر این وب‌سایت‌ها زمان محدودی برای بررسی آیفون X در اختیار داشته‌اند و به‌همین دلیل نتوانسته‌اند برخی از جنبه‌های این محصول جدید را آنگونه که باید مورد بررسی قرار دهند؛ همچنین، اگر شما قصد خرید ایفون x را دارید بهتر است قبل از خرید، این مطلب را مطالعه کنید.

بررسی گوشی ایفون x

طراحی و ساخت

برای اولین بار که آیفون 10 را ببینید باورتان نمی‌شود که یک آیفون روبروی شماست. شاید هم اولین چیزی که به ذهنتان برسد این است که این آیفون بیشتر شبیه به مدل‌های مفهومی است تا یک آیفون گوشی واقعی. اما به‌هرحال شما با آیفونی کاملا واقعی و متفاوت با آن چیزی روبرو هستید که تاکنون دیده بودید.

قاب جلویی دستگاه کاملا توسط صفحه‌نمایش اشغال شده و حدود 83 درصد از قاب جلو در اختیار این صفحه‌نمایش روشن و نورانی است. به‌طور حتم این گوشی بسیار زیباست اما یک محصول کاملا بی‌عیب و نقص نیست. فاصله بسیار کمی بین قاب پشتی و کروم اطراف دستگاه دیده می‌شود که با وجود کم بودن این فاصله هر بار که گوشی را بردارید آن را حس می‌کنید.فلز اطراف آیفون 10 به نظر می‌رسد که مستعد خط و خش و افتادن باشد و باید استفاده از یک قاب برای محافظت آن ضروری باشد. قابی که اطراف دوربین را فرا گرفته بسیار بزرگ است و از آن چیزی که در آیفون 7 پلاس یا آیفون 8 پلاس می‌بینید بزرگ‌تر است و به‌طور حتم یکی از دلایل بزرگ به نظر رسیدنش شاسی کوچک‌تر این آیفون نسبت به آیفون‌های نسل قبل است؛ علاوه بر این هنوز بیرون‌زدگی قاب دوربین‌ها وجود دارد و بیشتر از پیش خودش را نشان می‌دهد و به همین سبب گوشی کاملا روی سطح صاف قرار نمی‌گیرد. یکی از علت‌هایی که قاب پشتی این دستگاه چندان زیبا به نظر نمی‌رسد همین طراحی فریم دوربین است اما به نظر خیلی‌ها این طراحی زیباست و اگر نظر شما هم مانند ما این است که این فریم چندان زیبا نیست نگران نباشید به آن عادت می‌کنید.

برخلاف آن چیزی که تاکنون از آیفون انتظار دارید خبری از کلید Home در قاب جلوی گوشی نیست و باید به این وضعیت عادت کنید. مانند نسل قبلی جک 3.5 میلی‌متری هدفون هم در اینجا دیده نمی‌شود.

چیدمان کلیدها تفاوتی ندارد؛ کلیدی سمت راست دستگاه قرار دارد که اندازه‌اش بسیار بزرگ‌تر از کلیدهای پاور آیفون‌های قبلی شده؛ این کلید دیگر نه اسمش کلید پاور است و نه کارایی کلید پاور را دارد و اپل نام آن را کلید کناری گذاشته است.

درگاه سیم‌کارت پایین این کلید قرار گرفته در حالی که سمت چپ شاهد حضور کلیدهای ولوم و سایلنت کردن هستیم. جنس دستگاه یک حس نوستالوژیک برای آیفون بازان است. مانند آیفون 4 شاهد استفاده از شیشه در قاب پشتی دستگاه هستیم. جنس شیشه‌ای پشت دستگاه سبب شده تا اثرانگشت و لک و چربی خیلی راحت جذب شوند و به‌خصوص رنگ مشکی بعد از چند دقیقه استفاده بسیار کثیف می‌شود.

نمایشگر و سخت افزار

نمایشگر 5.8 اینچی آیفون X دارای وضوح 1125 در 2436 پیکسل است. بخشی از این اعداد نامتوازن به دلیل وجود نوار کوچک بالای نمایشگر هستند که نسبت متوازن نیمه بالایی و پایینی را به هم زده است. همچنین چگالی پیکسلی نمایشگر نیز 459ppi محاسبه می شود که می توان آن را در بازه نمایشگرهای QHD دانست. اپل در این دستگاه از پنل OLED استفاده کرده که دارای مزایا و معایب خاص خود است. کیفیت رنگ ها بسیار عالی است و روشنایی صفحه حتی در زیر نور مستقیم نیز کاملا مناسب ارزیابی می شود. با این حال پنل های OLED به مرور دچار حالتی به نام پیکسل های شبح مانند می شوند؛ به این معنا که سایه ای از محتویات قبلی نمایش داده شده روی صفحه برای دقایقی همچنان باقی می مانند و به تدریج محو می شوند. البته این اتفاق به زودی برای پنل های آیفون X رخ نخواهد داد و احتمالا حداقل یک سال با بروز چنین حالتی برای صفحات گوشی فاصله داریم.

از نظر سخت افزاری همواره اپل را در صدر جدول بنچمارک ها دیده ایم. همین ماجرا برای آیفون X هم تکرار می شود. پردازنده A11 Bionic احتمالا قدرتمندترین چیپ پردازشی موبایل در جهان است که دارای شش هسته در فرکانس 2.3 گیگاهرتز بوده و با معماری 10 نانومتری ساخته شده است. حافظه رم این دستگاه 3 گیگابایت است اما بهینه سازی های انجام شده توسط اپل باعث شده سرعت پردازش آن با گوشی هایی مجهز به 6 گیگابایت رم نیز قابل مقایسه باشد. برنامه ها با سرعت بسیار بالایی اجرا می شوند و جا به جایی بین آنها نیز بدون تاخیر و کندی صورت می پذیرد.

نرم افزار

آیفون 10 از iOS 11.1.2 (در زمان نگارش مطلب) استفاده می‌کند. این همان سیستم‌عاملی‌ست که بر روی آیفون 8 یا بسیاری دیگر از آیفون‌های اپل دیده‌ایم و می‌توان گفت به‌جز یکی دو قابلیت جدید چیزی تغییر نکرده است.بسته به نوع استفاده‌تان ممکن است عاشق iOS شوید و یا از آن متنفر باشید. اگر پیش از این کاربر آیفون بوده‌اید امکانات جدید iOS 11 مثل کنترل سنتر جدید، نوتیفیکیشن سنتر، ویجت‌ها، قابلیت جدید اسکرین‌شات و کیبورد یک‌دستی برایتان بسیار جذاب خواهد بود اما اگر یک اندرویدی هستید ممکن است برخی محدودیت‌های عجیب iOS شما را کلافه کند!

اپل مانند همیشه برخی از ویژگی‌ها و امکانات iOS را بهبود داده و برخی محدودیت‌ها را بدون تغییر باقی گذاشته است. به‌طور مثال هنوز پس از گذشت ده سال نمی‌توانید آیکن‌های صفحه اصلی را در جای دلخواه قرار دهید و یا پشتیبانی از تم در iOS وجود ندارد.

همچنین اپلیکیشن‌ها دسترسی محدودی به محتوای سایر اپ‌ها دارند و به این ترتیب مثلاً آهنگ‌هایی را که با تلگرام دانلود کرده‌اید در اپلیکیشن Music پیدا نخواهید کرد. محتوایی مثل موزیک و ویدئو را کماکان باید از آی‌تونز رایانه به آیفون خود منتقل کنید و امکان دانلود ساده فایل در مرورگر نیز وجود ندارد!

کنترل سنتر در iOS 11 به کلی بازطراحی شده و حالا تنظیمات بسیار بیشتری در اختیارتان قرار دارد. همچنین با لمس سه‌بعدی می‌توانید وارد جزئیات بیشتر هر مورد شوید و بهتر از همه در تنظیمات امکان تغییر و افزودن و حذف گزینه به کنترل سنتر وجود دارد.

سیری هم حالا هوشمندتر شده، صدای طبیعی‌تری داشته و می‌توانید صدای مرد را نیز برای آن انتخاب کنید. از این پس وقتی یک اسکرین شات بگیرید تصویر کوچکی از آن در پایین صفحه قرار می‌گیرد که می‌توانید با ضربه زدن روی آن بنویسید و یا بخشی از آن را کراپ کنید. خوب است بدانید در آیفون 10 برخلاف آیفون 8 پلاس خبری از چرخش خودکار صفحه خانگی یا نمایش دوستونه در برخی اپلیکیشن‌ها نیست.

به‌طور کلی iOS 11 بسیار روان و سریع است و اگر با محدودیت‌های آن کنار بیایید تجربه‌ای روان‌تر از 99 درصد گوشی‌های اندرویدی را در اختیارتان خواهد گذاشت.

بررسی گوشی ایفون x

فیس آیدی

علاوه بر این‌ها تغییراتی در بخش‌های سخت‌افزاری قابل مشاهده این گوشی دیده می‌شود. با حذف کلید Home شاهد حذف سنسور اثرانگشت هستیم اما در عوض بخشی جدید به نام Face ID به این گوشی اضافه شده است. در حقیقت فیس آی‌دی را می‌توانیم مهم‌ترین بخش آیفون 10 بدانیم که تمام طراحی گوشی بر محور آن می‌چرخد. سیستم تشخیص چهره‌ آیفون 10 در نوار نازکی گنجانده شده است که بالای صفحه‌نمایش قرار دارد در اصل وجود این نوار به علت حضور همین سنسورها در قاب جلویی و روی صفحه‌نمایش است. از این سنسورها علاوه بر این برای تشخیص اموجی ها از وضعیت چهره کاربر که اپل آن را Animoji می‌نامد استفاده می‌شود.

تاچ آی دی عملکرد بسیار خوبی داشت و از همان ابتدای عرضه‌اش شاهد کارکرد بسیار خوبش بودیم و هرسال این کارکرد بهتر هم شد در مورد فیس آی دی هم همین روند صدق می‌کند و از همین ابتدا این بخش آیفون عملکرد بسیار خوبی دارد و به‌سرعت و با دقت زیاد چهره کاربر را تشخیص می‌دهد. نور محیط هیچ تاثیری در روند شناسایی این سنسور ندارد و هم در محیط تاریک و هم در محیط روشن شناسایی به بهترین حالت انجام می‌شود؛ اما با توجه به توصیه اپل بهترین فاصله برای عملکرد مناسب فیس آی‌دی 25 تا 50 سانتی‌متر است.

دوربین

دوربین در این گوشی شباهت زیادی به دوربین در آیفون 8 پلاس دارد اما تفاوت‌هایی در اینجا دیده می‌شود. در آیفون 10 هر دو دوربینی که در قاب پشتی جای گرفته‌اند سنسور 12 مگاپیکسلی دارند و هر دو به OIS مجهزند. لنز معمولی اندازه دهانه دیافراگم f/1.8 و لنز تلفوتو اندازه دهانه دیافراگم f/2.4 دارد.منوی دوربین همانند نسل‌های قبلی است با این تفاوت که ویژگی‌ای به نام پرتره که در آن قرار دارد تغییراتی پیدا کرده است. با فعال کردن حالت پرتره یک مکعب بالای این منو قرار می‌گیرد که می‌توان چند حالت مختلف پرتره را در اینجا انتخاب کرد. این افکت‌ها شامل نور طبیعی، نور استودیو، نور صحنه، نور کانتور و نور صحنه سیاه‌وسفید است.

مثل همیشه کیفیت دوربین اصلی در حالت عادی و پرتره بسیار خوب است. در حالت عادی و نور روز عکس‌های تهیه شده با این آیفون از آیفون‌های نسل قبل کمی اشباع تر است و از واقعیت کمی فاصله دارد اما ثبت جزئیات بسیار خوب است و این ثبت خوب جزئیات در نقاط تاریک و روشن تصویر به یک اندازه است که سبب می‌شود رنج دینامیکی بسیار خوب باشد.

همان‌طور که گفتیم دوربین این گوشی همانند دوربین آیفون 8 پلاس از ویژگی حالت پرتره و پرتره لایتینگ پشتیبانی می‌کند. فرق اساسی آیفون 10 با آیفون 8 پلاس در بخش دوربین در اینجاست که دوربین دوم هم در آیفون 10 از حالت پرتره و پرتره لایتینگ پشتیبانی می‌کند.

منوی دوربین دوم بسیار شبیه به منوی دوربین اصلی است. در این منو عکاسی پرتره هم دیده می‌شود که اگرچه سخت‌افزاری نیست اما عکس‌های خوبی با پس‌زمینه مات می‌گیرد. باوجوداینکه عکس‌های گرفته‌شده در حالت پرتره توسط دوربین دوم بسیار خوب است اما با گوشی‌هایی مانند Mate 10 فاصله دارد و میت در این زمینه بهتر عمل می‌کند.

به‌طور حتم یکی از جذاب‌ترین کارایی‌های دوربین دوم این گوشی Animoji است. این ویژگی که توسط آن گوشی حرکت 50 ماهیچه‌ صورت شما را دنبال  و این حرکت را به چند اموجی خاص القاء می‌کند از دوربین TrueDepth IR و پروژکتور نقطه‌ای استفاده می‌کند. این ویژگی در گوشی آیفون 10 بسیار خوب عمل می‌کند و تنها زمانی که نمی‌توانید زیاد به آن اعتماد کنید زمان چشمک زدن است که اپل مشغول بهبود کارایی این بخش است و به‌طور حتم در آینده این ویژگی عملکرد بهتری دارد.

باتری گوشی ایفون x

بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری همیشه کلید موفقیت محصولات اپل بوده و در زمینه دوام شارژ نیز اپل به کمک هوش مصنوعی سعی در بهبود آن داشته است. به همین دلیل است که نمی‌توان از روی باتری 2716 میلی‌آمپرساعتی آیفون 10 در مورد دوام شارژ آن قضاوت کرد.

به طور کلی به لطف استفاده از صفحه‌نمایش OLED، بهینه‌سازی‌های iOS و همچنین مصرف پایین تراشه A11 Bionic آیفون 10 دوام شارژ خوبی داشته و می‌توان گفت از این نظر میان آیفون 8 و آیفون 8 پلاس قرار خواهد گرفت. به این ترتیب با استفاده متوسط و حتی سنگین می‌توانید یک روز کامل روی دوام شارژ آن حساب کنید اما شارژ کردن شبانه را نباید فراموش کنید.

خصوصاً این‌که با وجود پشتیبانی آیفون 10 از شارژ سریع درون جعبه تنها یک شارژر معمولی یک آمپره قرار دارد که در 30 دقیقه تنها 20 درصد باتری را شارژ خواهد کرد. این درحالیست که اگر از یک شارژر مک‌بوک یا پیکسل با توان بالاتر  در اختیار داشته باشید می‌توانید در همین زمان باتری را تا 45 درصد شارژ کنید. به اعتقاد ما نبود شارژر سریع درون جعبه آن هم در سال 2017 غیرقابل قبول است.

آیفون 10 همچنین از استاندارد شارژ بی‌سیم Qi (بخوانید: چی) پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب می‌توانید تقریباً آن را روی هر پد شارژر بی‌سیمی قرار دهید. شارژ بی‌سیم نسبتاً سریع‌تر نیز قرار است در iOS 11.2 از راه برسد. حالا که آیفون‌ها این ویژگی را اضافه کرده‌اند انتظار داریم شارژرهای بی‌سیم هر چه بیشتر فراگیر شوند.

جمع بندی

به‌طور حتم آیفون 10 بهترین آیفونی است که تا امروز معرفی و عرضه شده. این تنها یک جمله شعاری و کلیشه‌ای نیست و باید باور کنید که آیفون 10 واقعا بهترین آیفون است اما به همین نسبت قیمت خیلی بالایی دارد و گران‌ترین آیفونی است که در تاریخ به فروش رفته. طراحی متفاوت، صفحه‌نمایش کم حاشیه، دوربین با عملکرد بهتر و متفاوت‌تر و صفحه‌نمایش باکیفیت تراز عوامل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول هستند.

اینکه چه کسانی باید این گوشی را بخرند کاملا واضح و روشن است. اگر شما طرفدار بسیار سرسخت آیفون هستید و هزینه‌ای که برای گوشی می‌پردازید هم برایتان اهمیت ندارد یک‌لحظه هم نباید در خرید این آیفون شک کنید. اما اگر این دو ویژگی را ندارید آیفون 8 پلاس هم چیزی شبیه به آیفون 10 است با این تفاوت که طراحی تکراری‌ای دارد و تنها سنسور تشخیص چهره ندارد.

اگر برای اولین بار می‌خواهید به دنیای آیفون قدم بگذارید به‌طور حتم آیفون 10 بهتر از هر محصولی می‌تواند توانایی آیفون و آی او اس را به شما نشان دهد اما خودتان باید به جیبتان نگاهی بیندازید که آیا این محصول ارزش 1000 دلار، که به پول ما هم مبلغ زیادی می‌شود، را دارد یا خیر؟

 

 

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی شیائومی mi note 10 pro

شیائومی به عنوان شرکتی شناخته می شود که سعی دارد خواسته های کاربران از گوشی های هوشمند را در قیمتی پایین تر به بازار عرضه کند. به عنوان مثال گوشی پوکوفون اف وان یا می 9 تی پرو از این کمپانی برای کسانی که خواستار سخت افزاری قدرتمند در قیمتی پایین هستند، طراحی شده بود. می نوت 10 و می نوت 10 پرو اما در عین داشتن ظاهری شبیه به گوشی هایی مثل پی 30 پرو، محصولی نسبتا متفاوت در بین محصولات شیائومی شناخته می شود که با تمرکز در زمینه دوربین، طراحی و توسعه داده شده است.

همانطور که می دانید، در سال 2019، حسگر های 48 مگاپیکسلی بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار گرفتند و نمونه های زیادی از آن ها را حتی در گوشی های میان رده شاهد بودیم. در نیمه دوم امسال اما گوشی هایی با حسگر های 64 مگاپیکسل معرفی شدند که جایگزینی برای حسگر های 48 مگاپیکسلی بودند. شیائومی اما قدم را فراتر گذاشت و در اواخر امسال، با همکاری شرکت سامسونگ، از دوربین 108 مگاپیکسلی برای گوشی های می نوت 10 و گوشی شیائومی mi note 10 pro استفاده کرد که پیش از این، نمونه آن را فقط در گوشی مفهومی میکس آلفا دیده بودیم. ما در این مطلب قصد داریم خصوصیات گوشی شیائومی mi note 10 pro را مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه باشید.

بررسی گوشی شیائومی Mi note 10 pro

طراحی و ساختار

Mi Note 10 در حقیقت نسخه جهانی گوشی می سی سی 9 پرو است که در چین معرفی شد. ما رنگ سبز گوشی را در اختیار دارم که رنگی خاص و متفاوت از این گوشی به حساب می‌آید. بر خلاف ردمی نوت 8 پرو قاب پشتی در بازتاب نور دو رنگ نمی‌شود و یکدست به رنگ سبز است. قاب پشتی طراحی براق دارد و همین امر سبب می‌شود اثرانگشت روی آن بماند اما در رنگ سبز اصلا خودش را نشان نمی‌دهد و هیچ اثر نامطلوبی روی ظاهر گوشی نمی‌گذارد. مانند گوشی‌های گلکسی یا پی 30 پرو هم لبه‌های قاب پشتی و هم لبه‌های قاب جلو خمیدگی دارند که باعث می‌شود می نوت 10 خوب در دستان کاربر قرار بگیرد.نوت 10 هم گوشی سنگینی است و هم ضخیم و در سال 2019 ضخامتی برابر 9.7 میلی‌متر برای گوشی‌ای هوشمند خیلی جالب نیست اما این وزن و ضخامت زیاد را باید به پای لنزهای بزرگ و باتری پرظرفیتش بگذاریم و به شیائومی حق بدهیم که چاره‌ای جز این نداشته باشد.

در قاب جلو صفحه‌نمایش بزرگی را می‌بینیم که به لطف حاشیه‌های بسیار کم و خمیدگی زیاد در لبه‌ها و البته ناچ قطره‌ای کوچک بالای خودش توانسته فضای زیادی در حدود 88 درصد از قاب جلو را در اختیار داشته باشد و همین امر سبب شده اندازه شاسی گوشی خیلی بزرگ نباشد.لبه سمت راست کلیدهای ولوم و پاور را می‌بینم با طراحی کاملا شبیه به هم و کمی پایین‌تر هم در گاه سیم کارت‌ها قرار دارند.سمت چپ هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود. بالای گوشی که مثل پایین گوشی و مثل پی سی پرو طراحی کاملا تخت دارد درگاه اینفرارد و میکروفون دوم را می بنیم و پایین گوشی درگاه ارتباطی تایپ سی را کنار جک 3.5 میلی‌متری صدا، میکرفون اصلی  اسپیکر می‌بینیم.

نمایشگر

سری محصولات CC شیائومی که مشهور به سری «جذاب های رنگی» این برند است، علاوه بر بدنه شیشه‌ای که در سیطره فریم آلومینیومی است، با رنگ های سفید، مشکی و سبز آماده میزبانی از سلایق مختلف مخاطبان است. شاید ضخامت 9.7 میلی متری این گوشی چندان مذاق شما را شیرین نکند اما اگر بگوییم این ضخامت 9.7 میلی متری را به صدقه باتری قدرتمند 5260 میلی آمپر ساعتی داریم، کمی خیالتان آسوده می‌شود.
89 درصد از قاب رویی این موبایل هوشمند در اختیار صفحه نمایش 6.47 اینچی است که روی پنل سوپر امولد سوار شده است و پوشش محافظ گوریلا گلس 5 دارد. البته محافظ صفحه گوریلا گلس 5، روی قاب پشتی نیز کشیده شده و شما بابت استحکام قاب پشتی شیشه‌ای، نگرانی نخواهید داشت.
نمایشگر شیائومی می نوت 10 پرو یک فول اسکرین واقعی با حداکثر روشنایی 600 نیت، وضوح رضایت بخشی زیر نور مستقیم آفتاب خواهد داشت.
شفافیت تصویر با رنگ‌های گرم این نمایشگر، دومین مشخصه‌ای است که نظر شما جلب می‌کند خصوصا اگر اهل تماشای ویدئو با موبایل باشید. این ویژگی جذاب را مدیون گستره رنگی DCI-P3 و HDR10 نمایشگر هستیم که با تمام قوا نمایشگر می نوت 10 پرو را به یک نمونه رقابتی تبدیل کرده است.

دوربین

نوکیا 9 پیورویو راه برای موبایل های پنج لنزی هموار کرد اما شیائومی با رونمایی از شیائومی می نوت 10 پرو ، تا انتهای این مسیر پیش رفت. این اسمارتفون که ماژول پنجگانه دارد، با 5 لنز 108، 12، 5، 20 و 2 مگاپیکسلی به عنوان یک اسمارتفون حرفه ای در عکاسی رجزخوانی می‌کند. هرچند در روزهای نخست ورود به عرصه رقابت مورد تمسخر کمپانی فوجی فیلم چینی تبار قرار گرفت اما واقعیت این است که جسارت و خلاقیت شیائومی قابل تقدیر است.
لنز 108 مگاپیکسلی که از سنسور ISOCELL Bright HMX استفاده کرده است، گشودگی دیافراگم f/1.7 دارد و استاد ثبت صحنه های نسبتا تاریک است. علاوه بر این، به واسطه زاویه دید گسترده، یک لنز واید مجهز به لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار با تشخیص فاز و فوکوس لیزری است.
البته شیائومی تمام برگ های برنده خود را در لنز 108 مگاپیکسلی رو نکرده و جانب اعتدال را بین 4 لنز بعدی نیز رعایت کرده است. لنز تله فتوی 12 مگاپیکسلی علاوه بر فوکوس خودکار Dual Pixel با قابلیت تشخیص فاز، زوم اپتیکال دو برابر و Laser AF هم دارد. در ادامه، لنز 5 مگاپیکسلی تله فتو با زوم اپتیکال 5 برابر، لنز الترا واید 20 مگاپیکسلی و لنز 2 مگاپیکسلی وجود دارد که در کنار فلاش چهارگانه مجموعه عکاسی شیائومی می نوت 10 پرو را تکمیل کرده است.
هرچند در نگاه اول جای خالی سنسور تشخیص عمق به چشم می‌آید اما به جای آن، لنز 12 مگاپیکسلی تله فتو دارد که بتوانیم عطایش را به لقایش ببخشیم.
بخش فوقانی نمایشگر xiaomi mi note 10 pro میزبان یک بریدگی کوچک است که لنز سلفی 32 مگاپیکسلی را جای داده است. با وجود گشودگی دیافراگم f/2.0 میتوان به عملکرد موفقیت آمیز این لنز در عکاسی سلفی در نور کم امیدوار بود و به صدقه سر پیکسل‌های 0.8µm تصاویر ثبت شده شفاف و واضح خواهند بود.

اسپیکر

به نظر می رسد شیائومی همچنان اعتقادی به استفاده از اسپیکر دوگانه در اسمارتفون هایش ندارد و گوشی می نوت 10 پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. اسپیکر تک کاناله این گوشی که روی لبه پایینی قرار دارد، در تست پخش موسیقی، شدت خروجی میانگین 77 دسی بل را به ثبت می رساند که رقم قابل قبولی برای یک اسپیکر، می باشد. همچنین از نظر کیفیت، این اسپیکر عملکرد مطلوبی دارد و جزئیات صدا را در حداکثر حجم صدا نیز حفظ می کند؛ اما در زمینه عمق بیس، این اسپیکر انتظار ها را برآورده نمی کند.اما یک نکته مثبت در بخش صدا برای می نوت 10 پرو وجود دارد که حفظ جک 3.5 میلی متری هدفون می باشد. در واقع شیائومی با تولید این محصول نشان می دهد که با وجود جک هدفون هم می توان باتری به بزرگی 5260 میلی آمپر ساعت در داخل یک اسمارتفون قرار داد و این بهانه برای حذف جک هدفون، چندان منطقی نبوده است. از این رو، کاربران می نوت 10 پرو به راحتی و بدون نیاز به تبدیل مخصوص می توانند از هدفون های سیمی و یا کابل AUX برای انتقال صدا، استفاده نمایند.

گوشی شیائومی mi note 10 pro

سخت افزار

چیپ ستی که برای این گوشی در نظر گرفته شده اسنپدراگون 730 جی است که روی خودش پردازنده 8 هسته‌ای، حافظه رم 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی دارد. خبری هم از پشتیبانی از کارت حافظه خارجی نیست. از 128 گیگابایت حافظه داخلی ابتدای کار به 109 گیگابایتش دسترسی دارید.بازی کردن با این گوشی واقعا لذت بخش است. بازی کال آو دیوتی با وجود اینکه با گرافیک متوسط اجرا می‌شود اما کاملا نرمه و کوچک‌ترین لگی ندارد. بازی آسفالت 9 هم در نهایت کیفیت به بهترین شکل ممکن اجرا می‌شود. هیچ داغ شدنی در هیچ نقطه‌ای از گوشی مشاهده نمی‌شود حتی با بازی بسیار طولانی‌مدت.

امنیت

سنسور اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش قرار دارد. این سنسور جایش کمی بالاتر از حالت عادی است و عملکردش هم کاملا مناسب. این سنسور سرعت خوبی دارد؛ هرچند سرعتش از برخی گوشی‌های دیگر و حتی از سنسور اثرانگشت گوشی‌ای مثل می 9 تی پرو کمتر است اما در مجموع کاملا رضایت‌بخش است.قابلیت تشخیص چهره هم برای این گوشی در نظر گرفته شده که با کمک دوربین سلفی انجام می‌گیرد. این قابلیت در می نوت 10 عملکرد خوبی دارد و هم در نور کافی و هم در نور خیلی کم توانایی خوب و کاملی در تشخیص چهره دارد و قفل گوشی را باز می‌کند.

باتری و شارژدهی گوشی شیائومی mi note 10 pro

اگر ضخامت 9.7 میلی متری می note 10 پرو کمی خاطرتان را مکدر کرده است، بد نیست توجهتان را جلب کنم به باتری خارق العاده 5260 میلی آمپر ساعتی که علاوه بر ظرفیت حیرت انگیزش، به فناوری شارژ سریع 30 واتی تجهیز شده است. در 30 دقیقه، حدود 58 درصد و در 65 دقیقه نسخه باتری در هم پیچیده میشود و فول شارژ می‌شود. با این گوشی پاور بانک خود را به دوستان خود هدیه دهید چون تقریبا نیازی به آن نخواهید داشت.

جمع بندی

می نوت 10 مجموعه‌ای کامل و جذاب است. طراحی خیلی زیبایی دارد، صفحه‌نمایشش بسیار با کیفیت است، باتری با وجود ظرفیت بالایی که دارد خیلی سریع شارژ می‌شود، سخت‌افزارش برای بازی کردن و کارکردهای روزمره کاملا مناسب است و در نهایت دوربین‌هایش کیفیت خوبی دارند و هم خیلی جذاب‌اند. در کنار این‌ها نباید از قیمت بسیار رقابتی آن بگذریم که قیمتی برابر گوشی‌های بالا رده اکثر برندها را دارد در حالی که رقیبی برای پرچم‌دارها به حساب می‌آید.

البته این گوشی کاملا بدون عیب نیست؛ وزن و ضخامت زیاد، بیرون‌زدگی زیاد لنزها، عمر باتری نامتناسب با ظرفیت، که اگرچه عمر باتری خوبی دارد اما با ظرفیت بالایش همخوانی ندارد و در نهایت مجهز نبودن به چیپ ستی که در پرچم‌دارها می‌بینیم از معایبش هستند.

در کل می نوت 10 را می‌توان گوشی‌ای دوربین محور خیلی خوب دانست که می‌توانید آن را به هر کسی معرفی کنید که به دنبال خرید گوشی بالا رده تمام عیار است.

مزایا

  • کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر با کیفیت
  • کیفیت بسیار خوب تصاویر در محیط های روشن
  • باتری بزرگ و پشتیبانی از شارژ سریع 30 وات
  • عملکرد بسیار خوب اسنپدراگون 730G

معایب

  • نبود اصالت در طراحی
  • فیلمبرداری نه چندان خوب
  • کیفیت نه چندان خوب دوربین های فوق عریض و تله فوتو در محیط های کم نور
  • وزن و ضخامت بالا
  • عدم استفاده از تراشه پرچمدار
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی ایفون 11 پرو مکس

اپل طبق رسم چند سال اخیر که در پیش گرفته آیفون‌های جدید خود را در سه نسخه معرفی کرد. دو نسخه از این آیفون‌ها بانام‌های آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس هستند که در حقیقت جانشین‌هایی برای آیفون 10 اس و 10 اس مکس به حساب می‌آیند. به طور کلی این آیفون‌های جدید اپل را نمی‌توان تحولی در دنیای آیفون‌ها دانست اما بهبودهایی در آن‌ها انجام گرفته که سبب شده نام بهترین آیفون‌هایی را که تا کنون تولید شده‌اند به آن‌ها تعلق بگیرد. در این بررسی می‌خواهیم در مورد یکی از این آیفون‌های جدید صحبت کنیم که iPhoen 11 Pro Max نام دارد. تفاوت زیادی بین این نسخه و نسخه کوچک‌تر یعنی iPhone 11 Pro وجود ندارد و با مطالعه این بررسی با بسیاری از ویژگی‌های این نسخه هم آشنا می‌شوید. اگر می خواهید قیمت ایفون 11 پرو مکس را نسبت به کارایی آن بسنجید با ما همراه باشید.

بررسی گوشی ایفون 11 پرو مکس

طراحی و ساخت

شکل و قیافه پشت iPhone 11 Pro Max طوری مخوف است که چشم ها را درشت کرده و به گوشی های اندرویدی اشاره می کند، «سریع بیا دنبالم». سه لنز دوربین به قدری بزرگ هستند که احساس می کنید انگار می خواهند خود را از پشت گوشی بیرون پرتاب کنند. گلس پشت با رنگ و پرداخت مات، بسیار شکیل و دوست داشتنی است، که در مقایسه با گوشی تبلت هایی مثل گلکسی نوت 10 و هواوی پی 30 پرو، اصلا مستعد اثر لکه و چربی انگشت نیستند.

اپل ادعا می کند که جلو و پشت آیفون 11 پرو مکس دارای محکم ترین گلس در گوشی های هوشمند است. این ادعا با انجام آزمایش سقوط آیفون 11 پرو مکس از ارتفاع های مختلف روی پیاده رو و کف خیابان بررسی شد. اپل محکم بودن گوشی های خود را با ویژگی ضد آب بودن ترکیب کرده است، آیفون 11 پرو مکس دارای مقاومت در برابر آب ارتقاء یافته با پشتیبانی از استاندارد IP68 است و می تواند به مدت 30 دقیقه در زیر آب به عمق 4 متری غرق شود بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. (این عمق، 2 متر بیشتر از مقاومت آبی در آیفون ایکس مکس است.)iPhone 11 Pro Max در 4 رنگ ساخته و به بازار عرضه شده است حال اینکه آیفون 11 معمولی دارای 6 رنگ بندی است. و بجای رنگ های خوشایند مثل سبز، بنفش و زرد، اپل برای آیفون ایکس مکس خود به گزینه های محافظه کارانه و رنگ هایی که مشتری پسندتر است روی آورده است، رنگ هایی مثل سبز تیره که تنها با نوار استیل ضد زنگ و با حلقه های دور دوربین می درخشد، خاکستری تیره، نقره ای و طلایی سایر گزینه های رنگ این گوشی هستند، به خاطر همین، آیفون 11 پرو مکس به آیفون 11 معمولی حسادت می کند.

آیفون 11 پرو مکس از جلو شبیه به آیفون ایکس مکس است. ناچ در سمت بالا مکانی برای دوربین تشخیص چهره Face ID TrueDepth است که زیاد جالب نیست اما هنوز از ان استفاده می شود.

iPhone 11 Pro Max در ابعاد 6.2 × 3.06 × 0.32 اینچ و با وزن 225.9 گرم، گوشی است که قابل دست گرفتن است و در کل با آن راحت خواهید بود. این از آیفون ایکس اس مکس 208 گرمی سنگین تر و کمی ضخیم تر است. گلکسی نوت 10 پلاس که دارای صفحه نمایش بزرگتر 6.8 اینچی است، و با وزن 195.5 گرم سبکتر و با ابعاد 6.4 × 3 × 0.31 اینچ کمی باریک تر و لاغر تر است.

 

نمایشگر

آیفون 11 پرو مکس همانند نسل قبلی از نمایشگر 6.5 اینچی اولد با رزولوشن 1242×2688 استفاده می کند که در نسبت تصویر 19:5:9 چگالی پیکسلی 458 پیکسل در هر اینچ را در اختیار می گذارد. اپل برای نمایشگر های جدید نام Super Retina XDR را در نظر گرفته است که شاید در ابتدا کلماتی برای بازاریابی به شمار بیایند، اما در حقیقت نشان دهنده تغییرات ایجاد شده هستند.

پسوند XDR در واقع مخفف عبارت eXtreme Dynamic Range می باشد که اپل برای پیشرفت نمایشگر جدید در زمینه HDR در نظر گرفته است. همچنین نمایشگر جدید آیفون 11 پرو مکس، روشن تر از نسل قبلی بوده و حداکثر روشنایی آن به 800 نیت می رسد که در صورت نیاز تا 1200 نیت نیز قابل افزایش است. تغییر بعدی که در نمایشگر جدید ایجاد شده است، مربوط به افزایش نسبت کنتراست می باشد که از 1,000,000:1 به 2,000,000:1 رسیده است.

بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که نمایشگر جدید بکار رفته در iPhone 11 Pro Max، روشن تر از نسل قبلی بوده و کنتراست آن 2 برابر نسل قبلی می باشد. همچنین مشابه نسل قبلی، پنل این گوشی نیز از استاندارد هایی مثل HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می کند و پسوند XDR در آن نشان می دهد که عملکرد این نمایشگر در زمینه رنج داینامیکی، همانند پنل های داینامیک اولد سامسونگ، فراتر از استاندارد های HDR می باشد.

مشابه تمام آیفون های امسال، نمایشگر آیفون 11 پرو مکس نیز از قابلیت TrueTone بهره می برد. این قابلیت در واقع با استفاده از سنسور نور 6 کاناله، نور سفید نمایشگر و دمای رنگ ها را، بر اساس نور محیط تنظیم می کند که باعث افزایش دقت رنگ های سفید و خاکستری می شود.

گذشته از این موارد، نمایشگر iPhone 11 Pro Max هنگام پوشش فضای رنگی sRGB، رنگ ها را با دقت بسیار خوبی به نمایش می گذارد. البته پنل این گوشی، حدود 118 درصد از فضای رنگی sRGB را پوشش می دهد که در مقایسه با پوشش 124 درصدی نمایشگر نوت 10 پلاس، رقم ضعیف تری به شمار می آید. همچنین پنل این گوشی از DCI-P3 نیز پشتیبانی می کند که در صورت نیاز و بسته به محتوای در حال نمایش، فضای رنگی نمایشگر می تواند به آن تغییر کند. حداقل نور نمایشگر نیز حدود 1.9 نیت می باشد که در بین بهترین ها قرار می گیرد و برای استفاده در محیط های کاملا تاریک، ایده آل می باشد.

ناگفته نماند که لایه های لمسی نمایشگر آیفون 11 پرو مکس دستورات لمسی را با نرخ 120 هرتزی دریافت می کند که باعث می شود تاخیر بسیار کمی در اجرای این دستورات وجود داشته شد. اما باید در نظر داشته باشید که نرخ بازسازی تصاویر در این گوشی، همانند اکثر گوشی های امروزی 60 هرتز است.

دوربین

همانطور که می دانید، دوربین یکی از اصلی ترین قسمت هایی است که آیفون 11 پرو مکس در آن بیشترین تغییرات را به خود دیده است. در واقع شرکت اپل برای اولین بار در آیفون 11 پرو و نسخه مکس، از دوربین سه گانه استفاده کرده که از ترکیب سه دوربین عریض، فوق عریض و تله فوتو شکل گرفته است.

دوربین اصلی این گوشی از حسگر جدید 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.4 میکرونی استفاده می کند که در پس لنز 26 میلی متری با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و این دوربین دارای لرزشگیر اوپتیکال بوده و از فناوری Dual-Pixel نیز پشتیبانی می کند.

دوربین دوم مشابه نسل قبلی از سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های کوچکتر 1.0 میکرونی استفاده می کند که روی آن لنز 52 میلی متری با دیافراگم روشن تر f/2.0 قرار گرفته و از این رو، این دوربین زوم اوپتیکال 2 برابری را نسبت به دوربین اصلی در اختیار می گذارد. بد نیست بدانید که این دوربین همانند دوربین اصلی به لرزشگیر اوپتیکال مجهز می باشد؛ اما خبری از فناوری Dual-Pixel برای فوکوس آن در کار نمی باشد.

عضو جدید دوربین های آیفون 11 پرو مکس نیز مشابه دو دوربین دیگر از حسگر 12 مگاپیکسلی استفاده می کند که اندازه پیکسل های آن 1.0 میکرون بوده و در پس لنز 13 میلی متری با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.4 قرار دارد که زاویه دید 120 درجه ای را در اختیار می گذارد. جالب است بدانید که دوربین فوق عریض این گوشی مثل چیزی که در پرچمداران اخیر سامسونگ دیده بودیم، فاقد لرزشگیر اوپتیکال و فوکوس خودکار می باشد و از قابلیت هایی مثل عکاسی ماکرو، بی نصیب مانده است. ناگفته نماند که حساسیت ISO در دوربین های اصلی و تله فوتو بیشتر از نسل قبلی شده و میزان نوردهی را می توان در حالت Night Mode برای آن ها به دلخواه تغییر داد.

رابط کاربری دوربین جزو موارد دیگری است که در قسمت دوربین با تغییراتی رو به رو شده است. این رابط کاربری از نظر شکل و شمایل و نحوه استفاده، تغییری نسبت به نسل قبلی نداشته است و از اصلی ترین تغییرات ایجاد شده در آن می توان به امکان نگه داشتن کلید شاتر برای فیلمبرداری اشاره کرد. قابلیت جدید دیگر، نوار زوم می باشد که امکان بزرگنمایی با انیمیشن نرم و روان را در اختیار می گذارد و یک قابلیت دیگر که Deep Fusion نام دارد، امکان عکاسی با جزئیات بسیار زیاد را در اختیار خواهد گذاشت. البته باید در نظر داشته باشید که این قابلیت در حال حاضر به صورت رسمی عرضه نشده و احتمالا در ios 13.2 شاهد عرضه آن خواهیم بود.

گوشی ایفون 11 پرو مکس

نرم افزار

به صورت پیش‌فرض iPhone 11 Pro Max با سیستم عامل iOS13 عرضه می‌شود. این نسخه از این سیستم عامل با تغییرات خوبی ارائه شده و تغییرات زیادی پیدا کرده است. در این نسخه می‌توانید به ویژگی‌هایی مانند تم دارک دسترسی داشته باشید، عمر باتری بهتری را تجربه کنید و ظاهر جدیدی از برنامه‌های عکس، نقشه و یادآور را تجربه کنید.

صفحه قفل در این گوشی همانند همان چیزی که انتظار دارید ساده است. در این صفحه دو میانبر یکی به دوربین و یکی به چراغ قوه وجود دارد. بعد از گذشتن از صفحه قفل به صفحه اصلی می‌رسیم جایی که تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی در اینجا نمایش داده می‌شوند.

با کشیدن انگشت از سمت راست بالای صفحه‌نمایش به کنترل سنتر دسترسی پیدا می‌کنید و با کشیدن انگشت از سمت چپ به سمت پایین نوتیفیکیشن بار را می‌بینید. در بخش کنترل سنتر با نگه داشتن انگشت روی آیکون‌ها گزینه‌هایی پیش روی شما قرار می‌گیرد که می‌توانید به کمک آن‌ها کمتر به بخش تنظیمات مراجعه کنید.

iOS همیشه از جسجرها پشتیبانی کرده و در این زمینه عملکرد خوبی از خودش نشان داده است. یکی از جسجرهای دوست داشتنی در این گوشی که به واسطه صفحه‌نمایش بزرگ آن می‌توانید به خوبی از آن استفاده کنید Reachability است که توسط آن می‌توانید محتوای در حال نمایش روی صفحه را در اندازه‌ای کوچک‌تر و در دسترس تر مشاهده کنید و به آیکون‌های بالای صفحه‌نمایش راحت‌تر دسترسی داشته باشید.

روی آیفون خبری از کلیدهای پیمایشی نیست و به همین سبب برای حرکت در منوها باید از حرکت‌های جسجری استفاده کنید. برای رفتن به صفحه اصلی باید انگشت خودتان از پایین صفحه‌نمایش به بالا بکشید، برای باز کردن لیست برنامه‌های باز باید انگشت خودتان را طبق روش قبل به بالا بکشید اما صفحه را رها نکنید، برای سوییچ کردن بین برنامه‌ها می‌توانید به صورت مورب انگشت خودتان را به چپ یا راست در بخش پایین صفحه‌نمایش بکشید. در صفحه اصلی اگر انگشت را به سمت پایین بکشید گزینه جستجو باز می‌شود.

با کشیدن انگشت روی صفحه اصلی به سمت چپ می‌توانید صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید که در آن جا ویجت ها قرار دارند.

لمس سه بعدی از این گوشی حذف شده اما قابلیت‌های آن از میان نرفته است. برای اینکه بتوانید از این قابلیت‌ها استفاده کنید باید انگشت خودتان را روی آیکون مورد نظر کمی نگه دارید اما نیاز به فشار اضافی نیست که اپل این قابلیت را هپتیک می‌نامد.

قابلیت جدیدی به نام دارک مود در این نسخه از آی او اس به کار گرفته شده که توسط آن می‌توانید از این سیستم عامل بیشتر لذت ببرید. با فعال کردن این تنظیم چه به صورت دستی و چه به صورت زمان بندی شده تمام پس زمینه‌ها تاریک می‌شوند و علاوه بر اینکه در نور کم فشار کمتری متوجه چشمان کاربر می‌شود مصرف باتری هم کاهش پیدا می‌کند به سبب اینکه در بخش‌های تاریک پیکسل‌ها خاموش هستند.

باتری گوشی ایفون 11 پرو مکس

اپل به یکی از شکایت هایی که اکثر کاربران درباره اینکه آیفون ایکس اس مکس از آیفون 11 پرو مکس از نظر عمر باتری با دوام تر است پاسخ داده است. به لطف تراشه A13 و صفحه نمایش کارامدتر و همچنین باتری بزرگتر، این آیفون جدید در تست باتری، بیشتر از یک ساعت نسبت به آیفون های دیگر دوام آورد و طول عمر بیشتری داشته است. این تست باتری شامل گشت و گذار مداوم در وب در شبکه 4G LTE با میزان روشنایی نمایشگر 150 نیت انجام شده است.

در حالیکه آیفون ایکس اس مکس با ماندگاری 10 ساعت و 38 دقیقه در تست باتری دوام آورد، آیفون 11 پرو مکس با متوسط 11 ساعت و 54 دقیقه بالاترین استقامت باتری را به ثبت رسانده است.

مدت زمان استقامت شارژ باتری گلکسی اس 10 با متوسط 10 ساعت 9 دقیقه بود و بعد از آن وان پلاس 7 پرو با تقریباً 2 ساعت کمتر از آیفون 11 پرو مکس با 9 ساعت و 31 دقیقه در رتبه بعدی قرار گرفت.

قابل ذکر است که آیفون 11 پرو کوچکتر تنها 10 ساعت و 5 دقیقه در تست باتری ما دوام آورده است، پس اگر واقعا نگران دوام باتری هستید، باید یک آیفون 11 پرو مکس خریداری کنید.

وقتی شارژ را بررسی می کنیم، خبر خوب این است که اپل در نهایت شارژرهای سریع را در جعبه های بسته بندی آیفون های خود قرار می دهد. خبر بد هم این است که شارژرهای 18 واتی به سرعت شارژهای گوشی های اندروید برتر نیستند. با این شارژر، باتری آیفون 11 پرو مکس تنها در 30 دقیقه به 48 درصد می رسد (این عدد برای آیفون 11 پرو که باتری کوچکتری دارد به 55% در 30 دقیقه می رسد).

این عالی است اما گلکسی نوت 10 پلاس با یک شارژر 25 وات در مدت زمان 30 دقیقه شارژ باتری را به 65% می رساند و وان پلاس 7 پرو با یک شارژر 40 وات در عرض 30 دقیقه به 60 درصد می رسد.

جمع بندی

بدون شک آیفون 11 پرو مکس بهترین آیفونی است که تا امروز عرضه شده و اگر کاربری باشید که با قیمت زیاد و البته اکوسیستم تقریبا بسته و محدود اپل مشکلی نداشته باشید این گوشی می‌تواند بهترین انتخاب شما در بازار به حساب بیاید.

در این آیفون با وجود اینکه طراحی تفاوت زیادی با نسل قبل ندارد و وزن زیاد یکی از معضلات آن است اما هنوز هم می‌توانید حس کاملا لوکسی را تجربه کنید و اگر به دنبال گوشی هوشمندی هستید که علاوه بر لوکسی امکانات جذابی برای دوربین در کنار کیفیت خوب تصاویر ثبت شده داشته باشد این آیفون می‌تواند به انتخاب خوبی برای شما تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مزایا

  • کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر عالی با روشنایی و دقت رنگ بالا
  • تراشه فوق العاده قدرتمند A13
  • عملکرد نرم و روان سیستم عامل
  • اسپیکر های باکیفیت
  • عملکرد بسیار خوب دوربین اصلی و تله فوتو
  • کیفیت بالا در زمینه فیلمبرداری
  • شارژدهی عالی باتری

معایب

  • بریدگی بزرگ نمایشگر
  • وزن زیاد و ارگونومی نه چندان خوب
  • نبود جک هدفون و تبدیل مخصوص آن در داخل جعبه
  • نبود فوکوس خودکار در دوربین فوق عریض
  • عملکرد نه چندان خوب دوربین فوق عریض در محیط های کم نور
  • قیمت بالا
  • محدودیت های ios
  • نبود درگاه USB Type-C
  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی سامسونگ Z فلیپ

اگر تا چند سال پیش ماشین‌های خودران، استفاده از اینترنت اشیاء برای کنترل و انجام کارها در خانه یا محل کار، گوشی‌های تاشو، لبا‌س‌های هوشمند و … نشان از بلند‌پروازی بشر بود و ایده‌های خام و شکست خورده؛ اما حالا تمام این ایده‌ها به محصولاتی قابل استفاده و فروش تبدیل شده‌اند. از میان جدید‌ترین ترند‌های روز دنیا که حالا اکثر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به سراغ آن رفته‌اند می‌توان به گوشی‌های تاشو اشاره کرد. در سال گذشته میلادی هواوی و سامسونگ جدیدترین مدل گوشی‌‌های تاشو خود در این زمینه را معرفی کردند. در جدیدترین اقدام هم آخرین نسل از گوشی‌های تاشو معرفی شده توسط سامسونگ یعنی گوشی سامسونگ Z فلیپ، فوریه ۲۰۲۰ معرفی و وارد بازار شد. گلکسی Z فلیپ، برخلاف طراحی زیبا و چشم‌نوازی که دارد، مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و حتی ویژگی‌ متمایزی جز تاشو بودنش ندارد. گوشی گران‌قیمت و جذابی که می‌توانست با داشتن  مشخصات بهتر و ویژگی‌های منحصربه‌فرد، تبدیل به بهترین گوشی سال ۲۰۲۰ شود. در ادامه این گوشی تاشو سامسونگ را بررسی کرده‌ایم با ما همراه باشید.

بررسی گوشی سامسونگ Z فلیپ

طراحی و ساخت

همیشه دستگاه‌هایی که نقش گوشی هوشمند و یک تبلت کوچک را دارند تحسین برانگیز هستند ولی من محصولاتی مانند گلکسی زد فلیپ را ترجیح می‌دهم چون زمانی که نیاز دارید نقش یک گوشی هوشمند کامل را ایفا می‌کنند و در سایر مواقع می‌توانید آن را در یک جیب کوچک قرار دهید. بدون شک باید سامسونگ را باید بابت این طراحی تحسین کرد. ولی در مورد زد فلیپ نمی‌توانم بگوییم جذاب است. این گوشی در سه مدل مشکی و بنفش و همچنین یک مدل گران قیمت‌تر تام براون عرضه شده است که جدا از مدل آخر دو مدل دیگر جذابیت زیادی ندارند و حتی به نوعی مدل بنفش رنگ شما را یاد گوشی P20 Pro می‌اندازد.

در حالت بسته بودن، در سمت راست گلکسی زد فلیپ دکمه پاور که نقش حسگر اثرانگشت را نیز دارد و دکمه‌های تنظیم حجم صدا قرار گرفتند، شیار سیم کارت در سمت چپ و دوربین دوگانه در جلو کنار یک نمایشگر خارجی کوچک 1 اینچی دیده می‌شوند. این نمایشگر برای بررسی سریع زمان یا استفاده برای کنترل پخش موزیک مفید است ولی تقریبا برای هر کار دیگری آنقدر کوچک است تا مفید بودن آن زیر سوال برود.

نمایشگر خارجی همچنین نقش یک نمایاب را برای تصاویر سلفی زمان عکاسی با دوربین اصلی ایفا می‌کند. اما اندازه آن فقط در حدی است که مطمئن شوید در قاب تصویر هستید، به عبارت دیگر تا گوشی را باز نکنید پس‌زمینه مشخص نیست.

حالا اجازه دهید لولای این گوشی تاشو را بررسی کنیم. این لولا پیچیده‌ترین و مهم‎ترین بخش این گوشی است و به گفته سامسونگ در مقایسه با لولا گوشی گلکسی فولد محکم‌تر است.

طراحی این گوشی به نحوی است که می‌توانید گوشی را تا نیمه باز کنید و آن را روی میز برای عکاسی یا تماس تصویری بگذارید. تنها عیبش این است که نمی‌توانید گوشی را با یک دست راحت باز کنید. سامسونگ همچنین می‌گوید داخل گلکسی زد فلیپ برس‌هایی قرار دارند که به بیرون نگه داشتن گرد و غبار از لولای این گوشی کمک می‌کنند و اگر گوشی را هنگام باز و بسته کردن نزدیک به گوش خود بگیرید صدای حرکت آن‌ها را می‌شنوید.اما تست گروه iFixit اخیرا نشان داده است این فیبرها برای تمیز کردن محدودیت دارند. به عبارت دیگر بهتر است از بردن این گوشی به ساحل یا مناطق شنی خودداری کنید.

شرکت کره‌ای می‌گوید اگر در استفاده از این گوشی دقت کنید تا 200 هزار مرتبه تا و باز شدن یا 5 سال استفاده واقعی دوام می‌آورد.نکته دیگری که باید اشاره کنیم برخلاف گوشی Razr موتورولا که کاملا بسته می‌شود، زمانی که گلکسی زد فولد در حالت بسته است، همچنان یک شکاف بارز بین دو نیم آن به چشم می‌خورد.

بنابراین تصورش سخت نیست که خرده ریزه‌های داخل جیب ممکن است روی نمایشگر خارجی خراش بیاندازند، حتی اگر احتمال آسیب واقعا بعید باشد. سامسونگ همچنین از سرپوش‌های T شکل مشابه به گلکسی فولد برای کمک به مهر و موم نمایشگر اطراف لولاها استفاده کرده است تا ذرات خارجی به گوشی نفوذ نکنند، ولی مهم است فراموش نکنیم گلکسی زد فلیپ ضد آب نیست.

صفحه نمایش

نمایشگر یکی از نقش‌های اصلی را در گلکسی زد فلیپ بازی می‌کند. این گوشی به اولین نمایشگر منعطف با سوراخ دوربین مجهز شده است که سامسونگ نام اینفینیتی فلکس را برای آن در نظر گرفته است. پنل Z Flip از نوع داینامیک آمولد می‌باشد که با اندازه 6.7 اینچی، رزولوشن 1080×2635 را در نسبت تصویر 21:5:9 در اختیار می‌گذارد.

به دلیل نسبت تصویر بسیار کشیده، اندازه 6.7 اینچی نمایشگر گلکسی زد فلیپ هنگام در دست گرفتن چندان بزرگ نیست. درواقع بزرگی این نمایشگر در طول آن می‌باشد و عرض آن مشابه گوشی‌های 6 اینچی مثل گلکسی اس 10 می‌باشد که در دست گرفتن آن را آسان‌تر می‌کند.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر گلکسی زد فلیپ، در حد گوشی‌های پرچم‌دار امروزی نیست و دلیل این موضوع به ساختار ویژه آن و نحوه طراحی بازمی‌گردد. اما مزیت حاشیه‌های اطراف نمایشگر این محصول، این است که از هر چهار طرف اندازه آن‌ها یکسان بوده و این موضوع جلوه بصری را بهبود بخشیده است.

درزمینهٔ کیفیت اما با یک نمایشگر بسیار خوب روبه‌رو هستیم. حداکثر روشنایی این نمایشگر در حالت خودکار به حدود 600 نیت می‌رسد که استفاده بدون مشکل در زیر نور آفتاب را در پی دارد. در حالت دستی نیز حداکثر روشنایی حدود 380 نیت می‌باشد که تقریباً مشابه با سایر اسمارتفون های امروزی می‌باشد. حداقل نور این نمایشگر هم به 1.8 نیت می‌رسد که در کنار فیلتر نور آبی، استفاده آسان در محیط‌های کم‌نور را در پی خواهد داشت. همچنین بد نیست بدانید که در این نمایشگر، مشابه چیزی که در پرچم‌دارهای اخیر سامسونگ دیده بودیم، میزان نور آبی مضر تا 40 درصد کاهش‌یافته است که نشان می‌دهد این پنل، رفتار دوستانه‌تری با چشم کاربران خواهد داشت و کاهش نور آبی مضر، تأثیرات بد روی الگوی خواب افراد را نیز کاهش خواهد داد.

به‌صورت پیش‌فرض، حالت نمایشگر روی Vivid قرار دارد. در این حالت، نمایشگر گلکسی زد فلیپ فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد که در آن رنگ‌ها به‌صورت اشباع‌شده‌ای به نمایش گذاشته می‌شوند و دقت آن‌ها تعریف چندانی ندارد. همچنین در این حالت رنگ سفید کمی متمایل به آبی نشان داده می‌شود که با متمایل کردن دمای رنگی به سمت گرم، می‌توان دقت آن را بهبود بخشید. ما اگر به دنبال رنگ‌های دقیق‌تر هستید، کافی است حالت نمایشگر را به Natural تغییر دهید تا دقت آن‌ها در فضای رنگی s-RGB به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.درنهایت بد نیست اشاره‌ای به نمایشگر بیرونی داشته باشیم که بیشترین کاربرد آن برای نمایش اعلانات و یا ویوفایندر اضافی هنگام ثبت تصاویر می‌باشد. این نمایشگر از نوع سوپر آمولد می‌باشد که اندازه‌ای 1.1 اینچی داشته و رزولوشن آن، 300×112 پیکسل می‌باشد. میزان روشنایی این نمایشگر از قسمت تنظیمات قابل می‌باشد، اما امکان تنظیم خودکار روشنایی برای آن در نظر گرفته نشده است.

گوشی سامسونگ z فلیپ

سخت افزار

برخلاف مجموعه دوربین که در مقایسه با خانواده اس ۲۰ در سطح به مراتب پایین‌تری بودند ولی در بخش سخت‌افزار سامسونگ چیزی را کم نگذاشته است. در واقع از دستگاه‌هایی که چنین شکلی دارند قدرت سخت‌افزاری زیاد انتظار نمی‌رود، چون چرخه توسعه این گوشی‌ها به مراتب طولانی‌تر است و در نهایت ممکن است از نظر قدرت سخت‌افزاری عقب بمانند.

اما Galaxy Z Flip از چیپست قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۵۵ پلاس سال قبل استفاده می‌کند و خبری از مدل با چیپست اگزینوس نیست. ۸۵۵ پلاس همچنان جزو بهترین تراشه‌های موجود در بازار است. استفاده از ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی نیز به اندازه کافی است.

استفاده از درگاه میکرو اس‌دی نیز می‌توانست خوب باشد ولی زیاد نبود آن توی ذوق نمی‌زند. یک نتیجه جالب استفاده از سخت‌افزار نسل قبل این است که اسنپ‌دراگون ۸۵۵ پلاس همچنان یک مودم داخلی X24 LTE برخلاف نسل بعدی خود یعنی اسنپ‌دراگون ۸۶۵ دارد.

در گوشی مانند گلکسی Z Flip که طراحی آن یک چالش است، کمترین چیزی که به آن نیاز دارید اجبار برای قرار دادن یک مودم خارجی اضافه داخل گوشی است. نیازی نیست دیگر به پیدا کردن یک مکان و موقعیت درست برای مجموعه آنتن‌های بزرگ و پیچیده ۵G اشاره کنیم.

استفاده از این مجموعه فعلا از بحث خارج است. بنابراین، جای تعجب ندارد Z Flip برخلاف دوستان اس ۲۰ خود قصد شرکت در دنیای دستگاه‌های پشتیبان از شبکه‌های ۵G را ندارد.

البته معنای این حرف کمبود قابلیت‌های ارتباطی این گوشی نیست. برعکس، پشتیبانی از راه‌های ارتباطی و شبکه‌ای ۲×۲ MIMO، ۵CA، Cat.15 LTE (برای دانلود) و Cat.13 (برای آپلود)، استاندارد باند دوتایی MUMIMO Wi-Fi ac، بلوتوث ۵.۰، +ANT و NFC دیده می‌شود. سامسونگ حتی جا به اندازه کافی برای قرار دادن یک کویل شارژ بی‌سیم پیدا کرده است تا این گوشی حتی بتواند به کمک شارژ معکوس بی‌سیم سایر گجت‌های هوشمند کاربر را شارژ کند.

حالا به باتری می‌رسیم که یک جفت باتری قابل قبول در قلب این گوشی قرار گرفته است که ظرفیت مجموع آن‌ها به ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت می‌رسد. متاسفانه سرعت آن‌ها حداکثر به ۱۵ وات محدود است.

دوربین

حالا به بخش دوربین رسیدیم. سامسونگ برای گوشی تاشو خود دو دوربین 12 مگاپیکسل انتخاب کرده است که یک لنز عریض و فوق عریض هستند. هر دو دوربین می‌توانند تصاویر جذابی بگیرند و الگوریتم پردازش تصویر همیشگی سامسونگ به این معنا است که تصاویر تقریبا ظاهر جذاب‌تر و اشباع‎تر از واقعیت دارند.سطح جزئیات به اندازه کافی است، ولی پردازش مورد نظر باعث می‌شود اگر به داخل به اندازه کافی زوم کنید، بعضی از جزئیات ریز را نبینید.زمان عکاسی در شب این جزئیات سریعا محو می‌شود و هر دو دوربین به ویژه فوق عریض نمی‌توانند تصاویر خیلی خوبی بگیرند. به نظر من نبود دوربین اختصاصی تله‌فوتو توی ذوق می‌زند ولی حداقل حالت تک برداشت (Single Take) دوربین سری اس 20 سامسونگ این جا به چشم می‌خورد. گوشی گلکسی زد فلیپ زمان استفاده از آن چندین کلیپ ویدئو و تصویر متنوع می‌گیرد که می‌توانید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

باتری گوشی سامسونگ Z فلیپ

نوبت باتری رسید. باتری که البته برای یک گوشی 1400 دلاری آن چنان خوب نیست. داخل این گوشی دو باتری قرار گرفته است که مجموعا 3300 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارند. طبق تجربه من در کار با این گوشی، ماندگاری شارژ باتری گلکسی زد فلیپ برای یک روز استفاده خوب است. بخواهیم مقایسه کنیم عملکرد سامسونگ در این بخش در مقایسه با Razr موتورولا به مراتب بهتر است.

کلام آخر

گلکسی Z Flip و معرفی آن در کنار سری اس ۲۰ به اندازه کافی سوال به وجود می‌آورد و کاربران را گیج می‌کند. از یک طرف، منطقی است سرانجام کم‌کم ببینیم محصولات تاشو از نظر کیفیت ساخت دیگر امن هستند و آینده را احتمالا به خود اختصاص می‌دهند. ولی از سوی دیگر Z Flip را پرچم‌دارهایی احاطه کردند که فروش آن‌ها قطعی است و از توجه مستقیم به Z Flip یا فشار روی آن کم می‌کنند.

حداقل اگر از دیدگاه بازار نگاه کنیم. همچنین این گوشی کاملا متفاوت با سایر دستگاه‌های جدیدا معرفی شده سامسونگ است و احتمالا سهم کمی از بازار خواهد داشت. حتی می‌توانیم با خیال راحت فرض کنیم تعداد دستگاه‌های وارد شده به بازار گلکسی Z Flip در ابتدا خیلی کم خواهد بود.

اما از طرف دیگر، سامسونگ نسبت به این محصول تاشوی خود بسیار مطمئن است. بدون شک به مراتب بیشتری از گلکسی فولد. پیش‌فروش‌های این گوشی در حال حاضر شروع شده است و قیمت این گوشی در یک سطح با هیولایی مانند گلکسی اس ۲۰ اولترا قرار می‌گیرد. دو محصولی که نسل بسیار متفاوتی از کالاهای لوکس هستند. با این حال، اقدام سامسونگ عجیب به نظر می‌رسد.

حقایق بازار یا تصمیمات بخش روابط عمومی سامسونگ را کنار بگذاریم، Z Flips هیچ چیزی از یک محصول جذاب کم ندارد، یعنی چه از دیدگاه اندازه و شکل متفاوت و فناوری بهتر نمایشگر تاشو نگاه کنیم چه به سادگی از نظر زیبایی و طراحی، با یک گوشی دوست‌داشتنی روبرو هستیم.

در مورد عملکرد این دستگاه در قالب یک گوشی برای انجام کارهای روزانه کاربر بدون شک کاربران زیادی ممکن است از آن مطمئن نباشند و آینده بهتر این قضیه را نشان می‌دهد. خود ما نیز به زودی با نقد کامل این گوشی این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

 

  • علی حیدری
  • ۰
  • ۰

گوشی نوت 10 لایت

اگر دنبال یک گوشی هوشمند از سامسونگ هستید که دارای ویژگی‌های حرفه‌ای یک گوشی پرچمدار و قیمت مناسب باشد، گزینه سامسونگ نوت 10 لایت بهترین برای شماست. گلکسی نوت 10 لایت به گونه‌ای طراحی شده است که در کنار برچسب قیمت مناسب خود (در مقایسه با گلکسی نوت 10) ویژگی‌های حرفه‌ای داشته باشد و این گوشی به عنوان یک رقیب مستقیم برای Pixel 3a XL معرفی می‌شود. در حالی که ما مطمئن نیستیم که گوشی 6.7 اینچی جدید سامسونگ چقدر قیمت خواهد داشت اما ویژگی‌های زیادی را برای دوست داشتن ارائه می‌دهد.

بررسی گوشی سامسونگ نوت 10 لایت

طراحی و ساخت

اولین نکته و شاید مهمترین نکته راجع به طراحی Galaxy Note10 Lite این است که این نمایشگر این دستگاه تخت است و همین نکته احتمالا محبوبیت زیادی برای این دستگاه به ارمغان آورد، چرا که از زمان معرفی Note 5، هیچ گلکسی نوتی با نمایشگر تخت عرضه نشده بود.حاشیه های این نمایشگر، به اندازه برادران گران قیمت این دستگاه یعنی Galaxy Note10 یا Galaxy Note10 Plus، باریک و تقریبا بی حاشیه نیست. نمایشگر خمیده آن دستگاه ها اگر به سلیقه برخی از کاربران نباشد، ولی حداقل باعث کاهش حاشیه ها و افزایش نسبت نمایشگر به بدنه می شد. از این رو، Galaxy Note10 Lite دیگر آن نمای پرچمدارگونه و بدون حاشیه مدل های گران تر را ندارد و بیشتر از نمای جلو طراحی یک اسمارت فون سری Galaxy A را تداعی می کند. با این وجود، حاشیه بالایی کاملا با حاشیه های کناری یکسان است و تنها حاشیه پایینی کمی از بقیه ضخیم تر است.

 

نوت10 لایت همچنین در نوع بلندگوی تماس هم رویه جداگانه ای را پیش گرفته، به این صورت که یک شیار باریک به جای یک هدفون زیر نمایشگر نوت10 های قبلی قرار گرفته است. کارایی آن هم تنها برای برقراری تماس است، یعنی هیچ بلندگوی استریویی در Note10 Lite وجود ندارد. اما یک چیز این لایت بهتر از نوت های اصلی است و آن کوچکتر بودن حفره دوربین سلفی آن است. این اتفاق در حالی رخ داده که سنسور این دستگاه بزرگتر از آن هاست.

صفحه نمایش

گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت با ۱۹۹ گرم وزن، دارای نمایشگر باکیفیت و قدرتمندی بوده که با سایز ۶٫۷ اینچ و وضوح ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل به همراه نسبت ابعاد تصویر ۹:۲۰، قطعا برای رقیبان خود خط و نشان کشیده است. توجه داشته باشید که نباید از نسبت نمایشگر به بدنه ۸۶٫۸ درصد آن هم گذشت که یک مهر تایید روی حاشیه کم دستگاه است.

یکی از قابلیت‌های مهم و ویژه گوشی جدید سامسونگ را می‌توان نمایشگر همیشه روشن (Always-On) دانست که البته باعث مصرف زیاد باتری خواهد شد. همچنین از HDR هم پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار و سخت افزار

گوشی هوشمند گلکسی Note 10 Lite دارای رابط کاربری One UI 2.0 بوده که مبتنی بر سیستم عامل اندروید ۱۰ است. سیستم عامل جدید اندروید دارای قابلیت‌هایی بوده که بدون تردید می‌تواند تجربه بسیار خوبی را برای کاربران رقم بزند.

تراشه هشت هسته‌ای اگزینوس ۹۸۱۰  (تراشه ۱۰ نانومتر) به خوبی می‌تواند از عهده کارهای سنگین و سخت برآید، اما نباید در این مسیر از پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP18 هم غافل شد که وظیفه خود را در نمایش نهایت جزئیات گرافیکی به خوبی انجام می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید در نظر بگیرید را می‌توان تولید گرما در اثر کار سنگین تراشه‌ها دانست، اما به نظر می‌رسد  این دستگاه می‌تواند دوام خوبی از خود نشان دهد و گرما را تخلیه نماید. بدون تردید سخت افزار گوشی هوشمند نوت ۱۰ لایت، توانایی بسیار زیادی در نمایش فیلم‌ها و اجرای بازی‌های سنگین با نهایت جزئیات گرافیکی خواهد داشت. قطعا سایز بزرگ نمایشگر هم باعث می‌شود کاربران به فکر تماشای فیلم یا اجرای بازی های جذاب اندروید باشند.

گوشی جدید سامسونگ در دو مدل و بر اساس تفاوت در میزان حافظه رم تولید شده است:

  • ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی
  • ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی

گوشی گلکسی Note 10 Lite دارای خشاب کارت حافظه جانبی بوده و می‌توان از طریق حافظه میکرو اس دی، فضای ذخیره سازی را ۱ ترابایت دیگر هم افزایش داد. همچنین حافظه این گوشی از نوع UFS 2.0 است که نشان می‌دهد سرعت نقل و انتقال اطلاعات بالایی خواهد داشت.

دوربین و صدا

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ لایت به یک سیستم دوربین سه گانه مجهز شده است که شامل یک دوربین اصلی واید، یک دوربین اولترا واید و یک دوربین تله فوتو میشود. هر سه دوربین مذکور ۱۲ مگاپیکسلی میباشند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار میباشند و ما بسیار خوشحال هستیم که سامسونگ به جای استفاده از دوربین ماکرو به استفاده از دوربین تله فوتو روی آورده است.

بر خلاف چیزی که ممکن است از عنوان Lite در نام این گوشی برداشت کنید، باید بگوییم که گلکسی نوت ۱۰ لایت به سیستم دوربین بسیار باکیفیتی مجهز شده است. در اکثر مواقع رنگ ها بسیار دقیق و طبیعی به ثبت می‌رسند و فقط در برخی شرایط از عمق کافی برخوردار نمی‌باشند. سوییچ کردن بین دوربین های مختلف نیز تفاوت زیادی در دقت رنگ ها اعمال نمیکند. جزئیات تصاویر در حد مناسبی قرار دارند و تصاویر بیش از حد شارپ نیستند؛ مشکلی که در گلکسی S20 اولترا وجود دارد.

عملکرد HDR در دوربین گلکسی نوت ۱۰ لایت نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. ثبت تصاویر از مناظری که گستره پویای بالایی دارند به خوبی انجام میشود و رنگ آسمان نیز در تصاویر تغییر نمیکند. اما در هنگام ثبت تصویر از اشیاء، HDR از دقت کافی برخوردار نیست. به عبارت دیگر، در این شرایط گوشی تصاویری با رنگ های مصنوعی به ثبت می‌رساند.

ناگفته نماند که قابلیت Live Focus یا Portrait Mode از دقت بسیار بالایی برخوردار میباشد و معلوم است که سامسونگ به خوبی بر روی آن کار کرده است. در تصاویر پرتره ی ثبت شده با گلکسی نوت ۱۰ لایت می‌بینیم که سوژه به خوبی از پس زمینه جدا شده است. بر خلاف گوشی گلکسی S10 لایت، گلکسی نوت ۱۰ لایت از ویژگی Live Focus Video پشتیبانی نمیکند.

رزولوشن فیلمبرداری در حال پیش فرض بر روی ۱۰۸۰p تنظیم شده است اما شما میتوانید با رزولوشن ۴K و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه نیز فیلمبرداری کنید. همچنین شما می‌توانید در حین فیلمبرداری ۴K بین دوربین های مختلف سوییچ کنید. گلکسی نوت ۱۰ لایت قابلیت فیلمبرداری ویدیوهای ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد اما در این حالت شما فقط به دوربین اصلی محدود خواهید بود.

کیفیت فیلم ها نیز در گلکسی نوت ۱۰ لایت بسیار خوب است. فیلم ها از جزئیات بسیار بالا، رنگ های دقیق و گستره ی پویای بسیار مناسب برخوردار می‌باشند. همچنین سیستم لرزشگیر دست نیز عملکرد مناسبی دارد. شما همچنین میتوانید از آپشن Super Steady Stabilization استفاده کنید اما با انتخاب این آپشن فقط به دوربین اصلی محدود خواهید شد.

خوشبختانه گلکسی نوت ۱۰ لایت از جک ۳.۵ میلی متری هدفون برخوردار می‌باشد که قطعاً باعث خوشحالی کاربران می‌باشد. این گوشی در لبه ی پایینی خود یک اسپیکر نه چندان باکیفیت دارد. این اسپیکر صدای بلند و رسایی را تولید میکند، اما اندازه ی آن کوچک است و گوش دادن به موسیقی با این اسپیکر هیچ لذتی ندارد.

گوشی سامسونگ نوت 10 لایت

باتری و شارژدهی گوشی سامسونگ نوت 10 لایت

Galaxy Note 10 Lite یک باتری غول‌پیکر 4،500 میلی‌آمپرساعتی را به مراتب بزرگتر از بسته‌های 3500 میلی‌آمپرساعتی گلکسی نوت 10 استفاده می‌کند. با توجه به تست‌هایی که توسط Tom’s Guide انجام داده شده است، نشان داده می‌شود که باتری نوت 10، تنها در حدود 9 ساعت و 25 دقیقه دوام می‌آورد. بنابراین ما امیدوار هستیم که باتری غول‌پیکر گوشی هوشمند گلکسی نوت 10 لایت، بیشتر از این‌ها توانایی داشته باشد.

برای گوشی جدید، سامسونگ گلکسی نوت 10 لایت، این شرکت از تراشه اگزینوس استفاده کرده است که برخی افراد را نگران می‌کند چرا که هنوز مشخص نیست که این گوشی با قیمت مناسب‌تر خود، آیا می‌تواند عملکرد ارائه شده در گوشی گلکسی نوت 10 را داشته باشد یا خیر چرا که نوت 10 از تراشهSnapdragon 855 Qualcomm بهره می‌برد.نوت 10 Lite در نسخه‌های متنوعی ارائه می‌شود که هر کدام از این نسخه‌ها کارایی خاص خود را دارد. این گوشی در دو مدل است که یکی از آن‌ها دارای 6 گیگابایت حافظه رم و دیگری دارای 8 گیگابایت حافظه رم است که برای آن‌ها 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی در نظر گرفته شده است. این حافظه رم بسیار کمتر از 12 گیگابایت حافظه رمی است که می‌توانید در نوت رده بالاتر به آن دست پیدا کنید. نوت 10 همچنین به طور پیش فرض 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهد، بنابراین Note 10 Lite را نمی‌توان یک نسخه قوی‌تر از برادر خود یعنی نوت 10 دانست چرا که این گوشی از نظر بهره‌وری می‌تواند بسیار کمتر از نوت 10 باشد.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی نوت 10 لایت سامسونگ (Samsung Galaxy Note 10 Lite) پرداختیم. این گوشی با قیمتی ارزان تر در مقایسه با نسخه اورجینال فبلت Note 10 می‌تواند برای آن دسته افرادی که می‌خواهند با صرف هزینه کمتر محصولی از این خانواده گوشی های سامسونگ را داشته باشند، گزینه خرید مناسبی باشد. اگرچه این گوشی در برخی زمینه ها واقعا با نسخه اصلی فبلت نوت 10 و نسخه پلاس آن قابل مقایسه نیست. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی گوشی مذکور در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند. برای خرید گوشی های سامسونگ کلیک کنید.

مزایا

  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • سیستم عامل به روز و بستر نرم افزاری خوب
  • پردازنده و رم خوب
  • شارژدهی خوب و سرعت شارژ مطلوب
  • قیمت مناسب

معایب

  • قاب پشت پلاستیکی
  • علی حیدری