دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

گوشی گلکسی فولد

در روزهای گذشته اخباری زیادی پیرامون گلکسی فولد سامسونگ و حواشی آن شنیده اید (تلفن های همراه با قابلیت تا شدن _جنگ بین Mate X و Galaxy Fold) بهتر است هم اکنون به بررسی تخصصی این گوشی بپردازیم تا دلیل این مقدار توجه به تلفن همراه را دریابیم. برای اطلاع از قیمت گوشی گلکسی فولد کلیک کنید.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی فولد

نمایشگر

سامسونگ در زمینه تولید نمایشگرهای تاشو سال های بسیاری را صرف تحقیق و توسعه کرده است و دستیابی به چنین فناوری ای سبب شده تا اصلی ترین تفاوت گلکسی فولد با دیگر دستگاه ها شکل گیرد. گلکسی در مجموع دو صفحه نمایش مختلف دارد که یکی در خارج دستگاه و یکی در داخل آن قرار گرفته است.

نمایشگر خارجی یک پنل Super AMOLED به اندازه ۴.۶ اینچ است که در زمان بسته بودن دستگاه می توان از آن استفاده کرد. بر روی این نمایشگر، لایه ای از شیشه محافظ گوریلا گلس قرار دارد و از این رو درخشندگی و براقیت بسیاری دارد. متاسفانه سامسونگ نسخه گوریلا گلس را اعلام نکرده اما به نظر می رسد گوریلا گلس ۳ یا ۵ مورد استفاده قرار گرفته باشد. دقت این نمایشگر برابر با ۷۲۰p است اما به دلیل بهره گیری از نسبت صفحه ۲۱:۹ پیکسل های عمودی از ۱۲۸۰ به ۱۶۸۰ پیکسل افزایش پیدا کرده است.

نمایشگر داخلی اما اندازه ای ۷.۳ اینچی دارد و تقریبا ۸۵.۷ درصد از پنل جلویی دستگاه را پوشانده است. همچنین با توجه به نسبت صفحه ۴.۲:۳ دقتی برابر با ۲۱۵۲ × ۱۵۳۶ پیکسل دارد. با توجه به کاربرد گلکسی فولد در حالت تبلت و فاصله دستگاه از چشمان کاربر، بهره مندی آن از چگالی پیکسلی ۳۶۲ پیکسل بر هر اینچ را منطقی می دانیم. همچنین این موضوع سبب می شود تا به دلیل کاهش مصرف نمایشگر، عمر باتری نیز افزایش داشته باشد.

صفحه نمایش های Dynamic AMOLED، از فناوری جدیدتری در مقایسه با نمایشگرهای Super AMOLED بهره می برند. این نمایشگرها برای پخش محتوای HDR10+، ابتدا متادیتای آنها را بررسی کردده و سپس تنظیمات مناسب برای نمایش بهتر آن محتوا را اعمال می کند. دلیل استفاده از واژه Dynamic نیز همین موضوع است. لازم به ذکر است که در حال حاضر، هیچ تلویزیونی از این استاندارد پشتیبانی نمی کند و محتواهای در دسترس نیز تنها در سرویس هایی چون Amazon Prime Video وجود دارند.

بر روی صفحه نمایش ۷.۳ اینچی گلکسی فولد، لایه ای محافظ قرار دارد که در ابتدا تنها یک محافظ ساده به نظر می رسد. اما با درآوردنش صفحه نمایش به کلی از کار خواهد افتاد. این موضوع سبب شد تا سامسونگ به سرعت و طی بیانیه ای، این لایه را جزئی از سیستم نمایشگر معرفی کرده و به همگان هشدار دهد که با حذف آن دستگاه از گارانتی ساقط خواهد شد.

نرم افزار

در نقد و بررسی گلکسی فولد مشخص شد که یکی دیگر از بزرگ‌ترین چالش‎های سامسونگ علاوه بر مکانیزم انعطاف‌پذیری و تا شدن راحت صفحه نمایش، بکارگیری رابط کاربری One-UI است تا بتواند در یک نمایشگر با نرخ 4:3 به خوبی کار کند. درواقع در اینجا دو ویژگی کلیدی به چشم می‌خورد؛ یکی از آنها به ادامه کار با اپلیکیشنی که در نمایشگر کوچک استفاده می‌کردید، هنگام باز شدن نمایشگر بزرگ است. درواقع زمانی که گوشی باز یا بسته می‌شود این مورد مشهود خواهد بود. اما در رابط کاربری سامسونگ گلکسی فولد این مشکل به خوبی رفع شده است.

به‌عنوان مثال کاربر گوگل مپس را باز می‌کند، مکان خاصی را جستجو کرده و در صورت نیاز می‌تواند گوشی را ببندد و ادامه کار با کوگل مپس را از نمایشگر کوچک دنبال کند. خوب است بدانید ویزگی یاد شده در مورد همه برنامه‌ها اجرایی خواهد بود.ویژگی کلیدی دوم مالتی تسکینگ در چند پنجره است. درواقع به دلیل داشتن نمایشگری بزرگ، کاربران می‌توانند چند برنامه را همزمان بر روی گوشی اجرا کنند. این یک ویژگی عالی است و امکان اجرای همزمان سه برنامه با هم در گلکسی فولد نیز میسر خواهد بود. در این راستا لازم است که کاربر در ابتدا برنامه اصلی را اجرا کند، بعد از آن می‌تواند فضایی را در سمت راست به برنامه‌های دیگر مورد نظر اختصاص دهد. همچنین امکان تغییر مکان برنامه قابل اجرا نیز در نمایشگر وجود خواهد داشت. در مورد سیستم عامل گلکسی فولد سامسونگ هم باید بگوییم که اندروید 9 پای بر روی این گوشی اجرا خواهد شد.

سخت افزار

در بخش سخت افزار هم شاهد ویژگی‌های خیره‌کننده‌ای در بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی فولد خواهیم بود. به این ترتیب که دو باتری در این گوشی هوشمند وظیفه تأمین انرژی دستگاه مورد نظر را برعهده دارند که با هم کار می‌کنند. با این حساب باید بگوییم که علاوه بر این، ویژگی‌هایی از این گوشی در ادامه بیان خواهد شد که همه آنها گواه بر مشخصات یک پرچمدار در سامسونگ گلکسی فولد خواهد بود. در دل این گوشی هوشمند پردازنده 7 نانومتری هشت هسته‌ای معروف به نام اسنپدراگون 855 قرار دارد که وظیفه تأمین نیروی پردازشی این گوشی هوشمند را بر عهده خواهد داشت و با یک رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 512 گیگابایت نیز همراهی می‌شود. با این حساب و با توجه به پردازنده قدرتمند یاد شده می‌توانیم بگوییم که برنامه‌های قوی نیز اجرای راحت و روانی بر روی این محصول خلاقانه تجربه خواهند کرد.همان‌طور که اشاره کردیم دو باتری جدا در این گوشی که با هم کار می‌کنند، ظرفیتی معادل 4300 میلی‌آمپرساعت دارند و استفاده از گوشی را برای یک روز کامل بدون خالی کردن باتری تضمین خواهند کرد. در اینجا می‌توانید با 9 مورد که باعث خالی شدن باتری گوشی خواهند شد نیز آشنا شوید.

دوربین

شاید دلیل خرید گلکسی فولد، دوربین آن نباشد، اما این دستگاه با توجه به قیمت 1980 دلاری اش، مجبور به داشتن دوربینی با عملکرد بسیار خوب می باشد. از این رو، سامسونگ برای این محصول، ساختمان دوربینی مشابه با چیزی که در گلکسی اس 10 پلاس دیده بودیم، در نظر گرفته است؛ با این تفاوت که گلکسی فولد دارای سه دوربین سلفی می باشد که دو مورد از آن ها در داخل و یک مورد در بالای نمایشگر کوچک قرار گرفته است.

همچنین لازم است بدانید که هنگام عکاسی با دوربین سه گانه پشتی، امکان استفاده از هر دو نمایشگر بزرگ و کوچک وجود دارد؛ اما مطمئنا با توجه به وجود نمایشگر 7.3 اینچی، بیشتر کاربران ترجیح به عکاسی در حالت تبلت خواهند داد.

دوربین اصلی Galaxy Fold از سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگ 1.4 میکرونی استفاده می کند که دهانه دیافراگم لنز آن، بین دو عدد f/2.4 و f/1.5 متغیر است. بنابراین هنگامی که در شرایط نوری کم به تصویر برداری می پردازید، دیافراگم دوربین در حالت بسیار وسیع f/1.5 قرار خواهد گرفت تا تاثیر مثبتی روی جذب نور توسط پیکسل های بزرگ سنسور داشته باشد و از طرف دیگر زمانی که شرایط نوری مناسب باشد، دیافراگم دوربین روی f/2.4 قرار خواهد گرفت که تصاویر به مراتب شارپ تری از f/1.5 در اختیار خواهد گذاشت. همچنین گفتنی است که این دوربین از فوکوس خودکار پیشرفته Dual-Pixel با تشخیص فاز پشتیبانی می کند و به لرزشگیر اوپتیکال نیز مجهز شده است.

دوربین فوق عریض بکار رفته در این گوشی، زاویه دید بسیار خوب 123 درجه ای را در اختیار می گذارد که در هنگام فیلمبرداری فاصله کانونی آن به 12mm در 35mm تبدیل می شود. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که این دوربین، یکی از عریض ترین نمونه های بکار رفته در اسمارتفون های امروزی می باشد. لنز بکار رفته روی آن نیز دارای دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد و فوکوس آن، از نوع ثابت می باشد. (فوکوس خودکار برای آن در نظر گرفته نشده است) همچنین گفتنی است که این دوربین از سنسور 16 مگاپیکسلی استفاده می کند و فاقد لرزشگر اوپتیکال است.

دوربین تله فوتو نیز به سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.0 میکرونی مجهز می باشد. همانند چیزی که در گلکسی اس 9 پلاس و نوت 9 دیده بودیم، این دوربین هم دارای لرزشگیر اوپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فازی است و زوم 2 برابرِ اوپتیکال را در اختیار خواهد گذاشت.

رابط کاربری دوربین تفاوت خاصی با نمونه موجود در گوشی های اخیر سامسونگ ندارد؛ همچنان با سوایپ کردن به سمت راست و چپ، می توان بین حالت های مختلف جابه جا شد و در رابط کاربری جدید، حالت فیلم برداری نیز به عنوان حالتی جداگانه روی نوار بالایی دکمه شاتر قرار داده شده است. سوایپ به سمت بالا و پایین نیز جا به جایی بین دوربین سلفی و دوربین پشتی را در اختیار می گذارد و همانند گذشته، عکاسی پرتره با نام لایو فوکوس در این گوشی شناخته می شود که امکان تغییر میزان بلور شدن پس زمینه را قبل و بعد از ثبت تصویر در اختیار می گذارد. از دیگر حالت های دوربین هم می توان به سوپر اسلوموشن، غذا، هایپر لپس و … اشاره کرد.همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، گلکسی فولد دارای سه دوربین سلفی می باشد. دو دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی وجود دارد که یکی از آن ها در قسمت بیرونی و دیگری در قسمت داخلی قرار گرفته است و هردوی آن ها از لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم F/2.2 بهره می برند. یک دوربین 8 مگاپیکسلی نیز دوربین قرار گرفته در قسمت داخلی را همراهی می کند که صرفا برای سنجش عمق هنگام عکاسی پرتره کاربرد دارد.

باتری گوشی سامسونگ گلکسی فولد

سامسونگ برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی Galaxy Fold یک باتری لیتیوم پلیمری 4380 میلی آمپر ساعتی را مورد استفاده قرار داده است. با توجه به اینکه دستگاه از دو صفحه نمایش بهره می‌برد و در دو حالت مختلف قابل استفاده خواهد بود، مقدار شارژدهی باتری آن کاملا به نحوه استفاده کاربر وابسته است. اگر کاربر بیشتر در حالت گوشی و با نمایشگر بسته از این محصول استفاده نرمال کند، باتری آن به راحتی تا 2 روز دوام می‌آورد اما اگر بیشترین مقدار استفاده کاربر از گوشی در حالت تبلت (صفحه نمایش باز شده) باشد، شارژ باتری ظرف یک روز خالی می‌شود. همچنین اجرای تسک های سنگین مثل بازی کردن به شدت روی سرعت مصرف شارژ باتری تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین در مجموع می‌توان گفت که قدرت شارژدهی باتری گوشی Galaxy Fold متعادل است. خوشبختانه گوشی از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند و شارژر اورجینال آن توان 15 واتی دارد. با استفاده از این شارژر تقریبا می‌توان ظرف 120 دقیقه باتری دستگاه را از صفر تا صد درصد شارژ کرد. از دیگر قابلیت هایی که توسط گوشی پشتیبانی می‌شود باید به قابلیت شارژ سریع بیسیم 15 واتی و همچنین شارژ بیسیم معکوس 9 واتی اشاره کرد. به موجب این قابلیت می‌توانید با قرار دادن گلکسی فولد روی پد شارژر بیسیم شاهد شارژ شدن باتری آن باشید یا با نزدیک کردن قاب پشت این گوشی به گوشی دیگری که از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند، باتری گوشی دوم را شارژ کنید.

جمع بندی

سامسونگ گلکسی فولد دستگاهیست از آینده اما با ویژگی های مشابه گوشی های هوشمند امروزی. تنها مشخصه فولد را می توان نمایشگر تاشو آن دانست که آن هم آنطور که باید و شاید پخته نشده است.

گلکسی فولد را می توان دستگاهی دانست که با وجود پتانسیل های بالایش، اصلا به آن چیزی که می توانست تبدیل شود، حتی نزدیک هم نشده. وجود دو نمایشگر و ۶ دوربین به خوبی می تواند گویای این مسئله باشد که سامسونگ می توانست با قرار دادن یک نمایشگر و استفاده از ۳ یا ۴ دوربین (همانند آنچه که در Mate X هواوی مشاهده کردیم) دستگاهی به مراتب هدفمند تر را توسعه دهد. همچنین در نظر داشته باشید که نمایشگر خارجی با حاشیه های بسیار زیاد بالایی و پایینی اش، کمی مسخره به نظر می رسد؛ حداقل در نگاه اول!

اما در مجموع، گلکسی فولد بسیار پریمیوم و بالارده است به همراه قیمتی بسیار بالارده که راستش را بخواهید، داشتن “صرفا” یک نمایشگر تاشو، به هزینه آن نمی ارزد. صفحه نمایشی که در یکی دو ماه گذشته برای سامسونگ بسیار دردسر ساز بوده است؛ به گونه ای حتی پیش فروش دستگاه متوقف و آینده آن در حاله ای از ابهام فرو رفته است.

به هر حال آینده روند بزرگتر شدن گوشی های هوشمند، در دست نمایشگرهای تاشو خواهد بود. البته نه آن چیزی که در فولد مشاهده می کنیم؛ چرا که فولد بسیار خام و نپخته به نظر می رسد. اما مطمئنا در آینده این محصول نیز به پختگی نسبی خواهد رسید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

مزایا

  • نمایشگر تاشو
  • طراحی زیبا و لوکس
  • نمایشگر باکیفیت Dynamic AMOLED
  • سخت افزار قدرتمند
  • دوربین های باکیفیت
  • ویژگی های نرم افزاری متنوع

معایب

  • ماهیت دستگاه مشخص نیست
  • ظاهر دستگاه با وجود کیفیت بالایش کمی شبیه نمونه های اولیه است
  • بریدگی گوشه نمایشگر داخلی به سختی قابل چشم پوشیست
  • ضد آب نبودن دستگاه
  • قیمت بالای آن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی