دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

گوشی ایفون SE

 کمپانی اپل بالاخره از گوشی مقرون به صرفه ی جدید خود تحت عنوان ایفون SE رونمایی کرد و به تمام شایعات پایان داد. این گوشی ۳۹۹ دلاری به شدت شبیه به آیفون ۸ است اما عملکردی در حد و اندازه ی آیفون ۱۱ پرو دارد. میتوان این گوشی را نسخه ی مقرون به صرفه ی آیفون ۱۱ دانست که از دوربین اصلی مشابهی برخوردار است. همچنین میتوان این گوشی را به عنوان جانشین آیفون SE اورجینال که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد به حساب آورد. و یا صرفاً میتوانیم بگوییم که این کوچکترین و ارزانترین آیفون موجود در بازار است. در واقع گوشی آیفون اس ای ۲۰۲۰ مجموعه ای از تمام موارد مذکور است و همین موضوع باعث شده است که به یک اسمارت فون استثنائی تبدیل شود.

بررسی گوشی ایفون SE اپل

صفحه نمایش

آیفون SE 2020 دارای صفحه نمایشی 4.7 اینچی از نوع Retina IPS LCD است. همانطور که گفته شد این صفحه نمایش تا 60 درصد از قاب جلویی را پوشانده است. صفحه نمایش این آیفون دارای رزولوشن 750 در 1334 پیکسل است که در نتیجه تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر اینچ حاصل می شود. طبیعی است که در گوشی با چنین قیمتی از صفحه نمایش اولد و یا سوپر رتینا استفاده نشود اما همین صفحه نمایش نیز کیفیت بسیار بالایی دارد که شاید تنها گوشی های سطح بالای بازار و یا دیگر آیفون ها بتوانند کیفیتی بالاتر از این کیفیت را ارائه کنند.آیفون SE 2020 نیز همچون سایر آیفون های مدرن از True Tone در صفحه نمایش خود پشتیبانی می کند. این قابلیت باعث می شود نور هایی که به صفحه نمایش می تابد، همچون نور آفتاب یا نور لامپ، کمتر بازتاب پیدا کند و در عوض نور خود صفحه نمایش به صورت فشرده تر و بهتر به چشم برسد. این قابلیت که از طریق سنسور نور شش کاناله اعمال می شود نه تنها کیفیت و روشنایی صفحه نمایش را به شدت بهبود می بخشد بلکه برای چشم نیز بسیار خوب بوده و باعث می شود در استفاده های طولانی از گوشی، چشمتان کمتر اذیت شود. تنها موردی که در صفحه نمایش آیفون SE 2020 نیاز است بهبود پیدا کند، روشنایی است که اگر بیشتر بود بهتر بود اما با این حال روشنایی 625 نیتی این گوشی از آن از آیفون 7 بیشتر است اما در مقابل روشنایی 800 نیتی آیفون 11 پرو مکس چیزی برای گفتن ندارد.

سخت افزار و نرم افزار

آیفون SE 2020 دارای سخت افزاری مشترک با آیفون 11 پرو مکس است! همین جمله که آیفون SE 2020 است تا دریابیم از نظر سخت افزار با چه غولی روبرو هستیم. اپل در این آیفون خود از جدید ترین چیپست ساخت خود یعنی A13 Bionic با معماری 7nm+ استفاده کرده است. این چپست شش هسته ای است به گونه ای که دو هسته با قدرت 2.65 گیگاهرتز از نوع لایتنینگ و 4 هسته با قدرت 1.8 گیگاهرتز از نوع تاندر وجود دارد. این گوشی همچنین به پردازنده  مخصوص اپل یعنی Apple GPU (4-core graphics) استفاده می کند. تنها تفاوت سخت افزاری این گوشی و آیفون 11 ها به مقدار حافظه رم بر می گردد به گونه ای که آیفون SE 2020 دارای 3 گیگابایت حافظه رم است و برادران بزرگترش از 4 گیگابایت حافظه رم استفاده می کنند. اما نکته مهم این است که با وجود صفحه نمایشی با کیفیت پایین تر، وجود همین مقدار رم نیز کفایت می کند. آیفون جدید اپل در سه حجم حافظه داخلی عرضه می شود که شامل 64، 128 و 256 گیگابایتی می شود و طبیعتا با افزایش میزان حافظه، قیمت نیز دستخوش تغییر می شود به گونه ای که قیمت نسخه 64 گیگابایتی به 400 دلار، نسخه 128 گیگابایتی به 450 دلار و نسخه 256 گیگابایتی به 550 دلار می رسد.آیفون SE 2020 بسیار سریع است به گونه ای که از آیفون 8 نیز بسیار قدرتمند تر است. وجود چنین سرعت و قدرت بالای سخت افزاری باعث شده اجرای سنگین ترین بازی های روز دنیا برای این آیفون بسیار ساده بوده و هیچ فشاری به آن وارد نکند. شما می توانید انواع بازی های روز همچون Call of Duty Mobile، PUBG و… را با آیفون اس ای 2020 با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی اجرا کنید و سرعت بالا و بدون هیچ لگ و تاخیری از آنها لذت ببرید.همچنین بهبود قدرت سخت افزاری باعث بهبود عملکرد دوربین نیز شده است چرا که قدرت و سرعت پردازش عکس ها نیز افزایش پیدا کرده است. برای اینکه مطمئن شویم آیفون SE 2020 به اندازه آیفون 11 ها قدرتمند است به سراغ اپلیکیشن محبوب iMovie رفتیم و خواستیم یک ویدئوی 4.5 دقیقه ای با کیفیت 1080p را فشرده کنیم. همانطور که حدس می زدیم آیفون اس ای توانست با همان سرعت آیفون 11 این کار را انجام دهد این در حالی است که قیمت این گوشی به مراتب کمتر از پرچمداران اپل است. ما همچنین این تست را با آیفون 8 پلاس انجام دادیم و نتیجه گرفتیم که آیفون SE 2020 این کار را بسیار سریعتر انجام می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت مشتریان با خرید این گوشی، صاحب برترین سخت افزار های اپل خواهند شد. به جز تست بالا، ما تست هایی برای کاربری روزمره نیز با این آیفون انجام دادیم. آیفون SE 2020 در تمامی تست ها سربلند بود و در طول روز شاهد لگ و تاخیر و مشکلاتی از این دست نبودیم.در مجموع باید بگوییم این گوشی سخت افزاری در سطح یک پرچمدار دارد که باعث می شود گوشی های میان رده سایر برند ها به هیچ وجه توانایی رقابت با آن را نداشته باشند. اپل آیفون اس ای 2020 را با آخرین نسخه سیستم عامل خود یعنی IOS 13 عرضه می کند. مانند همیشه شاهد طیف وسیعی از امکانات و برنامه های کاربردی اپل هستیم که در هر آیفونی وجود دارد.

دوربین

از نظر ما، مهمترین و تعیین کننده ترین عامل موفقیت یا شکست iPhone SE 2020، عملکرد دوربین و تجربه کاربری ارائه شده توسط آن در استفاده روزانه است، با اینکه سخت افزار تعبیه شده در این دستگاه قدیمی است و از iPhone 8 به ارث رسیده، اما اپل مدعی است که به لطف چیپست A30 Bionic و پردازش تصویر می تواند کیفیت تصاویر را تا حد زیادی بهتر کند.
همین اول باید بگوییم که این ادعا کاملا صحیح است. iPhone SE جدید از نظر کیفیت عکس ها می تواند با iPhone 11 Pro Max رقابت کند و تنها در بخش هایی که نبود سخت افزار احساس می شود با مشکل روبرو می شود.

باتری گوشی ایفون SE اپل

از این نظر تفاوت خیلی زیادی بین این گوشی و آیفون 5s مشاهده نمی شود. تنها کاری که اپل کرده این است که تعدادی از اجزای داخلی را با هم ترکیب کرده تا فضای بیشتری برای باتری فراهم کند و بتواند یک باتری با ظرفیت 1624 میلی آمپری در این گوشی بگنجاند.

باتری این گوشی حدود 100 میلی آمپر از آیفون 6s ظرفیت کمتری دارد، ولی، به دلیل صفحه نمایش کوچک ترش، می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. در تست هایی که ما انجام دادیم، با پخش 1 ساعت ویدئوی فول اچ دی با وای فای روشن و نور 100 درصد صفحه نمایش، باتری از 100 درصد به 96 درصد کاهش پیدا کرد.

در استفاده معمولی مانند مکالمه روزمره در حدود 20 دقیقه، گشت و گذار اینترنتی به مدت 1 ساعت، استفاده از شبکه های اجتماعی به مدت 1 ساعت و بازی کردن به مدت نیم ساعت درصد شارژ دستگاه در آخر شب از 100 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرد.

اما شاید مهم تر از اینکه چه مدت طول می کشد تا شارژ دستگاه تمام شود، مدت زمان مورد نیاز برای شارژ دوباره آن است. در مدت 2 ساعت می توانید درصد شارژ باتری را از صفر به 100 برسانید که برای باتری ای با ظرفیت 1600 میلی آمپر چندان مناسب به نظر نمی رسد.

جمع بندی

گوشی آیفون SE جدید بدون شک یکی از جمع‌وجورترین گوشی‌های هوشمند نه تنها در قلمروی اپل، بلکه در بین گوشی‌های اندرویدی است. با یک گوشی باریک، سبک، قدرتمند و قابل اعتماد با اسپیکرهای عالی و نمایشگر با کیفیت بالا روبرو هستیم و با آن که در بخش دوربین یکسری قابلیت را ندارد، ولی عملکرد چشمگیری از خود نشان می‌دهد.

استفاده مجدد از قطعات آیفون ۸ و طراحی آن برخی از افراد را ناامید می‌کند، گرچه کمتر جای تعجب دارد چون نسل ابتدایی آیفون SE نیز یک آیفون ۵ اس با چیپ آیفون ۶ اس بود، بنابراین مشخص بود که آیفونSE 2020 اپل قرار است یک آیفون ۸ قدیمی با یک چیپست آیفون جدید (۱۱) باشد.

با این حال، این آیفون عملکرد خوبی از خود به جا می‌گذارد و اپل به لطف چیپست جدید و جدیدترین ترفندهای نرم‌افزاری کیفیت دوربین را بالا ببرد.همچنین باید به مهمترین نکته یعنی قیمت گوشی آیفون SE 2020 اشاره کنیم که جذاب است. مقدار حافظه داخلی مدل پایه به ۶۴ گیگابایت رسیده است (بیشتر از ۱۶ گیگابایت مدل قبلی آیفون SE) و قیمت آن در آمریکا ۴۰۰ دلار و در اروپا ۴۷۹ یورو است. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی