دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

گوشی سامسونگ Z فلیپ

اگر تا چند سال پیش ماشین‌های خودران، استفاده از اینترنت اشیاء برای کنترل و انجام کارها در خانه یا محل کار، گوشی‌های تاشو، لبا‌س‌های هوشمند و … نشان از بلند‌پروازی بشر بود و ایده‌های خام و شکست خورده؛ اما حالا تمام این ایده‌ها به محصولاتی قابل استفاده و فروش تبدیل شده‌اند. از میان جدید‌ترین ترند‌های روز دنیا که حالا اکثر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به سراغ آن رفته‌اند می‌توان به گوشی‌های تاشو اشاره کرد. در سال گذشته میلادی هواوی و سامسونگ جدیدترین مدل گوشی‌‌های تاشو خود در این زمینه را معرفی کردند. در جدیدترین اقدام هم آخرین نسل از گوشی‌های تاشو معرفی شده توسط سامسونگ یعنی گوشی سامسونگ Z فلیپ، فوریه ۲۰۲۰ معرفی و وارد بازار شد. گلکسی Z فلیپ، برخلاف طراحی زیبا و چشم‌نوازی که دارد، مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و حتی ویژگی‌ متمایزی جز تاشو بودنش ندارد. گوشی گران‌قیمت و جذابی که می‌توانست با داشتن  مشخصات بهتر و ویژگی‌های منحصربه‌فرد، تبدیل به بهترین گوشی سال ۲۰۲۰ شود. در ادامه این گوشی تاشو سامسونگ را بررسی کرده‌ایم با ما همراه باشید.

بررسی گوشی سامسونگ Z فلیپ

طراحی و ساخت

همیشه دستگاه‌هایی که نقش گوشی هوشمند و یک تبلت کوچک را دارند تحسین برانگیز هستند ولی من محصولاتی مانند گلکسی زد فلیپ را ترجیح می‌دهم چون زمانی که نیاز دارید نقش یک گوشی هوشمند کامل را ایفا می‌کنند و در سایر مواقع می‌توانید آن را در یک جیب کوچک قرار دهید. بدون شک باید سامسونگ را باید بابت این طراحی تحسین کرد. ولی در مورد زد فلیپ نمی‌توانم بگوییم جذاب است. این گوشی در سه مدل مشکی و بنفش و همچنین یک مدل گران قیمت‌تر تام براون عرضه شده است که جدا از مدل آخر دو مدل دیگر جذابیت زیادی ندارند و حتی به نوعی مدل بنفش رنگ شما را یاد گوشی P20 Pro می‌اندازد.

در حالت بسته بودن، در سمت راست گلکسی زد فلیپ دکمه پاور که نقش حسگر اثرانگشت را نیز دارد و دکمه‌های تنظیم حجم صدا قرار گرفتند، شیار سیم کارت در سمت چپ و دوربین دوگانه در جلو کنار یک نمایشگر خارجی کوچک 1 اینچی دیده می‌شوند. این نمایشگر برای بررسی سریع زمان یا استفاده برای کنترل پخش موزیک مفید است ولی تقریبا برای هر کار دیگری آنقدر کوچک است تا مفید بودن آن زیر سوال برود.

نمایشگر خارجی همچنین نقش یک نمایاب را برای تصاویر سلفی زمان عکاسی با دوربین اصلی ایفا می‌کند. اما اندازه آن فقط در حدی است که مطمئن شوید در قاب تصویر هستید، به عبارت دیگر تا گوشی را باز نکنید پس‌زمینه مشخص نیست.

حالا اجازه دهید لولای این گوشی تاشو را بررسی کنیم. این لولا پیچیده‌ترین و مهم‎ترین بخش این گوشی است و به گفته سامسونگ در مقایسه با لولا گوشی گلکسی فولد محکم‌تر است.

طراحی این گوشی به نحوی است که می‌توانید گوشی را تا نیمه باز کنید و آن را روی میز برای عکاسی یا تماس تصویری بگذارید. تنها عیبش این است که نمی‌توانید گوشی را با یک دست راحت باز کنید. سامسونگ همچنین می‌گوید داخل گلکسی زد فلیپ برس‌هایی قرار دارند که به بیرون نگه داشتن گرد و غبار از لولای این گوشی کمک می‌کنند و اگر گوشی را هنگام باز و بسته کردن نزدیک به گوش خود بگیرید صدای حرکت آن‌ها را می‌شنوید.اما تست گروه iFixit اخیرا نشان داده است این فیبرها برای تمیز کردن محدودیت دارند. به عبارت دیگر بهتر است از بردن این گوشی به ساحل یا مناطق شنی خودداری کنید.

شرکت کره‌ای می‌گوید اگر در استفاده از این گوشی دقت کنید تا 200 هزار مرتبه تا و باز شدن یا 5 سال استفاده واقعی دوام می‌آورد.نکته دیگری که باید اشاره کنیم برخلاف گوشی Razr موتورولا که کاملا بسته می‌شود، زمانی که گلکسی زد فولد در حالت بسته است، همچنان یک شکاف بارز بین دو نیم آن به چشم می‌خورد.

بنابراین تصورش سخت نیست که خرده ریزه‌های داخل جیب ممکن است روی نمایشگر خارجی خراش بیاندازند، حتی اگر احتمال آسیب واقعا بعید باشد. سامسونگ همچنین از سرپوش‌های T شکل مشابه به گلکسی فولد برای کمک به مهر و موم نمایشگر اطراف لولاها استفاده کرده است تا ذرات خارجی به گوشی نفوذ نکنند، ولی مهم است فراموش نکنیم گلکسی زد فلیپ ضد آب نیست.

صفحه نمایش

نمایشگر یکی از نقش‌های اصلی را در گلکسی زد فلیپ بازی می‌کند. این گوشی به اولین نمایشگر منعطف با سوراخ دوربین مجهز شده است که سامسونگ نام اینفینیتی فلکس را برای آن در نظر گرفته است. پنل Z Flip از نوع داینامیک آمولد می‌باشد که با اندازه 6.7 اینچی، رزولوشن 1080×2635 را در نسبت تصویر 21:5:9 در اختیار می‌گذارد.

به دلیل نسبت تصویر بسیار کشیده، اندازه 6.7 اینچی نمایشگر گلکسی زد فلیپ هنگام در دست گرفتن چندان بزرگ نیست. درواقع بزرگی این نمایشگر در طول آن می‌باشد و عرض آن مشابه گوشی‌های 6 اینچی مثل گلکسی اس 10 می‌باشد که در دست گرفتن آن را آسان‌تر می‌کند.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر گلکسی زد فلیپ، در حد گوشی‌های پرچم‌دار امروزی نیست و دلیل این موضوع به ساختار ویژه آن و نحوه طراحی بازمی‌گردد. اما مزیت حاشیه‌های اطراف نمایشگر این محصول، این است که از هر چهار طرف اندازه آن‌ها یکسان بوده و این موضوع جلوه بصری را بهبود بخشیده است.

درزمینهٔ کیفیت اما با یک نمایشگر بسیار خوب روبه‌رو هستیم. حداکثر روشنایی این نمایشگر در حالت خودکار به حدود 600 نیت می‌رسد که استفاده بدون مشکل در زیر نور آفتاب را در پی دارد. در حالت دستی نیز حداکثر روشنایی حدود 380 نیت می‌باشد که تقریباً مشابه با سایر اسمارتفون های امروزی می‌باشد. حداقل نور این نمایشگر هم به 1.8 نیت می‌رسد که در کنار فیلتر نور آبی، استفاده آسان در محیط‌های کم‌نور را در پی خواهد داشت. همچنین بد نیست بدانید که در این نمایشگر، مشابه چیزی که در پرچم‌دارهای اخیر سامسونگ دیده بودیم، میزان نور آبی مضر تا 40 درصد کاهش‌یافته است که نشان می‌دهد این پنل، رفتار دوستانه‌تری با چشم کاربران خواهد داشت و کاهش نور آبی مضر، تأثیرات بد روی الگوی خواب افراد را نیز کاهش خواهد داد.

به‌صورت پیش‌فرض، حالت نمایشگر روی Vivid قرار دارد. در این حالت، نمایشگر گلکسی زد فلیپ فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد که در آن رنگ‌ها به‌صورت اشباع‌شده‌ای به نمایش گذاشته می‌شوند و دقت آن‌ها تعریف چندانی ندارد. همچنین در این حالت رنگ سفید کمی متمایل به آبی نشان داده می‌شود که با متمایل کردن دمای رنگی به سمت گرم، می‌توان دقت آن را بهبود بخشید. ما اگر به دنبال رنگ‌های دقیق‌تر هستید، کافی است حالت نمایشگر را به Natural تغییر دهید تا دقت آن‌ها در فضای رنگی s-RGB به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.درنهایت بد نیست اشاره‌ای به نمایشگر بیرونی داشته باشیم که بیشترین کاربرد آن برای نمایش اعلانات و یا ویوفایندر اضافی هنگام ثبت تصاویر می‌باشد. این نمایشگر از نوع سوپر آمولد می‌باشد که اندازه‌ای 1.1 اینچی داشته و رزولوشن آن، 300×112 پیکسل می‌باشد. میزان روشنایی این نمایشگر از قسمت تنظیمات قابل می‌باشد، اما امکان تنظیم خودکار روشنایی برای آن در نظر گرفته نشده است.

گوشی سامسونگ z فلیپ

سخت افزار

برخلاف مجموعه دوربین که در مقایسه با خانواده اس ۲۰ در سطح به مراتب پایین‌تری بودند ولی در بخش سخت‌افزار سامسونگ چیزی را کم نگذاشته است. در واقع از دستگاه‌هایی که چنین شکلی دارند قدرت سخت‌افزاری زیاد انتظار نمی‌رود، چون چرخه توسعه این گوشی‌ها به مراتب طولانی‌تر است و در نهایت ممکن است از نظر قدرت سخت‌افزاری عقب بمانند.

اما Galaxy Z Flip از چیپست قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۵۵ پلاس سال قبل استفاده می‌کند و خبری از مدل با چیپست اگزینوس نیست. ۸۵۵ پلاس همچنان جزو بهترین تراشه‌های موجود در بازار است. استفاده از ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی نیز به اندازه کافی است.

استفاده از درگاه میکرو اس‌دی نیز می‌توانست خوب باشد ولی زیاد نبود آن توی ذوق نمی‌زند. یک نتیجه جالب استفاده از سخت‌افزار نسل قبل این است که اسنپ‌دراگون ۸۵۵ پلاس همچنان یک مودم داخلی X24 LTE برخلاف نسل بعدی خود یعنی اسنپ‌دراگون ۸۶۵ دارد.

در گوشی مانند گلکسی Z Flip که طراحی آن یک چالش است، کمترین چیزی که به آن نیاز دارید اجبار برای قرار دادن یک مودم خارجی اضافه داخل گوشی است. نیازی نیست دیگر به پیدا کردن یک مکان و موقعیت درست برای مجموعه آنتن‌های بزرگ و پیچیده ۵G اشاره کنیم.

استفاده از این مجموعه فعلا از بحث خارج است. بنابراین، جای تعجب ندارد Z Flip برخلاف دوستان اس ۲۰ خود قصد شرکت در دنیای دستگاه‌های پشتیبان از شبکه‌های ۵G را ندارد.

البته معنای این حرف کمبود قابلیت‌های ارتباطی این گوشی نیست. برعکس، پشتیبانی از راه‌های ارتباطی و شبکه‌ای ۲×۲ MIMO، ۵CA، Cat.15 LTE (برای دانلود) و Cat.13 (برای آپلود)، استاندارد باند دوتایی MUMIMO Wi-Fi ac، بلوتوث ۵.۰، +ANT و NFC دیده می‌شود. سامسونگ حتی جا به اندازه کافی برای قرار دادن یک کویل شارژ بی‌سیم پیدا کرده است تا این گوشی حتی بتواند به کمک شارژ معکوس بی‌سیم سایر گجت‌های هوشمند کاربر را شارژ کند.

حالا به باتری می‌رسیم که یک جفت باتری قابل قبول در قلب این گوشی قرار گرفته است که ظرفیت مجموع آن‌ها به ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت می‌رسد. متاسفانه سرعت آن‌ها حداکثر به ۱۵ وات محدود است.

دوربین

حالا به بخش دوربین رسیدیم. سامسونگ برای گوشی تاشو خود دو دوربین 12 مگاپیکسل انتخاب کرده است که یک لنز عریض و فوق عریض هستند. هر دو دوربین می‌توانند تصاویر جذابی بگیرند و الگوریتم پردازش تصویر همیشگی سامسونگ به این معنا است که تصاویر تقریبا ظاهر جذاب‌تر و اشباع‎تر از واقعیت دارند.سطح جزئیات به اندازه کافی است، ولی پردازش مورد نظر باعث می‌شود اگر به داخل به اندازه کافی زوم کنید، بعضی از جزئیات ریز را نبینید.زمان عکاسی در شب این جزئیات سریعا محو می‌شود و هر دو دوربین به ویژه فوق عریض نمی‌توانند تصاویر خیلی خوبی بگیرند. به نظر من نبود دوربین اختصاصی تله‌فوتو توی ذوق می‌زند ولی حداقل حالت تک برداشت (Single Take) دوربین سری اس 20 سامسونگ این جا به چشم می‌خورد. گوشی گلکسی زد فلیپ زمان استفاده از آن چندین کلیپ ویدئو و تصویر متنوع می‌گیرد که می‌توانید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

باتری گوشی سامسونگ Z فلیپ

نوبت باتری رسید. باتری که البته برای یک گوشی 1400 دلاری آن چنان خوب نیست. داخل این گوشی دو باتری قرار گرفته است که مجموعا 3300 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارند. طبق تجربه من در کار با این گوشی، ماندگاری شارژ باتری گلکسی زد فلیپ برای یک روز استفاده خوب است. بخواهیم مقایسه کنیم عملکرد سامسونگ در این بخش در مقایسه با Razr موتورولا به مراتب بهتر است.

کلام آخر

گلکسی Z Flip و معرفی آن در کنار سری اس ۲۰ به اندازه کافی سوال به وجود می‌آورد و کاربران را گیج می‌کند. از یک طرف، منطقی است سرانجام کم‌کم ببینیم محصولات تاشو از نظر کیفیت ساخت دیگر امن هستند و آینده را احتمالا به خود اختصاص می‌دهند. ولی از سوی دیگر Z Flip را پرچم‌دارهایی احاطه کردند که فروش آن‌ها قطعی است و از توجه مستقیم به Z Flip یا فشار روی آن کم می‌کنند.

حداقل اگر از دیدگاه بازار نگاه کنیم. همچنین این گوشی کاملا متفاوت با سایر دستگاه‌های جدیدا معرفی شده سامسونگ است و احتمالا سهم کمی از بازار خواهد داشت. حتی می‌توانیم با خیال راحت فرض کنیم تعداد دستگاه‌های وارد شده به بازار گلکسی Z Flip در ابتدا خیلی کم خواهد بود.

اما از طرف دیگر، سامسونگ نسبت به این محصول تاشوی خود بسیار مطمئن است. بدون شک به مراتب بیشتری از گلکسی فولد. پیش‌فروش‌های این گوشی در حال حاضر شروع شده است و قیمت این گوشی در یک سطح با هیولایی مانند گلکسی اس ۲۰ اولترا قرار می‌گیرد. دو محصولی که نسل بسیار متفاوتی از کالاهای لوکس هستند. با این حال، اقدام سامسونگ عجیب به نظر می‌رسد.

حقایق بازار یا تصمیمات بخش روابط عمومی سامسونگ را کنار بگذاریم، Z Flips هیچ چیزی از یک محصول جذاب کم ندارد، یعنی چه از دیدگاه اندازه و شکل متفاوت و فناوری بهتر نمایشگر تاشو نگاه کنیم چه به سادگی از نظر زیبایی و طراحی، با یک گوشی دوست‌داشتنی روبرو هستیم.

در مورد عملکرد این دستگاه در قالب یک گوشی برای انجام کارهای روزانه کاربر بدون شک کاربران زیادی ممکن است از آن مطمئن نباشند و آینده بهتر این قضیه را نشان می‌دهد. خود ما نیز به زودی با نقد کامل این گوشی این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی