دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

گوشی نوکیا 7.2

نوکیا 7.2 با قیمتی کمتر از 300 پوند، مشتری درجه یک است. ما طراحی زیبا و کاربردی و صفحه نمایش دقیق آن را دوست داریم، در حالی که اندروید One با محدودیت نسبی سخت افزار ما را متحیر می‌کند. این تلفن از همه لحاظ یک تلفن تمام شده است. آنچه نوکیا 7.2 را از ستایش باز می‌دارد، سیستم دوربین سه گانه آن است که از برخی نتایج متناقض و حالت Night ناکارآمد رنج می‌برد. با ما همراه باشید تا به بررسی Nokia 7.2 بپردازیم.

بررسی گوشی نوکیا 7.2

طراحی

ممکن است فکر کنید که نوکیا 7.2 از قیمتی که دارد گران‌قیمت‌تر است. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش شاید بنظر کمی عریض باشد، اما بقیه طراحی ملایم است. خمیدگی گوشه‌ها با خمیدگی‌های کناره نمایشگر بخوبی مطابقت دارد و بسیار خوش‌دست است.

قاب نوکیا 7.2 از فلز و پلیمر خاصی ساخته شده‌ است که نوکیا ادعا می‌کند دو برابر مقاومتر از پلی‌کربنات معمولی است. با اینحال، از آنجاییکه نوکیا هیچ درجه مقاومتی در مقابل آب برای این دستگاه ارائه نکرده است، ممکن است از این حیث ضعف داشته باشد.

جلو و عقب گوشی با گوریلا گلس پوشانده شده‌است که قسمت عقب با طرح برفکی خود، حس لطافت فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. حس در دست‌ گرفتن آن، یادآور گوگل پیکسل 4 است که برای یک گوشی با نصف قیمت آن، یک امتیاز عالی به حساب می‌آید.

یک بریدگی اشکی‌شکل کوچک در بالای نمایشگر، محل قرارگیری دوربین سلفی است. درحالیکه سه دوربین و فلاش، در برآمدگی گرد دوربین اصلی در پشت گوشی جای دارند. سنسور اثرانگشت دقیقاً زیر دایره دوربین عقب قرار دارد.

دکمه پاور با یک LED سفید روشن می‌شود که جلوه زیبایی به گوشی می‌دهد، اگرچه ممکن است موقع قرار گرفتن روی میز کنار تخت‌خواب آزاردهنده باشد. دکمه تنظیم صدا در بالای دکمه پاور و دکمه اختصاصی دستیار گوگل در لبه دیگر گوشی قرار دارند.در قسمت پایین گوشی نوکیا 7.2، یک درگاه USB-C (اما فقط با سرعت USB 2.0) و یک شکاف مشبک باریک اسپیکر وجود دارد. در قسمت بالای گوشی، جک هدفون 3.5 میلی‌متری قرار گرفته‌ است و یک مزیت بزرگ آن این است که شکاف سیم‌کارت می‌تواند دارای دو سیم‌کارت و یک کارت حافظه MicroSD را در خود جای دهد. گوشی نوکیا 7.2 در رنگ‌های نوک‌مدادی، سبز فیروزه‌ای و سفید یخچالی عرضه می‌شود. این رنگ‌ها علاوه بر پوشش شیشه‌ای عقب گوشی، قاب آن را نیز دربرمی‌گیرند.

صفحه نمایش

گوشی نوکیا ۷.۲ مجهز به یک نمایشگر ۶.۳ اینچ با دقت فول اچ‌دی پلاس با نسبت تصویر ۱۹:۹ و تراکم پیکسلی ۱۰۰ پیکسل در هر اینچ است. این نمایشگر یک پنل ال‌سی‌دی مخصوص شرکت نوکیا یعنی مدل PureDisplay با پشتیبانی از استاندارد HDR10 است.

حداکثر میزان روشنایی این نمایشگر در حالت تنظیم به صورت دستی به ۵۰۰ بیت می‌رسد و در نور مستقیم خورشد و حالت تنظیم خودکار به ۵۸۵ نیت افزایش پیدا می‌کند. دقت کنتراست این نمایشگر ۱۳۴۲:۱ و قابل قبول است ولی آنقدر چشم‌گیر نیست و ممکن است درخشش نور را در نقاط مشکی رنگ ببینید.

در حالت پیش‌فرض این نمایشگر روی حالت داینامیک قرار دارد و یک گزینه برای تبدیل استاندارد SDR به HDR نیز به چشم می‌خورد.

با آن که زمان تست حالت‌های مختلف این نمایشگر بازتولید رنگ در هر کدام از آن‌ها فرق می‌کرد ولی دقت رنگ در فضای رنگ sRGB، AdobeRGB و DCI-P3 ضعیف بود.

در کل رنگ‌هایی با دمای خنک را مشاهده کردیم. برای رفع این مشکل می‌توانید از یک تاگل در بخش تنظیمات به اسم تعادل سفید خودکار استفاده کنید که از شدت آن کم می‌کند ولی تا یک حد خاص.

البته باید بگوییم همه چیز تنها به نور محیطی بستگی دارد و به نوعی این ویژگی شبیه به قابلیت True Tone گوشی‌های اپل است.

قابلیت گوشی نوکیا باید بازتولید رنگ نمایشگر را براساس دمای نور محیطی تنظیم کند و نتیجه آن تولید رنگ‌های واقعی‌تر باشد. اما نکته ماجرا این است با آن که زمان قرارگیری گوشی در یک شرایط نوری مشابه نتایج غیرمتناقض است ولی زمانی که در محیط‌های مختلف قرار می‌گیرید کیفیت رنگ‌ها نیز عوض می‌شود.

نوکیا می‌گوید نمایشگر گوشی مدل ۷.۲ این شرکت سازگار با استاندارد HDR10 است ولی زمان پخش ویدئوهای یوتیوب یا نت‌فلیکس به نتیجه متفاوتی رسیدیم و تنها توانستیم ویدئوهای SDR را استریم کنیم.

دوربین

نوکیا با گذشت زمان و به طور پیوسته قابلیت های عکسبرداری خود را بهبود بخشیده تا در مکانی قرار گیرد که دوربین های آن به واقع رقابتی باشند. و این موردی است که ما در نوکیا 7.2 شاهد آن هستیم، حتی گر نتواند مرزهای این بخش را جا به جا کند اما دوربین بسیار خوبی دارد.

عکس هایی که در نور روز با تنظیمات استاندارد دوربین گرفته شده بسیار خوب و قابل قبول هستند، اما دوربین کمی مستعد نور اضافه دادن به عکس ها است. و این منجر به مشاهده هایلات هایی شده است. با این حال گذشته از مسائل نوردهی، دوربین در ثبت جزئیات بسیار خوب عمل می کند. این امر از تنزل نویز تهاجمی جلوگیری به عمل آورده، و با ظاهر شدن پیکسل که به هیچ عنوان آزار دهنده نیست، الگوهای نویز کمی قابل مشاهده هستند.دوربین با زاویه دید عریض کمی جای بحث گذاشته و تفاوت قابل ملاحظه ایی در اندازه گیری وجود دارد و فاقد رنج داینامیک است. هایلاتی پدیدار می شود و در مناطقی که سایه هستند ثبت نشدن جزئیات نیز قابل مشاهده می باشد. همچنین اعوجاج نور چشمگیری در گوشه ها دیده شده است.HMD Global واقعا قابلیت های پرتره را در نوکیا 7.2 ارتقا بخشیده و این گوشی مطابق وعده های داده شده عمل می کند. این گوشی در ثبت پرتره های واقع بینانه عالی عمل کرده و قابلیت تشخیص لبه بسیار خوبی دارد. در داخل این گوشی شبیه سازی لنزهای زایس وجود دارد، بنابراین شما می توانید افکت های بوکه را مانند پس زمینه های درخشان و موارد دیگر داشته باشید. بیشتر این مودها به خوبی کار می کنند، گر چه برخی از آنها در کنار لبه ها افکت cut-out بسیار خوبی به نمایش می گذارند.فیلم های ضبط شده با اینکه مودهای فیلمبرداری محدودند، قابل قبول هستند. ویدیوهایی که با زاویه دید عریض ثبت شده اند کمی تیره به نظر می رسند، اما در نور روز مشکلی وجود ندارد. ضبط ویدیو با رزولوشن 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه صورت می پذیرد و شما نمی توانید ریت فریم را تنظیم کنید. نوکیا مودهای معمول تصویر در تصویر خود را به این گوشی اضافه کرده و شما می توانید همزمان با هر دو دوربین جلو و پشت فیلم بگیرید.

مشخصات گوشی نوکیا 7.2

سخت افزار

با وجود تراشه های جدید تر و بهینه تر در سری 600 و 700 اسنپدراگون های کوالکام، نوکیا تصمیم به استفاده از تراشه 14 نانومتری اسنپدراگون 660 در میان رده جدید خود گرفته است که حدود 2 سال از عمر آن می گذرد. با این حال، اسنپدراگون 660 به لطف پردازنده مرکزی هشت هسته ای با 4 هسته قدرتمند 2.2 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف 1.8 گیگاهرتزی و همچنین پردازنده گرافیکی آدرنو 512، همچنان از قدرت مناسبی در بین تراشه های میان رده برخوردار است. لازم به ذکر است که نوکیا 7.2 در سه نسخه مختلف با حافظه 64/6 | 64/4 | 128/6 روانه بازار شده و نسخه مورد بررسی سایمان دیجیتال، دارای حافظه داخلی 128 گیگابایتی و حافظه رم 6 گیگابایتی می باشد.

بنچمارک های گرفته شده از نوکیا 7.2 نشان می دهد که پردازنده مرکزی اسنپدراگون 660 در این گوشی، نمی تواند به خوبی پردازده مرکزی تراشه هایی مثل اسنپدراگون 710 یا 712 باشد؛ با این حال اختلاف ها چندان هم بزرگ نمی باشد. البته در امتیاز های کسب شده توسط نرم افزار گیگ بنچ مشخص می شود اختلاف قابل توجهی با تراشه اسنپدراگون 675 وجود دارد که پیش از این نمونه آن را در گوشی هایی مثل گلکسی A70 دیده بودیم و به طور کلی می توان گفت که با توجه به رده قیمتی محصول، نوکیا می توانست از تراشه بهتری در این گوشی بهره ببرد.در زمنیه پردازش گرافیکی اما، داستان کاملا برعکس با چیزی است که در قسمت پردازنده مرکزی دیدیم. در واقع بنچمارک های گرفته شده در زمینه گرافیکی نشان می دهد که عملکرد تراشه اسنپدراگون 660، با اختلاف قابل توجه ضعیف تر از تراشه های سری 700 می باشد؛ اما قدرت پردازش گرافیکی آن، بسیار نزدیک به تراشه اسنپدراگون 675 می باشد.در نهایت باید گفت که گذشت دو سال از معرفی یک تراشه، بخصوص در دنیای موبایل، مدت کمی نیست؛ با این حال، نوکیا 7.2 از نظر عملکرد سخت افزاری مشکل خاصی ندارد و به خوبی از پس انجام کارهای روزمره و اجرای بازی های نیمه سنگین بر می آید. اما استفاده از تراشه های جدید تر در سایر میان رده ها، باعث شده تا رقابت در این زمینه برای نوکیا 7.2 کمی دشوارتر باشد.

نرم افزار

بعد از شکست نوکیا در ساخت اسمارتفون با سیستم عامل ویندوز، اکنون نرم افزار به یکی از نقاط قوت محصولات آن ها تبدیل شده است. نوکیا 7.2 با اندروید 9 پای روانه بازار شده است که به گفته فنلاندی ها، تا اواخر سال 2019، شاهد عرضه اندروید 10 برای آن خواهیم بود.

این گوشی همانند گوشی های اخیر نوکیا، بخشی از برنامه اندروید وان گوگل می باشد. اندروید وان در واقع چند موضوع مهم را نشان می دهد که یکی از اصلی ترن آن ها، تضمین آپدیت نرم افزاری به مدت دو سال برای دریافت تغییرات مهم و همچنین دریافت پچ های امنیتی ماهانه به صورت منظم می باشد. بنابراین انتظار می رود که گوشی نوکیا 7.2 در سال 2021 از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید با تغییرات ایجاد شده، استفاده نماید.

بنابراین می توان گفت که این میزان از پشتیبانی نرم افزاری در رده قیمتی نوکیا 7.2 ، یک مزیت به شمار می آید که شرکت های بزرگی مثل سامسونگ و شیائومی، تا کنون نتوانسته اند آنطور که باید و شاید، در آن موفق عمل کنند.

جنبه مثبت دیگری که اندروید وان برای نوکیا 7.2 به همراه داشته است، رابط کاربری آن می باشد. در حقیقت رابط کاربری این گوشی، بسیار نزدیک به چیزی است که در گوشی هایی مثل پیکسل 4 دیده ایم و این موضوع در کنار نبود اپلیکیشن های اضافی و امکانات عجیب و غریب، باعث شده تا کاربران تجربه خالصی از اندروید داشته باشند.

باتری گوشی نوکیا 7.2

باتری 3500 میلی‌آمپرساعتی نوکیا 7.2 برای یک روز تمام کافی است، اما به‌عنوان یک گوشی متوسط به بالا، باتری آن یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. اجرای تست ویدیویی با حداکثر روشنایی به‌مدت 90 دقیقه در این گوشی، 24% از باتری را تخلیه کرد. این مقدار، بالاتر از چیزی است که در اکثر گوشی‌های دیگر از جمله پیکسل 3a دیده‌ایم.

HMD Global ادعا می‌کند که باتری گوشی نوکیا 7.2 می‌تواند دو روز بدون شارژ دوام بیاورد. اگرچه ممکن است این ادعا در صورت استفاده کم‌بار از گوشی با نمایشگر کم‌نور و سیستم تطابقی باتری که به خوبی آموزش دیده باشد صدق کند، اما مطابقتی با تجربه ما ندارد.

شارژ گوشی نوکیا 7.2 هم یک نکته نامطلوب دیگر است. 15 دقیقه اتصال آن به شارژر، شارژ گوشی را فقط به 17% و بعد از نیم ساعت به 34% رساند. این به‌هیچ‌وجه شارژ سریع محسوب نمی شود.

نتیجه گیری

نوکیا ۷.۲ روی کاغذ یک گوشی امیدوارکننده به نظر می‌رسید و انتظار داشتیم خاطرات نوکیا ۷ پلاس را برای ما زنده کند. ولی در نهایت این اتفاق نیافتاد.

برای قیمتی که نوکیا برای این گوشی درخواست کرده است می‌توانید گوشی با کیفیت دوربین بهتر، نمایشگر باکیفیت‌تر، عمر باتری طولانی‌تر و چیپست قدرتمندتر بخرید. بنابراین به طرفداران گوشی‌های ارزان‌‎قیمت به سختی می‌توانیم این گوشی را پیشنهاد کنیم.

مزایا

  • طراحی زیبا با پنل پشتی مات
  • اندروید وان و پشتیبانی نرم افزاری عالی
  • نمایشگر با کیفیت

معایب

  • عدم پشتیبانی از شارژ سریع
  • استفاده از تراشه قدیمی
  • دوربین فوق عریض با کیفیت نه چندان خوب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی