دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

گوشی هواوی وای 9 اس

این روزها گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی در میان کاربران ایرانی در مقایسه با گوشی‌های گرانقیمت و پرچمدار توجهات بیشتری به خود جلب می‌کنند. طبیعی است که با وضعیتی که بازار موبایل تجربه می‌کند و شرایط اقتصادی مردم خرید یک گوشی پرچمدار در توان اکثریت نیست و کسانیکه چنین بودجه‌ای را نیز در اختیار دارند، ترجیح می‌دهند از آن برای نیازهای ضروری‌تر استفاده کنند. از این رو، همانطور که پیش‌تر گفتیم استقبال مردم در بازار موبایل به گوشی‌های اقتصادی بیشتر از گذشته شده است.


هوآوی اواسط پاییز از گوشی جدید خود Y9s رونمایی کرد. قیمت گوشی هواوی وای 9 اس همواره گوشی های اقتصادی و مقرون به صرفه ای هستند که از عهده نیاز معمول کاربران به خوبی برآمده‌اند. بر روی کاغذ مشخصات Y9s  هم چیزی غیر از این موضوع را ثابت نمی‌کند.  این گوشی به تازگی به بازار ایران راه پیدا کرده است و از همین رو تصمیم گرفتیم تا در یک بررسی تخصصی به نقاط قوت و ضعف گوشی Y9s بپردازیم و ببینیم که این گوشی تا چه اندازه انتخاب مناسبی برای خرید می‌باشد.

بررسی گوشی هواوی Y9s

طراحی

در این بخش باید اشاره کنیم که گوشی هواوی Y9s از بدنه‌ای شیشه‌ای، شفاف و زیبا سود می‌برد که نبود بریدگی روی نمایشگر آن باعث جذابیت بیشترش شده است. خوب است بدانید که این محصول در رنگ‌های مشکی و رنگی با نمایش طیفی از رنگ‌های بنفش تا آبی کمرنگ که می‌تواند بدنه هواوی پی 30 پرو را نیز در ذهن تداعی کند عرضه شده است. ناگفته نماند که بدنه پشتی گوشی میزبان دوربین سه گانه است که در آرایشی عمودی قرار گرفته‌اند و فلش LED زیر این دوربین قرار گرفته است.از طرف دیگر باید اشاره کنیم هواوی برای قرار دادن حسگر اثر انگشت از این قابلیت در بدنه کناری گوشی استفاده کرده است. خوب است بدانید چنین امکانی می‌تواند به ارگونومی گوشی کمک بیشتری کند و باعث شود که کاربران راحت‌تر گوشی را در دستان خود داشته باشند. البته ناگفته نماند به دلیل وزن 206 گرمی از دیگر عضو این خانواده هواوی 9 پرایم 2019 سنگین‌تر است.

صفحه نمایش و اسپیکر

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، هواوی وای 9 اس از نمایشگر بزرگ 6.59 اینچی استفاده می کند. این نمایشگر از نوع IPS LCD می باشد که هواوی به دلیل نبود بریدگی و حاشیه های بزرگ، نام Ultra full View را برای آن در نظر گرفته است.

مطابق انتظار، این نمایشگر از رزولوشن 2340×1080 بهره می برد که تراکم پیکسلی بسیار خوب 391ppi را در نسبت تصویر 19:5:9 در اختیار می گذارد و این تراکم پیکسلی برای مشاهده انواع محتوا با وضوح بالا، کاملا کافی می باشد. همچنین، هواوی امکان تغییر رزولوشن را در میان رده جدید خود قرار داده و کاربران می توانند در صورت نیاز به ذخیره انرژی، وضوح تصویر را به اچ دی پلاس، کاهش دهند.

حداکثر روشنایی پنل بکار رفته در Y9s، حدود 470 نیت می باشد که این رقم در دو حالت دستی و خودکار، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و به طور کلی استفاده از این گوشی در محیط های روشن، بدون مشکل خاصی، میسر می باشد. با این حال باید در نظر داشته باشید که نمایشگر Y9s در رده قیمتی خود، بهترین نمونه موجود در بازار نمی باشد و این موضوع در هر دو بخش روشنایی و کنتراست برای آن صدق می کند.

به صورت پیش فرض، حالت نمایشگر روی vivid قرار داده شده است که رنگ های شاداب و البته کمی اشباع شده را به نمایش می گذارد. در این حالت، نمایشگر Y9s فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می دهد و دقت رنگ ها در این حالت تعریف چندانی ندارد. با این حال، با قرار دادن دمای رنگی روی Warm تا حدودی می توان این موضوع را بهبود بخشید.

اما اگر جزو افرادی هستید که دقت رنگ برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، در اینصورت می توانید حالت نمایشگر را به Normal تغییر دهید که در آن فضای رنگی پنل، به sRGB تغییر کرده و دقت رنگ ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا می کند.

از سایر ویژگی های در نظر گرفته شده برای نمایشگر هم می توان به قابلیت EYE comfort برای فیلتر کردن نور آبی و Smart Resulation برای تغییر خودکار رزولوشن بر اساس شارژ باتری، اشاره کرد.

برای گوشی Y9s همانند سایر میان رده ها، اسپیکر تک کاناله در نظر گرفته شده است که در تست پخش موسیقی، توانست به صورت میانگین خروجی 73 دسی بل را ثبت کند. این رقم تقریبا مشابه با بیشتر گوشی های همرده می باشد؛ اما این اسپیکر در بخش تفکیک صدا، عمق بیس، و شفافیت، حرف چندانی برای گفتن ندارد.

دوربین

Y9s دارای سه دوربین در قاب پشتی خود است. سنسور اصلی این دستگاه 48 مگاپیکسلی از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/1.8 است. سنسور این دوربین 1/2.0 اینچ است  و اندازه پیکسل‌های آن 0.8 میکرومتر می‌باشد. در کنار این دوربین که از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز نیز بهره می‌برد، یک سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض با میدان دید 120 درجه و گشادگی دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است که برای ثبت عکس‌های عریض‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت یک دوربین 2 مگاپیکسلی باگشادگی دیافراگم f/2.4 در بالای این دو سنسور جای گرفته است و وظایفی مانند کاهش نور پس‌زمینه، بوکه (تار کردن) پس‌زمینه و نورپردازی سه‌بعدی پرتره را برعهده دارد.

نرم‌افزار دوربین گوشی Y9s به سبک همیشگی گوشی‌های هوآوی دارای قابلیت AI (هوش مصنوعی) برای عکاسی است. . با استفاده از قابلیت تشخیص سوژه، هوش مصنوعی به‌صورت خودکار تنظیماتی مانند میزان نور، شدت و میزان اشباع رنگ و کنتراست آن را در بهترین حالت مناسب با سوژه قرار می‌دهد تا عکس گرفته شده کیفیت خوبی داشته باشد. این تنظیمات تصویر ثبت شده را بدون نیاز به تغییر خاص آماده ارسال در شبکه‌های اجتماعی می‌کند. اما در صورت تمایل به ادیت عکس پس از ثبت می‌توانید با خاموش کردن AI عکسی خام از دوربین تحویل بگیرید.

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی این گوشی به‌صورت پیش‌فرض و به لطف فناوری ترکیب پیکسلی عکس‌ها را با رزولوشن 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کند. بدین ترتیب تصاویر علاوه‌بر اینکه روشن‌تر هستند، جزئیات بیشتری نیز دارا می‌باشند. تصاویری که توسط دوربین اصلی ثبت می‌شوند در اکثر شرایط از وضوع خوبی برخوردارند و کیفیت مناسبی نیز دارند. در حالت Portrait مرز میان سوژه و پس‌زمینه به خوبی تشخیص داده می‌شود و در حالت Aperture هم محیط اطراف سوژه به خوبی تار می‌شود. در نرم‌افزار دوربین به‌غیر از این دو، حالت‌های مختلفی برای عکاسی در نظر گرفته است که از جمله آنها می‌توان به HDR، Light Painting و حالت مخصوص عکاسی شب اشاره کرد.

یکی از ایراداتی که متوجه گوشی Y9s هوآوی می‌شود، عملکرد دوربین 8 مگاپیکسلی زاویه عریض این گوشی است. برخلاف دوربین اصلی، این دوربین آنگونه باید خوش نمی‌درخشد. زاویه دید 120 درجه‌ای این دوربین نقطه قوت آن است اما جزئیات در تصاویر ثبت شده چندان مناسب نیست. این مسأله به‌خصوص در محیط‌ها کم‌نور باعث از دست رفتن جزئیات در تصاویر می‌شود. اما از آنجاییکه برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور و تاریک حالت عکاسی Night را در نظر گرفته شده، این موضوع چندان نگران کننده به نظر نمی‌رسد.  خوشبختانه در حالت عکاسی شب، عکس‌ها با نویز کمتر و جزئیات بیشتری به ثبت می‌رسند.

دوربین سلفی Y9s دارای یک سنسور 16 مگاپیکسلی عریض، با گشادگی دیافراگم f/2.2 با مکانیزم بالاجهنده می‌باشد. این دوربین از نظر عکاسی امکانات خوبی ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی قادر به تشخیص محیطی است که در آن قصد ثبت کردن عکس سلفی را دارید. البته عملکرد دوربین در حالت ثبت پرتره کمی عجیب است، چراکه به‌طور پیش‌فرض عکس‌ها بدون افکت بوکه ثبت می‌شوند و اگر قصد تار کردن پس‌زمینه را دارید باید آن را انتخاب کنید. کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی در نور روز و محیط‌های با نور کافی رضایت بخش است، البته در صورت استفاده از افکت‌های تارکننده پس‎زمینه، ممکن است شاهد گم‌شدن مرزها و تاری اشتباه سوژه اصلی باشید. این موضوع بیشتر از هر زمان دیگر، در سلفی‌های شب و تشخیص مرز میان موها و محیط مشاهده می‌شود.دوربین‌های گوشی Y9s  هوآوی از تنوع بسیار خوبی برخوردارند که قادر به ثبت تصاویر خوب با جزئیات قابل قبول‌اند. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی گوشی به‌طورکلی عملکرد رضایت بخشی دارد، اما دوربین سلفی و زاویه عریض این دستگاه برای ثبت یک تصویر باکیفیت نیازمند شرایط بهینه‌ای برای عکاسی می‌باشند.

گوشی هواوی Y9s

سخت افزار

گوشی هواوی Y9s از تراشه کرین 710F استفاده می کند. این تراشه شاید در ابتدا نسخه پیشرفته تری از تراشه کرین 710 به نظر بیاید؛ اما در واقع تفاوتی بین آن ها وجود ندارد. در حقیقت تفاوت اصلی این دو تراشه به استفاده از روش FCCSP برای بسته بندی ماژول های تراشه در 710F بر می گردد و در زمینه عملکرد شاهد عملکرد یکسانی از آن ها خواهیم بود.

گذشته از این موارد، به نظر می رسد هواوی با استفاده از این تراشه موفق به استفاده از سرویس های گوگل شده و دلیل عدم استفاده آن ها از تراشه جدید تر، به این خاطر بوده است که نشان دهند این گوشی قبل از محدودیت های آمریکا در ارائه سرویس های گوگل برای هواوی، ساخته شده است.

این تراشه دارای پردازنده مرکزی هشت هسته ایِ متشکل از 4 هسته قدرتمند cortex-A73 و 4 هسته کم مصرف cortex-A53 می باشد که فرکانس کاری آن ها به ترتیب 2.2 و 1.7 گیگاهرتز بوده و از معماری Big.Little آرم استفاده می کنند. جالب است بدانید که این پردازنده مرکزی (CPU) دقیقا مشابه با نسخه های بکار رفته در کایرین 960 و 970 می باشد؛ با این تفاوت که فرکانس کاری هسته های پردازشی در کایرین 710، پایین تر است.

پردازنده گرافیکی اما از نوع ARM Mali-G51 MP4 می باشد که قدرت پردازشی آن، در مقایسه با برخی از تراشه های میان رده دیگر، پایین تر است. با این حال، این پردازنده گرافیکی باعث شده است که کایرین 710 در زمینه پردازش های گرافیکی ، حدود 1.3 برابر قدرتمند تر از نسل قبلی بوده و مصرف باتری آن نیز تا 2 برابر بهبود داشته باشد. همچنین گفتنی است که این تراشه از مدیریت حافظه رم دوکانه LDDR4 پشتیبانی می کند و مودم LTE بکار رفته در آن، حداکثر سرعت دانلود 600 مگابیتی و حداکثر سرعت آپلود 150 مگابیتی را در اختیار خواهد گذاشت.

تراشه بکار رفته در Y9s در کنار 6 گیگابایت حافظه رم، به خوبی از پس انجام کارهای روزمره بر خواهد آمد و هواوی بر اساس روند امروزی بازار، حافظه داخلی را به 128 گیگابایت افزایش داده است که نگرانی از پر شدن حافظه را تا حدودی زیادی برطرف خواهد کرد.

بنچمارک های گرفته شده از این گوشی نشان می دهند که تراشه کرین 710F در زمینه پردازش تک هسته ای و چند هسته ای، عملکردی مشابه با اگزینوس 9611 بکار رفته در گوشی هایی مثل گلکسی A51 و A50s دارد و امتیاز آن پایین تر از تراشه هایی مثل اسنپدراگون 710 یا اسنپدراگون 670 می باشد.

پردازنده گرافیکی Mali-G51 MP4 نیز همچنان می تواند امتیاز های خوبی را در بنچمارک های مرتبط کسب کند، اما به طور کلی عملکرد آن را نمی توان به خوبی پردازنده گرافیکی بکار رفته در تراشه هایی مثل اسنپدراگون 710 یا اگزینوس 9611 دانست.در نهایت گفتنی است که گوشی هواوی Y9s از قدرت کافی برای اجرای بازی های سنگینی مثل آسفالت 9 و … برخوردار است؛ اما نباید انتظار داشته باشید که این بازی ها در کیفیت حداکثر، با نرخ فریم بالا به اجرا در بیایند. همچنین این گوشی به خوبی از پس انجام امور وزانه بر می آید و به ندرت شاهد لگ و تاخیر در آن بودیم. سیستم خنک کننده نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و حین اجرای بازی ها و بنچمارک ها، شاهد افزایش دما به صورت غیر طبیعی نبودیم.

نرم افزار

در این مورد باید اشاره کنیم که گوشی Y9s هواوی از سیستم عامل اندروید 9 پای به همراه رابط کاربری EMUI 9.1 پشتیبانی می‌کند. خوب است بدانید رابط کاربری MEUI 9.1 کارایی خوبی در این گوشی دارد و تجربه کار با نسخه اصلی اندروید را در اختیار کاربر قرار خواهد داد و نسبت به نسخه‌های پیشین در مصرف انرژی بهینه‌تر شده است و امنیت بالاتری نیز دارد. علاوه بر این چون از ویژگی هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند، در طی گذر زمان بهتر و سریع‌تر عمل خواهد کرد.خبر خوب در مورد گوشی هواوی Y9s اینکه می‌توان از سرویس‌های گوگل روی این محصول بهره‌مند شد و دسترسی کاملی به همه نرم افزارهای پلی استور گوکل داشت. آن دسته از کاربرانی که تمایل به نصب جدیدترین نسخه اندروید نیز دارند، می‌توانند سیستم عامل گوشی خود را به اندروید 10 آپدیت کنند.

باتری گوشی هواوی Y9s

هواوی Y9s همانند آنر 9 ایکس و Y9 2019 از باتری بزرگ 4000 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند. این باتری بزرگ در تست پخش مداوم ویدئو حدود 13 ساعت دوام می آورد که رکورد بسیار خوبی بوده و بر اساس تجربه می توان گفت که در استفاده ترکیبی و نیمه سنگین، به راحتی می تواند یک الی یک و نیم روز را همراه کاربر باشد. البته باید در نظر داشته باشید که شارژدهی یک محصول با توجه به نوع استفاده هر فرد می تواند متفاوت باشد.اما باتری این گوشی، همان قدر که آهسته خالی می شود، به همان قدر آهسته نیز شارژ می شود. متاسفانه بر خلاف بیشتر میان رده های موجود در بازار، این گوشی از شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و در داخل جعبه آن نیز، شارژ 10 واتی قرار داده شده است که به وسیله آن می توان در عرض نیم ساعت، حدود 25 درصد باتری را شارژ کرد. شارژ کامل دستگاه نیز، زمانی بیشتر از 2 ساعت نیاز دارد که Y9s را یک پله پایین تر از برخی رقبا مثل گلکسی A51 و ردمی نوت 8 قرار می دهد.

جمع بندی

هواوی Y9s به عنوان یک دستگاه میان رده زیر ۳۰۰ دلار یک دستگاه مناسب است و در کمال تعجب، سرویس‌های Google Mobile را اجرا می‌کند. به عنوان یک دستگاه نسبتاً ارزان با ویژگی‌های خوب، Y9s  در بین گوشی‌هایی که در محدوده قیمت آن هستند، همچنان یک گزینه خوب به‌ شمار می‌رود. اگر شما می‌خواهید چیزی کمی مرسوم تر تهیه کنید، Honor 9X نیز وجود دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی