دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

خرید ایفون x

به‌مناسبت دهمین سالگرد عرضه‌ی آیفون، اپل اقدام به معرفی آیفونی با نام آیفون X کرد که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه خلاصه‌ای از بررسی‌ آیفون X از دیدگاه وب‌سایت‌های معتبر دنیای فناوری را مرور خواهیم کرد.

از زمان معرفی آیفون X تاکنون، سوالات مختلفی درباره‌ی این محصول جدید در ذهن کاربران نقش بسته است؛‌ چرا که این محصول از ویژگی‌های جدیدی نظیر دوربین True Depth و سیستم تشخیص هویت جدید اپل موسوم به فیس‌آیدی و نمایشگر اولد تمام صفحه برخوردار است. حال وب‌سایت‌های معتبر دنیای فناوری موفق شده‌اند تا به بررسی این محصول جدید اپل از جنبه‌های مختلف بپردازند. توجه داشته باشید که اکثر این وب‌سایت‌ها زمان محدودی برای بررسی آیفون X در اختیار داشته‌اند و به‌همین دلیل نتوانسته‌اند برخی از جنبه‌های این محصول جدید را آنگونه که باید مورد بررسی قرار دهند؛ همچنین، اگر شما قصد خرید ایفون x را دارید بهتر است قبل از خرید، این مطلب را مطالعه کنید.

بررسی گوشی ایفون x

طراحی و ساخت

برای اولین بار که آیفون 10 را ببینید باورتان نمی‌شود که یک آیفون روبروی شماست. شاید هم اولین چیزی که به ذهنتان برسد این است که این آیفون بیشتر شبیه به مدل‌های مفهومی است تا یک آیفون گوشی واقعی. اما به‌هرحال شما با آیفونی کاملا واقعی و متفاوت با آن چیزی روبرو هستید که تاکنون دیده بودید.

قاب جلویی دستگاه کاملا توسط صفحه‌نمایش اشغال شده و حدود 83 درصد از قاب جلو در اختیار این صفحه‌نمایش روشن و نورانی است. به‌طور حتم این گوشی بسیار زیباست اما یک محصول کاملا بی‌عیب و نقص نیست. فاصله بسیار کمی بین قاب پشتی و کروم اطراف دستگاه دیده می‌شود که با وجود کم بودن این فاصله هر بار که گوشی را بردارید آن را حس می‌کنید.فلز اطراف آیفون 10 به نظر می‌رسد که مستعد خط و خش و افتادن باشد و باید استفاده از یک قاب برای محافظت آن ضروری باشد. قابی که اطراف دوربین را فرا گرفته بسیار بزرگ است و از آن چیزی که در آیفون 7 پلاس یا آیفون 8 پلاس می‌بینید بزرگ‌تر است و به‌طور حتم یکی از دلایل بزرگ به نظر رسیدنش شاسی کوچک‌تر این آیفون نسبت به آیفون‌های نسل قبل است؛ علاوه بر این هنوز بیرون‌زدگی قاب دوربین‌ها وجود دارد و بیشتر از پیش خودش را نشان می‌دهد و به همین سبب گوشی کاملا روی سطح صاف قرار نمی‌گیرد. یکی از علت‌هایی که قاب پشتی این دستگاه چندان زیبا به نظر نمی‌رسد همین طراحی فریم دوربین است اما به نظر خیلی‌ها این طراحی زیباست و اگر نظر شما هم مانند ما این است که این فریم چندان زیبا نیست نگران نباشید به آن عادت می‌کنید.

برخلاف آن چیزی که تاکنون از آیفون انتظار دارید خبری از کلید Home در قاب جلوی گوشی نیست و باید به این وضعیت عادت کنید. مانند نسل قبلی جک 3.5 میلی‌متری هدفون هم در اینجا دیده نمی‌شود.

چیدمان کلیدها تفاوتی ندارد؛ کلیدی سمت راست دستگاه قرار دارد که اندازه‌اش بسیار بزرگ‌تر از کلیدهای پاور آیفون‌های قبلی شده؛ این کلید دیگر نه اسمش کلید پاور است و نه کارایی کلید پاور را دارد و اپل نام آن را کلید کناری گذاشته است.

درگاه سیم‌کارت پایین این کلید قرار گرفته در حالی که سمت چپ شاهد حضور کلیدهای ولوم و سایلنت کردن هستیم. جنس دستگاه یک حس نوستالوژیک برای آیفون بازان است. مانند آیفون 4 شاهد استفاده از شیشه در قاب پشتی دستگاه هستیم. جنس شیشه‌ای پشت دستگاه سبب شده تا اثرانگشت و لک و چربی خیلی راحت جذب شوند و به‌خصوص رنگ مشکی بعد از چند دقیقه استفاده بسیار کثیف می‌شود.

نمایشگر و سخت افزار

نمایشگر 5.8 اینچی آیفون X دارای وضوح 1125 در 2436 پیکسل است. بخشی از این اعداد نامتوازن به دلیل وجود نوار کوچک بالای نمایشگر هستند که نسبت متوازن نیمه بالایی و پایینی را به هم زده است. همچنین چگالی پیکسلی نمایشگر نیز 459ppi محاسبه می شود که می توان آن را در بازه نمایشگرهای QHD دانست. اپل در این دستگاه از پنل OLED استفاده کرده که دارای مزایا و معایب خاص خود است. کیفیت رنگ ها بسیار عالی است و روشنایی صفحه حتی در زیر نور مستقیم نیز کاملا مناسب ارزیابی می شود. با این حال پنل های OLED به مرور دچار حالتی به نام پیکسل های شبح مانند می شوند؛ به این معنا که سایه ای از محتویات قبلی نمایش داده شده روی صفحه برای دقایقی همچنان باقی می مانند و به تدریج محو می شوند. البته این اتفاق به زودی برای پنل های آیفون X رخ نخواهد داد و احتمالا حداقل یک سال با بروز چنین حالتی برای صفحات گوشی فاصله داریم.

از نظر سخت افزاری همواره اپل را در صدر جدول بنچمارک ها دیده ایم. همین ماجرا برای آیفون X هم تکرار می شود. پردازنده A11 Bionic احتمالا قدرتمندترین چیپ پردازشی موبایل در جهان است که دارای شش هسته در فرکانس 2.3 گیگاهرتز بوده و با معماری 10 نانومتری ساخته شده است. حافظه رم این دستگاه 3 گیگابایت است اما بهینه سازی های انجام شده توسط اپل باعث شده سرعت پردازش آن با گوشی هایی مجهز به 6 گیگابایت رم نیز قابل مقایسه باشد. برنامه ها با سرعت بسیار بالایی اجرا می شوند و جا به جایی بین آنها نیز بدون تاخیر و کندی صورت می پذیرد.

نرم افزار

آیفون 10 از iOS 11.1.2 (در زمان نگارش مطلب) استفاده می‌کند. این همان سیستم‌عاملی‌ست که بر روی آیفون 8 یا بسیاری دیگر از آیفون‌های اپل دیده‌ایم و می‌توان گفت به‌جز یکی دو قابلیت جدید چیزی تغییر نکرده است.بسته به نوع استفاده‌تان ممکن است عاشق iOS شوید و یا از آن متنفر باشید. اگر پیش از این کاربر آیفون بوده‌اید امکانات جدید iOS 11 مثل کنترل سنتر جدید، نوتیفیکیشن سنتر، ویجت‌ها، قابلیت جدید اسکرین‌شات و کیبورد یک‌دستی برایتان بسیار جذاب خواهد بود اما اگر یک اندرویدی هستید ممکن است برخی محدودیت‌های عجیب iOS شما را کلافه کند!

اپل مانند همیشه برخی از ویژگی‌ها و امکانات iOS را بهبود داده و برخی محدودیت‌ها را بدون تغییر باقی گذاشته است. به‌طور مثال هنوز پس از گذشت ده سال نمی‌توانید آیکن‌های صفحه اصلی را در جای دلخواه قرار دهید و یا پشتیبانی از تم در iOS وجود ندارد.

همچنین اپلیکیشن‌ها دسترسی محدودی به محتوای سایر اپ‌ها دارند و به این ترتیب مثلاً آهنگ‌هایی را که با تلگرام دانلود کرده‌اید در اپلیکیشن Music پیدا نخواهید کرد. محتوایی مثل موزیک و ویدئو را کماکان باید از آی‌تونز رایانه به آیفون خود منتقل کنید و امکان دانلود ساده فایل در مرورگر نیز وجود ندارد!

کنترل سنتر در iOS 11 به کلی بازطراحی شده و حالا تنظیمات بسیار بیشتری در اختیارتان قرار دارد. همچنین با لمس سه‌بعدی می‌توانید وارد جزئیات بیشتر هر مورد شوید و بهتر از همه در تنظیمات امکان تغییر و افزودن و حذف گزینه به کنترل سنتر وجود دارد.

سیری هم حالا هوشمندتر شده، صدای طبیعی‌تری داشته و می‌توانید صدای مرد را نیز برای آن انتخاب کنید. از این پس وقتی یک اسکرین شات بگیرید تصویر کوچکی از آن در پایین صفحه قرار می‌گیرد که می‌توانید با ضربه زدن روی آن بنویسید و یا بخشی از آن را کراپ کنید. خوب است بدانید در آیفون 10 برخلاف آیفون 8 پلاس خبری از چرخش خودکار صفحه خانگی یا نمایش دوستونه در برخی اپلیکیشن‌ها نیست.

به‌طور کلی iOS 11 بسیار روان و سریع است و اگر با محدودیت‌های آن کنار بیایید تجربه‌ای روان‌تر از 99 درصد گوشی‌های اندرویدی را در اختیارتان خواهد گذاشت.

بررسی گوشی ایفون x

فیس آیدی

علاوه بر این‌ها تغییراتی در بخش‌های سخت‌افزاری قابل مشاهده این گوشی دیده می‌شود. با حذف کلید Home شاهد حذف سنسور اثرانگشت هستیم اما در عوض بخشی جدید به نام Face ID به این گوشی اضافه شده است. در حقیقت فیس آی‌دی را می‌توانیم مهم‌ترین بخش آیفون 10 بدانیم که تمام طراحی گوشی بر محور آن می‌چرخد. سیستم تشخیص چهره‌ آیفون 10 در نوار نازکی گنجانده شده است که بالای صفحه‌نمایش قرار دارد در اصل وجود این نوار به علت حضور همین سنسورها در قاب جلویی و روی صفحه‌نمایش است. از این سنسورها علاوه بر این برای تشخیص اموجی ها از وضعیت چهره کاربر که اپل آن را Animoji می‌نامد استفاده می‌شود.

تاچ آی دی عملکرد بسیار خوبی داشت و از همان ابتدای عرضه‌اش شاهد کارکرد بسیار خوبش بودیم و هرسال این کارکرد بهتر هم شد در مورد فیس آی دی هم همین روند صدق می‌کند و از همین ابتدا این بخش آیفون عملکرد بسیار خوبی دارد و به‌سرعت و با دقت زیاد چهره کاربر را تشخیص می‌دهد. نور محیط هیچ تاثیری در روند شناسایی این سنسور ندارد و هم در محیط تاریک و هم در محیط روشن شناسایی به بهترین حالت انجام می‌شود؛ اما با توجه به توصیه اپل بهترین فاصله برای عملکرد مناسب فیس آی‌دی 25 تا 50 سانتی‌متر است.

دوربین

دوربین در این گوشی شباهت زیادی به دوربین در آیفون 8 پلاس دارد اما تفاوت‌هایی در اینجا دیده می‌شود. در آیفون 10 هر دو دوربینی که در قاب پشتی جای گرفته‌اند سنسور 12 مگاپیکسلی دارند و هر دو به OIS مجهزند. لنز معمولی اندازه دهانه دیافراگم f/1.8 و لنز تلفوتو اندازه دهانه دیافراگم f/2.4 دارد.منوی دوربین همانند نسل‌های قبلی است با این تفاوت که ویژگی‌ای به نام پرتره که در آن قرار دارد تغییراتی پیدا کرده است. با فعال کردن حالت پرتره یک مکعب بالای این منو قرار می‌گیرد که می‌توان چند حالت مختلف پرتره را در اینجا انتخاب کرد. این افکت‌ها شامل نور طبیعی، نور استودیو، نور صحنه، نور کانتور و نور صحنه سیاه‌وسفید است.

مثل همیشه کیفیت دوربین اصلی در حالت عادی و پرتره بسیار خوب است. در حالت عادی و نور روز عکس‌های تهیه شده با این آیفون از آیفون‌های نسل قبل کمی اشباع تر است و از واقعیت کمی فاصله دارد اما ثبت جزئیات بسیار خوب است و این ثبت خوب جزئیات در نقاط تاریک و روشن تصویر به یک اندازه است که سبب می‌شود رنج دینامیکی بسیار خوب باشد.

همان‌طور که گفتیم دوربین این گوشی همانند دوربین آیفون 8 پلاس از ویژگی حالت پرتره و پرتره لایتینگ پشتیبانی می‌کند. فرق اساسی آیفون 10 با آیفون 8 پلاس در بخش دوربین در اینجاست که دوربین دوم هم در آیفون 10 از حالت پرتره و پرتره لایتینگ پشتیبانی می‌کند.

منوی دوربین دوم بسیار شبیه به منوی دوربین اصلی است. در این منو عکاسی پرتره هم دیده می‌شود که اگرچه سخت‌افزاری نیست اما عکس‌های خوبی با پس‌زمینه مات می‌گیرد. باوجوداینکه عکس‌های گرفته‌شده در حالت پرتره توسط دوربین دوم بسیار خوب است اما با گوشی‌هایی مانند Mate 10 فاصله دارد و میت در این زمینه بهتر عمل می‌کند.

به‌طور حتم یکی از جذاب‌ترین کارایی‌های دوربین دوم این گوشی Animoji است. این ویژگی که توسط آن گوشی حرکت 50 ماهیچه‌ صورت شما را دنبال  و این حرکت را به چند اموجی خاص القاء می‌کند از دوربین TrueDepth IR و پروژکتور نقطه‌ای استفاده می‌کند. این ویژگی در گوشی آیفون 10 بسیار خوب عمل می‌کند و تنها زمانی که نمی‌توانید زیاد به آن اعتماد کنید زمان چشمک زدن است که اپل مشغول بهبود کارایی این بخش است و به‌طور حتم در آینده این ویژگی عملکرد بهتری دارد.

باتری گوشی ایفون x

بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری همیشه کلید موفقیت محصولات اپل بوده و در زمینه دوام شارژ نیز اپل به کمک هوش مصنوعی سعی در بهبود آن داشته است. به همین دلیل است که نمی‌توان از روی باتری 2716 میلی‌آمپرساعتی آیفون 10 در مورد دوام شارژ آن قضاوت کرد.

به طور کلی به لطف استفاده از صفحه‌نمایش OLED، بهینه‌سازی‌های iOS و همچنین مصرف پایین تراشه A11 Bionic آیفون 10 دوام شارژ خوبی داشته و می‌توان گفت از این نظر میان آیفون 8 و آیفون 8 پلاس قرار خواهد گرفت. به این ترتیب با استفاده متوسط و حتی سنگین می‌توانید یک روز کامل روی دوام شارژ آن حساب کنید اما شارژ کردن شبانه را نباید فراموش کنید.

خصوصاً این‌که با وجود پشتیبانی آیفون 10 از شارژ سریع درون جعبه تنها یک شارژر معمولی یک آمپره قرار دارد که در 30 دقیقه تنها 20 درصد باتری را شارژ خواهد کرد. این درحالیست که اگر از یک شارژر مک‌بوک یا پیکسل با توان بالاتر  در اختیار داشته باشید می‌توانید در همین زمان باتری را تا 45 درصد شارژ کنید. به اعتقاد ما نبود شارژر سریع درون جعبه آن هم در سال 2017 غیرقابل قبول است.

آیفون 10 همچنین از استاندارد شارژ بی‌سیم Qi (بخوانید: چی) پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب می‌توانید تقریباً آن را روی هر پد شارژر بی‌سیمی قرار دهید. شارژ بی‌سیم نسبتاً سریع‌تر نیز قرار است در iOS 11.2 از راه برسد. حالا که آیفون‌ها این ویژگی را اضافه کرده‌اند انتظار داریم شارژرهای بی‌سیم هر چه بیشتر فراگیر شوند.

جمع بندی

به‌طور حتم آیفون 10 بهترین آیفونی است که تا امروز معرفی و عرضه شده. این تنها یک جمله شعاری و کلیشه‌ای نیست و باید باور کنید که آیفون 10 واقعا بهترین آیفون است اما به همین نسبت قیمت خیلی بالایی دارد و گران‌ترین آیفونی است که در تاریخ به فروش رفته. طراحی متفاوت، صفحه‌نمایش کم حاشیه، دوربین با عملکرد بهتر و متفاوت‌تر و صفحه‌نمایش باکیفیت تراز عوامل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول هستند.

اینکه چه کسانی باید این گوشی را بخرند کاملا واضح و روشن است. اگر شما طرفدار بسیار سرسخت آیفون هستید و هزینه‌ای که برای گوشی می‌پردازید هم برایتان اهمیت ندارد یک‌لحظه هم نباید در خرید این آیفون شک کنید. اما اگر این دو ویژگی را ندارید آیفون 8 پلاس هم چیزی شبیه به آیفون 10 است با این تفاوت که طراحی تکراری‌ای دارد و تنها سنسور تشخیص چهره ندارد.

اگر برای اولین بار می‌خواهید به دنیای آیفون قدم بگذارید به‌طور حتم آیفون 10 بهتر از هر محصولی می‌تواند توانایی آیفون و آی او اس را به شما نشان دهد اما خودتان باید به جیبتان نگاهی بیندازید که آیا این محصول ارزش 1000 دلار، که به پول ما هم مبلغ زیادی می‌شود، را دارد یا خیر؟

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی