دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

بررسی گوشی ایفون اس ای

 

گوشی ایفون اس ای ۲۰۲۰ از همان طراحی کلاسیکی برخوردار است که برای چندین سال به عنوان امضای طراحی اپل شناخته میشد. طراحی، بدنه و دوربین این گوشی دقیقاً همان نمونه هایی هستند که در سال ۲۰۱۷ در گوشی آیفون ۸ دیدیم. اما اپل در یک اقدام بسیار هوشمندانه گوشی مقرون به صرفه ی جدید خود را به تراشه ی A13 Bionic مجهز کرد که این تراشه در گوشی های سری آیفون ۱۱ نیز به کار رفته بود. به لطف این تراشه ی جدید، عملکرد دوربین و شارژدهی باتری این گوشی هم با بهبودهای چشمگیری همراه شده اند. تراشه ی A13 Bionic نه تنها بسیار سریع و قدرتمند است، بلکه برای چند سال آینده پاسخگوی تمام نیازهای کاربران خواهد بود و نسخه های جدید iOS را به خوبی اجرا خواهد کرد.

البته یک گوشی ۳۹۹ دلاری در برخی زمینه ها کمبودهایی نیز دارد. به عنوان مثال آیفون اس ای ۲۰۲۰ در پنل پشتی خود فقط یک دوربین دارد و از سیستم Face ID نیز بی بهره است. عملکرد دوربین سلفی این گوشی قابل قبول است اما به هیچ وجه در حد و اندازه ی نمونه ی موجود در گوشی های سری آیفون ۱۱ نیست.

اگر به صورت کلی بخواهیم به این گوشی نگاه کنیم، ارزش خرید آیفون اس ای ۲۰۲۰ بیشتر از هر آیفون دیگری است که در بازار موجود است. قیمت وسوسه کننده، شارژدهی عالی، دوربین اصلی باکیفیت، تراشه ی قدرتمند، مقاومت در برابر آب و شارژ وایرلس از جمله ویژگی‌های جذاب این گوشی هستند. آیفون اس ای ۲۰۲۰ نه تنها یک آیفون فوق العاده است، بلکه یکی از بهترین گوشی های مقرون به صرفه برای خرید است.

بررسی ایفون اس ای اپل

طراحی

طراحی این گوشی همانطور که اشاره کردیم چیز جدیدی با خود ندارد. در واقع این طراحی را پیشتر در گوشی‌های آیفون 5 و 5S دیده بودیم. اپل بعد از اینکه طراحی شیشه‌ای گوشی‌هایش را در آیفون 5 کنار گذاشت، از طراحی بدنه فلزی در 5S استفاده کرد. این طراحی به قدری طرفدار پیدا کرد که با تغییر آن در گوشی آیفون 6، بسیاری از کاربران اپل نامید شدند. ابعاد گوشی حتی یک دهم میلی‌متری هم تغییری نکرده و برابر با 123.8×58.6×7.6 میلی‌متر و وزن دستگاه 113 گرم می‌باشد.

شاید اپل می‌توانست از طراحی نزدیک به گوشی‌های آیفون 6 و 6S در این گوشی استفاده کند، اما باید اعتراف کنیم که طراحی 5S برای یک گوشی 4 اینچی بسیار دلچسب‌تر از طراحی دو گوشی جدید آیفون می‌باشد. در ضمن، با توجه به اینکه عرضه گوشی آیفون SE در برنامه کاری روتین اپل جایی نداشت، شاید بهترین، ارزان‌قیمت‌ترین و سریع‌ترین راه برای طراحی یک گوشی جدید، استفاده از طراحی قدیمی بود.

اما این طراحی با وجود طرفداران زیادی که دارد، دارای برخی نقاط منفی نیز می‌باشد. استفاده از طراحی قدیمی، شامل مواردی مانند نسل قدیمی تاچ آی‌دی اپل، دوربین سلفی 1.2MP و صفحه‌نمایشی با حاشیه‌های زیاد با اطرف قاب جلویی گوشی می‌باشد. همانطور که می‌دانید، استاندرادهای امروزی طراحی گوشی‌های هوشمند، ایجاب می‌کند که صفحه‌نمایش دستگاه از کمترین حاشیه ممکن از اطراف برخوردار باشد – که این مساله در SE دیده نمی‌شود.

گوشی اپل آیفون اس‌ای با یک محافظ Ion-Strengthened Glass (نوعی محافظ گوریلا گلس سفارشی‌سازی شده) پوشش داده شده و همچنین یک پوشش چربی‌گریز (Oleophobic) برای مصون ماندن گوشی در برابر لکه‌ها و اثر انگشت در نظر گرفته شده است.

صفحه نمایش گوشی اپل iPhone SE
حرف‌های زیادی درباره صفحه‌نمایش گوشی قدیمی 4 اینچی رتینای این گوشی می‌توان گفت. اما نظرات کاربران خود گویای همه چیز است. مخالفان بر این عقیده‌اند که این صفحه‌نمایش با دارا بودن رزولوشن پایین، حاشیه‌های فراوان و اندازه کوچک چیز خاصی برای تعریف ندارد و اپل می‌توانست بهتر از این‌ها عمل کند. نظرات مثبی هم درباره این صفحه‌نمایش وجود دارند که از رندر قدرتمند رنگ‌ها و عملکرد بسیار عالی آن در زیر تابش مستقیم آفتاب راضی هستند.

 

صفحه نمایش

کار را با یک تعریف ساده‌تر راحت می‌کنیم. صفحه‌نمایش گوشی اپل SE دارای بزرگی 4 اینچ و پنل IPS با رزولوشن 1136×640 و تراکم پیکسلی 326ppi می‌باشد.

در حالی که رندر رنگ‌های تیره فراتر از حد تصورمان بود، کنتراست صفحه چندان چنگی به دل نمی‌زند. صفحه نمایش iPhone 6S که از تراکم پیکسلی یکسان – 326ppi – بهره می‌برد، در مقایسه با این صفحه‌نمایش دارای روشنایی و کنتراست صفحه بیشتر می‌باشد.

دوربین

قیمت 400 دلار، سال 2020، دوربین تکی. این سه کلمه، مواردی هستند که معمولا این روز‌ها شنیدن آن‌ها تعجب‌آور خواهد بود. آیفون جدید اپل تنوع دوربین‌ها را باور ندارد و می خواهد به جای آن‌ها، یک دوربین با کیفیت بهتر را در اختیار بگذارد. این دوربین تکی 12 مگاپیکسلی دقیقا مشابه همانی است که در آیفون 8 دیده بودیم. سنسور به‌کار رفته در این دوربین متعلق به شرکت سونی می‌باشد که دارای پیکسل‌های 1.22 میکرونی بوده و از فوکوس خودکار با تشخیص فاز، پشتیبانی می‌کند. همچنین این دوربین دارای لرزشگیر اوپتیکال می‌باشد که خبر امیدوار کننده ای برای یک محصول میان‌رده به شمار می آید و لنز این دوربین طوری کالیبره شده است که عملکرد بهتری در زمینه واقعیت افزوده در اختیار بگذارد.


شاید در ابتدا فکر کنید که کیفیت تصویر آیفون 8 در سال 2020 چندان خوشایند نخواهد بود؛ اما حقیقت این است که استفاده از تراشه جدید با پردازنده سیگنالی بهتر، در کنار قابلیت smart HDR باعث خواهد شد که کیفیت تصاویر پیشرفت چشمگیری داشته باشد. همچنین به لطف استفاده از تراشه جدید، آیفون SE 2020 قادر به ثبت تصاویر پرتره با دوربین تکی می‌باشد؛ اما متاسفانه اپل حالت شب جدید خود را برای این گوشی در نظر نگرفته است.

رابط کاربری دوربین مشابه چیزی است که پیش از این در گوشی‌های اپل دیده بودیم. حالت‌های مختلف دوربین در قسمت بالای دکمه شاتر چیده شده اند که با کشیدن انگشت می توان بین آن‌ها جا به جا شد. خود دکمه شاتر کاربردهای بیشتری را در اختیار می‌گذارد. به عنوان مثال با نگه داشتن این دکمه و کشیدن آن به سمت راست می توان فیلمبرداری را شروع کرد و تکرار این عمل به سمت چپ، عکاسی پی در پی را در اختیار خواهد گذاشت.

باتری گوشی ایفون اس ای

اپل شارژدهی آیفون SE 2020 را تقریبا معادل آیفون ۸ می‌داند و مدعی است که گوشی جدیدش تا ۱۳ ساعت پخش ویدئو، ۸ ساعت استریم ویدئو و ۴۰ ساعت پخش مداوم صوت دوام می‌آورد. اپل در مورد ظرفیت باتری آیفون اس ای جدید اطلاعاتی نمی‌دهد؛ اما براساس کالبدشکافی iFixit، انرژی موردنیاز این گوشی را باتری نسبتا کم‌حجم ۶٫۹۶ وات‌ساعتی یا ۱۸۲۱ میلی‌آمپرساعتی (یکسان با آیفون ۸) تأمین می‌کند. بدین‌ترتیب روی کاغذ می‌توان روی کاغذ، یکی از نقاط ضعف آیفون اس ای ۲۰۲۰ را باتری آن بدانیم؛ البته برای دادن نظر قطعی، اندکی زود است!

جمع بندی

گوشی آیفون اس ای ۲۰۲۰ در بسیاری از زمینه ها میتواند با گوشی های پریمیوم هزار دلاری مقایسه شود. این گوشی از ویژگی‌های پر زرق و برقی نظیر شارژ وایرلس، گواهی IP67، تراشه A13 Bionic و دوربین بسیار باکیفیت برخوردار میباشد که این ویژگی‌ها باعث میشوند که ارزش خرید این گوشی بسیار بالا برود. به سختی میتوانید یک گوشی ۴۰۰ دلاری در بازار پیدا کنید که از چنین مشخصاتی جذابی برخوردار باشد. سخن پایانی ما این است که با خرید آیفون اس ای ۲۰۲۰ تا چند سال از خرید یک گوشی جدید بی نیاز خواهید بود. برای اطلاع از قیمت ها و خرید گوشی کلیک کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی