دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

بررسی گوشی ایفون 12 اپل

 

اپل با ارائه پرچمداران قدرتمند خود در زمینه گوشی همراه مانند آیفون ۱۱ ، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس توانسته است جایگاه خود را در زمینه گوشی های همراه به خوبی تثبیت کند. ولی با این حال طرفداران این شرکت مشتاقانه منتظر نسخه جدید از سری گوشی جدید آیفون، یعنی آیفون ۱۲ هستند.
البته باتوجه به شیوع ویروس کرونا نمی‌توان بطور قطعی زمان مشخصی برای عرضه و معرفی کامل این گوشی اعلام کرد ولی با توجه به شایعات اعلام شده در این مقاله به نقد و بررسی کامل آیفون ۱۲ خواهیم پرداخت.

گوشی جدید آیفون، اولین محصول این شرکت است که قرار است از اینترنت ۵G استفاده کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در طراحی جدید گوشی ایفون 12، ضمن افزودن قابلیت Touch ID در صفحه نمایش، بریدگی بالای صفحه یا ناچ (notch) حذف خواهد شد. همچنین می‌تواند مدل‌های بیشتری نسبت به آیفون‌های معمولی اپل داشته باشد.

البته همانطور که گفتیم نمی‌توان بطور دقیقی اطلاعات و ویژگی های این گوشی را بررسی کرد؛ زیرا ممکن است تا زمان انتشار ویژگی های جدیدی به این گوشی اضافه شود ولی با توجه به اطلاعاتی که بطور رسمی از جانب اپل منتشر شده است آخرین گفته‌ها و اخبار را در مورد این گوشی مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

بررسی گوشی ایفون 12 اپل

طراحی

انتظار یک طراحی کاملاً متفاوت را برای آیفون ۱۲ نداشته باشید. شایعاتی در این مورد وجود دارند که ادعا می‌کنند طراحی آیفون ۱۲ با آیفون ۱۱ تفاوت نخواهد داشت. همان لبه‌های خمیده، اما نازک‌تر، بلندتر و حاشیه‌‌های کوچک‌تر برای افزایش فضای صفحه در نظر گرفته خواهد شد.

گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند ناچ که اپل آن را از زمان آیفون ایکس (iPhone X) معرفی کرده است احتمالاً کوچک‌تر خواهد شد. اما در مقابل برخی شایعات دیگر ادعا می‌کنند که ناچ قرار است حذف شود و در عوض اجزای دوربین TrueDepth درون یک حاشیه نازک قرار داده می‌شوند.

یکی از نمونه‌های اولیه نشان می‌دهد که آیفون ۲۰۲۰ دارای صفحه نمایش ۶.۷ اینچی با سیستم دوربین  Face ID و TrueDepth است که در بزل (bezel) یا ناحیه سیاه بالای صفحه قرار گرفته است.

شایعه دیگر این است که اپل به دنبال حذف لبه گرد است که برای اولین بار در آیفون ۶ دیده شد و تا سری جدید آیفون ۱۱ نیز همچنان باقی ماند. انتظار می‌رود که آیفون جدید، نوار آلومینیومی مات آیفون ۴ را به همراه حاشیه‌های تیزتر با کناره‌های مسطح و صفحات شیشه‌ای جلو و عقب تخت داشته باشد.

همچنین این امکان وجود دارد که ماژول دوربین عقب شامل یک اسکنر لیدار(LIDAR) نیز باشد. زیرا این ویژگی در iPad Pro که در ماه مارس به بازار آمد معرفی شده است.

صفحه نمایش

سطح جلویی صفحه نمایش از ماده‌ای جدید و فوق‌العاده بادوام به نام Ceramic Shield (سپر سرامیکی) ساخته شده است. همچون Gorilla Glass این Ceramic Shield نیز توسط Corning ساخته شده است، اما باید کمی بادوام‌تر از آخرین نسخهٔ «معمولی» Gorilla Glass Victus باشد. این ممکن است یکی از دلایل طراحی مسطح باشد - این نوع شیشه را نمی‌توان به صورت انعطاف‌پذیر شکل داد. اما این فقط یک حدس و گمان محض است. در هر صورت، سطح بیرونی هیچگونه تغییر شکل بصری برای صفحه نمایش ایجاد نمی‌کند و زاویه دید آن بسیار عالی است.

خبر دیگر در مورد صفحه نمایش بزرگ این است که اپل استفاده از پنل‌های IPS برای آیفون 12 را کنار گذاشته و به صفحه نمایش‌های AMOLED تغییر وضعیت داده است، حتی در مدل پایه. در نتیجه شما تراکم پیکسل بسیار بالایی، کمی بیش از رزولوشن HD کامل خواهید داشت (1.170 پیکسل عرضی در مقایسه با 828 پیکسل عرضی در آیفون 11). مطمئناً پیش از این اپل آن را صفحه نمایش Retina می‌نامید، اما از نزدیک می‌توان پیکسل‌ها را تشخیص داد. وقتی صفحه نمایش را بررسی کردیم، دیگر نمی‌توانستیم پیکسل‌ها را مشاهده کنیم، حتی از نزدیک.

تفاوت آشکاری در تجربهٔ بین صفحه نمایش آیفون 11 و آیفون 11 پرو وجود داشت. پیش از این، کنتراست برتر فناوری OLED و بهبود عملکرد رنگ، ارتقاء به آیفون 11 گران‌تر را توجیه می‌کرد. این وجه تمایز دیگر وجود ندارد.

اتفاقاً، صفحه نمایش پیشرفت‌های دیگری مانند مطابقت DCI-P3 برای طیف رنگ و حداکثر روشنایی 1.200 cd / m2 دارد. با این حال، این فقط هنگام تماشای متریال HDR در زیر نور مستقیم خورشید یا به عنوان دینامیک اضافی عمل می‌کند. پشتیبانی از HDR برای آیفون 12 نیز جدید است.

صفحه نمایش دارای لبه‌هایی باریک اما برجسته‌ای در اطراف و شکافی در بالا است، دومی پنل حسگر بزرگی است که امروزه به آن عادت کرده‌ایم. این که آیا اپل هرگز قصد دارد این مورد را کوچک‌تر کند و فضای بالایی را در اختیار ما قرار دهد، مشخص نیست (هر چند شایعاتی وجود دارد که ممکن است در آیفون 13 بازیک‌تر شود). از طرف دیگر، تجربهٔ آی. او. اس و آیفون به گونه‌ای تنظیم شده است که وابستگی کم‌تری به آیکون‌های وضعیت در بالای صفحه داشته باشد، بنا بر این فضای آن از اولویت کم‌تری برخوردار است.

دوربین

و حالا می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین بخش‌های آیفون ۱۲ یعنی دوربین‌های دوگانه آن. قبل از اینکه این بخش را آغاز کنیم، باید یک نکته را یادآور شوم؛ سنسورهای دوربین عریض و فوق عریض در این گوشی، با آیفون ۱۲ پرو و همه مدل‌های آیفون ۱۱ یکسان است. امسال اما اپل یک لنز جدید ۷ المانی با دیافراگم f/1.6 برای دوربین عریض در نظر گرفته و ادعا می‌کند این لنز جدید علاوه بر رساندن نور بیشتر به سنسور، شارپنس را هم افزایش داده است.

همچنین علاوه بر یکسان بودن این دو دوربین در آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ معمولی، iPhone 12 Mini هم دقیقا همین دو دوربین را دارد و بنابراین نتایجی که در این بخش می‌بینیم، برای دوربین عریض و فوق عریض هر سه گوشی یکسان خواهد بود.

پیدا کردن تفاوت بین عکس‌های دوربین اصلی آیفون ۱۲ با آیفون ۱۱، کار نسبتا سختی است اما در نور کم و به خاطر لنز جدید، این تفاوت‌ها بیشتر آشکار می‌شوند. درواقع دوربین‌های موبایلی امروزی، بیش از آنکه به سخت‌افزار متکی باشند، به نرم‌افزار و پردازش‌هایی که خود گوشی روی عکس‌ها انجام می‌دهد متکی هستند. برای همین هم هست که سنسور دوربین پیکسل ۵ با پیکسل ۲ هنوز یکسان است.

البته اپل امسال در آیفون ۱۲ پرو مکس از یک سنسور بزرگ‌تر و جدید بهره برده اما بیایید از آیفون ۱۲ دور نشویم. بهبودهای دوربین این گوشی نسبت به قبل، بیشتر به لطف پردازنده A14 Bionic ممکن شده است. اولین بهبود در عکاسی، مربوط به ویژگی Smart HDR 3.0 می‌شود. با کمک این ویژگی، دامنه دینامیکی در عکس‌هایی که در روز با این گوشی می‌گیرید، در سطح بسیار بالایی قرار دارد. برای مثال در عکس‌هایی که در گالری زیر هستند، مواردی وجود دارند که در آن‌ها، خورشید مستقیما در جلوی دوربین قرار گرفته اما همانطور که شاهد هستیم، جزئیات و رنگ‌های اطراف خورشید و بخش‌های دیگر تصویر به خوبی قابل مشاهده هستند.

Smart HDR 3.0 سعی می‌کند همیشه جزئیات موجود در Highlight و Shadow را حفظ کند و در یک سطح قرار دهد. درواقع جوری که چشم ما انسان‌ها کار می‌کند نیز سازوکاری مشابه دارد و ما جزئیات بخش‌های پرنور و کم نور را به صورت یکسان و مساوی می‌بینیم. هدف Smart HDR 3.0 هم همین است تا به این ترتیب عکس‌های ثبت شده، بیشتر از همیشه به واقعیت و آن چیزی که ما میبینیم، شبیه باشند.

باتری گوشی ایفون 12

در واقع آیفون 12 به جای این که باتری بهتری نسبت به آیفون 11 داشته باشد، باتری کوچک‌تری زیر 3000 میلی آمپر ساعت دارد. با داشتن عملکردی سنگین‌تر و صفحه نمایشی با وضوح بالاتر، بر روی کاغذ باعث نگرانی است. اما مشکلات احتمالی برق با این واقعیت که صفحه نمایش از نوع OLED است و این که پردازندهٔ جدید 5 نانومتری برق کم‌تری مصرف می‌کند، جبران می‌شود.

اپل اظهار می‌کند که امکان پخش ویدیو تا یازده ساعت وجود دارد، اما بستگی زیادی به صدا، سرویس و فرمت ویدیویی دارد. ما می‌توانیم به راحتی یک ویدیوی 1080p یوتیوب را برای مدتی طولانی‌تر از آن پخش کنیم، در حالی که به نظر می‌رسید پخش فیلم از طریق اپل تی‌وی پلاس برق بیشتری مصرف می‌کند.

اگر یک کاربر فعال و جابجا شونده هستید، احتمالاً می‌توانید بر روی شارژ روزانه حساب کنید، زیرا عملکرد سایر برنامه‌ها - و ارتباطات 4G و ویژه ارتباط 5G - زیاد از باتری استفاده می‌کنند.

به همین دلیل عملکرد جدید MagSafe می‌تواند خبر خوبی باشد. این فناوری جدید ارتباط کمی با MagSafe در مک‌بوک دارد، جدا از این که در مورد شارژ کردن باتری و مگنت‌ها است. اپل به سادگی یک مگنت در پشت آیفون جدید قرار داده است، که نصب شارژر بی‌سیم جدید را آسان می‌کند. تلفن‌ها هنوز هم توسط شارژرهای QI استاندارد شارژ می‌شوند، اما با این کار کمی کارآمدتر خواهد بود (مخصوصاً این واقعیت را دوست داریم که می‌توانیم تلفن خود را در حالی که به شارژ است در دست نگه داریم و از آن استفاده کنیم نه این که بر روی پایه شارژ گیر کند).

در غیر این صورت هیچ خبری از شارژ سریع نیست - وقتی از طریق پورت لایتنینگ متصل می‌شوید، شارژ سریع 20 وات هنوز امکانپذیر است. تا 50 درصد بالاتر است و سپس سرعت آهسته می‌شود، دقیقاً مانند آیفون 11.

کلام آخر

به طور کلی این محصول به دلیل شیوع بیماری کرونا کمی دیرتر از سال های گذشته رونمایی شد. در حال حاضر کاربران محدودی می توانند از آن استفاده کنند و هنوز به طور کامل در اختیار عموم مردم قرار نگرفته. بنابراین می بایست منتظر ماند تا شاهد عملکرد آیفون ۱۲ و مزایا و معایب آن باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی