دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

بررسی گوشی iphone X

گوشی ایفون ایکس

معرفی یک گوشی توسط اپل همیشه موافقان و مخالفان را برای آغاز یک جنگ کلامی به صف می کند. بسیاری از کاربران دل خوشی از اپل و سیاست های آن ندارند و گروه بسیاری دیگر محصولات این شرکت را تحسین می کنند. این داستان هر سال ادامه دارد اما وقتی یک گوشی ویژه در خط تولید اپل قرار بگیرد اوضاع کمی پیچیده تر می شود. امسال اپل علاوه بر آیفون 8 و 8 پلاس، آیفون 10 (که در شکلی عجیب به صورت آیفون X نوشته می شود) را نیز با انبوهی از تغییرات ظاهری معرفی کرد. معمولا در چند هفته اول، نوشتن بررسی ها کمی با چاشنی احساسات همراه است و نمی توان صحت آنها را کاملا تضمین کرد. اما اگر اندکی بیشتر منتظر بمانیم می توانیم بررسی هایی به دور از احساسات و کاملا منطقی داشته باشیم. حالا سوال اینجاست: آیا انقلاب اپل با آیفون X ارزشش را داشته است؟


معرفی یک گوشی توسط اپل همیشه موافقان و مخالفان را برای آغاز یک جنگ کلامی به صف می کند. بسیاری از کاربران دل خوشی از اپل و سیاست های آن ندارند و گروه بسیاری دیگر محصولات این شرکت را تحسین می کنند. این داستان هر سال ادامه دارد اما وقتی یک گوشی ویژه در خط تولید اپل قرار بگیرد اوضاع کمی پیچیده تر می شود. امسال اپل علاوه بر آیفون 8 و 8 پلاس، آیفون 10 (که در شکلی عجیب به صورت آیفون X نوشته می شود) را نیز با انبوهی از تغییرات ظاهری معرفی کرد. معمولا در چند هفته اول، نوشتن بررسی ها کمی با چاشنی احساسات همراه است و نمی توان صحت آنها را کاملا تضمین کرد. اما اگر اندکی بیشتر منتظر بمانیم می توانیم بررسی هایی به دور از احساسات و کاملا منطقی داشته باشیم. حالا سوال اینجاست: آیا انقلاب اپل با ایفون ایکس ارزشش را داشته است؟

طراحی گوشی iphone X

در اولین قدم نقد و بررسی آیفون X اپل به صحبت در مورد طراحی و ظاهر آن می‌پردازیم، چون این مقوله اولین عامل ارتباطی کاربر با گوشی خواهد بود. شاید از نظر خیلی افراد اپل در طراحی آیفون X (به ویژه صفحه نمایش بدون حاشیه آن) نوآوری خاصی ارائه نکرده باشد و از سبک طراحی شرکت هایی همچون سامسونگ کپی‌برداری کرده باشد که البته این ادعا تا حدی قابل قبول است، اما با توجه به اینکه این نوع طراحی تا پیش از این در هیچ آیفونی لحاظ نشده بود، آیفون X اپل به محصولی خاص و بسیار متفاوت (حداقل در مقایسه با آیفون های دیگر) تبدیل شده است. ابعاد بدنه این گوشی ۱۴۳.۶ در ۷۰.۹ در ۷.۷ میلیمتر بوده و وزن آن تقریبا معادل ۱۷۴ گرم است. بنابراین آیفون X یک گوشی با وزن متعادل و بدنه‌ای کم ضخامت خواهد بود.

زمانی که آیفون X اپل را در دست می‌گیرید به واقع حس و حال متفاوتی به شما منتقل می‌شود که شبیه به در دست گرفتن یک گوشی اندرویدی نیست. صفحه نمایش بدون حاشیه گوشی به بهترین شکل ممکن طراحی شده و برخلاف ادعای خیلی از منابع، قسمتی که در بخش فوقانی آن برای کنار هم قرار دادن مجموعه دوربین سلفی و سنسورهای تشخیص چهره گوشی بکار رفته‌اند، آزاردهنده نخواهد بود.

فریم اصلی آیفون X اپل از فولاد ضد زنگ ساخته شده اما پنل جلو و پشت آن با شیشه احاطه شده‌اند و این امر منجر به براق شدن بدنه گوشی و ایجاد حالتی بسیار چشم‌نواز می‌شود. اگر بخواهیم در یک جمله بیان کنیم باید بگوییم که امکان ندارد آیفون X اپل را در دستتان بگیرید و عاشق طراحی و ظاهر آن نشوید! این گوشی از استاندارد ضد آب IP67 هم پشتیبانی می‌کند که به موجب آن می‌تواند تا مدت زمان ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام داشته باشد.

 آیفون X اپل از قابلیت تشخیص چهره اختصاصی و بسیار پیشرفته‌ای تحت عنوان فیس آیدی (Face ID) پشتیبانی می‌کند. این سیستم پیشرفته سبب می‌شود تا گوشی بتواند چهره کاربر را تشخیص داده و بدین صورت قفل نمایشگر دستگاه را باز کند. طبق بررسی هایی که نه فقط ما بلکه کمپانی ها و شرکت های بزرگ دیگر انجام داده‌اند مشخص شده که قابلیت فیس آیدی آیفون X فوق‌العاده دقیق است و این ویژگی حتی در محیط های تاریک هم خوب عمل می‌کند و قادر به تفکیک شناسایی دو قلوهای همسان از یکدیگر یا حتی شناسایی کاربر در شرایطی که عینک بزند، مدل موهای خود را تغییر دهد، ریش و سبیل بگذارد و غیره هم خواهد بود. بنابراین پشتیبانی از فیس آیدی یکی از نقاط قوتی است که باید در نقد و بررسی آیفون X اپل به آن اشاره شود.

اما نقطه ضعف هایی هم در طراحی آیفون X اپل به چشم می‌خورند که باید به آن ها اشاره شود. اولین نقطه ضعف مربوط به حذف کامل اسکنر انگشت (تاچ آیدی) از طراحی آیفون X است! اپل قابلیت فیس آیدی را در آیفون X جایگزین تاچ آیدی کرده، این مسئله شاید اقتدار اپل و اطمینانی که این شرکت در عملکرد قابلیت فیس آیدی داشته را به رخ بکشد، اما به نظر ما بهتر بود که در کنار فیس آیدی یک اسکنر انگشت هم در پشت بدنه آیفون X تعبیه می‌شد. چون در خیلی از شرایط قرار دادن انگشت روی اسکنر گوشی و آنلاک کردن صفحه نمایش آن خیلی راحت تر از بالا آوردن گوشی و قرار دادن آن در جلوی صورت برای قفل‌گشایی از نمایشگر محسوب می‌شود. ضمنا حذف تاچ آیدی سبب شده تا تغییراتی در نحوه تعامل کاربر با بستر نرم افزاری آیفون X هم ایجاد شود، چون عملا دکمه هوم دستگاه حذف شده است که در بخش های آتی سعی می‌کنیم دقیق‌تر در مورد آن صحبت نماییم.

اپل اشاره داشته که روی صفحه نمایش آیفون X با شیشه ضد خش پوشانده شده است. این روزها شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی از شیشه گوریلاگلس برای محافظت از نمایشگر گوشی های خود استفاده می‌کنند اما اپل اشاره‌ای به تجهیز آیفون X به این شیشه نداشته و مدل دقیق شیشه محافظ نمایشگر آیفون X را عنوان نکرده است. یکی دیگر از نقاط ضعف طراحی آیفون X که البته سایر آیفون های اپل هم این نقطه ضعف را دارند، مربوط به عدم وجود شیار رم SD و عدم پشتیبانی گوشی از حافظه جانبی می‌شود. زمانی که از آیفون X اپل استفاده می‌کنید فقط ملزم به استفاده از یک سیم کارت بوده و محدود به فضای ذخیره‌سازی هستید که گوشی به صورت پیش فرض ارائه می‌کند.

آخرین موضوعی که شاید بتوان آن را هم از نقاط ضعف طراحی آیفون X به شمار آورد مربوط به عدم وجود جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در آیفون X می‌شود. متاسفانه کاربران این گوشی باید برای استفاده از هندزفری هایی که سیم‌دار هستند، آداپتور جک ۳.۵ میلیمتری به لایتنینگ پورت را مورد استفاده قرار دهند. لازم به اشاره ست که این آداپتور به طور پیش فرض در جعبه آیفون X اپل ارائه شده و کاربران نیازی به پرداخت هزینه مجزا برای خرید آن نخواهند داشت.

نمایشگر

نه تنها در بخش طراحی شاهد تفاوت این آیفون با نسل‌های قبلی هستیم در بخش صفحه‌نمایش هم دنیایی کاملا متفاوت با آیفون‌های دیگر را شاهدیم. بالاخره اپل دست از سر صفحه‌نمایش‌های LCD برداشت و به سراغ صفحات اولد رفت. این صفحه‌نمایش اولد، که به گفته اپل برای آیفون 10 ساخته شده است، ضخامت کمتری دارد اما با چالش‌هایی روبرو است که شاید اپل را هم مانند دیگر کمپانی‌ها مانند سامسونگ، ال‌جی و گوگل دچار مشکل کند. این صفحه‌نمایش توسط سامسونگ برای آیفون 10 ساخته شده و باوجوداینکه شاسی گوشی از آیفون 8 پلاس بسیار کوچک‌تر است اندازه صفحه‌نمایش بزرگ‌تر است و اندازه‌ای 5.8 اینچی دارد.چیدمان پیکسل‌ها در این صفحه‌نمایش به‌صورت الماسی یا همان diamond PenTile است. این حالت قرارگیری کاملا برخلاف صفحات نسل‌های قبلی آیفون است که در آن‌ها شاهد حضور ریزپیکسل‌های اختصاصی RGB بودیم. خیلی‌ها این چیدمان پیکسلی را دوست ندارند اما در نظر داشته باشید که اپل ادعا می‌کند با استفاده از تکنیک‌های خاص و با استفاده از رندرهای ریزپیکسل‌ها تلاش کرده تا این چیدمان پنتایل بسیار واقعی‌تر از چیدمان پنتایلی باشد که در صفحات سامسونگ می‌بینید.با تمام این اوصاف صفحه‌نمایش آیفون 10 بسیار خوش آب و رنگ است و نور خوبی از خودش ساطع می‌کند. زمانی که این صفحه‌نمایش را کنار صفحه‌نمایش آیفون 8 ببینید به‌خوبی متوجه این تفاوت می‌شوید و بهتر بودن کیفیت را درک می‌کنید. آیفون 10 همانند آیفون 8 به سیستم True Tone مجهز است. این سیستم زمانی که فعال شود دمای رنگ‌های صفحه‌نمایش با توجه به نور محیط تنظیم می‌شود تا چشمان کاربر کمترین چالش را برای مشاهده صفحه‌نمایش داشته باشند. نکته مهم در اینجا تفاوت عملکرد این سیستم در دو گوشی آیفون 8 و آیفون 10 است. این تفاوت از آن جا به وجود آمده که در iPhone X سنسور نور 10 کاناله دقت بیشتری در دریافت و آنالیز نور محیط دارد تا سنسور نور 4 کاناله در آیفون 8.

صفحه‌نمایش آیفون 10 از HDR پشتیبانی می‌کند و به همین سبب اگر محتوایی که با پشتیبانی از این تکنولوژی ساخته شده را با آیفون 10 در آیتونز مشاهده کنید به‌طور حتم از آن لذت بیشتری می‌برید اما این تفاوت آنچنان نیست که بخواهید هر روز متوجه آن شوید.

صفحه‌نمایش کیفیت بسیار خوبی دارد و با چشم غیرمسلح پیکسل‌ها در آن تشخیص داده نمی‌شوند. رنگ‌ها بسیار جذاب نمایش داده می‌شوند و چشمان کاربر بسیار کمتر از زمانی خسته می‌شود که اپل از صفحات LCD روی گوشی‌هایش استفاده می‌کرد.نگرانی‌ای در مورد سوختگی صفحه‌نمایش برای آیفون 10 در این روزها شنیده می‌شود که اپل هم منکر این موضوع نیست. صفحه‌نمایش‌های اولد اغلب این چنین مشکلی دارند که با تعویض محتوا روی صفحه‌نمایش اثری از محتوای قبلی باقی می‌ماند. هنوز زود است که بخواهیم در مورد صفحه‌نمایش آیفون 10 این مورد را قضاوت کنیم اما به‌هرحال اپل اعلام کرده تمام تلاشش را در زمینه نرم‌افزاری انجام داده تا چنین مشکلی برای کاربران ایجاد نشود.نکته منفی در مورد صفحه‌نمایش نواری است که بالای آن قرار دارد. این نوار همان‌طور که گفتیم محل قرارگیری سنسورهای نور و تشخیص چهره است. شاید شما هم مانند ما تصور کنید این نوار سیاه مشکل آفرین نیست و خیلی زود به آن عادت می‌کنید اما این تصور کاملا اشتباه است بعد از مدت طولانی کار کردن با آیفون 10 هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند و این نوار سیاه همیشه جلوی چشم شما قرار دارد و آن را حس می‌کنید.

دوربین

دوربین اصلی آیفون 10 در یک کلام “بی نظیر” است. شاید تبلیغات انجام شده برای این دوربین توسط خود اپل و حتی امتیازدهی وب سایت های معتبری مانند DxO Mark را به عنوان مرجع معتبر قبول نداشته باشید اما کافیست یک عکس با دوربین اصلی آیفون 10 از هر سوژه دلخواهی بگیرید تا کیفیت تصویر، جزئیات و رنگ ها شما را مجذوب خود کنند. عکس گرفتن با آیفون X با وجود رابط کاربری بسیار ساده iOS کاملا لذت بخش است و دیدن نتایج روی گوشی یا رایانه باعث علاقمندتر شدن شما به عکاسی خواهد شد. همانند آیفون 8 اینجا هم شاهد به کارگیری حالت پرتره هستیم که در شرایط نوری مناسب می تواند تصاویر بسیار زیبا و هنری خلق کند. نکته قابل توجه امکان استفاده از حالت پرتره و افکت بوکه در زمان عکس گرفتن با دوربین سلفی است.هوش مصنوعی دوربین اپل نبستا خوب ارزیابی می شود و استفاده از افکت بوکه با وجود برخی ایرادات در جزئیات ریز مانند تارهای مو، عموما نتایج قابل قبولی ارائه می دهد.اما متاسفانه باز هم دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی عملکرد رضایت بخشی ندارد و در نور کم عکس ها دارای نویز بسیار شدیدی هستند. شاید قدم بعدی اپل برای ساختن یک گوشی ایده آل، استفاده از لنز و سنسور دقیق تر و حساس تر برای دوربین سلفی باشد.

باتری و اسپیکر گوشی iphone X

آیفون X اپل از دو اسپیکر استریو بهره می‌برد که کیفیت صدای خروجی از آن ها مناسب است. طبق بررسی های انجام شده قدرت صدای خروجی از اسپیکر آیفون X در حین پخش موزیک در حدود ۷۴ دسیبل بوده که این مقدار از قدرت اسپیکر گوشی هایی همچون گلکسی S8، گلکسی نوت ۸ یا ال‌جی V30 بیشتر است اما از قدرت اسپیکر آیفون ۸ و ۸ پلاس کمتر خواهد بود.

در مرحله بعدی نقد و بررسی آیفون X اپل نوبت به باتری آن می‌رسد. آیفون X از یک باتری لیتیوم یونی ۲۷۱۶ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد و از قابلیت‌هایی همچون شارژ سریع و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. با توجه به اینکه گوشی به نمایشگری بدون حاشیه و ۵.۸ اینچی و با وضوح تصویر ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل مجهز شده و پردازنده قدرتمندی هم دارد، در نگاه اول تصور می‌شود که ظرفیت باتری آن کم بوده و احتمالا عملکرد خوبی نخواهد داشت، اما در بررسی های عملی انجام گرفته مشخص شد که باتری آیفون X چندان ضعیف نبوده و عملکرد نسبتا مطلوب و قابل قبولی را ارائه می‌کند، اما مطمئنا بهتر می‌شد اگر ظرفیت باتری این گوشی کمی بیشتر می‌بود.

طبق تخمین ما احتمالا باتری آیفون X می‌تواند در حالت بکارگیری نرمال گوشی تقریبا ۱۸ ساعت انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. همانطور که اشاره کردیم، آیفون X اپل از قابلیت شارژ سریعی هم پشتیبانی می‌کند که بنا به ادعای اپل ظرف ۳۰ دقیقه تقریبا باتری گوشی را از ۰ تا ۵۰ درصد شارژ می‌نماید. متاسفانه در بررسی های عملی صورت گرفته اصلا این موضوع به چشم نخورد و باتری این گوشی ۱۸۹ دقیقه زمان صرف کرد تا از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. متاسفانه این مدت زمان بسیار طولانی است که می‌توانید در جدول فوق نمودار آن را در مقایسه با سایر گوشی های موبایل موجود مشاهده کنید. همانطور که می‌بینید باتری گوشی هایی مثل گلکسی S9 پلاس سامسونگ که ظرفیت ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد ظرف مدت زمان ۱۰۵ دقیقه شارژ می‌شود! بنابراین در مجموع عملکرد باتری آیفون X اپل چه از نظر شارژدهی و چه از نظر سرعت شارژ مجدد قابل بول نیست و از نقاط ضعف محصول به شمار می‌رود!

سخن پایانی

به‌طور حتم آیفون 10 بهترین آیفونی است که تا امروز معرفی و عرضه شده. این تنها یک جمله شعاری و کلیشه‌ای نیست و باید باور کنید که آیفون 10 واقعا بهترین آیفون است اما به همین نسبت قیمت خیلی بالایی دارد و گران‌ترین آیفونی است که در تاریخ به فروش رفته. طراحی متفاوت، صفحه‌نمایش کم حاشیه، دوربین با عملکرد بهتر و متفاوت‌تر و صفحه‌نمایش باکیفیت تراز عوامل اصلی بالا رفتن قیمت این محصول هستند.

اینکه چه کسانی باید این گوشی را بخرند کاملا واضح و روشن است. اگر شما طرفدار بسیار سرسخت آیفون هستید و هزینه‌ای که برای گوشی می‌پردازید هم برایتان اهمیت ندارد یک‌لحظه هم نباید در خرید این آیفون شک کنید. اما اگر این دو ویژگی را ندارید آیفون 8 پلاس هم چیزی شبیه به آیفون 10 است با این تفاوت که طراحی تکراری‌ای دارد و تنها سنسور تشخیص چهره ندارد.

اگر برای اولین بار می‌خواهید به دنیای آیفون قدم بگذارید به‌طور حتم آیفون 10 بهتر از هر محصولی می‌تواند توانایی آیفون و آی او اس را به شما نشان دهد اما خودتان باید به جیبتان نگاهی بیندازید که آیا این محصول ارزش 1000 دلار، که به پول ما هم مبلغ زیادی می‌شود، را دارد یا خیر؟ اگر تصمیم به خرید گوشی اپل گرفتید پیشنهاد میکنیم به اینجا سری بزنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی