دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

گوشی ایفون x اپل

ایفون x اپل

آیفون X یکی از بهترین و منحصر به فردترین آیفون‌های شرکت اپل محسوب می‌شود که زیبایی خاصی در طراحی آن نهفته بوده و سخت افزاری قدرتمندی در آن مورد استفاده قرار داده شده است. ظاهر زیبا، دوربین بی‌نظیر، صفحه نمایش عالی و پردازنده فوق‌العاده بخشی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت این گوشی هوشمند هستند. در ادامه قصد این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون اپل پرداخته و مروری بر نقاط قوت و ضعف این گوشی هوشمند داشته باشید. برای اطلاع از قیمت ایفون x کلیک کنید.

بررسی گوشی ایفون x اپل

طراحی

یک طراحی و ظاهر متفاوت دقیقاً همان‌چیزی بود که کاربران اپلی منتظرش بودند. این شرکت چهار سال متوالی از طراحی آیفون 6 با کمترین تغییر استفاده کرد و در زمانی که اکثر رقبا به گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ اما حاشیه باریک رو آورده بودند طراحی آیفون 8 قدیمی و منسوخ به نظر می‌رسید. حالا اپل از یک طراحی بدون حاشیه اما متفاوت از رقبا استفاده کرده که مزایای و معایب خودش را دارد. آیفون 10 از نظر اندازه تنها کمی از آیفون 8 بزرگ‌تر است اما صفحه‌نمایشی بسیار بزرگ‌تر را در خود جای داده است.

به‌جای این‌که مثل سامسونگ، ال‌جی و هواوی حاشیه‌های ضروری صفحه‌نمایش در بالا و پایین آن قرار بگیرد و یا مثل اسنشال فون و می میکس شیائومی حاشیه‌ها به پایین صفحه رانده شوند اپل یک حاشیه باریک با ضخامت ثابت را به شکل یکنواخت در اطراف صفحه‌نمایش قرار داده است.

به این ترتیب با این‌که از نظر نسبت صفحه‌نمایش به بدنه آیفون 10 پایین‌تر از رقبا قرار می‌گیرد اما در نگاه اول گوشی بی‌حاشیه‌تر از رقبا به نظر می‌رسد؛ البته اگر بریدگی بالای صفحه را در نظر نگیریم.

با حذف حسگر اثر انگشت تاچ آی‌دی اپل مجبور شد تا یک روش جایگزین ایمن برای آن پیدا کند و برای ایمن‌سازی تشخیص چهره نیز مجبور به استفاده از سنسورهای فروسرخ و تشخیص عمق در کنار دوربین سلفی شد. به همین دلیل این بریدگی حالا بلندگوی مکالمات، دوربین سلفی و سنسورهای را در خود جای داده و اپل ترجیح داده سمت چپ و راست آن‌ها را به ادامه صفحه‌نمایش اختصاص دهد.شکی نیست که آیفون 10 از جلو یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های هوشمند است. حتی قاب استیل بدنه که به نظر جنسی شبیه به قاب فلزی آیفون 3GS یا آی‌پادها دارد با انعکاس نور جذابیت خاصی به آیفون 10 داده است. این قاب البته پس از مدتی درست مثل همان محصولات از خش‌های ریز پر می‌شود؛ هرچند که این خش‌ها در نسخه خاکستری کمتر قابل مشاهده است.

پشت گوشی درست مثل آیفون 8 شیشه‌ای طراحی شده تا نه‌تنها نسبت به نسل پیشین متفاوت باشد بلکه امکان شارژ بی‌سیم را نیز فراهم کند. اما خریداران آیفون 10 برای این‌که به همه بفهمانند جدیدترین آیفون اپل را با قیمت گزافی خریداری کرده‌اند انتظار تغییرات بیشتری نسبت به آیفون 8 را دارند.

شاید به همین دلیل اپل دوربین دوگانه را این‌بار عمودی طراحی کرده است. این ماژول دوربین برآمدگی بیشتری هم دارد و شاید بزرگترین نقطه ضعف طراحی گوشی باشد. این در حالیست که سامسونگ در گلکسی نوت 8 به کلی برآمدگی دوربین را حذف کرده و این برآمدگی در میت 10، ال‌جی V30 یا سایر رقبا نیز بسیار کمتر و قابل چشم‌پوشی است.آیفون 10 همچنین حالا با بدنه شیشه‌ای خود 174 گرم وزن دارد که نسبت به گلکسی اس 8 با وزن 155 گرم و ال‌جی وی 30 با وزن 158 گرم و صفحه‌نمایش هم‌اندازه و یا بزرگ‌تر بسیار سنگین‌تر است. این وزن بیشتر البته باعث شده تا حس کنید با یک محصول گران‌قیمت مواجهید (که البته هستید) اما همچنین این احساس خطر را ایجاد می‌کند که در صورت افتادن گوشی خسارت قابل توجهی به آن وارد خواهد آمد.

نمایشگر

روشنایی و شادابی تصویر نمایشگر آیفون X عالی است و نمایشگر آن از تکنولوژی لمس سه بعدی پشتیبانی می‌کند، اما سبک طراحی بدون حاشیه صفحه نمایش آن هیچ نوآوری را در بر ندارد!

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در نقد و بررسی آیفون X اپل یا هر گوشی دیگری باید به آن توجه شود، مسئله صفحه نمایش و کیفیت آن است. اپل برای تامین صفحه نمایش آیفون X با رقیب دیرینه‌اش یعنی سامسونگ همکاری کرده و برای اولین بار آیفونی را با نمایشگر سوپر آمولد (Super AMOLED) روانه بازار کرده است. صفحه نمایش سوپر آمولد آیفون X اپل ۵.۸ اینچی است و وضوح تصویر ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل را ارائه می‌کند. این امر سبب شده تا نمایشگر گوشی تراکم پیکسلی در حدود ۴۵۸ پیکسل داشته باشد که تقریبا مقدار متوسطی در بین گوشی های پرچمدار محسوب می‌شود. پس از نظر اعداد و ارقام وضوح تصویر و تراکم پیکسلی صفحه نمایش آیفون X اپل در مقایسه با پرچمداران اندرویدی مثل گلکسی S9 سامسونگ خیلی عالی نیست.

اما بررسی ها نشان داده که صفحه نمایش سوپر آمولد آیفون X در عمل کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. اصلی ترین نقطه قوت نمایشگر این گوشی مربوط به توانایی عالی آن در تولید روشنایی می‌شود. حداکثر روشنایی که توسط صفحه نمایش آیفون X تولید شده چیزی در حدود ۶۴۰ نیت بوده است که مقداری بسیار عالی محسوب می‌شود. توانایی نمایشگر آیفون X در تولید روشنایی زیاد سبب می‌گردد تا کاربر به راحتی بتواند گوشی را در محیط های خارجی و زیر تابش نور مستقیم آفتاب مورد استفاده قرار دهد. از دیگر نقاط قوت نمایشگر آیفون X باید به شادابی تصویر عالی و تفکیک‌پذیری بسیار مطلوب رنگ ها در آن اشاره کنیم که حس و حال خوبی را به بیننده منتقل می‌کند.

علاوه بر بحث شادابی رنگ و روشنایی نمایشگر باید به ویژگی های دیگری هم اشاره شود که صفحه نمایش آیفون X اپل از آن ها بهره می‌برد. گذشته از تکنولوژی‌ها و استانداردهایی همچون دالبی‌ ویژان (Dolby Vision)، گستره رنگی بالا (Wide Color Gamut) و ترو تون دیسپلی (True-tone Display) که منجر به بهبود کیفیت نمایش تصاویر می‌شوند، صفحه نمایش آیفون X اپل از قابلیت لمس سه بعدی (۳D Touch) هم پشتیبانی می‌کند که یک ویژگی منحصر به فرد و ابداع شده توسط شرکت اپل است. به موجب این ویژگی مقدار فشاری که کاربر روی نمایشگر گوشی اعمال می‌کند در عکس‌العملی که گوشی ارائه می‌دهد موثر خواهد بود. پشتیبانی از این ویژگی که گاها بسیار کاربردی است، یکی از نقاط قوت گوشی مذکور محسوب می‌شود که باید در نقد و بررسی آیفون X اپل به آن اشاره می‌شد.

نکته بعدی که باید در مورد صفحه نمایش آیفون X اپل به آن اشاره کنیم مربوط به سبک طراحی نمایشگر این گوشی می‌شود. صفحه نمایش گوشی مورد نظر کاملا بدون حاشیه طراحی شده و تقریبا ۸۲.۹ درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد. این سبک طراحی منجر شده تا صفحه نمایش آیفون X در بین آیفون های اپل منحصر به فرد به نظر برسد، اما واقعیت این است که شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی از مدت ها قبل گوشی های خود را به نمایشگرهای بدون حاشیه مجهز می‌کردند و اپل با بکارگیری این سبک از صفحه نمایش در آیفون X به نوعی کپی‌برداری از کمپانی های سازنده گوشی های اندرویدی داشته و نوآوری خاصی را ارائه نکرده است. ضمنا اپل روی نمایشگر آیفون X را با شیشه ضد خش و لایه ضد چربی پوشانده است.

دوربین

دوربین در این گوشی شباهت زیادی به دوربین در آیفون 8 پلاس دارد اما تفاوت‌هایی در اینجا دیده می‌شود. در آیفون 10 هر دو دوربینی که در قاب پشتی جای گرفته‌اند سنسور 12 مگاپیکسلی دارند و هر دو به OIS مجهزند. لنز معمولی اندازه دهانه دیافراگم f/1.8 و لنز تلفوتو اندازه دهانه دیافراگم f/2.4 دارد.منوی دوربین همانند نسل‌های قبلی است با این تفاوت که ویژگی‌ای به نام پرتره که در آن قرار دارد تغییراتی پیدا کرده است. با فعال کردن حالت پرتره یک مکعب بالای این منو قرار می‌گیرد که می‌توان چند حالت مختلف پرتره را در اینجا انتخاب کرد. این افکت‌ها شامل نور طبیعی، نور استودیو، نور صحنه، نور کانتور و نور صحنه سیاه‌وسفید است.

مثل همیشه کیفیت دوربین اصلی در حالت عادی و پرتره بسیار خوب است. در حالت عادی و نور روز عکس‌های تهیه شده با این آیفون از آیفون‌های نسل قبل کمی اشباع تر است و از واقعیت کمی فاصله دارد اما ثبت جزئیات بسیار خوب است و این ثبت خوب جزئیات در نقاط تاریک و روشن تصویر به یک اندازه است که سبب می‌شود رنج دینامیکی بسیار خوب باشد.

همان‌طور که گفتیم دوربین این گوشی همانند دوربین آیفون 8 پلاس از ویژگی حالت پرتره و پرتره لایتینگ پشتیبانی می‌کند. فرق اساسی آیفون 10 با آیفون 8 پلاس در بخش دوربین در اینجاست که دوربین دوم هم در آیفون 10 از حالت پرتره و پرتره لایتینگ پشتیبانی می‌کند.

منوی دوربین دوم بسیار شبیه به منوی دوربین اصلی است. در این منو عکاسی پرتره هم دیده می‌شود که اگرچه سخت‌افزاری نیست اما عکس‌های خوبی با پس‌زمینه مات می‌گیرد. باوجوداینکه عکس‌های گرفته‌شده در حالت پرتره توسط دوربین دوم بسیار خوب است اما با گوشی‌هایی مانند Mate 10 فاصله دارد و میت در این زمینه بهتر عمل می‌کند.

به‌طور حتم یکی از جذاب‌ترین کارایی‌های دوربین دوم این گوشی Animoji است. این ویژگی که توسط آن گوشی حرکت 50 ماهیچه‌ صورت شما را دنبال  و این حرکت را به چند اموجی خاص القاء می‌کند از دوربین TrueDepth IR و پروژکتور نقطه‌ای استفاده می‌کند. این ویژگی در گوشی آیفون 10 بسیار خوب عمل می‌کند و تنها زمانی که نمی‌توانید زیاد به آن اعتماد کنید زمان چشمک زدن است که اپل مشغول بهبود کارایی این بخش است و به‌طور حتم در آینده این ویژگی عملکرد بهتری دارد.

باتری و اسپیکر ایفون 8 پلاس

اسپیکر گوشی عملکرد خوبی دارد اما شارژدهی باتری گوشی چندان عالی نیست و سرعت شارژ مجدد آن کلافه کننده خواهد بود!

آیفون X اپل از دو اسپیکر استریو بهره می‌برد که کیفیت صدای خروجی از آن ها مناسب است. طبق بررسی های انجام شده قدرت صدای خروجی از اسپیکر آیفون X در حین پخش موزیک در حدود ۷۴ دسیبل بوده که این مقدار از قدرت اسپیکر گوشی هایی همچون گلکسی S8، گلکسی نوت ۸ یا ال‌جی V30 بیشتر است اما از قدرت اسپیکر آیفون ۸ و ۸ پلاس کمتر خواهد بود.

در مرحله بعدی نقد و بررسی آیفون X اپل نوبت به باتری آن می‌رسد. آیفون X از یک باتری لیتیوم یونی ۲۷۱۶ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد و از قابلیت‌هایی همچون شارژ سریع و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. با توجه به اینکه گوشی به نمایشگری بدون حاشیه و ۵.۸ اینچی و با وضوح تصویر ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل مجهز شده و پردازنده قدرتمندی هم دارد، در نگاه اول تصور می‌شود که ظرفیت باتری آن کم بوده و احتمالا عملکرد خوبی نخواهد داشت، اما در بررسی های عملی انجام گرفته مشخص شد که باتری آیفون X چندان ضعیف نبوده و عملکرد نسبتا مطلوب و قابل قبولی را ارائه می‌کند، اما مطمئنا بهتر می‌شد اگر ظرفیت باتری این گوشی کمی بیشتر می‌بود.

طبق تخمین ما احتمالا باتری آیفون X می‌تواند در حالت بکارگیری نرمال گوشی تقریبا ۱۸ ساعت انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. همانطور که اشاره کردیم، آیفون X اپل از قابلیت شارژ سریعی هم پشتیبانی می‌کند که بنا به ادعای اپل ظرف ۳۰ دقیقه تقریبا باتری گوشی را از ۰ تا ۵۰ درصد شارژ می‌نماید. متاسفانه در بررسی های عملی صورت گرفته اصلا این موضوع به چشم نخورد و باتری این گوشی ۱۸۹ دقیقه زمان صرف کرد تا از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. متاسفانه این مدت زمان بسیار طولانی است که می‌توانید در جدول فوق نمودار آن را در مقایسه با سایر گوشی های موبایل موجود مشاهده کنید. همانطور که می‌بینید باتری گوشی هایی مثل گلکسی S9 پلاس سامسونگ که ظرفیت ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد ظرف مدت زمان ۱۰۵ دقیقه شارژ می‌شود! بنابراین در مجموع عملکرد باتری آیفون X اپل چه از نظر شارژدهی و چه از نظر سرعت شارژ مجدد قابل بول نیست و از نقاط ضعف محصول به شمار می‌رود!

نتیجه گیری

بی‌شک آیفون 10 همان آیفونی است که کاربران اپل منتظرش بودند. در دهمین سالگرد رونمایی از اولین آیفون اپل یک تغییر اساسی در آیفون ایجاد کرده و به نظر می‌رسد این تغییر جوابگو بوده و علاقمندان برای خرید آیفون جدید مقابل اپل استورها صف کشیدند.

با این حال آیفون 10 چیز انقلابی برای کاربران اندرویدی به همراه ندارد. اولین آیفون نحوه تعامل با گوشی هوشمند و تعریف از رابط کاربری را به کلی تغییر داد؛ آیفون 4 طراحی شیشه و فلز را مرسوم کرد و آیفون 5اس حسگر اثر انگشت را محبوب کرد. اما آیفون 10 به جز در میان آیفون‌ها یک محصول انقلابی محسوب نمی‌شود. صفحه‌نمایش بدون حاشیه، شارژ بی‌سیم و قابلیت تشخیص چهره همگی در گوشی‌های اندرویدی رقیب وجود دارد و به این ترتیب چیز خاصی برای ترغیب به خرید آیفون 10 وجود ندارد.

با این حال کاربران iOS معمولاً سخت از این سیستم‌عامل دل می‌کنند و شاید آیفون 10 همان چیزی باشد که منتظرش بودند. از سوی دیگر شاید مهم‌ترین نقطه ضعیف آیفون‌های پیشین نسبت به رقبای اندرویدی طراحی سخت‌افزاری آن‌ها بود که حالا رفع شده تا اندرویدی‌های نیز پس از مدت‌ها یک نگاه جدی به پرچم‌دار اپل داشته باشند.

پیش از این گفته می‌شد برخی خریداران آیفون تنها برای پرستیژ و کلاس این گوشی را خریداری می‌کنند. این مسأله در چندسال اخیر کمرنگ‌تر شده بود اما حالا قیمت 1000 تا 1200 دلاری آیفون 10 شاید از یک نظر بیش از حد و دیوانه‌وار به نظر برسد اما دوباره مسأله پرستیژ متفاوت را مطرح خواهد کرد تا افرادی که می‌خواهند متفاوت باشند و قیمت بالا هم برایشان مشکلی ایجاد نمی‌کند آیفون 10 بخرند و بلافاصله هم برای دوستانشان انیموجی ارسال کنند!

به‌هر حال از بحث ارزش خرید که بگذریم آیفون 10 یک گوشی فوق‌العاده است؛ صفحه‌نمایش کم‌نظیر، عملکرد عالی دوربین، پردازنده فوق‌العاده سریع، دوام شارژ خوب و طراحی متفاوت. پس اگر یک اپلی هستید و توان خرید آیفون 10 را دارید احتمالاً منتظر توصیه ما نیستید و همین حالا برنامه خرید آیفون 10 را در سر دارید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی