دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

اپل واچ 5

معرفی اولین ساعت هوشمند اپل در سال 2015 با مشکلات متعددی همراه بود؛ سرعت عملکرد این دستگاه کند بود، اپ های شخص ثالث برای لود شدن زمان زیادی میگرفتند و عمر باتری هم اصلا خوب نبود. ولی اپل کاری کرد که همیشه میکند، محصول خود را بهتر کرد و بهتر کرد. این کمپانی هر سال نواقص گجت پوشیدنی خود را اصلاح کرد تا به محصولی رسید که کمترین نقص را دارد.
اپل واچ سری 5 جدیدترین محصول اپل است که یک ویژگی کلیدی دارد: این ساعت حالا نمایشگر همیشه روشنی دارد که به کاربر اجازه میدهد هر زمانی که بخواهد به ساعت خود نگاه کند.
باقی ویژگی ها اما بدون تغییر باقی مانده اند: هنوز هم لازم است که هر شب ساعت تان را به شارژ متصل کنید و طراحی آن نیز دقیقا همانند Apple Watch Series 4 است. حال با این اوصاف آیا این ساعت ارزش خرید دارد؟ در این مقاله، قصد داریم جدیدترین ساعت هوشمند اپل را مورد ارزیابی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

بررسی Apple watch seri 5

طراحی و ساخت

اپل واچ سری ۵ در مقایسه با سری ۴ از نظر بصری بدون تغییر است. برای افرادی مختلف، از نظر سایز ۴۴ میلی متر یا ۴۰ میلی متر ارائه می شود. به طرز شگفت انگیزی ارگونومیک است. جوری طراحی شده که روی مچ دست فیکس می‌شود و در صورت پوشیدن پیرهن حتی به لبه و دکمه آن گیر نمی‌کند.

صفحه نمایش

این قابلیت جدید اپل واچ 5 است. شاید مهم‌ترین قابلیتی است که به سری 5 اضافه شده است. اما چرا قابلیت مهمی است؟ در سری‌های قبل برای دیدن ساعت باید آن را بالا می‌آوردید تا صفحه روشن شود و به آن نگاه کنید. بعضی مواقع گیر داشت و مجبور بودید که صفحه را دستی روشن کنید. اما حالا این مشکل کاملا حل شده است.

چند تغییر کلیدی هم ایجاد است. صفحه نمایش LTPO همراه با سنسور صفحه که مصرف باتری بسیار بسیار کمی دارد با یک چیپ S5 ترکیب شده‌اند و این صفحه نمایش همیشه روشن قرار نیست باتری زیادی مصرف کند. از این جهت می‌توان این قابلیت را یک تغییر جدید و کاملا بهینه دانست. در حالت همیشه روشن روی مصرف CPU هم کار شده است. حالا به جای اینکه در ثانیه 60 بار ریفرش شود تنها یک بار ریفرش می‌شود. یعنی به جای 60 هرتز، 1 هرتز مصرف می‌کند و CPU در آرام‌ترین حالت ممکن کار می‌کند که اجازه نمی‌دهد باتری زیادی مصرف شود.

اما هر وقت که دست‌تان را بالا می‌آورید ساعت دوباره به نرخ 60 هرتز برمی‌گردد و می‌توانید دوباره صفحه نمایش با روشنایی کامل داشته باشید. حالا حین ورزش بدون اینکه ساعت را بالا بیاورید تنها با یک نگاه می‌توانید ببینید چند ساعت ورزش کرده‌اید. در ضمن به ساعت شما وجهه‌ی خاصی می‌بخشد. در حقیقت حالا شبیه یک ساعت واقعی شده است. ساعتی که فرم کلاسیک و همیشه روشن دارد و پر از قابلیت‌های جدید و هیجان‌انگیز است.

می‌توانید واچ‌فیس‌های مختلفی هم برای حالت همیشه‌روشن انتخاب کنید. البته پس‌زمینه سیاه باقی می‌ماند. (چون در حالت سیاه پیکسل‌های صفحه خاموش می‌شوند و مصرف باتری بسیار کمتر است.) می‌توانید حالت اعداد و نوع نمایش ساعت را انتخاب کنید. (از ساعت دیجیتالی گرفته تا واچ‌فیس‌های مربوط به حالت کلاسیک و حتی حالت‌های کارتونی و فانتزی)

در حالتی که ساعت به صورت Always-On است برخی المان‌های بک‌گراند دیر به دیر آپدیت می‌شوند. اما به محض اینکه دست‌تان را بالا می‌برید دوباره به حالت نرمال برمی‌گردند. مثلا اگر ورزش می‌کنید ساعت شما دیگر حالت شمارش هزارم ثانیه ندارد و تنها ثانیه‌ها را نشان می‌دهد و می‌شمارد. ممکن است کمی‌ دیرتر نوتیفیکیشن‌ها به دست شما برسند و سنسور ضربان قلب هم دیر به دیر آپدیت می‌شود.

یک نقص دیگر هم که حین استفاده از قابلیت Always-On وجود دارد این است که اگر حین کار کردن با یک اپلیکیشن در طولانی مدت این حالت فعال شود یک ساعت دیجیتالی کوچک در قسمت بالا خواهید دید و اپلیکیشن‌های فعال را هم زیر آن مشاهده خواهید کرد. اما می‌توانید به آن یک تایم مشخص بدهید. به طور مثال بعد از دو دقیقه ساعت دوباره به حالت عادی Always-On با واچ‌فیس دلخواه‌تان برگردد.

در حالت همیشه روشن قابلیت Now Playing هم کمی پیچیده‌تر شده است. در سری‌های قبل به محض اینکه با گوشی خود آهنگ پخش می‌کردید دکمه‌های مربوط به تغییر آهنگ و جلو و عقب بردن آهنگ روی صفحه‌ی ساعت هوشمند ظاهر می‌شد. حالا هم چنین امکانی وجود دارد اما کمی ییچیده‌تر شده است. هم ساعت را می‌بینید و هم دکمه‌های مربوط به موزیک.

اما در مجموع باید گفت که این قابلیت اپل واچ 5 نسبت به تمام ساعت‌های هوشمند حرفه‌ای‌تر و بهینه‌تر است. نگران خالی شدن باتری ساعت نیستید. نرم‌افزارهای ورزشی و اطلاعات آن در گوشه‌ی صفحه‌ی Always-On نمایش داده می‌شوند. استایل زیبا، واچ‌فیس‌های خاص و تمام آن چیزی که این ساعت هوشمند را به یک ساعت واقعی و لوکس نزدیک‌تر می‌کند.

سخت افزار و نرم افزار

این ساعت هوشمند در بسیاری ویژگی‌ها مانند سری ۴ به نظر می‌رسد در حالی که دارای تراشه S5 است که به لحاظ اسمی به نظر می‌رسد متفاوت از تراشه S4 در ساعت سال گذشته باشد، تجزیه و تحلیل چیپست نشان داده که در اصل همان تراشه قبلی است و مشابه با سرعت S4 در حال اجرا است. از لحاظ سخت افزاری نکته قابل توجه این است که شما دارای ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی هستید و حتی یک اپ استور دارید که می‌توانید برنامه‌ها را مستقیماً از ساعت مچی خود بارگیری کنید.

اپل واچ سری 5

ردیابی سلامت

مهم‌ترین قابلیتی که در اپل واچ 5 خواهید دید Noise Detection است. اگر در محیطی هستید که شدت صوت بیش از 90 دسیبل است نوتفیکیشنی دریافت خواهید کرد که نشان می‌دهد اگر این محیط را ترک نکنید به شنوایی شما آسیب می‌رسد. البته اگر امکان ترک محیط را ندارید می‌توانید این نوتیفیکیشن را نادیده بگیرید. اما در هر صورت قابلیت مهمی است. حتی می‌توانید نوتیفیکیشن‌های آن را خاموش کنید یا میزان دسیبل بحرانی آن را کمتر و بیشتر کنید. (اپل می‌گوید که این اپ هیچ صدایی را ضبط نمی‌کند پس از بابت حریم خصوصی‌تان هم نگران نباشید.)قابلیت جدید این ساعت هوشمند چک کردن سیکل پریود است. روی گوشی صدها اپلیکیشن مختلف برای این منظور وجود دارد. حالا اپل روی سری پنجم هم یک اپلیکیشن مخصوص طراحی کرده است و با یک رابط کاربری اطلاعات لازم برای پریود ماهانه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که برای خانم‌ها بسیار سودمند است. در ضمن این اپ تنها زمان سیکل را به شما اعلام نمی‌کند بلکه تغییرات احتمالی در بدن را هم به شما می‌گوید. مثلا خستگی، جوش‌های پوستی، حساسیت‌ها و … را هم به طور کامل در اختیار شما قرار می‌دهد.

قابلیت دیگری که در اپل واچ 5 خواهید دید هشدار در زمان فعالیت نامنظم قلب است. این کار توسط سنسور ضربان‌سنج اپتیکال انجام می‌شود و با داده‌های ECG هم کوپل می‌شود. ECG یا EKG همان سنسوری است که نوار قلب‌تان را با دقت نسبتا خوبی به شما می‌دهد. حالا اگر اپل واچ احساس کند که در ضربان قلب شما تغییرات نامنظمی وجود دارد به راحتی از آن باخبر می‌شوید.

Fall Detection هم اینجاست. این قابلیت برای اولین بار در سری 4 عرضه شد. یعنی اگر از جایی سقوط کنید ساعت ابتدا به شما نوتفیکیشن می‌دهد و اگر جواب ندهید با نزدیک‌ترین سازمان امدادی تماس می‌گیرد و یک پیام به مخاطبین تماس اضطراری شما ارسال می‌کند. امیدواریم هیچوقت از این قابلیت استفاده نکنید. اما اگر کوهنورد هستید و یا محل کار و زندگی شما در ارتفاع و مناطق با ارتفاع زیاد است این قابلیت جان شما را نجات می‌دهد. سیستم SOS یا تماس اضطراری هم همچنان با قدرت کار می‌کند و یک قابلیت جدید هم به آن اضافه شده است. حتی اگر به اینترنت وصل نباشید هم اپل واچ 5 از طریق داده‌های GPS نزدیک‌ترین سازمان امدادی را پیدا می‌کند و می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید.

باتری apple watch seri 5

در مورد باتری ساعت هوشمند اپل سری 5 باید بگوییم که در این بخش هم شاهد تغییری نبوده‌ایم و این نسخه از اپل واچ هم به مانند نسخه پیشین 18 ساعت کار مداوم را برای عمر باتری تضمین خواهد کرد. البته در مواردی مشاهده شده که عمرباتری اپل واچ 5 نیز بیش از این دوام خواهد آورد. اما موردی که باعث توجه می‌شود، ویژگی نمایشگر همیشه روشن اپل واچ سری 5 است که در عمر باتری تأثیرگذار است. این تاثیر چندان زیاد نیست، ولی به هر حال باعث کاهش هر چند کمتر طول عمر باتری نسبت به نسخه قبلی می‌شود و شاهد پیشرفت زیادی در این زمینه نیستیم.

جمع بندی

یک ساعت حرفه‌ای با طراحی حرفه‌ای. اگر اپل واچ سری 4 دارید احتمالا برخی از این اپ‌ها و امکانات برای شما تکراری باشند و تغییرات کمتری نسبت به سری 4 دارد. اما اگر سری 3 و یا قدیمی‌تر دارید خرید ساعت هوشمند اپل واچ 5 دنیایی از امکانات و قابلیت‌های جدید را در اختیارتان قرار می‌دهد و احساس می‌کنید همه‌چیز سریع‌تر، قوی‌تر و جذاب‌تر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

مزایا

  • دارای صفحه نمایش همیشه روشن!
  • عملکرد سریع
  • بسیار راحت
  • اندازه گیری ضربان قلب بسیار دقیق

معایب

  • شارژدهی یک روزه
  • عدم سازگاری با دیوایس های اندرویدی
  • عدم وجود حسگر ردیابی خواب
  • عملکرد نه چندان خوب در شناسایی فعالیت های ورزشی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی