دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

دیجی مگ بان

تخصصی ترین مجله حوزه تکنولوژی و گوشی موبایل

در مجله دیجی مگ بان همه روزه به بررسی تخصصی بروزترین تکنولوژی حوزه گوشی موبایل، گجت و سخت افزار میپردازیم. با دنبال کردن وبلاگ از ما حمایت کنید

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

گوشی Y9 پرایم

برندهای گوشی ساز ارزش و اهمیت رده میانی بازار را به خوبی می شناسند و در این سال های اخیر سعی داشته اند تا با عرضه محصولاتی توانمند در بخش میانی بازار کاربران این رنج قیمتی را به سمت خودشان بکشانند. هوآوی هم که نشان داده به خوبی بازار گوشی های هوشمند را می شناسد با معرفی گوشی ای مانند وای 9 پرایم ۲۰۱۹ نشان داد که قصد حضوری پر رنگ در این رده را دارد. گوشی Y9 پرایم گوشی میان رده با ویژگی های جذاب مانند دوربین سلفی پاپ آپ و صفحه نمایش تمام صفحه است که به خوبی می تواند کاربرانی که به دنبال گوشی های مقرون به صرفه هستند به خودش جذب کند. در این بررسی با هم در مورد مزایا و معایب این گوشی هوشمند صحبت می کنیم و می بینیم که تا چه می تواند در این بخش موفق عمل کند.

طراحی گوشی هواوی Y9 پرایم

Y9 Prime 2019 را می‌توان نسخه ارتقا یافته گوشی Y9 2019 نامید که برخلاف نام آن، اکتبر سال 2018 تولید و روانه بازار شد. نسخه پرایم در مقایسه با نسل قبلی خود چه از نظر ظاهر و چه از نظر مشخصات بهبود پیدا کرده است و این موضوع را حتی می‎توان با یک نگاه ظاهری به پشت و جلوی گوشی فهمید. ناچ مستطیلی نسبتاً بزرگی که در بالای نمایشگر نسل قبل به چشم می‌خورد به‌طور کلی حذف شده است و دوربین سلفی حالا با مکانیزم بالاجهنده خود به لبه بالایی دستگاه انتقال پیدا کرده است.

 در قاب پشتی گوشی هم یک سنسور به دوربین‌های اصلی دستگاه اضافه شده است. حالا این قاب پذیرای دوربین‌های سه‌گانه‌ای است که دو سنسور با روال سابق در جایگاه بیضی شکل در قسمت بالای سمت چپ قرار گرفته‌اند. در کنار این دوربین‌ها اصطلاح AI Camera حک شده که گویای قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در دوربین‌های این گوشی می‌باشد. سنسور جدید کمی پایین‌تر از آنها و در بالای فلش LED دستگاه جای دارد. در مرکز و در راستای فلش، سنسور اثر انگشت دستگاه جای گرفته است و در قسمت پایین، سمت چپ لوگوی HUAWEI قابل مشاهده می‌باشد.جنس قاب پشتی این دستگاه از پلاستیک است، اما هوآوی برای بهبود جلوه‌های بصری این قاب، به سبک پیکسل‌های گوگل در طیف رنگی برای آن در نظر گرفته است و آن را پوششی ابریشمی نام‌گذاری کرده. یک سوم بالایی این قاب با خطی از ناحیه پایین جدا شده‌ است و این دو بخش در شرایط مختلف، جلوه‌های متفاوتی از خود به نمایش می‌گذارند.  Y9 Prime 2019 در سه رنگ آبی (Sapphire Blue)، مشکی (Midnight Black) و سبز (Emerald Green) به بازار عرضه شده است که رنگ سبز زمردی آن برای بررسی توسط نمایندگی رسمی هوآوی در ایران در اختیار وبسایت سخت‌افزار قرار گرفت.همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، دوربین سلفی گوشی به لبه بالایی دستگاه منتقل شده و به لطف این تغییر پنل جلو تقریباً به طور کامل در اختیار نمایشگر دستگاه قرار گرفته است. هر چند که در لبه‌های نمایشگر حاشیه‌های کمی به چشم می‌خورد و در قسمت پایین این حاشیه نسبتاً زیاد است، اما در بالای صفحه نمایش تنها یک حاشیه باریک و بلندگوی مکالمه دستگاه قرار دارند.

در لبه بالایی گوشی و در کنار دوربین سلفی بالاجهنده، شیار سیم‌کارت دوگانه و میکروفون حذف نویز گوشی جای گرفته‌اند. در لبه سمت راست دستگاه از کلیدهای تنظیم صدا و پاور جای دارند و در لبه پایینی، بلندگوی اصلی، پورت USB-C، میکروفون مکالمه و جک 3.5 میلیمتری هدفون قرار دارند. در لبه سمت چپ گوشی هم هیچ المان خاصی در نظر گرفته نشده است.Y9 Prime 2019 دارای ابعاد 163.5×77.3×8.8 میلیمتر است و 196.8 گرم وزن دارد. باوجود لبه‌های خمیده قاب پشتی، در دست گرفتن گوشی خوب است، البته وزن نسبتاً بالای گوشی باوجود پلاستیکی بودن قاب پشتی، استفاده طولانی مدت از آن را حداقل برای دست‌های ظریف کمی سخت و خسته‌کننده می‌کند. اما درمجموع ظاهر Y9 Prime برخلاف رده قیمتی آن، مدرن و حتی شبیه به گوشی‌های گرانقیمت است. استعداد بالا در جذب لک و اثر انگشت و سُر بودن بدنه نیز وجه مشترک دیگر این گوشی با محصولات گرانقیمت است که البته با وجود قاب ژله‌ای داخل جعبه می‌توانید از هر دو آنها جلوگیری کنید.

نمایشگر

نمایشگر را باید مهمترین بخش در یک گوشی به جهت بیشترین میزان استفاده دانست. همانطور که در مقدمه این بررسی گفتیم، به لطف تغییر نگرش در محل قرارگیری ماژول دوربین، هواوی آزادی عمل خوبی در ساخت نمایشگر این دستگاه و جای دادن آن داخل بدنه داشته و نمایشگر یک دست و تمام صفحه‌ای را روی آن جای داده است.

در این مورد تنها نکته‌ای که وجود دارد حاشیه‌های نسبتاً زیاد بدنه است. انتظار داشتیم تا با حذف بریدگی بالای نمایشگر و حفره، هواوی فضای بیشتری را برای نمایشگر در نظر بگیرد ولی این شرکت در طراحی دستگاه حاشیه نسبتاً زیادی را برای هر دو قسمت پایین و بالای دستگاه در نظر گرفته که البته شاید به جهت ملاحظات ارگونومیک و طراحی دستگاه باشد.

این نمایشگر با فناوری LTPS IPS LCD ساخته شده و رزولوشن FullHD+ را در داخل پنلی 6.59 اینچی ارائه کرده که منجر به تراکم پیکسل 391 پیکسل بر اینچ مربع می‌شود. نسبت فضای اشغال شده توسط نمایشگر به کل سطح بدنه در قسمت جلو نیز 84.3 درصد می‌باشد.

هواوی به مانند بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار در Y9 Prime 2019 نیز نسبت تصویر بسیار عریض را مورد استفاده قرار داده است. استفاده از این نسبت تصویر در دنیای امروز مزایای بیشتری نسبت به نمایشگرهای با عرض کمتر دارد.

قابلیت استفاده از دو برنامه به صورت همزمان یا همان Multi-Windows در کنار اسکرول کردن آسان‌تر در مرور صفحات وب و عدم نیاز به اسکرول افقی برای پیمایش و در عین حال اختصاص فضای بازتر در نمایش محتوا هنگام استفاده از سنسورهای فوق عریض در رابط کاربری دوربین، دیگر مزایایی هستند که یک نمایشگر فوق عریض با نسبت تصویر 19.5:9 دارد.

بعد از بیان ویژگی‌های فیزیکی نوبت آن رسیده که به بررسی کیفیت فنی این نمایشگر بپردازیم. به صورت کلی نمایشگرهای IPS درجه کیفی پایین‌تری در نمایش رنگ‌ها و کنتراست تصویر نسبت به نمایشگرهای بر پایه فناوری OLED دارند ولی طی سال‌های گذشته شاهد این اتفاق بوده‌ایم که با تنظیم صحیح رنگ که امکانات بسیار کاملی برای آن داخل بخش تنظیمات رابط کاربری قرار گرفته می‌تواند کیفیت نمایش بالای رنگ را ارائه دهد.

در نظر داشته باشید که در این حالت اگر چه تلاش هواوی بر ارائه بالاترین سطح کیفیت رنگ بوده ولی همچنان فاصله نمایشگر IPS با OLED مشهود است که البته با استفاده از حالت Vivid تا حد زیادی قابل جبران است.

زاویه دید نمایشگر نیز به سبب استفاده از فناوری IPS در بالاترین حد خود قرار دارد و هیچ عیب و ایرادی نمی‌توان به آن وارد کرد.

بخش دیگر و بسیار مهم در مورد نمایشگر، میزان نور زمینه برای نمایش محتوا است. هواوی در این گوشی میزان نور زمینه را تا حد بسیار خوبی بالا برده است و به شما کمک می‌کند محتوای نمایشگر را در هر محیطی به راحتی بخوانید.البته ممکن است در فصل تابستان و در ساعات میانی روز که بیشترین شدت تابش نور محیط خارجی وجود دارد در خواندن محتوای نمایشگر شاهد کاهش کیفیت به میزان کمی باشیم ولی این کاهش کیفیت به حدی نیست که بتواند شما را با دردسر مواجه کند.

دوربین

در قاب پشی دستگاه شاهد استفاده از 3 لنز برای دوربین اصلی هستیم. دو لنز در یک قاب قرار گرفته اند و یک لنز در قابی جدا دیده می شود. لنز اصلی سنسور 16 مگاپیکسلی دارد که واید در نظر گرفته شده و اندازه دهانه دیافراگمش برابر f.1.8 است. لنز بعدی یک لنز با زاویه دید فوق عریض است و سنسور 8 مگاپیکسلی دارد و در نهایت لنز دیگر سنسور 2 مگاپیکسلی دارد و برای تشخیص عمق به کار می رود.دوربین سلفی در بالای گوشی که به صورت پاپ آپ عمل می کند هم سنسور 16 مگاپیکسلی دارد و اندازه دهانه دیافراگمش برابر f/2.0 است.

منوی دوربین شبیه به چیزی است که در گوشی های پرچمدار هوآوی می بنییم و به لطف استفاده از رابط کاربری اموشن یو آی برای وای 9 پرایم 2019 به ارمغان آمده است. در این منو می توانید چند تب را پایین صفحه مشاهده کنید که حالت های مختلف استفاده از دوربین را برای شما به همراه می آورد. این تب ها با کشیدن انگشت روی صفحه ویوفایندر به چپ یا راست نمی روند و باید روی خودشان ضربه بزنید. بالای صفحه ویوفایندر چند آیکون دیده می شود که به کمک آن ها می توانید نیاز خودتان به استفاده از صفحه تنظیمات را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

تمام مودهای دوربین به همین چند تب ختم نمی شود و با رفتن به تب آخر می توانید به مودهای بیشتری دسترسی پیدا کنید که حالت های مختلف عکاسی و فیلمبرداری را برایتان به همراه می آورد.در نور روز دوربین اصلی عکس هایی کاملا رضایتبخش تهیه میکند. رنگ ها بسیار نزدیک به واقعیت ثبت می شوند و نویز تصاویر کم است. شارپی در حد متوسط است و کاملا در حد و اندازه گوشی میان رده است. همانطور که گفتیم لنزی مخصوص برای گرفتن عکس های با زاویه دید زیاد در نظر گرفته شده که به کمک آن می توانید عکسهایی خلاقانه بگیرید. در حالت اولترا واید عکس هایی که گرفته می شوند روشنایی کمتری دارند اما هنوز هم ثبت رنگ ها خوب انجام میگیرد و شارپی هم مناسب است.در نور شب عکس های گرفته شده با دوربین اصلی نویز زیادی دارند و در بسیار مواقع هم تار می شوند اما خوشبختانه هوآوی از ویژگی جادویی نایت مود برای این گوشی مقرون به صرفه خودش استفاده کرده که به کمک آن می توانید عکس هایی بسیار شفاف تر با جزئیات بیشتر تهیه کنید. در حالت نایت مود به طرز چشمگیری شارپی هم افزایش پیدا می کند.

دوربین سلفی هم عملکرد خوبی از خودش برای گوشی ای مقرون به صرفه نشان می دهد. عکس های گرفته شده با این دوربین در نور روز نویز کمی دارند و جزئیات در آن ها خوب ثبت می شود. ثبت رنگ ها هم کاملا خوب است و رضایت بخش.

سخت افزار

هواوی در این گوشی از چیپست FKirin 710 استفاده کرده که تراشه‌ای ساخته شده با فناوری ساخت 12 نانومتری است. این تراشه در بخش پردازنده دارای 8 هسته پردازشی با تکنیک big.LITTLE است که هسته‌های قدرتمند آن Cortex-A73 در حداکثر فرکانس 2.19 گیگاهرتز و هسته‌های کم‌مصرف نیز Cortex-A53 در حداکثر فرکانس 1.71 گیگاهرتز است.

البته باید توجه کرد که تراشه Kirin 710F نسخه بالاتری نسبت به Kirin 710 به شمار نمی‌رود. در واقع تمام مشخصات این دو تراشه با هم یکسان است و تنها تفاوت آن، استفاده از Packge متفاوت برای مدارات داخلی تراشه است؛ Kirin 710F از پکیج FCCSP استفاده می‌‌کند که حرف F نیز به همین دلیل به نام آن اضافه شده است. بنابراین می‌توان گفت از نظر مشخصات و عملکرد کلی، تفاوت خاصی بین این دو چیپست وجود ندارد.

این چیپست (710F) نسبت به نسل قدیم خود یعنی Kirin 659 ارتقای عملکردی قابل توجهی در بخش پردازشی (تا 75 درصد) و توان مصرفی (تا 30 درصد) است و علاوه بر آن بخش پردازش هوش مصنوعی در داخل تراشه تعبیه شده ولی هسته جداگانه یا همان NPU برای این عملیات در دسترس نیست.

بخش پردازش گرافیکی این تراشه نیز از GPU میان‌رده ARM Mali-G51 MP4 تشکیل شده که دارای 4 هسته پردازشی در فرکانس 650 مگاهرتز است و نسبت به نسل قبلی تراشه (Kirin 659) ارتقای قابل توجهی به حساب می‌آید. در واقع با استفاده از قدرت پردازشی این واحد می‌توانید بسیاری از بازی‌های رده میانی و گرافیکی را با کیفیتی بالا روی گوشی خود بازی کنید و محدودیت خاصی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

در حالت کلی باید گفت که FKirin 710 یک ارتقای مطلوب و مناسب نسبت به Kirin 659 است و رقیب مستقیم Snapdragon 660/665 به شمار می‌رود که این روزها به سبب مشکلات هواوی با شرکای امریکایی، این رقابت داغ‌تر نیز شده است. در مقام مقایسه با محصولات خودی نیز باید این تراشه را با عملکردی (به جز گرافیک) نزدیک به پرچمداران سال گذشته شرکت یعنی Kirin 960 یا Kirin 970 بدانیم که پیش از این در گوشی‌هایی مانند Huawei P10 و Huawei P20 مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نرم افزار

با رابط کاربری EMUI 9.1.0 بر پایه اندروید  9 Pie عرضه شده است. این رابط کاربری به جز به‌روزرسانی‌هایی که شامل بهینه‌سازی و چند قابلیت جدید است، تفاوت چندانی با دیگر گوشی‌های هوآوی که اخیراً مورد بررسی قرار دادیم، ندارد. خوشبختانه نه تنها تمامی سرویس‌های موبایلی گوگل در این گوشی در دسترس است و باوجود مشکلات موجود، برنامه‌هایی مانند یوتیوب، جیمیل، گوگل پلی استور و … به‌طور پیش‌فرض برروی دستگاه نصب می‌باشند، بلکه در خبرهای چند روز پیش، اعلام شد که EMUI 10 بر پایه اندروید 10 برای گوشی Y9 Prime 2019 در هند ارائه شده و این یعنی جدیدترین نسخه اندروید برای کاربران این گوشی در دسترس خواهد بود. اگر از جمله افرادی هستید که تا امروز تجربه کار با گوشی‌های هوآوی را داشته‌اید، چهره آشنای نرم‌افزار این گوشی برای شما بسیار خوشایند خواهد بود. اما اگر برای اولین بار با این رابط کاربری روبه‌رو شوید ممکن است مواردی مانند تعدد برنامه‌های پیش‌فرض (که البته بسیار کمتر از گذشته است)، منوی تنظیمات گیچ کننده و ظاهر متفاوت آن چندان باب میل شما نباشد. اما میزان شخصی‌سازی بالا و خدماتی که در رابط کاربری این گوشی در اختیارتان قرار می‎گیرد، می‌تواند جبران کننده این موضوع باشد.به سبک همیشگی گوشی‌های هوآوی و رابط کاربری EMUI در اولین برخورد با نرم‌افزار این گوشی خبری از منوی کشویی اپلیکیشن‌ها در آن نخواهد بود، اما این قابلیت که بتوانید منوی کشویی را فعال کنید، در منو قرار گرفته است. ژست‌های حرکتی هم که این روزها بسیار پرطرفدار شده‌اند، در این رابط کاربری تعریف شده است؛ به عنوان مثال با یک بار پایین کشیدن نوار اعلانات، نوتیفیکیشن برنامه‌ها برای شما به نمایش درخواهد آمد و تعداد محدودی از گزینه‌های کنترل تنظیمات نیز در بالای آنها ظاهر می‌شود. اما اگر دوباره این نوار را به پایین بکشید، گزینه‌های تنظیم بیشتری در دسترس شما قرار خواهد گرفت.امکاناتی بر پایه هوش مصنوعی برای مصرف بهینه از گوشی در کنار قابلیت‌هایی  Digital Balance برای مدیریت زمان استفاده از گوشی و نرم‌افزارها، Optimizer  برای بهینه سازی عملکرد گوشی، ثبت اسکرین شات با کشیدن 3 انگشت بر روی نمایشگر،  Wireless Projection جهت اتصال گوشی به نمایشگر و تبدیل آن به یک کامپیوتر اندرویدی، و امکان قفل کردن برنامه‌ها در منوی Recent Apps برای باز ماندن در پس‌زمینه پس از بستن دیگر برنامه‌ها از جمله کاربردی‌ترین قابلیت‌هایی هستند که در نرم‌افزار Y9 Prime 2019در نظر گرفته شده‌اند.

باتری و شاژدهی

هواوی برای وای ۹ پرایم  یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت در نظر گرفته است که تقریبا همان چیزی است که در اکثر گوشی‌های میان رده میبینیم. تقریبا نه می‌توان آن را نقطه ضعف دانست و نه نقطه قوت. مدت زمان  شارژ کامل باتری حدود دو ساعت است که کمی بیشتر از حد انتظار است.

در عوض باتری این گوشی برای استفاده معمولی بیشتر از یک روز دوام می‌آورد و تا یک روز و نیم می‌توانید از آن استفاده کنید. البته اگر از گوشی استفاده سنگین می‌کنید و دائما در حال کار کردن با آن هستید، می‌توان آن را یک گوشی یک روزه دانست.

گوشی موبایل Y9 پرایم

نتیجه گیری

هواوی Y9 Prime 2019 نمونه‌ای از یک گوشی مقرون به صرفه‌ی امروزی با عملکرد قدرتمند است. در واقع برای افرادی که به باتری، نمایشگر و ظاهر زیبا، بیشترین توجه را دارند باید بگوییم که یک گزینه خاص و انتخابی خوب برای شما Y9 Prime 2019 خواهد بود.

متاسفانه یکی از نکات منفی این گوشی استفاده از متریال نه چندان باکیفیت در ساخت بدنه دستگاه است و به همین دلیل اگر شما بخواهید گوشی را بدون قاب و یا محافظ صفحه مورد استفاده قرار دهید دیری نخواهد پایید که نمایشگر از یک سو و بدنه ظریف دستگاه در سمت دیگر، محلی برای خط و خش‌های متعدد شوند.

باتری دستگاه یکی از بهترین قسمت‌های آن است که عملکردی در سطح بالا دارد و تنها نکته قابل تأمل در مورد آن عدم استفاده از شارژر سریع برای دستگاه است که البته به لطف عملکرد قدرتمند شارژدهی، شاید کمتر از گوشی‌های عادی نیاز باشد تا گوشی را به شارژ بزنیم.

نمایشگر دستگاه با وجود استفاده از پنل IPS LCD کیفیت رنگ و عملکردی بسیار خوب و رده بالا دارد و حالت یک دست و بدون حفره و بریدگی آن می‌تواند در عین کاربردی بودن، بسیار زیبا و مفید باشد و شما را در یک نگاه با بیشترین حجم از محتوا روی صفحه همراه کند.

طراحی دستگاه را باید نکته‌ای جدا از کیفیت بدنه بدانیم و در صورت چشم‌پوشی از کیفیت نه چندان مطلوب بدنه دستگاه، باید گفت که این گوشی یکی از بهترین طراحی‌ها در حوزه قیمتی خود را دارد و بسیار زیبا و چشم‌نواز ساخته شده است. دوربین سلفی پاپ‌آپ نیز می‌تواند تازگی و زیبایی گوشی را بیشتر به نمایش بگذارد.

در انتها باید بگوییم Huawei Y9 Prime 2019 محصولی خاص برای جوانان و با ویژگی‌هایی است که می‌تواند در استفاده روزمره به شما کیفیتی بالا را در بسیاری از بخش‌ها ارائه کرده و محصولی نسبتاً رده بالا، علی‌رغم قیمت متعادل باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی